Beantwoord

Van experiabox V9 naar experiabox v10a

  • 19 April 2019
  • 21 reacties
  • 1125 keer bekeken

Ik las op dit forum dat een modem niet zomaar wordt omgeruild op verzoek van de klant. Nu heb ik tweedehands een Experiabox V10a weten te bemachtigen. Met de V8 heb ik op de eerste verdieping weinig signaalsterkte (-77dBm) en daardoor een redelijk trage verbinding (10 Mbits/s). Met de V10a meet ik een signaalsterkte van -61dBm en verwacht ik iets betere prestaties, 3 tot 4 keer de snelheid.

Ondanks ik met de V10a een goed signaal heb en de modem kan benaderen, d.w.z. inloggen om de instellingen te bekijken, krijg ik geen internet verbinding. Is het een kwestie van tijd om te synchroniseren met de KPN servers o.i.d. of moet het MAC adres van het modem bij KPN aangemeld worden?

Het enige verschil dat ik kan ontdekken is de DSL kabel. Op de V10a is de aansluiting iets breder, maar lijkt tevens geschikt voor een RJ11 connector. In ieder geval ook 4 PINS en past er goed in.

Ik hoor graag wat ik moet doen, want ik zou dolblij zijn met iets snellere verbinding op de bovenverdieping zonder extra wifi repeaters te hoeven plaatsen.

Gr. Daniel

*Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Danielz 25 April 2019, 19:51

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Hoi @Danielz
Als je zoals je zegt 2e-hands aan een V10A bent gekomen dan is dat illegale handel.
De apparatuur is n.l. eigendom van de KPN en mag niet verkocht worden, maar moet door de gebruiker teruggestuurd worden.

Die V8 kun je misschien wel omruilen, kijk dan even hier om te zien of je verouderde apparatuur kunt omruilen .

En wees verstandig en stuur die V10A terug naar de KPN
Deze gaat de KPN echt niet voor je aanmelden, dus je hebt er toch niets aan.,
Of vraag aan diegene waarvan je deze gekocht hebt om hem op te sturen, maar ik ben bang dat hij/zij hem gelijk weer verhandelt.

KPN
Antwoordnummer 10119
2400 VB Alphen aan de Rijn

Hoeft geen postzegel op, wel het bonnetje even bewaren.
Niet speciaal illegaal eerder grijs gebied.
Dit kan een test exemplaar zijn dan is deze neem ik aan eigen bezit.
Is het een niet teruggestuurd exemplaar dan zal de gebruiker daarvan de boete/rekening krijgen en daarmee wordt het ook eigendom van die klant en daarmee vrij te doen wat je wil.
Volgens de persoon in kwestie was terugsturen niet nodig en zodoende heeft hij hem verkocht. Er worden er overigens veel te koop aangeboden. Moet KPN daar dan niet tegen optreden als het illegaal is? Ik wil het apparaat best terugsturen, want als die het niet doet heb ik er tenslotte niks aan. Wel zonde van de 40 euro die ik heb betaald, maar dat is dan mijn eigen fout geweest.

Ik dacht overigens een V8 te hebben, maar dat is een V9 en volgens bovenstaande link is deze niet verouderd. Er is voor mij kennelijk geen mogelijkheid om het te ruilen. Met de kennis die ik nu heb, namelijk dat ik met de V10a een veel sterker signaal ontvang, zou ik het toch zonde vinden om hier geen gebruik van te kunnen maken. Met wifi repeaters zou ik boven met stekkerdozen moeten gaan werken, omdat ik niet genoeg stopcontacten over heb.

Daarom ben ik benieuwd wat KPN voor mij kan betekenen. Ik zou wat dat betreft liever mijn huidige V9 terugsturen.

Gr. Daniel
Is het wel een KPN model een Telfort model heeft andere firmware even los gezien van hoe je deze in bezit hebt gekregen.

Heb je dit modem de v10a terug gezet naar de fabrieks instellingen voor je deze aansloot?
Je zal neem ik aan eerst met je klant gegevens moeten aanmelden.
Dat laat ik verder aan een KPN medewerker of klant over.
Bedankt voor je reactie.

Het modem zit in een KPN doos en de papieren zijn van KPN, dus ik kan met redelijke zekerheid zeggen dat het een KPN model betreft. Fabrieksinstellingen heb ik meerdere malen gereset met en zonder kabels aangesloten. In de instellingen op de router zijn er geen specifieke velden waar ik klantgegevens kan invullen. Ik heb eerst gekeken naar de instellingen op de V9 en deze zijn hetzelfde in de V10. Daarna heb ik het 2 uur aan laten staan, zodat het ruime tijd heeft gekregen om verbinding te zoeken. Helaas zonder resultaat.

Gr. Daniel
Dat aanmelden zal via een browser gaan mits dat bij KPN nog steeds zo werkt.
De manier waarop je aanmeld als je nieuwe klant bent geen idee hoe dat nu werkt.

