Beantwoord

Van XS4ALL naar KPN, wat gaat er veranderen?

  • 6 June 2019
  • 33 reacties
  • 3413 keer bekeken

KPN gaat stoppen met XS4ALL, blijkbaar. Da's jammer. Maar wat gaat dat voor de klant (mij) betekenen? Wat moet ik straks inleveren?

Krijg ik dezelfde, hogere of lagere snelheid? (KPN biedt geen 100/100Mbps optie)

Ga ik minder betalen? (KPN is overall goedkoper dan XS4ALL voor vergelijkbare diensten)

Wat gebeurd er met mijn Spotify Premium abo? (KPN heeft dat niet)

Wat gebeurd er met de XS4ALL DNSsen? Die filteren behoorlijk wat zooi al uit voordat het bij mijn firewall komt. Heeft KPN zo'n service ook (ik heb er nog nooit van gehoord)?

Moet ik mijn FritzBox! glasvezel modem inruilen voor een ExperiaBox?

Heeft het zin om nu al over te stappen naar KPN of is het slimmer om bij XS4ALL te blijven?
icon

Beste antwoord door Ward_ 6 June 2019, 17:48

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Er is nog maar weinig bekend over het stoppen van XS4all alhoewel er vanmorgen wel een paar zaken bekend werden dankzij een adviesaanvraag die is gedaan voor het personeel van XS4all.

In ieder geval verandert er voorlopig nog niks voor jou als klant.
Het is de bedoeling dat alle klanten van XS4ALL uiterlijk eind 2020 worden overgezet naar KPN naar een product dat minimaal gelijkwaardig of beter is dan het huidige product bij XS4ALL. De actieve verkoop van XS4ALL-producten zal in het laatste kwartaal van dit jaar gestaakt worden. De website van XS4ALL zal daarna nog wel in de lucht blijven.

Om toch even deels te reageren op je beweringen:
KPN heeft wel degelijk 100/100 als optie
XS4all heeft ook al een tijdje geen Spotify premium meer in het abonnement voor nieuwe klanten, net als KPN. Je kan nog altijd wel via KPN Spotify afnemen voor 1 euro minder dan bij Spotify zelf. Afhankelijk van het soort abonnement dat je zou nemen of krijgen kan dat bij elkaar duurder of goedkoper uitvallen.
In hetzelfde bericht van vanmorgen is aangegeven dat de Fritzbox kan blijven en dat er ondersteuning blijft/komt voor eigen modems.

Dus al met al: Zeker dit jaar nog geen noodzaak om over te stappen tenzij je dat zelf graag wil.
Reputatie 7
KPN heeft wel degelijk 100/100 als optie
KPN heeft zelfs de opties 200/200Mbps en 500/500Mbps.

In hetzelfde bericht van vanmorgen is aangegeven dat de Fritzbox kan blijven en dat er ondersteuning blijft/komt voor eigen modems..
Zelf gebruik ik een EdgeRouter Lite 3 op mijn KPN glasvezelverbinding.
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @Mausy5043 Goed dat je dit hier navraagt. Ward heeft eigenlijk al een heel duidelijk antwoord gegeven. Kun je daar mee uit de voeten?
Hallo @Mausy5043 Goed dat je dit hier navraagt. Ward heeft eigenlijk al een heel duidelijk antwoord gegeven. Kun je daar mee uit de voeten?

Ward_ schreef:
In hetzelfde bericht van vanmorgen is aangegeven dat de Fritzbox kan blijven en dat er ondersteuning blijft/komt voor eigen modems..


ik zou dit graag meer expliciet verklaard zien. Betekend dit dat er vanuit het forum of de telefonische helpdesk vanaf eind 2020 wel technische ondersteuning komt voor klanten die een eigen modem/ router willen gebruiken en meer toegespitst op de SIP gegevens het grote hete hangijzer bij het gebruik van eigen apparatuur. Ik weet dat XS4all daar minder streng mee omgaat in het verstrekken van die gegevens.
Reputatie 7
Badge +20

ik zou dit graag meer expliciet verklaard zien. Betekend dit dat er vanuit het forum of de telefonische helpdesk vanaf eind 2020 wel technische ondersteuning komt voor klanten die een eigen modem/ router willen gebruiken en meer toegespitst op de SIP gegevens het grote hete hangijzer bij het gebruik van eigen apparatuur. Ik weet dat XS4all daar minder streng mee omgaat in het verstrekken van die gegevens.

Snap ik, maar ik kan daar echt niets zinnigs over zeggen. Er is echt nog niets over bekend.
Menig Telfort klant en diverse KPN klanten zullen onder andere dat als een toegevoegde sterk punt van dat merk zien. Net zo goed dat bepaalde voorwaarden bij Telfort Mobiel sterke punten en meerwaarde geeft.

