Beantwoord

Van koper naar glasvezel, geen ftu in huis en niemand kan dit in gang zetten

  • 22 May 2021
  • 19 reacties
  • 612 keer bekeken

Maandag 17/05/21 is hier het glasvezelaansluitpunt in de meterkast aangesloten (type FTU-TK01 merk TKF). Vervolgens heb ik een glasvezelabonnement aangevraagd via "mijn KPN "(ben al jaren klant bij KPN) en aanvullend via klantenservice ook telefonisch aangevraagd. Dit is bevestigd met een contract dat per 21/5 ingaat. Vraag ik aan die meneer hoe ik weet of het om is gezet van koper naar glasvezel. Zegt hij dat merkt u vanzelf aan de snelheid. Sta ik later voor de meterkast, denk ik: " Hoe kan dat nou"? De router is ingeplugd op de koper aansluiting. Na enig surfen heb ik ontdekt dat er nog een NTU - kastje (aangesloten op de FTU en op de netspanning en op de router) moet komen met een rode kabel die uiteindelijk in de router moet. Bel ik weer terug zegt klantenservice, kan niks voor u doen? Behalve een klacht inleggen. Ja het wordt nog mooier. Klachtenafdeling belt me terug. Ze kunnen niets voor me doen. Geen NTU sturen en geen rode kabel. Tevens zegt ze dat er geen glasvezel beschikbaar is voor 7 juni. Ik moet KPN netwerk bellen. Nou zo gezegd zo gedaan. Bel ik KPN netwerk. Die zegt: " Voor ons is het klaar". Wij sluiten alleen de FTU aan en de rest van de vervolgacties is voor KPN de provider, tevens zegt KPN netwerk dat het glasvezelsignaal  al actief is van 17/5 tot in/aan de FTU. KPN netwerk weet niet waar de datum van 7 juni vandaan komt. Met dit hele verhaal, weer naar KPN de provider gebeld. Dan is er een meneer die het snapt. Die meneer doet ook een routertest op afstand en zegt dat hij me een nieuw type router gaat sturen, er hangt hier nog een V9. Hij zegt ook dat ik inderdaad nog een NTU moet ontvangen. Vandaag heb ik tot mijn grote verrassing een gele kabel ontvangen (gewoon zo'n netwerkkabel) maar ik heb nog steeds geen nieuwe router, geen NTU-kastje en geen rode kabel. Tevens staat bij status bestelling dat er verder onderzoek moet plaatsvinden en dat tot 

7 juni niets kan. Ik word er moedeloos van. Hoop niet dat op 25/5 iemand mijn abonnement omzet naar glasvezel terwijl de NtU er niet is. Ik werk nl.thuis en heb internet nodig. HELP??

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 1 July 2021, 14:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +24

U kunt helemaal geen glasvezelabonnement aanvragen, want er bestaan bij KPN geen abonnementen specifiek voor glasvezel. Alle abonnementen zijn zowel voor glasvezel als voor koper. Het abonnement heeft niets te maken met het type verbinding dat u heeft.

Dat u in huis de glasvezelkabel binnen heeft, dat wil nog niet zeggen dat de rest van het netwerk ook al klaar is. Kan zomaar wezen dat de wijkcentrale nog helemaal leeg is.

U zult gewoon geduld moeten hebben. Als het zover is word er vanzelf contact met u opgenomen. Er komt dan een monteur langs om uw Experiabox aan te sluiten op de glasvezelaansluiting. Mogenlijk duurt dit nog weken of misschien zelfs enkele maanden.

Hallo,

 

Dit is de bevestiging van KPN vh nieuwe abonnement. Zit glasvezelupgrade bij. Men kan dat dus wel aanvragen (het heet dan upgrade) KPN-netwerk heeft trouwens bevestigd dat de glasvezel actief/in bedrijf  is tot in de FTU in de meterkast en te gebruiken!

Reputatie 7
Badge +24

Ja, er vind een upgrade van uw uw verbinding plaats. Maar dat maakt geen onderdeel uit van het abonnement. Als u later de maandelijkse factuur van uw abonnement bekijkt, dan zult u die 'Glasvezel upgrade' daar niet op terug vinden. Uw heeft nu Hussel 200 afgesloten, dat is ook over koper gewoon leverbaar. Als de snelheid toereikend is tenminste. Ook zonder deze aanpassing van abonnement had KPN u overgezet op glasvezel. 

Dat KPN netwerk klaar is, dat houd nog niet in dat het af is. KPN netwerk zorgt alleen voor de infrastructuur. De kabel dus. KPN provider levert de diensten daar over, en deze moet daarvoor ook nog allerlei apparatuur gereed maken.

Reputatie 7
Badge +11

Dat KPN netwerk klaar is, dat houd nog niet in dat het af is. KPN netwerk zorgt alleen voor de infrastructuur. De kabel dus. KPN provider levert de diensten daarvoor, en deze moet daarvoor ook nog allerlei apparatuur gereed maken.

