V9 i.c.m. ATC

• 4 april 2015
  • 14 reacties
  • 360 keer bekeken

Beste mensen,

Wij hebben Thuis een ZTE ZXHN H368N (Experia Box v9) van KPN. Deze werkt naar behoren, alleen momenteel nog niet in combinatie met onze ATC(Airport Time Capsule). Deze heeft vroeger wel altijd goed samengewerkt met een oudere Experiabox (Geen idee welke). Echter stopt de verbinding van de ATC na een korte duur. Na een reset werkt het wel weer, maar steeds opnieuw valt de verbinding van de ATC uit. Hierbij blijft de verbinding van de modem het wel altijd doen.

We spreken hierbij over de volgende technische infrastructuur:

Beneden:

ZTE ZXHN H368N (Experia Box v9) //verbonden met// SWEEX Powerline 200 adapter

Boven:

SWEEX Powerline 200 adapter //verbonden met// Airport Time Capsule.

De modem van KPN is dus aangesloten op een adapter. Boven zit er nog een adapter in het stopcontact. Deze staat in verbinding met een Airport Time Capsule. Doormiddel van deze opstelling word de verbinding dus van de begane grond naar de 1e verdieping gebracht en moet de ATC het signaal verder versturen. 

Ik neem aan dat dit een probleem is in de instellingen. Indien het een probleem is met TCP/IP en DNS, zou ik deze graag voor zowel de modem (Experia Box v9) als de router (Airport Time Capsule) de instellingen weten.

Graag reactie en alvast bedankt,

Rens

14 reacties

Reputatie 7
Hoi recei, welkom op het forum.

Draait de ATC in router of in bridge mode?

Is er misschien ook nog een TV ontvanger via de powerline aangesloten?

Hey wjb,

De ATC draait in bridge mode. Er is verder niks extra's op deze adapters aangesloten.

Reputatie 7
Ervaar je hetzelfde fenomeen als je de ATC (voor een test) met een netwerkkabel op de V9 aansluit?

Net getest, en momenteel doet hij het. Echter, is het voor ons van belang dat de ATC natuurlijk boven staat (1e etage) omdat het als versterker fungeert momenteel. Ik neem aan dat dit zou kunnen betekenen dat er een fout tot stand komt tussen de adapters?

ATC is nu opnieuw getest via de adapter. Beide doen ze het direct, echter vallen ze weg. Of dit ook zo is als de ATC direct aan is gesloten op de modem weten we niet, dit komt doordat het uitvallen heel verschillend is qua tijd.

Reputatie 7
De reden waarom ik het vraag is dat ik tot nu toe geen soortgelijke problemen gezien heb met airports in combinatie met Experia Boxen tenzij zo'n airport op een LAN poort van de Experia Box is aangesloten waar ook (via een switch) een TV ontvanger is aangesloten.

In dit geval gaat mijn eerste gedachte dan ook uit naar de powerline als veroorzaker.

owkee, en indien de Powerline de stoorzender is, is het dan mogelijkheid om hierin iets aan te passen?

We hebben hiervoor met de andere experiabox namelijk geen last van gehad, ligt het dan dus echt aan de combinatie, en is er dan uit te zoeken welk probleem er zich voordoet, zodat er kan worden gekeken of er andere modems hiermee wel functioneren?

Reputatie 7
Eerst maar eens definitief vaststellen of die powerline echt de veroorzaker is.

Laat die ATC eens een hele dag aan een netwerkabel draaien.

Als dan geen problemen opgetreden zijn, dan weten we weer iets meer.

Ik weet niet of die powerline adapters ook een management tool hebben waarmee de snelheid tussen die adapters gemeten kan worden.

Als die er is, meet die powerline dan eens door.

Probeer hierbij ook een verschillende wandcontactdozen.

Reset die powerline adapters ook eens en syncroniseer ze opnieuw met elkaar.

Bedankt voor het advies, ik ga er mee aan de slag, zodra ik meer informatie heb zal ik het melden!

Na alles opnieuw te installeren en resetten, werkt de ATC en V9 momenteel prima met elkaar samen. (Hopen dat dit zo blijft)

Echter heb ik een nieuwe vraag. De ATC zend de verbinding van de 1e etage minimaal door naar de 2e etage. Ik heb gelezen dat een 'acces point' een goede oplossing is voor het verder uitbereiden van het netwerk. Wat is hiervoor de optimale setup?

We hebben nu beneden de V9(modem/router) en boven een ATC(Die we willen behouden binnen het netwerk voor back-ups). Alleen deze ATC werkt niet goed genoeg om op zolder een goede verbinding tot stand te brengen.

Is het dan verstandig om de modem te verbinden met een acces point, deze verbinden met de modem doormiddel van de powerline adapters(zodat de verbindingssnelheid minimaal word beïnvloed) en de ATC in het bereik van het Acces punt te zetten?

Reputatie 7
Zowel de ATC als zo'n wifi accesspoint moeten bekabeld aangesloten worden.

Als je de ATC draadloos zou aansluiten betekent dit dat deze als wifi repeater fungeert voor draadloze apparaten die weer op de ATC aangesloten worden en dat kost je direct 50% van de snelheid over wifi. (Zonde dus.)

Als de apparaten op zolder ook gebruik moeten kunnen maken van de backup faciliteit van de ATC, probeer dan een netwerkkabel te trekken van de ATC naar de tweede verdieping en sluit daar een accesspoint op aan.

De kans dat een powerline tussen een wandcontactdoos op de eerste verdieping en een wandcontactdoos op de tweede verdieping goede resultaten geeft is heel klein, waarschijnlijk loopt dit (electro-technisch) dan toch via de meterkast beneden en dan vliegt de haalbare snelheid van zo'n powerline achteruit.

Powerlines werken eigenlijk alleen maar goed als de hoofdadapter zo ongeveer bovenop de meterkast geplaatst is.

Dit is dan dus ook geen optie.

Heb je loze electriciteitsbuizen of electriciteitsbuizen waar nu nog een coax kabel of telefoonlijn doorheen gaat.

Zo ja, dan is het echt te overwegen deze te voorzien van CAT6 bekabeling. Dit geeft nog altijd het beste resultaat.

Hey bedankt wederom voor de snelle reactie!

Hmm, En als ik nu het accespoint en ATC beide via een powerline koppel op de eerste etage? Ik heb namelijk meerdere powerline adapters ter beschikking.

Dan hoop ik dat het accespoint gewoon beter werkt dan de ATC, maar de ATC wel af en toe bereikbaar is voor een back-up.

Of is dit zo minimaal verschil dat dit de moeite niet waard is?

Reputatie 7
Als je geen kabels kunt trekken, tja dan maar powerlines.

Ik heb ze ook (naar alle tevredenheid) gebruikt. (Netgear AV500 met totaal 5 adapters)

Nu heb ik deze nog in gebruik, met nog maar twee adapters.

Één in de meterkast en één met ingebouwd wifi accesspoint op zolder.

Werkt prima, maar meet die powerlines door, bepaal de snelheid tussen de adapters want die kan nogal verschillen afhankelijk van de gebruikte wandcontactdoos in de woning.

Plaats dat accesspoint dan op zolder, heb je op alle verdiepingen een wifi zender.

Beste oplossing: Netwerk kabels.

Beste alternatief: Powerlines.

Reageer