Beantwoord

Valse belofte van KPN glasvezel. Wel bestellen maar niet leveren

  • 27 January 2023
  • 12 reacties
  • 435 keer bekeken

November 2022 

Wij zijn onlangs verhuist naar een andere woning. In de straat is er al glasvezel gelegd maar de kabel ligt op de erfgrens en is dus nog niet binnen in de woning aangesloten. Omdat wij graag glasvezel wilde, wat mogelijk was bij KPN, hebben wij eerst naar de KPN klanten service gebeld om te vragen of we hier eerst iets voor moesten doen, zoals het aansluiten van het glasvezel of iets dergelijks. De klantenservice vertelde ons dat we het gewoon moesten bestellen en dan werd er wel een afspraak gemaakt om de kabel binnen aan te sluiten. Vervolgens hebben we dus gewoon een glasvezel abbonement afgesloten bij kpn 

Eind januari 2023 :  

Op het moment van schrijven staat er op site tijdens het bestellen van een abbonment dat de glasvezel nog aangesloten moet worden. Wanneer we dit bestelde was er aangegeven dat glasvezel direct beschikbaar was. Tijdens het bestellen konden we een ingangsdatum aangeven en deze hebben toen gezet op 2 februari. 

Vandaag op 27-1-2023 hebben we nog niks gehoord van kpn, ook niet over het naar binnen leggen van de glasvezel kabel. Daarom ben ik gaan bellen naar de KPN klanten service om te vragen hoe dit zit. Na lang in de wachtrij te staan werd mij verteld dat de glasvezel aansluiting nog aangevraagd moest worden en dat ik dit moest doen door KPN Netwerk te bellen. 

Vervolgens ben ik KPN netwerk gaan bellen en uitgelegd dat KPN ons verzekerd had dat we gewoon konden bestellen en dat de aansluiting dan geregeld zou worden etc. Toen werd mij verteld dat het naar binnen leggen van de glasvezelkabel geweigerd was, dit dus door de vorige bewoner minimaal een half jaar geleden. Ik zou dus een afspraak moeten maken om aangesloten te worden. Vervolgens werd ik dus doorverbonden en werd mij verteld dat wij onderop de lijst zouden staan omdat het aansluiten geweigerd was (door de vorige bewoner dus) en dat het wel een 'poosje' kon duren, een 'poosje' kon een jaar zijn werd ons verteld. Er werd ons een een noodpakket aangeboden, en dat ik hiervoor bij de KPN klantenservice moest zijn.  

Vervolgens ben ik gaan bellen naar de KPN klantenservice en kreeg ik een dame aan de lijn, ik heb haar het hele verhaal verteld en zij zou het even navragen. Na lang wachten kreeg ik oppeens weer het wachtmuziekje te horen en stond ik dus opnieuw in de wachtrij. Na weer een lange tijd in de wachtrij te hebben gestaan kreeg ik oppeens een man aan de lijn, dus niet de dame die het even zou navragen, vervolgens heb ik het weer helemaal uitgelegd en werd mij vervolgens verteld dat een noodpakket onbeperkt data was op je mobiel, waar ik niets aan heb omdat ik geen mobiel heb bij KPN. En de conclusie was dat ik maar gewoon moest wachten of bij Ziggo een abbonement afsluiten. Omdat een abbonment bij ziggo afsluiten nu zeker mijn voorkeur had vroeg ik of ik de aanvraag van het abbonement kon annuleren. Dit was volgens de medewerker niet nodig en ik moest maar gewoon wachten en wanneer het abbonment in zou gaan had ik twee weken om het te annuleren. 

Ik had graag een glasvezel aansluiting van kpn willen hebben maar als ik daarvoor een jaar moet wachten is dit natuurlijk geen optie, al helemaal niet i.c.m. het thuiswerken van deze tijd. Het is natuurlijk wel gek dat ons verteld werd dat we gewoon een abbonement konden afsluiten met ingang van 2 februari 2023 en dat de glasvezel aansluiting dan geregeld zou zijn, en dat deze belofte vervolgens totaal niet nageleeft kan worden. 

