Beantwoord

V8 met ASUS RT-N66U

• 12 oktober 2013
  • 4 reacties
  • 9704 keer bekeken

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
Sinds 2 dagen heb ik een Asus RT N66U router op LANpoort 1 van mijn KPN Experiabox V8 (via glasvezel) aangesloten ivm slecht draadloos internet via de Experiabox zelf. Ik heb de Asus router in de AP modus gezet waarbij de DHCP functie van de Asus is uitgeschakeld en de IP adressen door de KPN Experiabox worden uitgedeeld. Het werkt perfect! Wifi via 5GHz en 2.4GHz en een gastnetwerk met wel internettoegang maar geen toegang tot intranet. Ik wil de experiabox van KPN wel behouden omdat ik ook TV van KPN heb hetgeen via LANpoort 3 loopt.

Nu heb ik gezien dat er meer mogelijkheden binnen de Asus router zijn wanneer deze in de Wireless Router Mode staat waarbij de DHCP aan staat en hij zelf de IP adressen uitdeelt. In dat geval kan ik bijvoorbeeld ook gebruik maken van Parental Control, een optie die de AP-modus niet heeft.

Ik heb heel even uitgeprobeerd of die modus ook werkt, en inderdaad het werkt wel. Maar ik heb geen idee of dat op de langere termijn problemen gaat geven in combinatie met de Experiabox, want voor deze configuratie is die modus eigenlijk niet bedoeld.  Ik gebruik de Experiabox zelf dus alleen voor TV (LANpoort 3) en de externe ASUS router (lanpoort 1). De wifi-functie van de Experiabox is uitgeschakeld.

Heeft iemand daar ervaring mee?

icon

Beste antwoord door wjb 12 oktober 2013, 16:01

Hoi CMB,

Ik heb op dezelfde wijze een Cisco RV180W router achter mijn Experia Box V9 geconfigureerd.

In mijn geval gebruik ik de Experia Box V9 voor het privé netwerk (internet, televisie en telefonie) voor mijn gezin en de Cisco RV180W voor het zakelijke netwerk ten behoeve van mijn kantoor thuis.

De werkwijze:

1) Bepaal het mac adres van de wan poort van de eigen router (in jouw geval de Asus RT N66U) en maak op de KPN router een static DHCP mapping voor dit mac adres op bijvoorbeeld ip adres 192.168.2.250. Kies een hoog ip-adres 255 (broadcast), 254 (Gateway) en 253 (interne FTP server) zijn gereserveerd door de router zelf.

2) Als je volledig toegang wilt hebben vanaf deze router op het internet (buiten de firewall van de KPN router om), stel dan het toegewezen ip adres (192.168.2.250) als DMZ Host in. Dit is wel te adviseren aangezien jouw eigen router ook over een volwaardige firewall beschikt en je zo de firewall van de KPN router passeert voor alle apparaten die op de Asus RT N66U worden aangesloten.

3) Stel de DHCP server op jouw eigen router in voor de adresreeks 192.168.1.1 t/m 192.168.1.253 (standaard voor jouw router). Let op, deze reeks is dus NIET hetzelfde als de reeks voor de KPN router, om ip-adres conflicten te voorkomen met de DHCP server van de KPN router. Als het goed is kan je hier ook de DNS servers definiëren. Zorg er voor dat je deze instelt op 195.121.1.34 en 195.121.1.66. (De door KPN gebruikte DNS servers.)

4) Stel de internet verbinding in op "dynamic IP" of "obtain IP from DHCP". Hierdoor zal de WAN poort het door jouw in stap 1 ingestelde ip adres (192.168.2.250) krijgen.

5) Configureer je wireless netwerk zoals je dat zelf ingesteld wilt hebben.

Alle (wireless) clients die nu aangesloten worden op de Asus RT N66U krijgen ip adressen uit de reeks 192.168.1.xxx en hebben volledige toegang tot het internet achter de firewall van de Asus RT N66U. Ook de LAN poorten van de Asus RT N66U kunnen gewoon gebruikt worden voor bekabelde PC's.

