Vraag

Van Ziggo naar KPN (Glasvezel + eigen router)

• 14 september 2016
  • 29 reacties
  • 1746 keer bekeken

Goedemorgen,

Ik ben nog geen KPN klant, maar wil dit wel worden. Ik ben me heel erg aan het inlezen over glasvezel van KPN en IPTV in combinatie met een eigen router. In het verleden heb ik heel veel slechte ervaringen gehad met KPN in combinatie met een Experiabox, zelfs zo erg dat er toen besloten is het contract te ontbinden. Er zit nog een beetje oud zeer, daar wil ik het nu niet over hebben want dat is niet relevant, het is nu zo lang geleden dat met de komst van glasvezel ik het nog wel eens wil proberen, alleen wil ik nu beter geïnformeerd zijn.

Afijn ik heb een Asus AC5300, dat is een bakbeest van een ding. Ik kan er veel op instellen, ik kan veel monitoren plus het WiFi bereik is enorm. Nu ondersteunt deze router ook PPPoE en IPTV (VLAN). Al deze specificaties in combinatie met wat ik gelezen op netwerkje.com en tweakers.nl doen mij vermoeden dat ik deze router zou kunnen gebruiken in plaats van een Experiabox. De oplettende lezer zal zien dat ik "een Experiabox" type, dat komt omdat ik niet weet welke ik ga krijgen. Ik kan me voorstellen dat je de V10 krijgt omdat dit de nieuwste is, maar het kan ook zijn dat een V10 gekoppeld is aan een 500/500 mbit abonnement. Is op zich niet heel relevant want in mijn voorbeeld wil ik Experiabox V8/ V9 of V10 toch niet gaan gebruiken.

Wat ik eigenlijk een beetje mis in alle posts (dat komt omdat de meeste posts toch al wel een jaar oud zijn) is hoe je nou precies zo'n setup van je eigen router doet.

Wat ik snap:
- Je moet PPPoE instellen met gebruikersnaam en wachtwoord. Als ik Google kom ik uit op deze link: https://forum.kpn.com/internet-9/v8-asus-rt-ac66u-119452 De afbeelding in de post van simonjanssen is ongeveer gelijk aan de instellingen van mijn router dus daar kom ik wel uit. Het MAC adres wat je als username gebruikt staat waarschijnlijk op je Experiabox en anders kan ik die wel even aansluiten en dat op die manier achterhalen

Wat ik niet zo goed snap
- Dan kom ik toch uit op het VLAN verhaal. Ik krijg daar wat tegenstrijdige informatie over en tevens snap ik ook niet goed hoe het werkt. Laat ik het proberen uit te leggen. Je moet kennelijk VLAN's gaan koppelen voor internet en iptv. Ik noem steeds expres geen VOIP of telefonie want dat ga ik NIET afnemen.
Dan steek ik nu mijn verhaal af en dan hoop ik dat jullie mij kunnen verbeteren, verduidelijken waar ik het mis heb:
- Tegenwoordig kan IPTV via alle LAN poorten gebruikt worden, moet ik dan nog VLAN's instellen, want ik lees namelijk dat IPTV via LAN poort 4 gaat, internet via LAN poort 6? Ik heb twee TV decoders betekent dit dan dat ik direct achter LAN poort 3 een switch moet hangen en daar dan twee TV decoders op kan aansluiten. Kan ik dan in LAN poort 6 (die heb ik helemaal niet) alleen internet ontvangen? Hoe werkt dat nou precies?
Wat ik eigenlijk hoopte is dat ik mijn router instel met PPPoE en dat alles dan zou werken, omdat zowel internet als iptv over alle LAN poorten gaan. Dat zou betekenen dat ik 1 switch nodig heb waar zowel internet als iptv door kan gaan zodat ik aan de switch in een willekeurige poort mijn tv decoder kan hangen en aan diezelfde switch in een willekeurige poort een computer kan hangen.

Ik heb op dit moment geen behoefte aan de "Experiabox is een prima product en je moet die bridgen en je eigen router erachter hangen" verhalen/ betogen, want op dat punt ben ik niet aangekomen. Ik wil eerst kijken of het zonder Experiabox kan en zo ja hoe stel je dat dan in.

