Beantwoord

VDSL ~15/2Mb ipv 100/10Mb

• 16 januari 2016
  • 26 reacties
  • 806 keer bekeken

Reputatie 2
Dag allen,

VDSL is sinds kort beschikbaar in mijn buurt, en begin december heb ik het besteld om mijn oude ADSL aansluiting te vervangen.

Deze is vrijdag vorige week (8 jan) opgeleverd.

In de winkel ben ik verteld dat 100Mbs/10Mbs op mijn adres mogeijk zou zijn en dat heb ik ook besteld. Ik krijg echter ca maar 15Mbs/2Mbs:

Link Status Up
Showtime 0 h 29 min 3 s
Modulation Type VDSL
Actual Rate(Up/Down) 2067/14155 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 2112/15774 kbps Vorige zondag belde ik met KNP support, en ik was verteld iets vaag, dat de lijn moest misschien nog gecondioneerd worden of zoiets, nog een week wachten, dat evt. de modem moest ook een keer reboot worden. Na een week wachten en enkele reboots zit ik nog steeds op 15/2Mbs, in feit de oude ADSL snelheid. Voor dat ik weer gaat bellen heeft iemand misschien nog ideeën van wat aan de hand zou kunnen zijn? Aansluiting is via de Experiabox v10.
icon

Beste antwoord door Micco1990 13 februari 2016, 13:13

cbrace schreef op 13 feb '16 om 12:39u
Een KPN monteur is hier gisteren langs geweest. Dit is wat hij heeft gemeld:

• order verkeerd ingeschoten is als zijnde VDSL vanaf de centrale, maar moet zijn VDSL vanaf de buitenring, klant afstand naar centrale is 1902 m, 17 mb/s is ook het max met deze lengte, klant wordt binnen 5 dagen omgezet naar buitenring
Ik snap het niet helemaal, misschien zal het duidelijk zijn aan iemand die meer verstand heeft van deze zaken heeft dan ik. In iedere geval, ik neem aan dat wat betreft de buitenring gaat het om de wijkkast in de straat.

In de loop van volgende week krijg ik een berichtje als het zover is.

Het is dus inderdaad wat ik ook zou concluderen met de waardes van jouw modem, zoals jij ze gepost hebt. Het punt is dus dat men geen rekening heeft gehoudend dat er überhaupt een actieve straatkast was. Daarom hebben ze simpelweg jouw lijn in de centrale gemigreerd van ADSL naar VDSL. Daar schiet je dat niet heel veel mee op, met zo'n afstand. Wat ze dus nu gaan doen is jouw lijn vanuit de centrale migreren naar de straatkast (i.e. buitenring). Daarmee zal je wel de beloofde snelheid halen.

Bottom-line, binnen 5 werkdagen haal jij 100Mbit/s. 

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

En wat zijn de rest van die gegevens van die status pagina?

Robin
Reputatie 2
Link Status UpShowtime 3 h 41 min 23 sModulation Type VDSLActual Rate(Up/Down) 2067/14155 kbpsAttainable Rate(Up/Down) 2112/15777 kbpsNoise Margin(Up/Down) 6.2/6.3 dBLine Attenuation(Up/Down) 0/32 dBOutput Power(Up/Down) 12.2/18.6 dBmData Path(Up/Down) Interleaved/InterleavedInterleave Depth(Up/Down) 76/255Interleave Delay(Up/Down) 7/16 msINP(Up/Down) 2/4 symbolsProfile 8bCRC Errors(Up/Down) 1/0FEC Errors(Up/Down) 0/5290
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Wat geeft deze site weer? https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
(Snelheden en distriebutiepunten ben ik benieuwd naar)

De Line Attenuation (down) is erg hoog, en met zo'n attenuation zal je waarschijnlijk een hogere snelheid met ADSL halen.
De Line Attenuation (up) is 0, wat heel gek is

Hoe is de Experiabox aangesloten (op het IS/RA)?

Robin
Reputatie 2
https://netco-fpi-info.fourstack.nl:

Screenshot from 2016-01-16 17:00:39.png

Reputatie 2
Wat betreft de aansluiting, het is mijn bestaande telefoon/ADSL aansluiting, ik heb er niet aan gezeten.

Reputatie 7
Badge +30
Maar, is die kabel kort en rond? Zonder splitter? VDSL is veel gevoeliger dan ADSL voor slechte kabels/splitters.

't lijkt mij dat je niet op de Asd-AQM buitenring zit, maar op Asd-W. Asd-W is velen malen verder weg en dat verklaart ook waarom je profiel 8b hebt ipv 17a.

WebCare zal binnenkort reageren en dit nakijken. Want er gaat iets goed fout.

Robin
Reputatie 2
Voor alle zekerheid heb ik de kabel (grijze stekker) gepakt van de KPN doos. Geen echt verschil :(

Link Status Up

Showtime 0 h 0 min 15 sModulation Type VDSLActual Rate(Up/Down) 2067/14155 kbpsAttainable Rate(Up/Down) 2112/15777 kbpsNoise Margin(Up/Down) 6.1/6.3 dBLine Attenuation(Up/Down) 0/32 dBOutput Power(Up/Down) 12.2/18.6 dBmData Path(Up/Down) Interleaved/InterleavedInterleave Depth(Up/Down) 76/255Interleave Delay(Up/Down) 7/16 msINP(Up/Down) 2/4 symbolsProfile 8bCRC Errors(Up/Down) 1/0FEC Errors(Up/Down) 0/0
Reputatie 3
Badge
Goedemiddag Cbrace,

Hier gaat inderdaad iets niet goed, of er is onduidelijkheid over de configuratie van de kaart in geslopen
en de datum waarop de geprojecteerde snelheid inderdaad geleverd kan worden. Hoe dit exact in elkaar
steekt bekijk ik graag voor je.