Het lijkt me ook niet erg lastig om bij iemand die een abbonement heeft aangevraagt/afgesloten, de glasvezel kabel die enkele meters voor de deur ligt even naar binnen te leggen en de belofte na te komen. 

Is er nog een manier om dit op te lossen of is onze enige optie om over te stappen naar Ziggo. 

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 1 February 2023, 11:30

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Helaas herkenbaar. Om tijdig internet geregeld te hebben is ons geadviseerd op ons nieuwe adres een nieuw abonnement af te sluiten zodat we zowel op het oude als nieuwe adres internet zouden hebben. Begin december 2022 zouden we aangesloten zijn. Door vertraging bij de nuts is eind december ontdekt dat onze glasvezelkabel te kort was. Op het nieuwe abo was een noodvoorziening niet mogelijk omdat (schrik niet) daarvoor eerst de nuts aangesloten moest zijn… En dan (2 weken later) pas een nieuwbouwcasus aangemaakt kan worden. Inmiddels waren we al verhuisd. Op het oude abo (van xs4all) kon wel een noodvoorziening worden geregeld; dus het nieuw abo afgezegd. Sinds vandaag (ruim een maand nadat is geconstateerd dat de glasvezelkabel te kort was) is de kabel verlengd. Maar het internet werkt niet omdat de centrale niet gepatched is. De helpdesk kan de verbinding niet doormeten omdat we administratief nog op het oude adres staan (dat kan KPN pas wijzigen nadat je verbinding werkt(??)).  Ben inmiddels 2 maanden afhankelijk van de noodvoorziening die overigens je TV- en telefoniesignalen niet doorgeeft en waarbij op de meest ongelegen momenten het “onbeperkte” tegoed op is en je weer in de wachtrij mag om dat per telefoon op te hogen. De verwachting van de helpdesk is dat het patchen mogelijk 1-1,5 wk kan duren, maar dan nog heb ik “geluk” want formeel zou ik pas in maart worden aangesloten.

Samenvattend: de processen bij KPN, met name bij nieuwbouw, zijn dramatisch met eisen die elkaar uitsluiten. Van transparantie is geen sprake. De helpdesk is zo murw dat ze ook mij Ziggo hebben geadviseerd. Op het oude adres jarenlang zonder storingen kunnen werken, maar als ik hier geen fatsoenlijke compensatie krijg als alles eindelijk werkt zeg ik zowel mijn 3-in-1 als mobiele contracten op.

Badge +19

@jan4all @jeffrey2312 Gewoon een jaartje naar Ziggo gaan. In ieder geval tot de arbeidsmarkt weer normaal is. Want dat is het probleem, er zijn te weinig monteurs.  Je hebt dus twee opties: Ziggo of een jaar gedoe.  Nou ik wist het wel.

Reputatie 7
Badge +24

Er is volgens mij momenteel een groot te kort aan monteurs en grondwerkers. Daarbij is het de afgelopen weken ook nog koud geweest. Dan doen die grondwerkers denk ik niks. Dus dan schuift alles vanzelf op... 

Voor het wachten op een monteur kan ik begrip opbrengen. Maar dat een aansluiting over x schijven moet gaan waarbij je iedere keer op een monteur moet wachten is wat mij betreft dom stapelen van afhankelijkheden. Ik sluit een contact bij KPN, die geven KPN netwerk de opdracht de aansluiting te realiseren, KPN-netwerk besteedt dat weer uit aan Volkers-Wessel-Telecom; maar die komen pas is actie nadat weer een ander bedrijf de nuts heeft aangelegd (en dat andere bedrijf heeft het echte werk ook weer uitbesteed - natuurlijk wel het grondwerk en de feitelijke aansluiting bij 2 verschillende bedrijven). Als alles geregeld is moet het hele pad gebacktraced worden naar KPN en vandaaruit weer naar KPN netwerken voor de uiteindelijke patch. En mocht er ergens iets verkeerd gaan dan wordt “gewoon” een nieuwe opdracht ingeschoten en mag je weer achter aansluiten. Zucht...