29 reacties

Reputatie 7
Badge +12
Als je enig verstand van zaken hebt is dit prima mogelijk. Ik verwijs je voor alle technische details (en meer) naar netwerkje.com. Deze site vertelt je alles wat je wilt weten.

Denk er wel om dat je geen support van KPN zult hebben in het geval je problemen krijgt. Zet dan altijd eerst weer alles terug zoals KPN vindt dat het "hoort", voordat je daar om hulp vraagt.

Succes met de setup!
@hrh, dat heb ik al gelezen, maar ik snap juist niet hoe dat gedeelte met VLAN´s werkt dat wordt daar ook niet uitgelegd. Vandaar dat ik hier de vragen stel over hoe dat werkt met VLAN´s of je dat nog moet instellen.

Ik heb me er al redelijk in verdiept alleen het 'kwartje' met betrekking tot VLAN en poorten en of ik dan alleen via een bepaalde poort een bepaald signaal heb dat valt niet. Daar geef jij ook geen antwoord op maar verwijst me eigenlijk weer naar netwerkje.com. Daar kan ik niet zoveel mee omdat ik dat al gelezen heb maar met die informatie kom ik juist op de vragen dit ik in mijn eerste post uitzet.
Reputatie 7
Het is helaas geen sinecure om een eigen router goed te configureren zodat zowel Internet als ITV (incl. MéérTV) goed te laten werken. Vandaar dat ik altijd opteer om een eigen router achter de Experia Box te plaatsen.
Zie: https://forum.kpn.com/internet-9/gebruik-eigen-router-achter-de-experia-box-164983

Aangezien je geen telefonie afneemt en een glasvezel verbinding hebt is het mogelijk om de Experia Box volledig te vervangen door een eigen router. De keuze welke router dat dan zou moeten zijn is echter wel belangrijk immers die moet wel in staat zijn om zowel Internet als ITV te ondersteunen. De edgerouter van ubiquiti is daarvoor geschikt en er zijn meerdere forumleden die deze operationeel hebben.
@wjb, dat snap ik! Zoals je kan lezen ondersteunt mijn router ook iptv alleen staat nog steeds mijn vraag over de LAN poorten. Ik neem aan dat ik ten alle tijden de VLAN moet instellen, wat ik eigenlijk wil weten is als ik mijn router instel met PPPoE en de VLAN's kan ik dan gewoon een random LAN poort in mijn eigen router gebruiken, een switch eraan koppelen en daar dan een TV en PC op aansluiten of moet ik bijvoorbeeld LAN3 gebruiken voor TV, daar een switch achter hangen zodat ik twee TV's kan bedienen.

Ik heb nu namelijk 1 UTP kabel naar mijn woonkamer lopen voor mijn mediaspeler. Ik wil daar eigenlijk niet nog een kabel langstrekken om apart TV op aan te sluiten. Dus mijn vraag is nog steeds kan ik als ik mijn router goed instel in de woonkamer een switch plaatsen, dan vanuit de switch mijn tv decoder aansluiten en mijn mediaspeler bijvoorbeeld?
Reputatie 7
Badge +12
Ik heb me er al redelijk in verdiept alleen het 'kwartje' met betrekking tot VLAN en poorten en of ik dan alleen via een bepaalde poort een bepaald signaal heb dat valt niet. Daar geef jij ook geen antwoord op maar verwijst me eigenlijk weer naar netwerkje.com. Daar kan ik niet zoveel mee omdat ik dat al gelezen heb maar met die informatie kom ik juist op de vragen dit ik in mijn eerste post uitzet.
Dat ik je wéér doorverwijs naar netwerkje.com kan ik natuurlijk niet weten als je niet noemt dat je daar al informatie over opgezocht hebt ;)

Bovendien, als ik jouw probleem goed begrijp geeft deze afbeelding van netwerkje.com een prima overzicht, toch?

http://netwerkje.com/sites/default/files/fiber_1.png

Koop een managed (!) switch en sluit daar de boel op aan. VLAN 7 hoef jij dus geen rekening mee te houden, aangezien je aangeeft geen telefonie te gebruiken. Nogmaals, bij problemen gaat KPN je niet helpen met deze setup. Dat is de reden waarom deze setups in de regel worden afgeraden op dit forum.
@hrh Klopt dat was ik vergeten te zeggen :D