En zelfs al is het gereed, provider KPN moet administratief ook nog het een en ander verwerken voor de overstap plaats kan vinden en er moet een monteur komen om de daadwerkelijke upgrade te doen. Ook moet er bij een PON-verbinding (er wordt nu nog enkel PON uitgerold, dat is een ander soort techniek) nog een andere partij aan te pas komen die de splitterkaarten plaatst. De aansluiting kan gereed zijn tot de centrale, de apparatuur kan er hangen maar als de splitters nog niet gereed zijn kan er ook geen glasvezel geleverd worden.

 

Volgens mij gaan dergelijke migraties vaker fout doordat er juist te vroeg met allerlei afdelingen gebeld gaat worden in plaats van het gewoon op de loop laten gaan en die datum afwachten. Er zijn enorm veel aansluitingen die overgezet worden op glasvezel dus dat duurt gewoon even.

 

Je komt sowieso bij een overstap niet zonder te zitten, bij een migratie van koper naar glasvezel gebeurt er administratief eigenlijk hetzelfde als bij een overstap van een andere provider. Zodra het modem online komt op de nieuwe verbinding wordt de oude verbinding automatisch opgezegd. Hooguit dat je tijdens het monteursbezoek eventjes zonder zit omdat het modem omgeprikt moet worden van de koperaansluiting naar de glasvezelaansluiting.

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @C.M.A., welkom! Jammer dat het zo onduidelijk verloopt voor je. Maar het klopt wat de anderen tot nu toe gezegd hebben. Je hebt een abonnementswijziging aangevraagd. Daar zit bij dat we je dan ook gaan overzetten naar glasvezel. Maar daarvoor moet het een en ander gebeuren. Zowel aan de kant van KPN NetwerkNL en aan de kant van KPN de provider (wij).  

Je hebt je profiel al ingevuld, waarvoor dank. Dus ik heb voor je gekeken en KPN NetwerkNL is nog niet klaar met de wijkcentrale. Wij hebben van hen nog geen afmelding ontvangen. De huidige verwachte plandatum daarvoor is 7 juni. Er is op dit moment dan ook niets anders te doen dan afwachten tot dan. 

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @C.M.A., hier ben ik weer om te kijken of het gisteren gelukt is. Dat is helaas niet zo. We hebben gisteren geen afmelding vanuit KPN NetwerkNL ontvangen.

De verwachte datum is daarom automatisch met 1 dag verschoven naar vandaag. Heb jij zelf in de tussentijd iets gehoord vanuit KPN NetwerkNL voor een afspraak? Als wij vandaag geen afmelding van hen krijgen dan verzoeken we hen om ons een nieuwe datum door te geven waarop zij verwachten de boel wel klaar te hebben. Zodra we die dan hebben informeren we jou ook weer.

Er is nu op dit moment een monteur aan het werk met een ONT en een rode kabel.

Ftu patch cover en nokia ont voor PON is geplaatst. Rode kabel zit in ONT maar niet in ont. ONT is geactiveerd  maar lampje blijft knipperen. Router nog op koper. Monteur heeft gebeld met iemand. Binnen 4 werkuren moet iemand dit schijnbaar nog in orde maken. Dus er zijn stappen gezet maar het werkt, nog steeds, niet

De monteur is weer weg.

Gaat verder. Vandaag meldt zich dus weer een monteur. Je verwacht natuurlijk voor het knipperende PON-Lampje. Nee hoor deze meneer komt de FTU patch-cover plaatsen en het ONT-kastje.  Haha dat hangt er al hij was verrast. Maar het knipperende PON lampje knippert nog steeds. Daat moeten we de KPN maar voor bellen. Dat maar weer gedaan. KPN maakt een ticket aan en ik word binnen drie werkdagen gecontacteerd. Ik vroeg hoe het met deadline van 4 werkuren zat, maar daar kon deze meneer niks aan doen?

Dus maar weer wachten.

Reputatie 7
Badge +30

Mooi dat er toch op de 8e nog een monteur vanuit KPN Netwerk is geweest voor het afronden van de (fysieke) glasvezelinstallatie, @C.M.A.. Normaliter gaat de activatie dan vanzelf. Als dit niet goed lijkt te gaan, dan kan de monteur dit doorzetten. Dat is nu ook gebeurd. Ik zie dat de technische melding hiervoor succesvol is aangemaakt. Voor nu kan ik dan ook niets anders dan vragen om af te wachten. De back office neemt contact met je op zodra er informatie is of dingen met jou gedaan moeten worden (zoals, bijvoorbeeld, een nieuwe afspraak maken).

Situatie nog steeds onveranderd. FTU, FTU patch cover en ONT voor PON mét rode kabel hangen in de meterkast. Het groene lampje knippert nog. En de router hangt nog a.h. koper.

Vorige week nog eens tweemaal gechat met de KPN. De laatste medewerker zegt dat de klacht/vraag nog open staat en dat de deadline v.d. afhandeling diverse keren aangepast is. De medewerker excuseert zich netjes voor de gang van zaken, maar weet niet wanneer "HET" opgelost is. En dat is toch de hamvraag voor mij. Niemand legt uit wat "HET" is. Iedereen vd KPN ziet dat er een probleem is. Ook de monteur die er op 7 juni was en het binnen vier werkuren zou oplossen . (Let op ik schriijf dit op de 22e) Maar niemand kan mij uitleggen daar wat het probleem is en waar het op wacht.