@jeffrey2312 : wat een narigheid dat je nog niet aangesloten kunt worden.

Een kleine nuance.  In de bevestigingsbrief staat het als volgt vermeld:

Startdatum Hussel Internet 1 Gbit/s
U hebt ons gevraagd om uw abonnement te starten op 16 januari 2023. Wij controleren nu of dit mogelijk is. U ontvangt nog een aparte e-mail van ons met extra informatie over uw bestelling. Hierin staat ook de definitieve startdatum van uw abonnement.

 

Hiermee wil ik niet betweterig zijn hoor. Het laat zien dat we afhankelijk zijn van KPNNetwerk.  Uiteraard willen wij onze klanten liefst gisteren nog op glasvezel hebben maar dan moet de infrastructuur er ook klaar voor zijn. En dat werkt met prognoses en planningen.  Die vaak uitlopen.  

In jouw geval is er blijkbaar ook initieel geweigerd.  Dat maakt het allemaal nog lastiger. Ik kan helaas geen prognose geven wanneer ze hier mee bezig gaan :-(

@Erwin_  : Goedemorgen Erwin 
De email waar jij het over hebt hebben wij nooit ontvangen, ook kan ik hem niet in MijnKPN vinden onder het kopje 'Correspondentie met KPN’. Wij hebben maar 2 mailtjes ontvangen : 

  • Kijk altijd en overal tv met de KPN TV app met jouw pincode
  • Informatie over uw bestelling 

Waar zou ik dit mailtje kunnen vinden of is deze nooit gestuurd?

Voor de duidelijkheid : de initiële weigering is gedaan door de vorige bewoner. 

26-11 is die verstuurd, @jeffrey2312 . Naar email adres::  g.b******g8@kpnplanet.nl

 

Nog even de meest actuele info die wij hebben:

De nieuwe aansluiting is gepland op 29-03-2023.

Let op: Als de klant een monteur wil bestellen, dan kan dat nadat de netwerkleverancier klaar is.
De aansluitdatum is de datum van de netwerkleverancier die op dit moment bekend is bij ons. Op deze datum verwacht de netwerkleverancier klaar te zijn

 

Ter verduidelijking:  Dit is de verwachtte opleverdatum.  Of KPNNetwerk dat ook redt, weten we nooit van tevoren. Uiteraard hoop ik van wel. 

Alles hierboven klinkt heel bekend, maar wat ik niet begrijp is dat KPN verwijst naar KPN Netwerk. Dat is voor mij onacceptabel. Ik heb een contract met KPN en niet met KPN Netwerk.

Afgelopen maandag 27/Feb zou de monteur komen en 3x raden.. die kwam niet.

Deze ochtend tot aan Volker Stevin (onderaannemer van KPN Netwerk) gekomen en die jongen aan de telefoon wist te melden.. “ach.. dat is nou jammer”.. en ik kan geen nieuwe afspraak inplannen.

Kijk, dat er menskrachten te kort zijn snap ik allemaal maar je klanten geinformeerd houden is echt niet moeilijk. Dus terug naar KPN, als je iets verkoopt dan moet je dat wel waarmaken! Gevalletje Tros Radar?

btw, zojuist mijn bestelling voor Fiber “gecancelled”. Medewerker van KPN gaf mij gelijk, zo zonde dat onderaannemers er een puinhoop van maken, doet grote schade aan de reputatie van KPN.

Ik zie wel weer wat er gaat gebeuren, misschien weer terug naar Z@GgO

Jammer maar ook zeer begrijpelijk, @Robert Welling .   Helaas zijn er meer van dit soort signalen.

Door de grootte van de operatie ontkom je hier ook niet aan maar we moeten hier wel van leren en het verbeteren.   

Hier heb jij niks meer aan maar weet dat ik al dit soort topics en berichten verzamel en doorstuur naar de mensen die verantwoordelijk zijn voor de uitrol van glasvezel. 