Als ik deze afbeelding begrijp: http://netwerkje.com/sites/default/files/fiber_1.png dan heb je geen experiabox en is je managed switch "de experiabox". Vervolgens trek je een kabel naar je woonkamer van LANpoort 4 (TV) en trek je een kabel naar je woonkamer van LANpoort 6 (internet) aan je LANpoort 6 zou je dan een router kunnen hangen die verder je internet managed met QoS en al die zaken. Maar hoe ga je dan twee TV's aansluiten op de LANpoort4? En tegenwoordig gaat iptv toch over alle poorten dus hoef je niet persé meer LANpoort4 te gebruiken? Of snap ik er nu helemaal niks meer van...
Reputatie 7
In het plaatje dat hrh aanhaalt worden de TV ontvangers dus rechtstreeks op vlan 4 aangesloten.
Dit is het ouderwetse bridged-ITV en dat betekent dat je daarmee geen MéérTV op de TV ontvangers zult kunnen gebruiken. Ook zullen de TV ontvangers problemen hebben met het updaten dan de firmware. Twee dingen die je gewoon niet wilt hebben.
Nee inderdaad dat lijkt mij ook niet, dus dan kom je uit op routed iptv? Dan is nog steeds de vraag of je niet iptv over al je lanpoorten van je router kan hebben lopen
Reputatie 7
Badge +13
Nee inderdaad dat lijkt mij ook niet, dus dan kom je uit op routed iptv? Dan is nog steeds de vraag of je niet iptv over al je lanpoorten van je router kan hebben lopen
de tv ontvanger kan op alle lanpoorten aangesloten worden van de Experiabox

Oke dat is mooi, als je zelf een eigen router gebruikt en daar de VLAN's instelt kan je dan ook over al je poorten tv en internet gebruiken? Kan je dan ook meerdere tv's aansluiten?
Reputatie 7
Badge +13
je moet dan waarschijnlijk de eigen router meerdere poorten instellen op
VLAN 4 routed mode afhankelijk welke poortje je instelt daar kun je dan je tv ontvanger op aansluiten
Reputatie 7

Oke dat is mooi, als je zelf een eigen router gebruikt en daar de VLAN's instelt kan je dan ook over al je poorten tv en internet gebruiken? Kan je dan ook meerdere tv's aansluiten?
Dat kan je zo niet zeggen, dat hangt van de functionaliteit van jouw eigen router af. Bij veel routers zie je dan dat een bepaalde LAN poort (niet VLAN) voor ITV is, zoals dat vroeger op de Experia Boxen ook was
Ik heb deze router: http://ec2-54-202-251-7.us-west-2.compute.amazonaws.com/Advanced_IPTV_Content.asp kan ik het daarmee?
Reputatie 7
Nee, dat gaat niet werken, puur vanwege het feit dat aan WAN zijde verschillende vlan's gebruikt worden (6 voor Internet en 4 voor ITV) terwijl die Asus er vanuit gaat dat deze aan WAN zijde op hetzelfde vlan zitten.
Deze router is daarmee ongeschikt om als primaire router te gebruiken.
Je kunt hem wel prima als tweede router achter de Experia Box plaatsen en via twee managed switches het ITV netwerk van de Experia Box en het Internet netwerk van de Asus over één netwerkkabel laten lopen.
Ik distribueer ook de netwerken van de Experia Box en een eigen tweede router over enkele UTP kabels en ik gebruik daar de Netgear GS105Ev2 en GS108Ev3 voor.
Oke wjb dan denk ik dat ik eruit ben als ik je goed begrijp:

- Experiabox in meterkast met DHCP uit? In jouw topic lees ik iets over DHCP binding? Waar is dat voor nodig?
- Experiabox DMZ aanzetten op het IP dat je voor je Asus router gaat gebruiken dus bijvoorbeeld 192.168.2.200
- Experiabox alle overige port forwardings uitzetten
- Asus router instellen met een IP van de Experiabox dus bijvoorbeeld 192.168.2.200

Zoals ik het dan begrijp:
- Internet gaat via mijn router
- TV gaat via Experiabox

Op de eerste verdieping heb ik een PC en een TV dan zal ik dus twee UTP kabels moeten trekken naar boven. 1 van mijn router want daar komt het internet vandaan. 1 van mijn experiabox daar komt de tv vandaan. Klopt dit?