Alle features van jouw router (zoals bijvoorbeeld de Parental Control) zijn te gebruiken.

Ik hoop dat dit je helpt.

Overigens kunnen televisies ook op poort 1, 2 en 4 van de KPN router aangesloten worden. (Dit is tegenwoordig niet meer beperkt tot poort 3.) Dus als je een tweede TV gaat aansluiten, kan je rustig poort 4 gebruiken.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Hoi CMB,

Ik heb op dezelfde wijze een Cisco RV180W router achter mijn Experia Box V9 geconfigureerd.

In mijn geval gebruik ik de Experia Box V9 voor het privé netwerk (internet, televisie en telefonie) voor mijn gezin en de Cisco RV180W voor het zakelijke netwerk ten behoeve van mijn kantoor thuis.

De werkwijze:

1) Bepaal het mac adres van de wan poort van de eigen router (in jouw geval de Asus RT N66U) en maak op de KPN router een static DHCP mapping voor dit mac adres op bijvoorbeeld ip adres 192.168.2.250. Kies een hoog ip-adres 255 (broadcast), 254 (Gateway) en 253 (interne FTP server) zijn gereserveerd door de router zelf.

2) Als je volledig toegang wilt hebben vanaf deze router op het internet (buiten de firewall van de KPN router om), stel dan het toegewezen ip adres (192.168.2.250) als DMZ Host in. Dit is wel te adviseren aangezien jouw eigen router ook over een volwaardige firewall beschikt en je zo de firewall van de KPN router passeert voor alle apparaten die op de Asus RT N66U worden aangesloten.

3) Stel de DHCP server op jouw eigen router in voor de adresreeks 192.168.1.1 t/m 192.168.1.253 (standaard voor jouw router). Let op, deze reeks is dus NIET hetzelfde als de reeks voor de KPN router, om ip-adres conflicten te voorkomen met de DHCP server van de KPN router. Als het goed is kan je hier ook de DNS servers definiëren. Zorg er voor dat je deze instelt op 195.121.1.34 en 195.121.1.66. (De door KPN gebruikte DNS servers.)

4) Stel de internet verbinding in op "dynamic IP" of "obtain IP from DHCP". Hierdoor zal de WAN poort het door jouw in stap 1 ingestelde ip adres (192.168.2.250) krijgen.

5) Configureer je wireless netwerk zoals je dat zelf ingesteld wilt hebben.

Alle (wireless) clients die nu aangesloten worden op de Asus RT N66U krijgen ip adressen uit de reeks 192.168.1.xxx en hebben volledige toegang tot het internet achter de firewall van de Asus RT N66U. Ook de LAN poorten van de Asus RT N66U kunnen gewoon gebruikt worden voor bekabelde PC's.

Alle features van jouw router (zoals bijvoorbeeld de Parental Control) zijn te gebruiken.

Ik hoop dat dit je helpt.

Overigens kunnen televisies ook op poort 1, 2 en 4 van de KPN router aangesloten worden. (Dit is tegenwoordig niet meer beperkt tot poort 3.) Dus als je een tweede TV gaat aansluiten, kan je rustig poort 4 gebruiken.

Beste wjb,

Bedankt voor uw zeer uitgebreide en snelle antwoord.

Vanmiddag sprak ik een ICT'er die ook beweerde dat het moet lukken.

Met uw uitgebreide beschrijving komt dat zeker goed.

Reputatie 7
Beste CMB,

Graag gedaan en als je nog ergens tegenaan loopt, laat het dan gerust weten, ik deel mijn ervaring graag.

Hallo, wie is het inmiddels gelukt om het gastnetwerk van de apple time capsule werkend te krijgen achter een Experiabox (ZTE)? welke instellingen? Verder werkt 't prima, alleen gastnetwerk krijg ik niet werkend. Hoor gerucht dat dit door KPN in de Experiabox is geblokkeerd oid. 

Reageer