Ik snap dat je er nog niks zinnigs over kan of mag zeggen.
Reputatie 7
KPN heeft al lang de uitspraak gedaan dat zij de SIP gegevens niet zullen vrijgeven tenzij ze daar wettelijk toe verplicht worden en dat is niet het geval en zal ook niet het geval worden.
KPN heeft gezegd een VoIP een kastje te willen blijven leveren die onder beheer van KPN staat. Hierbij maakt het KPN niet uit of dat nu een de Experia Box is of een VoIP ATA.
Mij maakt het ook niet meer zo veel uit, deze maand wordt de portering van mijn KPN telefoonnummer naar CheapConnect in gang gezet. Ik ga dus van Triple Play naar Double Play. 🙂 Internet en TV bij KPN, vaste telefonie via CheapConnect en mobiele telefonie via T-Mobile.

Leuk bijkomstigheidje: Bij CheapConnect krijg je bij elk SIP nummer ook nog twee SIP accounts. Die staan ingesteld in de SIP cliënt apps op de prepaid mobiele telefoons van mijn kinderen. Zo kunnen die over wifi bellen via CheapConnect waarbij het eigen mobiele nummer meegegeven wordt als caller-ID. Erg handig voor mijn dochter in Zuid Afrika.
In feite is die wettelijke verplichting er al lang met het eindapparaten besluit uit 2016. Ze, de providers in het algemeen, weten zich er nog steeds onderuit te draaien.

Zakelijk is die ata er heb je een bron van die uitspraak dit voor consumenten beschikbaar te stellen? Dat zal vermoedelijk ingezet worden in gemeentes waar iedereen verplicht wordt naar FttH over te gaan.
Reputatie 7
In feite is die wettelijke verplichting er al lang met het eindapparaten besluit uit 2016.
Ik ga de discussie niet opnieuw voeren, maar er is geen wettelijke verplichting om die SIP gegevens beschikbaar te stellen. Ook het besluit eindapparaten uit 2016 legt zo'n verplichting niet op.

Zakelijk is die ata er heb je een bron van die uitspraak dit voor consumenten beschikbaar te stellen?
Die is er niet, KPN heeft alleen gezegd de SIP gegevens niet beschikbaar te zullen stellen en indien nodig een kastje voor VoIP te willen leveren.


Bron (pdf)
Ah dat ik dacht een concreter iets, dit heb ik zelf ook gelezen verder zullen we het sip onderwerp maar met rust laten daar is een ander topic voor.

Mij viel de formulering op dat die ondersteuning voor eigen modems blijft/komt dat schept een verwachting. Dat er dan niks bekend is sluit niet geheel aan op die formulering. Dat XS4ALL die ondersteuning heeft is bekend die expertise doe je niet weg, of ze moeten met mevrouw Verdel mee gaan die naar eigen zeggen met groot nieuws komt deze maand
@Bart_ : Het antwoord van @Ward_ was inderdaad duidelijk.

Mijn verwarring dat er geen 100/100 verbinding te bestellen is komt voort (ik heb net nog even gecheckt op kpn.com) uit de opmaak van de website die mij na de postcode check de volgende vier opties geeft:
50/5; 50/5; 100/10 en 150/15

Als ik dan de tweede optie kies (met 1 TV decoder) dan kan ik die snelheid 50/10 nog tegen meerprijs upgraden naar 200/200 of 500/500. De 100/100 optie zie ik dus niet. Als ik de 2x TV-decoder optie kies (maar die wil ik niet) dan krijg ik 100/10 met 200/200 en 500/500 upgrade opties. Die 100/100 optie zie ik dan nog steeds niet. Als KPN dat wel aanbied, kunnen ze het erg goed verbergen.
Ik ben al klant bij XS4ALL sinds toen het nog Hacktic heette (met een korte onderbreking bij Ziggo).
Nu KPN de stekker eruit trekt vind ik het ook wel goed. Ik denk dat je je niet in je besluitvorming moet laten leiden door nostalgische redenen. Daar komt alleen maar ellende van, kijk maar naar onze westerburen en hun westerburen.

XS4ALL en KPN zie ik, als eindgebruiker, feitelijk als aan elkaar gelijk. Ik gebruik immers de KPN infrastructuur al. De naam XS4ALL bestaat voor mij dus alleen maar uit een hogere prijs op de factuur en services die ik eigenlijk niet nodig heb.

Ik zie nu dus een overstap naar KPN als een manier om kosten te besparen en vroeg me daarom af wat ik dan kwijt ga raken. Vooral op technisch gebied. De Fritz!Box 5490 van XS4ALL is vrij open. Als de ExperiaBox van KPN dat ook is, dan zou dat een groot deel van mijn zorgen wegnemen. Maar daar is vrij weinig op internet over te vinden.