Het wordt ook ook steeds erger. We zitten dus al sinds februari zonder internet, 30gb data houdt ook niet lang stand. Daarom hebben we 14 maart gebeld voor een noodpakket en de klantenservice medewerkster stelde ons in het gelijk en vond het erg vreemd dat we die uberhaubt nog niet aangeboden hadden gekregen. Er werd ons verteld dat we het noodpakket zouden krijgen dit zou dan 50gb internet zijn , die je kan opwaarderen, en digitenne tv zijn. 20 maart hadden we nog niks ontvangen en ook geen bevestiging gekregen via de mail dat er iets was opgestuurd... dus nog een keer bellen. Er werd verteld dat de aanvraag in behandeling was en dat we het noodpakket snel, misschien wel over een dag zouden ontvangen. Erg vreemd want bij het eerste telefoontje werd verteld dat we het zouden krijgen.

 

Vandaag 24 maart nogsteeds niks ontvangen en niks gehoord van kpn. Toen heb ik nogmaals gebeld en kreeg ik te horen dat het verzoek was afgewezen. Dit was volgens de medewerker waarschijnlijk omdat een noodpakket alleen wordt gegeven aan bestaande klanten van kpn die door toe doen van kpn zonder internet zitten. Omdat wij dus nog geen startdatum zouden hebben zouden wij dus geen bestaande klant zijn, maar we zitten wel door toe doen van kpn nogsteeds zonder internet. Een data bundel was ook niet mogelijk omdat we geen telefoon abbonement van kpn hebben. 

 

We hebben nu nog wel een afspraak staan voor het aansluiten van het glasvezel. Ik hoop dat dit de eerste afspraak is die kpn wel kan nakomen.

 

 

Het klinkt ZOOOO herkenbaar. Hier is mijn verhaal. Eindelijk was onze straat aan de beurt en werd de glasvezelkabel gelegd, ik kreeg een folder, daar werd beloofd dat ik een gratis aansluiting kon ontvangen. Ik reageerde op de betreffende website en verwachtte een reactie voor een afspraak. Die kwam nooit en omdat wij aan het verbouwen waren en niet in het huis woonden ben ik na een tijdje maar eens gaan bellen wanneer die afspraak zou gaan plaatsvinden. Mij werd verteld dat ‘ik’ te laat was en ze al weg waren uit de wijk?? Daardoor kon het niet langer worden uitgevoerd. Ze waren me gewoon vergeten en ik kon fluiten naar een aansluiting. Afijn, ik ben een jaartje later (deze winter) toch maar overgestapt met de verhuisservice naar KPN Glasvezel en verwachtte een aansluiting en wat graafwerk. Na twee maanden en 10 telefoontjes verder vertelde KPN Netwerk mij dat ze eindelijk zouden komen. Ik blij, het gaat eindelijk gebeuren!! De montwur kwam en die was na 1 minuut weer weg, want hij was niet van civiel en ze hadden de verkeerde ingepland….ik weer bellen en na twee weken en 4 pogingen vanuit mij, terwijl ieder gesprek door hun werd afgesloten met ‘ik bel u vanmiddag terug’ en ik nooit gebeld ben, liep de frustratie toch echt op en ging ik het er nog 1 keer op wagen. Ik belde en liet me niet langer om de tuin leiden en eiste duidelijkheid. En die kwam…we kunnen u niet aansluiten. We zijn niet langer in uw wijk….u wordt waarschijnlijk pas over een jaar aangesloten! Ik was met stomheid geslagen. Na al dat gepruts en valse beloften…wil KPN niet een aannemer naar m’n huis sturen om dit te regelen omdat ze niet in de buurt zijn? Wat een onzin, twee straten verderop zijn jullie bezig! Het zou niet edficient zijn om een aannemer naar mij in Zeist te sturen….O ja ik werd ook nog door de jongens van de commerciele afdeling gebeld met de vraag aan mij of ik wat kon vertellen over de aansluiting en de status daarvan. Die afdelingen spreken dus niet met elkaar en als marketingman deed het me zeer welke schade wordt aangericht aan het vertrouwen dat klanten hebben als ze voor het grote KPN kiezen en binnen no time het kotsbeu zijn dat ze voor de nationale trots (ahum) hebben gekozen. Die klanten ben je dus voor goed kwijt…