Extra vraag: Als ik in de toekomst een tweede tv boven wil hebben kan ik boven dan een switch zetten waar ik de kabel van Experiabox heb getrokken en dan in de switch 1 kabel naar tv1 en 1 kabel naar tv2, of moet ik dan vanuit de Experiabox nog weer een kabel naar boven trekken dan heb ik opeens 3 UTP kabels boven lopen en waarschijnlijk is mijn kabelgoot daar te klein voor...

Bedankt voor de hulp zover, dat waardeer ik zeker
Reputatie 7
Badge +12
Extra vraag: Als ik in de toekomst een tweede tv boven wil hebben kan ik boven dan een switch zetten waar ik de kabel van Experiabox heb getrokken en dan in de switch 1 kabel naar tv1 en 1 kabel naar tv2, of moet ik dan vanuit de Experiabox nog weer een kabel naar boven trekken dan heb ik opeens 3 UTP kabels boven lopen en waarschijnlijk is mijn kabelgoot daar te klein voor...

Je eerste vragen laat ik aan wjb over. Je laatste suggestie klopt. Als je in de toekomst een tweede TV wilt hebben boven dan is dit prima mogelijk door middel van een switch. Koop er dan wel eentje die IGMP Snooping heeft. Deze zorgt ervoor dat de TV stream alléén wordt doorgestuurd naar de TV decoder. Je hoeft dus niet een derde kabel te trekken voor een 2e TV 😉

Je eerste vragen laat ik aan wjb over. Je laatste suggestie klopt. Als je in de toekomst een tweede TV wilt hebben boven dan is dit prima mogelijk door middel van een switch. Koop er dan wel eentje die IGMP Snooping heeft. Deze zorgt ervoor dat de TV stream alléén wordt doorgestuurd naar de TV decoder. Je hoeft dus niet een derde kabel te trekken voor een 2e TV ;)

Dat is toch niet persé nodig? Want ik heb mijn internet en tv toch al gescheiden doordat ik internet via mijn eigen router laat verlopen en tv via de experiabox? Dus dan kan de tv stream toch alleen maar doorgestuurd worden naar de tv decoder want er zit verder niks gekoppeld aan die switch
Reputatie 7
Badge +12
Dat is toch niet persé nodig? Want ik heb mijn internet en tv toch al gescheiden doordat ik internet via mijn eigen router laat verlopen en tv via de experiabox? Dus dan kan de tv stream toch alleen maar doorgestuurd worden naar de tv decoder want er zit verder niks gekoppeld aan die switch
Als je verder echt helemaal niets aan de switch gaat koppelen is IGMP niet noodzakelijk nee. Alleen kun je die switch ook in de toekomst dan niet voor andere dingen gebruiken, zonder kans op grote storingen. Bovendien hoeft een dergelijke switch helemaal niet zo duur te zijn 😉
Ik heb thuis: TP-LINK TL-SG105E switches, volgens mij moet dat wel goed gaan dan 🙂 Dat zijn "smart switches"

"Deze Easy smart switch is alleen te managen d.m.v. een bijgeleverde Windows programma en niet via WEB/CLI. Fanless, Max. 32 gelijktijdige VLAN's, IGMP Snooping, Link Aggregation, Port Mirroring, Cable Diagnostics en Loop Prevention."

Volgens mij is het toch ook zo dat een managed switch wel laat zien dat er bijvoorbeeld een Xbox en TV aan gekoppeld zijn en een unmanged switch weet wel dat er iets aan gekoppeld is maar weet niet wat. Goed is een andere discussie ook en misschien praat ik wel onzin 🙂
Reputatie 7
Badge +12
Ik heb thuis: TP-LINK TL-SG105E switches, volgens mij moet dat wel goed gaan dan 🙂 Dat zijn "smart switches"

"Deze Easy smart switch is alleen te managen d.m.v. een bijgeleverde Windows programma en niet via WEB/CLI. Fanless, Max. 32 gelijktijdige VLAN's, IGMP Snooping, Link Aggregation, Port Mirroring, Cable Diagnostics en Loop Prevention."

