Vraag

Varierende latency

• 8 maart 2018
  • 5 reacties
  • 761 keer bekeken

Forumleden!

Sinds een aantal maanden en een aantal keer contact te hebben gehad met de helpdesk heb ik al problemen met de latency van mijn netwerk. Ik merk dat op sommige momenten (er is nog geen patroon geconstateerd) de latency heel hoog word. Het duurt dan soms wel 800 tot 2000 ms om een pakketje te versturen. Als ik op dit soort momenten een ping naar 8.8.8.8 (google) (https://nl.wikipedia.org/wiki/Ping_(netwerk)) uitvoer dan krijg ik dit soort resultaten:

Normaal, en vroeger, heb ik 20 ms met soms een enkele uitschieter. Deze keer met het screenshotten viel het nog mee. Maar het kan soms echt wel 2000 ms zijn.

Ik heb een langzame ADSL verbinding in het buitengebied. Ik zit circa 9 km van de centrale af. De snelheid is dus al niets... (800kbs) Maar nu met deze hoge latency spikes is het echt onbruikbaar.

Tot nu toe heb ik een oplossing gevonden die 5 min helpt. Het uit en weer aanzetten van de WIFI. Ik dacht dat daarom het probleem bij een apparaat op het wifi netwerk zou liggen maar zelfs als er geen apparaten via wifi verbonden zijn komt het probleem terug.

Zijn er mensen die mij kunnen helpen?

Edit: Ik heb een ExperiaBox v10 die net een jaar oud is. Voor deze box had ik de problemen niet maar waren er wat uitval probleempjes.

5 reacties

Dit probleem kan ook te maken hebben met updates. Windows update heeft bijvoorbeeld een bepaalde minimale bandbreedte welke gehaald moet worden (een paar Mbit, weet zo even niet meer de exacte hoeveelheid). Op het moment dat deze niet gehaald wordt worden er extra TCP verbindingen opengezet totdat deze snelheid gehaald wordt. Op mijn 4Mbit (440KB/s) lijn werd vervolgens de gewenste snelheid niet gehaald en was de latency dus 2000ms.

De update client kan volgensmij ook op latency sturen/limiteren, en dat doet hij ook in sommige gevallen echter bij mij leek dit dus niet te werken.

Voor de rest heb ik gemerkt dat de samsung tv ook aardig wat tcp verbindingen naar akamai open had staan die de lijn dicht trokken als er een update binnenkwam.
===================================================================
Nu de wat technischere uitleg wat er op de achtergrond lijkt te gebeuren bij onder andere akamai en microsoft. Normaaliter moet je computer elk ontvangen pakketje bevestigen. Omdat dit te veel gepingpong oplevert is het mogelijk voor jouw computer om een hele rits pakketjes in een keer te bevestigen. Jouw computer kan dus zeggen ik heb nu t/m pakket 20 ontvangen.

Een schappelijke zender zal afhankelijk van de timing van je bevestiging hier zijn zendsnelheid op aanpassen. Echter lijkt akamai dit niet te doen, en gelijk de maximale hoeveelheid aan pakketjes klaar te zetten. Je provider is echter niet in staat om deze pakketjes snel bij je af te leveren. Hierdoor ontstaat er een wachtrij bij de provider. Omdat er zoveel pakketjes staan te wachten moet je ping reply achteraan sluiten in de wachtrij, waardoor er dus veel latency ontstaat. Dit fenomeen wordt bufferbloat genoemd. Helaas ken ik nog geen provider die fair queing geimplementeerd heeft. Een implementatie van fair queuing kan zijn dat er van elke verbinding die open staat een pakketje wordt doorgelaten. Dit kost echter veel processing voor de apparatuur van de provider, omdat deze op dit moment op pakket niveau werkt en niet op een hoger niveau zoals ip, verbinding of applicatie.

Hierdoor is het enige wat je kunt doen voor download verkeer:
- Met QoS pakketjes weggooien en hopen dat de verzendende kant dan wel gaat minderen in snelheid. Dit heeft als bijwerking dat je nooit de volle lijn meer kan gebruiken en effectief waardevolle pakketen weggooit die je erna nogmaals moet ontvangen.
- Of de windows update ingebouwde snelheids limiter aanzetten en deze instellen op een halve mbit. Hierdoor loopt de wachtrij in de praktijk niet meer vol voor langere tijd waardoor de verbinding een stuk sneller aanvoelt.

Voor upload verkeer is het een stuk makkelijker, hierbij is de wachtrij namelijk aan jouw kant, en daarbij is het dus zaak dat je deze met QoS limiteert en dmv. fair queuing elke verbinding een pakketje op de lijn laat zetten.

Voor mij heeft het limiteren van windows update het probleem een stuk dragelijker gemaakt. De meeste andere update clients waren een stuk vriendelijker voor de verbinding.
Reputatie 7
Badge +28
Welkom Joris, dit is inderdaad abnormaal hoog. Hoe staat het ervoor zonder Chromecast? Robins test is ook een goede, daarmee testen we uitsluitend de verbinding tot de Experiabox. Ben benieuwd 🙂
Reputatie 7
Badge +30
Maar, voer dit zelfde eens uit naar 192.168.2.254
Hoi Fazeno,

Deze test is altijd via de kabel uitgevoerd. Momenteel heb ik ontdekt dat mijn chromecast de mogelijke boosdoener is.

Ik hou het even in de gaten.
Reputatie 2
Badge +1
Als jij deze test doet, doe jij het dan via de WiFi of via de kabel? Als je het via de WiFi doet probeer dan eens om je laptop of computer rechtstreeks op de router aan te sluiten met een kabel. Als dan je ping nog steeds zo hoog is kan er misschien iet met je verbinding of Experiabox zijn.

Je kan ook even de online service tool van kpn gebruiken.
servicetool traag internet

Reageer