Beantwoord

van utp naar telefoon kabel

  • 11 February 2020
  • 23 reacties
  • 5097 keer bekeken

Hallo forum gebruikers!

 

Nu heb ik in mijn huis een telefoon kabel liggen deze moet aangesloten worden op mijn router die ik in een andere kamer heb

 

kan ik van een cat 5 een telefoon kabel maken? 
of is hier een verloop voor 

 

alvast bedankt groet janco 

icon

Beste antwoord door wjb 11 February 2020, 15:22

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Reputatie 7

Daar heb rj45-rj11 verloopkabels voor.

Deze zijn met een rj45-rj45 koppelstuk op een bestaande netwerkkabel aan te sluiten.

 Het gaat om een standaard analoge telefoon te verbinden met de Experiabox? Dan is een klant en klaar rj11 kabel makkelijker. 

 

oke top dan word de utp dus een telefoon kabel die ik 10 meter verder weer kan gebruiken voor mijn router waar hij anders direct ingaat doe ik dit nu met een verloopstukje 

 

 Het gaat om een standaard analoge telefoon te verbinden met de Experiabox? Dan is een klant en klaar rj11 kabel makkelijker. 

 

Ja idd maar de kabels lopen al door de muur is allemaal verbouwd en daar is nooit over na gedacht dus vandaar de vraag of het met utp kabel wel lukt deze loopt wel door het hele pand 😝

Reputatie 7

oke top dan word de utp dus een telefoon kabel die ik 10 meter verder weer kan gebruiken voor mijn router waar hij anders direct ingaat doe ik dit nu met een verloopstukje 

De kabels die nu door de muur lopen zijn, neem ik aan, allemaal netwerkkabels, klopt dat?

Zo ja, dan gebruik je aan beide zijden zo'n koppelstukje i.c.m. een rj45-rj11 kabeltje.

oke top dan word de utp dus een telefoon kabel die ik 10 meter verder weer kan gebruiken voor mijn router waar hij anders direct ingaat doe ik dit nu met een verloopstukje 

De kabels die nu door de muur lopen zijn, neem ik aan, allemaal netwerkkabels, klopt dat?

Zo ja, dan gebruik je aan beide zijden zo'n koppelstukje i.c.m. een rj45-rj11 kabeltje.


klop helemaal heb je mischien een linkje voor mij? 
 

 

 

Hallo @Jancootje :

https://www.allekabels.nl/

Reputatie 7

klop helemaal heb je mischien een linkje voor mij? 

Twee keer een rj45-rj11 verloopkabel.

Twee keer een rj45 koppelstuk.

klop helemaal heb je mischien een linkje voor mij? 

Twee keer een rj45-rj11 verloopkabel.

Twee keer een rj45 koppelstuk.

Hallo @wjb , een beetje off-topic, ik zie in dat rijtje ook  'keystone’ staan, dat lijken ook koppelstukken, wanneer en waarvoor gebruik je die, weet jij dat toevallig?

 

Reputatie 7

Hallo @wjb , een beetje off-topic, ik zie in dat rijtje ook  'keystone’ staan, dat lijken ook koppelstukken, wanneer en waarvoor gebruik je die, weet jij dat toevallig?

Die "keystones" zijn om in een keystone wandcontactdoos de klikken.

 

Je kan het (smalle) telefoon stekkertje in de (bredere) ethernet aansluiting steken.
Dan gebruik je de 2 middelste pennen (4&5) wat in een paar zit.

Voor elke oplossing is weer een probleem, dus ik ben benieuwd naar de reacties  :-)

Bedankt voor de hulp!!! Even bestellen dus kan ik het wiekend los! Als nog bedankt 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Jancootje welkom op het Forum! Bedankt voor de oplossingen heren!

Na even nadenken en koekeloeren hier het volgende 

 

Rj11 uit muur oude ptt kabel uit lasdop 

Deze verlegen naar rj45 via de kabels op rj45 oranje en blauw op rj11 rood blauw 

(Zie fotos voor duidelijheid)

De rj45 zie je in de kamer aantal meter veder weer tevoorschijn komen.

Deze aansluiten volgens schema kpn dus oranje op blauw en blauw op rood l.( dat is dat kpn in hun handleiding voorschrijfen)

Dan heb je de adsl kabel uit het doosje en die komt weer in de modem.

 

 

Nu het volgende zou dit mogelijk zijn om dit via de rj45 teverlegen zoals beachreven en dan doormiddel van het extra kasje wat je mee krijgt zie foto.