Die gaan wel werken! 🙂
Reputatie 7
Lees alsjeblieft die drie stapjes in het door mij aangehaalde topic zeer aandachtig.
DHCP op de Experia Box blijft gewoon aan staan, is nodig voor het WAN IP adres van de Asus en de IP adressen van de TV ontvangers.
De DHCP binding is om er voor te zorgen dat het WAN IP adres van de Asus niet gaat wijzigen zodat de DMZ host altijd naar het juiste IP adres blijft wijzen.
Het LAN netwerk van de Asus stel je in op 162.168.1.x zodat dit afwijkt van de 192.168.2.x van de Experia Box.

Je kunt beide netwerken via één UTP kabel laten lopen door met managed switches de poorten te voorzien van een vlan nummers
Bijvoorbeeld:
vlan 1: Netwerk van Asus =192.168.1.x
vlan 2: Netwerk van Experia Bix = 192.168.2.x
Je kunt beide netwerken via één UTP kabel laten lopen door met managed switches de poorten te voorzien van een vlan nummers
Bijvoorbeeld:
vlan 1: Netwerk van Asus =192.168.1.x
vlan 2: Netwerk van Experia Bix = 192.168.2.x

Ja duidelijk DHCP moet niet uit want dan krijg je problemen met je TV. Dus als ik jou begrijp dan kan ik het volgende doen:

In meterkast:
- Experiabox
- Asus router
- 1 managed switch
-- 1 kabel van experiabox in managed switch en die dan instellen zoals jij zegt
-- 1 kabel van router in managed switch en die dan instellen zoals jij zegt

Dan heb ik nog twee poorten over op de switch poort 3 en 4.
- Poort 3 doe ik een kabel voor de woonkamer, waar ik een switch aan koppel zodat mijn mediaspeler internet heeft en mijn tv het ook doet. De switch in de woonkamer, kan ik in elke willekeurige poort een kabel stoppen, want daar komt internet en tv op binnen?
- Poort 4 doe ik een kabel in voor naar boven waar ik een switch aan koppel zodat mijn computer internet heeft en mijn tv het ook doet. De switch boven, kan ik in elke willekeurige poort een kabel stoppen, want daar komt internet en tv op binnen?

Wat ik eigenlijk van plan was:
Om boven twee switches te plaatsen 1 specifiek voor internet en 1 specifiek voor tv. Boven twee switches omdat in de toekomst mijn dochters ook wel internet en tv zullen willen dus dan kan ik er gewoon een kabletje bij stoppen
Beneden gaat er een kabel van experiabox direct de tv in, daar geen switch want twee tv's beneden is niet nodig. Wel een switch voor het internet beneden want ik heb meerdere apparaten die op internet moeten zoals een mediaspeler, xbox
Reputatie 7
Alle switches zijn managed switches en voor elke poort is dus het vlan te configureren.
Voor alle poorten geldt dat er maar één vlan aan toegewezen wordt en dat zo'n poort dus of voor ITV of voor Internet is en niet allebei! Op de poorten die twee switches met elkaar verbinden (ook wel trunks genoemd) worden wel beide vlan's gezet zodat de communicatie van beide vlan's over die lijn gecommuniceerd worden.
Reputatie 2
Een mooie aanvulling op bovenstaande is misschien zelfs ook nog de website netwerkje.com.
Een mooie aanvulling op bovenstaande is misschien zelfs ook nog de website netwerkje.com.

Lees aub eerst eens het hele topic. Ik heb een klein beetje frustratie hoor want ik vroeg ook aan KPN of ze eventueel zouden kunnen helpen. Die verwezen naar het forum. Ik heb in goede moed toch een topic aangemaakt maar wat me opvalt is dat mensen dan niet de moeite nemen om het hele topic te lezen, wel denken "hmm daar kan ik ook nog wel iets over roepen" en dan vervolgens een linkje naar een site plaatsen. Als je het hele topic gelezen had had je gezien dat dit allemaal al besproken was.

Ik vind het fijn dat mensen de moeite nemen om mij te helpen, maar als je die moeite dan toch neemt zorg dan wel dat je compleet geïnformeerd bent.

Reageer