In hetzelfde bericht van vanmorgen is aangegeven dat de Fritzbox kan blijven en dat er ondersteuning blijft/komt voor eigen modems..Zelf gebruik ik een EdgeRouter Lite 3 op mijn KPN glasvezelverbinding.


Ik gebruik opnSense op een Qotom Multi-NIC PC. De modem gebruik ik alleen om iTV door te sturen naar mijn TV-decoder; al het internet verkeer gaat naar de firewall in een DMZ.
Reputatie 7
Badge +10
@Bart_ : Het antwoord van @Ward_ was inderdaad duidelijk.

Mijn verwarring dat er geen 100/100 verbinding te bestellen is komt voort (ik heb net nog even gecheckt op kpn.com) uit de opmaak van de website die mij na de postcode check de volgende vier opties geeft:
50/5; 50/5; 100/10 en 150/15

Als ik dan de tweede optie kies (met 1 TV decoder) dan kan ik die snelheid 50/10 nog tegen meerprijs upgraden naar 200/200 of 500/500. De 100/100 optie zie ik dus niet. Als ik de 2x TV-decoder optie kies (maar die wil ik niet) dan krijg ik 100/10 met 200/200 en 500/500 upgrade opties. Die 100/100 optie zie ik dan nog steeds niet. Als KPN dat wel aanbied, kunnen ze het erg goed verbergen.


Mijn excuus.... Ik zie wat er aan de hand is. Normaliter heb je 100/100 als upgrade optie voor 4,99 en 200/200 voor 8,99 (en ook 500/500 maar dat is nu even niet relevant).
Er is nu een actie waarbij je 200/200 kan krijgen voor 4,99. Dat is net zoveel als normaal voor 100/100 dus hebben ze die laatste tijdelijk onbeschikbaar gemaakt. Ik vermoed dat die weer zichtbaar wordt als de actie voorbij is. Ze hadden ook kunnen kiezen om 100/100 voor bijvoorbeeld 2,99 aan te bieden of zoiets. Maar dat is dus niet gedaan.
Reputatie 7
In hetzelfde bericht van vanmorgen is aangegeven dat de Fritzbox kan blijven en dat er ondersteuning blijft/komt voor eigen modems..Zelf gebruik ik een EdgeRouter Lite 3 op mijn KPN glasvezelverbinding.Ik gebruik opnSense op een Qotom Multi-NIC PC. De modem gebruik ik alleen om iTV door te sturen naar mijn TV-decoder; al het internet verkeer gaat naar de firewall in een DMZ.
Klein nadeel daarvan is dat je double-nat hebt waardoor je problemen kunt ervaren met inkomende IPSec VPN verbindingen en DDNS.
Je kunt overigens de Qotom ook rechtstreeks op de glasvezelmodem aansluiten mits je een IGMP proxy server inricht binnen opnSense.



In hetzelfde bericht van vanmorgen is aangegeven dat de Fritzbox kan blijven en dat er ondersteuning blijft/komt voor eigen modems..Zelf gebruik ik een EdgeRouter Lite 3 op mijn KPN glasvezelverbinding.
Ik gebruik opnSense op een Qotom Multi-NIC PC. De modem gebruik ik alleen om iTV door te sturen naar mijn TV-decoder; al het internet verkeer gaat naar de firewall in een DMZ.
Klein nadeel daarvan is dat je double-nat hebt waardoor je problemen kunt ervaren met inkomende IPSec VPN verbindingen en DDNS.


Op de Fritz!Box kun je dat voorkomen door de firewall in een DMZ te plaatsen:
https://forum.opnsense.org/index.php?topic=7251.msg32695#msg32695

Je kunt overigens de Qotom ook rechtstreeks op de glasvezelmodem aansluiten mits je een IGMP proxy server inricht binnen opnSense.


Dat is inderdaad een voordeel van KPN. XS4ALL heeft me de Fritz!Box 5490 gegeven. Daar gaat een glasvezeldraadje rechtstreeks in. Die past net niet in een ethernet poort 😉

Ook met VLANs een poosje gestoeid om iTV via het netwerk te laten lopen. Maar daar kwam ik toen ook niet uit. Er loopt nu een aparte ethernetkabel van de meterkast naar de TV. Zal bij de overgang naar KPN vast niet anders gaan.
Dat is inderdaad een voordeel van KPN. XS4ALL heeft me de Fritz!Box 5490 gegeven. Daar gaat een glasvezeldraadje rechtstreeks in. Die past net niet in een ethernet poort 😉