In principe zou ik zeggen modem aansluiten en klaar
Bij DSL kan er mischien meer tijd nodig zijn zoals gezegd kan een ander daar vast meer over vertellen.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Danielz, Wanneer je graag verbetering wilt zien rondom jouw verbinding snap ik dat je het één en ander probeert. Een tweedehands modem van bijvoorbeeld Marktplaats zou ik zeker niet aanraden. Wij kunnen niet nagaan wat er mee is gebeurd en waarom het niet werkt. Ik help je graag verder. Zou je daarvoor de V9 weer willen aan te sluiten op het ISRA punt? Met jouw eigen modem kan ik meten wat er aan de hand is en kan ik je helpen met het verbeteren van jouw verbinding. Als je de V9 weer hebt aangesloten. Zou je dan ook jouw postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan je forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor ons en voor jezelf) Dan kan ik een aantal metingen doen waarna ik je advies of een andere oplossing kan geven.
Beste Marina_

De V9 is aangesloten en gegevens heb ik toegevoegd aan mijn profiel. Dus nog even voor de duidelijkheid, het gaat om de WiFi verbinding op de eerste verdieping. Daar wordt een pagina soms niet in 1 keer geladen, vanwege het slechte ontvangst (-77dBm). Snelheid via kabel (in de woonkamer) is prima volgens spec's. Ik hoor graag wat je kunt doen om het te verbeteren.

Dus nog even om op de hoofdvraag terug te komen. Het modem had in principe moeten werken?

Gr. Daniel
Ter aanvulling. Ik heb de WiFi tuner van KPN geprobeerd. Deze gaf voor de verbetering een snelheid van 2 Mbit/s (eerder mat ik altijd 15 Mbit/s) en na de verbetering 19 Mbit/s. Dus ten opzichte van mijn eigen meting een kleine verbetering. Ik meet nu een signaalsterkte van -73dBm t.o.v. -77dBm twee dagen geleden. Echter voor een juiste meting neem ik altijd een gemiddelde over verschillende tijdstipppen op een dag. Dus het kan nog veranderen.

Helaas is door de 'verbetering' de signaalsterkte in mijn eigen hobbykamer (de meest belangrijke 😉 fors minder geworden, namelijk van -61dBm naar -74dBm. En de snelheid is meer dan 50% afgenomen. Ook deze meting zal ik in de loop van de dag een aantal keer herhalen.

De eerste indruk is vooralsnog niet heel positief...

Gr. Daniel
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Danielz, Om meteen maar even terug te komen op jouw vraag: Nee, de kans is groot dat er een andere firmware op staat. Zojuist heb ik een aantal metingen gemaakt met je verbinding. Uit deze test blijkt dat wij de (vaste) internetaansluiting kunnen verbeteren. Daarom bieden we je een gratis kwaliteitscontrole door een monteur aan. Met deze kwaliteitscontrole zorgen wij ervoor dat de internetaansluiting weer optimaal werkt. Kun je een aantal momenten opgeven wanneer ik een monteur zou kunnen inplannen?
Dank voor het aanbod. Bij voorkeur op een woensdag. Dat mag ieder tijdstip zijn.

Gr. Daniel
Reputatie 7
Badge +19
Doen we morgen 🙂 Ik heb de monteur ingepland tussen 15.00 en 17.00 uur. Als dit toch niet zo goed uitkomt laat je het dan weten? Dan kan ik de afspraak verplaatsen naar volgende week woensdag. Stuur je ook weer een bericht wanneer de monteur is langs geweest? Ik ben benieuwd of je verbetering ervaart en of een nieuw modem noodzakelijk was.
Morgen komt prima uit! Ik zal de uitkomst hier posten.

Gr. Daniel
Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen @Danielz, Hoe is het afgelopen? Heeft de monteur je verbinding kunnen verbeteren?
Hoi Marina_

De monteur is geweest, maar hij gaf direct aan dat hij niks kon betekenen om de wifi te verbeteren. Wel heeft hij gekeken naar de vaste verbinding. Om voor mij toch iets te kunnen betekenen, hebben we gekeken wat een nieuwere modem zou doen, de V10 (dus niet de V10a die ikzelf had gekocht).

De V10a zou niet werken, omdat bij mij twee internetlijnen binnenkomen (= dubbele snelheid) die in de V9 en V10 wordt gecombineerd. De V10a zou hier niet mee overweg kunnen. Dat is dus het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag. Is wel weer op te lossen door 1 van die lijnen door te 'knippen', maar daar hebben we niet voor gekozen.

Dan verder. Qua signaalsterkte komt de V10 niet in de buurt van de V10a. Deze is vergelijkbaar met de V9. Wat betreft signaalsterkte kom ik in de 'probleemkamer' weer op hetzelfde uit, namelijk -77dBm. Wel is de snelheid beduidend beter met de V10, namelijk 46 Mbits/s tegenover 10 Mbits/s. De snelheid is nu acceptabel en daarmee is voor mij het probleem opgelost. Omdat de V10 ook 5GHz uitzendt, kom ik beneden op dezelfde snelheid als over de ethernet. Nu had ik beneden niks te klagen, maar sneller is altijd mooi meegenomen :-)

De monteur heeft verder nog tips gegeven om de signaalsterkte boven te verbeteren. De ene is met een kabel naar boven en dan een wifi repeater te plaatsen. Voor mij is dit uitgesloten, want ik wil geen zichtbare kabel in het zicht en al helemaal geen gat in het plafond boren.