Reputatie 7
Badge +30

Klopt, @C.M.A.. Ik kan hier helaas ook niet heel veel anders van maken :( KPN NetwerkNL moet dit afmaken, en wij hebben van hen nog geen afmelding ontvangen. De back office heeft en doet nog steeds hier navraag over bij hen. Dat duurt ook steeds een paar dagen, maar zolang wij die afmelding niet krijgen, kunnen wij ook niets. Ik zie hier dat de back office gisteren geprobeerd heeft je telefonisch te bereiken. Dit is niet gelukt, dus je krijgt nog schriftelijk bericht. 

Ondertussen waag ik een poging of ik nog wat meer informatie kan achterhalen.

Ik heb een terugbelcode ontvangen en gisteren gelijk teruggebeld. Dan krijg ik weer een zeer vriendelijke meneer (student) aan de lijn. Die kan me ook niet uitleggen wat "Het probleem" is. Hij kan wel in uw systemen zien dat de bal heen en weer gepinponged wordt (zijn woorden)  Hij verexcuseerd zich, maar kan alleen maar zeggen dat ik moet wachten. Maar niet waarop, hoelang of wanneer ik iets hoor.

Ondertussen. Nog steeds gen glasvezel. FTU, FTU patch cover, ONT voor PON mét rode kabel zitten er. Maar HET groene lampje knippert nog steeds.

Reputatie 7
Badge +30

Jammer dat je op die manier nog geen verdere duidelijkheid hebt gekregen, @C.M.A.. Zelf weet ik ook nog niet meer, maar ik ben wel een stapje dichterbij. Ik hoop na het weekend meer te kunnen vertellen over wat hier nu precies het oponthoud is. 

Gisteren lijkt er schot in de zaak te komen. Ik kreeg eerst een mail dat ik per 7 juli mijn apparatuur kan aansluiten. Ik krijg per post komende dagen een rode kabel staat erin. Leuk he, want FTU, FTU patchcover ONT voor PON mét rode kabel zijn er al.

Nog geen half uur later belt er een monteur van KPN netwerk aan. Deze komt kijken waarom een groen lampje blijft knipperen, na wat metingen brandt het lanpje continue. Deze storing is dus opgelost. Ik vraag hem od de router nu omgezet kan worden van koper (grijze poort) naar de rode kabel via de rode poort. Ik vertel hem ook vd mail (daar wist hij trouwens niets van) en de datum van 7 juli. Hij zegt alles is klaar en ompluggen zou zo kunnen maar hij adviseert om de datum af te wachten od te overleggen met KPN-provider via 0800-0402. Dus ik doe dat en vraag of ik kan ompluggen. Na enig uitzoekwerk zegt de medewerker dat ik kan ompluggen. Hoera. Zo gezegd zo gedaan. Sinds gisteren drie keer geprobeerd volgens de instructies op internet maar toch maar weer terug naar koper want het werkt niet. Er is geen internet, de vaste telefoon werkt wel en digitale tv werkt niet meer volledig (gids werkt niet en apps als netflix niet). Dus maar weer alles terug naar koper. By the way als de rode kabel erin zit branden op de ONT voor PON drie lampjes continue groen en alle lampjes op de router die normaal continue groen branden ook. Help, nog steeds geen glasvezel. (Router reset met de rode kabel erin heb ik al geprobeerd)

Reputatie 7
Badge +30

Heeft een paar dagen langer geduurd dan gehoopt, maar ik heb nieuws, @C.M.A. . Het blijkt dat onder water de boel uit was gevallen bij KPN NetwerkNL. Zij hebben de order opnieuw opgestart waardoor hij ook een nieuwe plandatum krijgt. Dat is die mail van 7 juli die je kreeg. Daarnaast moest de boel dan bij jou nog nagekeken worden. Goed om te horen dat dit nu al gedaan is, dat scheelt. Voor zover ik hier kan zien loopt het nu goed, en heb je vanaf de 9e signaal en kun je dan de boel op glas aansluiten en zal het werken.

Reputatie 7
Badge +30

Ik was donderdag en vrijdag vrij, vandaar dat ik hier nu pas weer op terugkom. Is het gelukt om op de 9e de boel actief te krijgen, @C.M.A.? Ik zie hier nu een datum staan van 14 juli, maar dat lijkt een aparte wijziging te zijn die op de 9e gestart is. Dus het is voor mij niet helemaal duidelijk of je nu al wel of niet diensten via glasvezel hebt. Als dit niet zo is, dan kan ik hier op maandag even verder achteraan.

Reputatie 7
Badge +30

Je hebt verder niet meer gereageerd, @C.M.A.. Met wat ik hier zie en vanuit de back office heb vernomen heb je sinds 9 juli diensten via glasvezel. Dus sluit ik daarmee het topic :)