Vraag

Vast IP adres toekennen aan Solar Edge Omvormer

Ik heb zonnepanelen met een Solar Edge omvormer en die is via een UTP kabel aangesloten op mijn experia box V9. Er komt echter geen verbinding meer tot stand (heeft het kort wel gedaan). Mijn installateur verwijst naar mijn provider met het advies om een vast IP adres toe te kennen aan de omvormer. Ik kan echter niet vinden hoe ik dat moet doen. Wie kan me helpen?

10 reacties

Reputatie 5
Badge +8
Ik zal proberen het stap-voor-stap uit te leggen hoe je dit kan vastzetten in je modem, wel met het idee in me achterhoofd dat de zonnepanelen een werkende verbinding heeft (evt. reset van modem, stroom eraf, na 10 sec. weer stroom erop, de modem moet de zonnepanelen wel "zien" en als mogelijk, de macadres fysiek achterhalen op de zonnepaneel, dit is meestal zo dichtbij mogelijk bij de netwerkaansluiting zelf waar de netwerkkabel in gaat. ).

Login op jouw V9 (http://192.168.2.254)

Ga naar de pagina Network -> LAN -> DHCP Server en zoek jouw "zonnepaneel" in de lijst "Allocated Address".

Noteer het MAC Adres van jouw "zonnepaneel". (Eerste kolom)

Ga naar de pagina Network -> LAN -> DHCP Binding.

Vink het veldje Enable aan

Vul het IP adres wat je aan jouw "zonnepaneel" wilt geven in. (Bijvoorbeeld 192.168.2.250)

Vul het genoteerde MAC Address van jouw "zonnepaneel" in en druk op Add.

Sla je instellingen op, restart je modem, en evt. je zonnepaneel opnieuw op.
Dank voor het heldere stappenplan. Het gaat echter al snel mis omdat ik mijn zonnepaneel/omvormer niet kan vinden in de Allocated Address lijst. In die lijst staan een aantal herkenbare apparaten maar ook een aantal 'Unknown' en een 'Hostname'. Geen idee waarnaar die termen verwijzen. Er staat in ieder geval niets dat lijkt op de omvormer of de zon-pv installatie.
Verder is misschien relevant dat de omvormer is verbonden met de eerste ethernetpoort van de experiabox. Na installatie van de zonnepanelen heeft de omvormer sporadisch verbinding gehad maar sinds 2 maanden vermeldt het display van de omvormer 'disconnected' . Ik heb zowel de kabel als de poort van de router getest met andere apparatuur maar dan functioneert het prima.
Heb je nog meer suggesties?
ik heb inmiddels op de omvormer een MAC adres gevonden. Dat staat echter niet op de Allocated address lijst. Misschien vinden de experia box en de omvormer elkaar niet? Wat nu?
Reputatie 4
Badge +3
Voeg het MAC adres aan de DHCP binding toe, geeft het een ip-adres, b.v. 192.168.2.250 en geef het een herkenbare naam.

Hebben de omvormer en het KPN modem uberhaupt wel een link? Brand het lampje bij de LAN connecter van het modem?
Het eerste gedaan, zonder merkbaar resultaat.
Het tweede ook gecontroleerd en het lampje bij de ingang van de kabel in de experia box brandt NIET. De kabels gewisseld en dan brandt het lampje wel met een ander apparaat. Dee poort is dus OK. De kabel in een ander poort gestopt en daarvan brandt het lampje dan ook niet. Kennelijk is er dus geen connectie tussen omvormer en experia box.
Nieuwe suggesties?
Reputatie 4
Badge +3
Dan ligt het probleem dus bij de omvormer. Daar heb ik helaas geen enkele kennis van. Wellicht is een factory reset van de omvormer mogelijk? En anders zou dan toch de leverancier hulp moeten bieden.
Reputatie 1
Mogelijk staat er een verkeerd IP-adres in de omvormer wat niet binnen het netwerk van de Experiabox valt. Er zijn omvormers waarvan de netwerkkaart gewoon voeding krijgt vanuit het net en dat de netwerkkaart dus 's nachts wanneer de omvormer uit staat gewoon nog semi actief is. Als dit zo is dan hoeft de omvormer als hij 's ochtends opstart niet elke keer opnieuw "kennis" te maken met de Experiabox om een IP-adres te krijgen. Als er dan dus een IP-adres buiten het netwerk van de Experiabox in de omvormer staat zal hij nooit automatisch een nieuwe van de Experiabox gaan krijgen. Om te forceren dat de omvormer wel een keer opnieuw "kennis" moet maken met de Experiabox moet de omvormer een keer volledig spanningsloos gemaakt worden, zowel de AC kant als de DC kant. Dit is eenvoudig te doen door 's avonds als de zon onder is (dan is de DC kant vanzelf al spanningsloos) de groep in de meterkast waar de omvormer op aangesloten is uit te zetten. Enige tijd wachten ( een paar minuten zodat alle rest lading in de condensatoren in de omvormer weg is) en dan de groep weer aan te zetten.
Reputatie 6
Badge +9
Klinkt mij in de oren als een kabel die niet fris is, ik zou zeggen probeer eens een laptop aan de omvormer zijde van de kabel te doen en kijk eens of die een verbinding krijgt met de Experiabox.

Waarom, het heeft schijnbaar even gewerkt en nu niet meer. Het MAC adres komt niet voor in de Experiabox, en de kabel is min of meer dood, Door een laptop aan te sluiten kun je uitsluiten of de kabel het probleem is.

Wat mij betreft heeft een vast ip toekennen in de Solar Edge geen voorkeur, mocht de DHCP server van de Experiabox onverhoopt een keer dat adres toekennen op een tijd dat de omvormer uit staat (avond en nacht) dan ben je gepiepeld. Liefst het MAC adres en een IP adres koppelen middels een DHCP binding.

Dat heb ik met mijn Fronius omvormer ook gedaan, werkt altijd.
Dank voor jullie reacties. Die hebben mij zeker geholpen bij het vinden van de oorzaak van het probleem.
Inmiddels is de installateur weer langs geweest. Het probleem ligt niet aan de kabel en het vermoeden is nu dat de poort van omvormer defect is. Daarmee gaan we verder aan de slag!
Reputatie 4
Badge +3
Marinho schreef:

Dank voor jullie reacties. Die hebben mij zeker geholpen bij het vinden van de oorzaak van het probleem.
Inmiddels is de installateur weer langs geweest. Het probleem ligt niet aan de kabel en het vermoeden is nu dat de poort van omvormer defect is. Daarmee gaan we verder aan de slag!

Dank voor het melden. Succes!

Reageer