De andere optie is om het modem te verplaatsen naar de meterkast. Dan staat die dichterbij de 'probleemkamer'. Omdat er nu geen stopcontact zit in de meterkast, zal ik deze een keer moeten laten plaatsen. Voordat ik dat ga doen, ga ik eerst met een verlengkabel kijken of dat qua signaalsterkte inderdaad een verbetering oplevert. En dan wellicht ga ik hem een keer verplaatsen, maar dat kan nog even wachten.

De V10a heb ik overigens maar met de monteur meegegeven 😉 Bedankt voor de hulp.

Gr. Daniel
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Danielz, Fijn dat jou vraag op de oorspronkelijk vraag wel beantwoord is en dat de V10 is geïnstalleerd bij je 🙂 Ook goed om te lezen dat hij ondanks hij niets kon betekenen voor je WiFi verbinding toch nog een aantal tips heeft gegeven. Ik geef daar graag nog een aanvulling op. Misschien heb je deze informatie al eens gelezen op het forum, maar het gaat je zeker helpen om je WiFi verbinding te verbeteren.

Heb je onze WiFi tuner tool eens willen doorlopen? Met deze tool krijg je wifi-advies op maat. Je kunt bijvoorbeeld wat tips krijgen om de kwaliteit te verbeteren of je krijgt het advies om een wifi-versterker te nemen. Om te bepalen wat jouw huis nodig heeft, doorloop je een aantal stappen via de Wifi Tuner. Het is belangrijk dat je de site opent op een mobiel, tablet of laptop waarmee je door het huis kunt lopen. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Om je WiFi te optimaliseren kun je de informatie en tips gebruiken uit het topic: Uitleg over WiFi en tips om jouw WiFi-verbinding te verbeteren. Vooral het stukje vanaf 'veel voorkomende problemen met WiFi' kan je helpen bij het verbeteren van je WiFi verbinding. Zoals het aanpassen van je WiFi kanaal en de servicetools die worden genoemd bij optie 2 en 3.

Hopelijk helpt de WiFi tuner of één van deze tips. Ook ben ik benieuwd of het helpt als je jouw modem dichterbij het ISRA punt plaatst. Houd je mij op de hoogte?
die v10a is gewoon goed dus
ik snap dan niet dat kpn een nieuwe modem/router uitlevert die geen pair bonding ondersteund
pairbonding zorgt voor een dubbele snelheid over het koper netwerk
over het algemeen is de v10 beter en zit er in de v10a nog bugs
Reputatie 7
Badge +19
@peter-keetfm, KPN had het modem ook niet gestuurd. Zie eerste bericht. @Danielz heeft hem tweedehands weten te bemachtigen. Overigens zijn er in de afgelopen maanden wel wat verbeteringen doorgevoerd in de software van het modem die wat beginmoeilijkheden heeft verholpen. Daarnaast heeft een collega een vergelijk laten maken tussen het aantal Wifi gerelateerde storingsmeldingen op de V10 en V10A over de weken vanaf eerste installatie. Het percentage Wifi storingen op de V10 en V10A loopt ongeveer gelijk. Er worden ongeveer twee keer zoveel V10a modems worden verstuurd dan de V10. Daarom is het wel logisch dat er meer installatie vragen over zijn.
Het percentage Wifi storingen op de V10 en V10A loopt ongeveer gelijk?
Ik heb een eigen router netgear r9000
Ik zou het liefst die v10 willen verwijderen
Maar dat heb ik weer problemen met de huistelefoon en itv
Alle netwerk van internet gaat via mijn netgear
Reputatie 7
Badge +19
@Danielz, Ik heb niets meer van je gehoord, maar hoop dat je nog iets hebt gehad aan het advies uit mijn laatste bericht aan jou.

@peter-keetfm, Die lopen inderdaad ongeveer gelijk. Als internet goed gaat via je Netgear en tv + bellen via de V10 zou ik dit ook zo laten. Mocht je het er nog eens over willen hebben, start je dan een nieuw topic?
Hoi Marina_

De WiFi tuner heb ik reeds gebruikt (zie post van 22 april) en de uitkomst hiervan gaf bij mij een negatief resultaat. Ik heb de instelling handmatig teruggezet naar band 10, welke het minste wordt gebruikt in de omgeving. Dit geeft het beste resultaat over de kamers gemiddeld genomen.

Het verplaatsen van het modem is zeker iets dat ik nog ga proberen, maar heeft even geen urgentie.

Wat mij betreft kan het topic worden gesloten. Bedankt voor de hulp Marina_.

Gr. Daniel

Reageer