Vraag

Van Ziggo naar KPN (Glasvezel + eigen router)

• 14 september 2016
  • 29 reacties
  • 1746 keer bekeken

Toon eerste bericht

29 reacties

Reputatie 2
Lees aub eerst eens het hele topic.
Deze topic is net als menig ander niet alleen om jouw te helpen, maar ook anderen die met eenzelfde vraag zitten. Deze thread had ik dus wel gelezen en in principe valt er weinig aan toe te voegen.

Hoewel ik mij hooguit af vraag waarom de Asus überhaupt in een eigen subnet zou moeten. Mijn vraag aan @WJB is in dezen eigenlijk. Waarom niet de Asus LAN-poort direct achter de ExperiaBox LAN-poort hangen en de DHCP op de Asus uitschakelen? In principe behoud je dan het netwerk die door de ExperiaBox wordt gecreëerd en toegang tot alle VLAN's die de ExperiaBox aanbied (lees: Asus als Accesspoint / Switch).. Tevens behoud je dan ook IPv6 en is DMZ niet nodig en vervalt portforwarding op de Asus.
Lees aub eerst eens het hele topic.
Hoewel ik mij hooguit af vraag waarom de Asus überhaupt in een eigen subnet zou moeten. Mijn vraag aan @WJB is in dezen eigenlijk. Waarom niet de Asus LAN-poort direct achter de ExperiaBox LAN-poort hangen en de DHCP op de Asus uitschakelen? In principe behoud je dan het netwerk die door de ExperiaBox wordt gecreëerd en toegang tot alle VLAN's die de ExperiaBox aanbied (lees: Asus als Accesspoint / Switch).. Tevens behoud je dan ook IPv6 en is DMZ niet nodig en vervalt portforwarding op de Asus.

Daar ben ik het ook mee eens, maar waar ik een beetje van baalde is dat jij zegt "misschien is netwerkje.com" een goede aanvulling. Dan denk ik echt hoe kan je dat nou zeggen? Als je het topic leest en een CTRL + F op netwerkje.com doet dan zie je dat dit al 6 keer genoemd wordt.
Reputatie 2
Daar ben ik het ook mee eens, maar waar ik een beetje van baalde is dat jij zegt "misschien is netwerkje.com" een goede aanvulling. Dan denk ik echt hoe kan je dat nou zeggen? Als je het topic leest en een CTRL + F op netwerkje.com doet dan zie je dat dit al 6 keer genoemd wordt.
Ik kan natuurlijk ook in het topic reageren en vragen of mensen de linkjes in hun bericht kunnen aanpassen, alleen schiet het weinig op daar berichten naderhand niet kunnen worden aangepast 😞 Moet zeggen dat het best prettig is om gewoon direct naar aanvullende content te klikken zonder zaken te hoeven kopiëren en plakken. Maar goed, denk dat we beter back on topic kunnen gaan, ben n.l. erg benieuwd wat er misschien verkeerd zou kunnen zijn aan de de door mijn beschreven methode die ik overigens al jaar en dag thuis en elders (bij klanten) hanteer en probleemloos werkt.
Reputatie 7
...Hoewel ik mij hooguit af vraag waarom de Asus überhaupt in een eigen subnet zou moeten. Mijn vraag aan @WJB is in dezen eigenlijk. Waarom niet de Asus LAN-poort direct achter de ExperiaBox LAN-poort hangen en de DHCP op de Asus uitschakelen? In principe behoud je dan het netwerk die door de ExperiaBox wordt gecreëerd en toegang tot alle VLAN's die de ExperiaBox aanbied (lees: Asus als Accesspoint / Switch).. Tevens behoud je dan ook IPv6 en is DMZ niet nodig en vervalt portforwarding op de Asus.Een 2e router sluit je nooit met één van zijn LAN poorten aan op een LAN poort van de bovenliggende router. Ja, als je DHCP uitzet en er voor zorgt dat er geen IGMP proxy server actief is op die 2e router dan werkt het, maar het is architectonisch zo ongeveer een doodszonde om twee routers zo met elkaar te verbinden. Wil je jouw netwerk achter de tweede router in hetzelfde subnet houden, dan configureer je die tweede router in bridge-mode of AP-mode (accesspoint mode) en sluit je die router nog steeds met zijn WAN poort aan op de bovenliggende router. Weet dat er anders van allerlei functionaliteit actief blijft op die 2e router waar je geen weet van hebt maar die voor een optimale werking ook niet actief zou moeten zijn.

Daarnaast ben ik heel rechtlijnig en had je in die configuratie helemaal geen router willen kopen/hebben maar een Wifi accesspoint. Veel eenvoudiger in configuratie en beheer dan een tweede router en daarmee voor de gemiddelde consument dus veel geschikter.

Ik ben echt een groot voorstander van het KIS (Keep It Simple) principe.

P.S. De Experia Box kent aan LAN zijde helemaal geen vlan's. Aan LAN zijde gaat alles over één vlan sinds er sprake is van routed-ITV

Reageer