Deze setup zou ik dus willen geen extra stroom verbruiker in de vorm van een NT/MC ik zie dat dus als nadeel bij KPN en mijn bijna verdwenen provider Telfort.
Reputatie 7
Op de Fritz!Box kun je dat voorkomen door de firewall in een DMZ te plaatsen:https://forum.opnsense.org/index.php?topic=7251.msg32695#msg32695
Nee, daarmee voorkom je double-nat niet tenzij de Fritz!Box daarmee in bridge-mode gezet wordt maar dan praten we weer niet over DMZ.
Wellicht zijn de onderstaande topics interessant leesvoer voor je.
1) Gebruik een eigen router achter de Experia Box
2) Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Reputatie 7
Dat is inderdaad een voordeel van KPN. XS4ALL heeft me de Fritz!Box 5490 gegeven. Daar gaat een glasvezeldraadje rechtstreeks in. Die past net niet in een ethernet poort 😉Deze setup zou ik dus willen geen extra stroom verbruiker in de vorm van een NT/MC ik zie dat dus als nadeel bij KPN en mijn bijna verdwenen provider Telfort.
Fritz!Boxen staan niet bekend energiezuinig te zijn. Mijn Genexis NTU en EdgeRouter Lite 3 verbruiken samen minder energie dan bijvoorbeeld de Fritz!Box 7590.
Nu is mijn situatie qua netwerk nog altijd verre van optimaal als het om stroomverbruik gaat immers naast de NTU en router staan er ook nog 6 switches, 4 wifi accesspoints en 2 NASsen 24x7 te draaien.
Het gaat mij minder om de stroomkosten/stroomverbruik meer om de noodzaak van minimaal 2 stroompunten in de meterkast. Voordeel met een NT/MC de router kan uit de meterkast.

Het valt hier nog mee (6 verbruikers) maar ik zet niks uit of op eco modus.

Wat ik me wel afvraag met de opname van XS4ALL stapt KPN van de aziaten af of krijgen we keuze uit de Experia's of een Fritzbox ik ga vanwege de inzet op eenvoud uit van het einde van de Fritzen in ieder geval voor nieuwe klanten. Het lijkt me voor bestaande XS4ALL klanten onaanvaardbaar als bij een defect er een Experia wordt toegestuurd.

Op de Fritz!Box kun je dat voorkomen door de firewall in een DMZ te plaatsen:https://forum.opnsense.org/index.php?topic=7251.msg32695#msg32695Nee, daarmee voorkom je double-nat niet tenzij de Fritz!Box daarmee in bridge-mode gezet wordt maar dan praten we weer niet over DMZ.

Ik wil geen welles-nietes discussie starten, maar meerdere bronnen (waaronder deze) suggereren dat dat toch echt wel zo werkt.
Daarbij komt dat dit mijn set-up is en ik zie het hier gewoon werken...

Wellicht zijn de onderstaande topics interessant leesvoer voor je.
1) Gebruik een eigen router achter de Experia Box2) Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Inderdaad interessant.

Mijn set-up is gelijk aan het vierde voorbeeld van 1)
Reputatie 7
Op de Fritz!Box kun je dat voorkomen door de firewall in een DMZ te plaatsen:https://forum.opnsense.org/index.php?topic=7251.msg32695#msg32695Nee, daarmee voorkom je double-nat niet tenzij de Fritz!Box daarmee in bridge-mode gezet wordt maar dan praten we weer niet over DMZ.Ik wil geen welles-nietes discussie starten, maar meerdere bronnen (waaronder deze) suggereren dat dat toch echt wel zo werkt.
Daarbij komt dat dit mijn set-up is en ik zie het hier gewoon werken...

Natuurlijk werkt het, maar als een natting device (zoals een router) achter een ander natting device staat heb je te maken met double-nat. Alleen als één van de twee in bridge-mode gezet wordt zal dat anders zijn.
Wat is het LAN IP adres van jouw Fritz!Box?
Wat is het LAN IP adres van jouw Qotom?
Wat is het IP adres van een PC telefoon of tablet aangesloten op de Qotom?

Wat is het LAN IP adres van jouw Fritz!Box? 192.168.178.1Wat is het LAN IP adres van jouw Qotom? 192.168.1.1Wat is het IP adres van een PC telefoon of tablet aangesloten op de Qotom? clients: 192.168.1.0/24
Reputatie 7
Wat is het LAN IP adres van jouw Fritz!Box? 192.168.178.1Wat is het LAN IP adres van jouw Qotom? 192.168.1.1Wat is het IP adres van een PC telefoon of tablet aangesloten op de Qotom? clients: 192.168.1.0/24
Precies, double-natting dus.
De eerste nat gaat van Internet naar jouw 192.168.178.0/24 netwerk en de tweede nat gaat van jouw 192.168.178.0/24 netwerk naar jouw 192.168.1.0/24 netwerk.

Reageer