 

 

Reputatie 7

Tussen welke twee punten gaat die kabel uiteindelijk gebruikt worden?

1) Tussen de telefoon poort op de Experia Box en een telefoon.

2) Tussen de DSL poort op de Experia Box en ISRA punt.

Hij komt uit de lasdop en gaat naar de modum is het verlegen van het signaal ik zou anders de router in de woonkamer moetten hebben deze moet naar studeerkamer 

 

Reputatie 7

Ik dacht dat die kabel tussen de Experia Box en een telefoon zou gaan komen maar blijkbaar wil je met die kabel de Experia Box met het ISRA punt verbinden.

Dat moet je eigenlijk niet willen doen. De afstand tussen het ISRA punt en de Experia Box moet zo klein mogelijk zijn.

Raare vraag maar waarom inverband met snelheid? 

 

Reputatie 7

Raare vraag maar waarom inverband met snelheid? 

Klopt, de kabel tussen ISRA punt en Experia Box kan zeer grote invloed hebben op de snelheid.

Raare vraag maar waarom inverband met snelheid? 

Klopt, de kabel tussen ISRA punt en Experia Box kan zeer grote invloed hebben op de snelheid.

Is de theorie, ik heb jarenlang bij Tele2 het modem op de 1e verdieping gehad, totaal geen signaalverlies.

Een van de moderatoren had zijn modem zelfs op zolder staan zonder enig verlies las ik laatst een keer.

Het verhaal van de korte afstand tussen IS/RA en modem door KPN/Telfort en andere providers is om bij voorbaat problemen te voorkomen.

 

 

Raare vraag maar waarom inverband met snelheid? 

Klopt, de kabel tussen ISRA punt en Experia Box kan zeer grote invloed hebben op de snelheid.

Is de theorie, ik heb jarenlang bij Tele2 het modem op de 1e verdieping gehad, totaal geen signaalverlies.

Een van de moderatoren had zijn modem zelfs op zolder staan zonder enig verlies las ik laatst een keer.

Het verhaal van de korte afstand tussen IS/RA en modem door KPN/Telfort en andere providers is om bij voorbaat problemen te voorkomen.

 

Dus inprenciepe is het het proberen waard. Mocht je dan erg verlies hebben is dit ook zo weer omgezet. 

 

Aha, het gaat dus om de inkomende lijn uit de straat, die heette vroeger telefoonlijn, maar nu ?

Maar goed, nu begrijp ik het al beter.

Het is meestal geen probleem om de lijn in huis nog een beetje langer te maken, boven op de zoveel honderd meter buitenshuis.

Zo deed ik dat in de loop der tijd vele malen zonder probleem, maar het wordt er nooit beter op want het is een gevoelige techniek :

https://forum.kpn.com/internet-9/signaal-hoe-werkt-dat-tv-internet-via-1-draadje-436837#post523623

De experiabox is een combinatie van modem en WIFI dus vaak onhandig :

https://forum.kpn.com/internet-9/experiabox-v10-verplaatsen-438552

 

Maar, wat in dit geval veel belangrijker is ( ik kijk naar de eerste foto ) als je een UTP kabel gebruikt dan moet je 1 paar gebruiken, 2 in elkaar gedraaide aders. Niet op de kleuren letten, daar hebben elektronen geen weet van :-)

 

Aha, het gaat dus om de inkomende lijn uit de straat, die heette vroeger telefoonlijn, maar nu ?

Maar goed, nu begrijp ik het al beter.

Het is meestal geen probleem om de lijn in huis nog een beetje langer te maken, boven op de zoveel honderd meter buitenshuis.

Zo deed ik dat in de loop der tijd vele malen zonder probleem, maar het wordt er nooit beter op want het is een gevoelige techniek :

https://forum.kpn.com/internet-9/signaal-hoe-werkt-dat-tv-internet-via-1-draadje-436837#post523623

De experiabox is een combinatie van modem en WIFI dus vaak onhandig :

https://forum.kpn.com/internet-9/experiabox-v10-verplaatsen-438552

 

Maar, wat in dit geval veel belangrijker is ( ik kijk naar de eerste foto ) als je een UTP kabel gebruikt dan moet je 1 paar gebruiken, 2 in elkaar gedraaide aders. Niet op de kleuren letten, daar hebben elektronen geen weet van :-)

 

 

 

Klopt.

Idd de kleuren maken niks uit maar ging mij meer om het idee 😁 

 

Hier zal ik deze weem maar weer verder mee gaan ben benieuwd.