Wil je in een privébericht je postcode, huisnummer, een 06-nummer (uit voorzorg) en naam van de 
contractant doorgeven? Dan probeer ik meer te weten te komen en dit met je tot een goed einde te brengen!

Reputatie 2
Badge
Volgens mij klopt de snelheid wel, en is dit bovendien een mooi voorbeeld van hoe VDSL2 prima kan werken op grote afstand.

De attenuatie is 32db. Hier hoort een afstand bij van rond de ~3.3 km bij kpn. Indien/wanneer je bonding kunt krijgen kan de snelheid nog verdubbelen.

Mogelijk zit je nog op de centrale i.p.v. op de straatkast. Het is namelijk wel vreemd dat er veel meer belooft wordt.

https://

Zie

https://pqcc.soap.dslorder.nl/pqcc/v7.0/pqcc.aspx

of 
mouseover in breedbandwinkel.nl:

Wat geeft dat?

https://

Reputatie 2
Bedankt voor deze informatie JMV. Er is een VDSL2 wijkkast in mijn straat, een KPN monteur heeft dit bevestigd. Maar blijkbaar ben in nog aangesloten op de oude centrale die op ca 1200m van mij staat.

Reputatie 2
Badge
Wat geeft https://pqcc.soap.dslorder.nl/pqcc/v7.0/pqcc.aspx aan?

Cgb LengthMdf="308418" NetNumber="XXXX" LengthLastDistributor="1690" Name="XXXX"

Je snelheid geeft aan dat je op grotere afstand zit e.g. 3084 m

Reputatie 2
Deze vind ik:

<Cgb Name="Asd-W" LengthLastDistributor="5" NetNumber="020" LengthMdf="19084" />
Reputatie 2

• order verkeerd ingeschoten is als zijnde VDSL vanaf de centrale, maar moet zijn VDSL vanaf de buitenring, klant afstand naar centrale is 1902 m, 17 mb/s is ook het max met deze lengte, klant wordt binnen 5 dagen omgezet naar buitenring
Ik snap het niet helemaal, misschien zal het duidelijk zijn aan iemand die meer verstand heeft van deze zaken heeft dan ik. In iedere geval, ik neem aan dat wat betreft de buitenring gaat het om de wijkkast in de straat.

Reputatie 2
cbrace schreef op 13 feb '16 om 12:39u

Het is dus inderdaad wat ik ook zou concluderen met de waardes van jouw modem, zoals jij ze gepost hebt. Het punt is dus dat men geen rekening heeft gehoudend dat er überhaupt een actieve straatkast was. Daarom hebben ze simpelweg jouw lijn in de centrale gemigreerd van ADSL naar VDSL. Daar schiet je dat niet heel veel mee op, met zo'n afstand. Wat ze dus nu gaan doen is jouw lijn vanuit de centrale migreren naar de straatkast (i.e. buitenring). Daarmee zal je wel de beloofde snelheid halen.

Bottom-line, binnen 5 werkdagen haal jij 100Mbit/s. 

Reputatie 2
YES!!! 

speed test

🙂 🙂 :)

Dank aan allen!

Reputatie 7
Badge +28
Woohoo! Wat een mooi resultaat :)

Reputatie 2
Hoi 

Ik zal je zeggen, dat ik ben vooral blij met de hoge upload snelheid! Ik draai een OwnCloud server op een VPS bij TransIP in Leiden met 2T opslag, en nu kan ik heel makkelijk backups maken van mijn digitale foto's. Met een upload snelheid van 1Mb/s was dat voorheen niet zo praktisch, maar nu is dat heel anders... :)

Reputatie 7
Badge +30
Hmm. Wordt de upload tegenwoordig gecapt, ? 

, zou je eens de DSL waarden hier kunnen posten?

Voorheen had iedereen met het 60/6 pakket op een VVDSL ring een snelheid van 70/30, en met 100/10 een snelheid van 100/30. Ik ben dus erg benieuwd of er nog iets niet helemaal goed gaat, of dat dit zo hoort.

Robin

Reputatie 2
Heel interessant opmerking, Robin.

Volgens de Experiabox moet dat kunnen: 

Screenshot from 2016-02-20 10:51:48.png

Reputatie 7
Badge +18

jmv schreef op 4 feb '16 om 21:08u

Volgens mij klopt de snelheid wel, en is dit bovendien een mooi voorbeeld van hoe VDSL2 prima kan werken op grote afstand.

De attenuatie is 32db. Hier hoort een afstand bij van rond de ~3.3 km bij kpn. Indien/wanneer je bonding kunt krijgen kan de snelheid nog verdubbelen.

Mogelijk zit je nog op de centrale i.p.v. op de straatkast. Het is namelijk wel vreemd dat er veel meer belooft wordt.

dmt20160204_1958.png

Hoe heet dit programma hierboven???? Gaaf!!! 

Reputatie 7
Badge +30
Ik weet de naam zo niet, maar dit programma maakt via Telnet verbinding met de Experiabox. Dit kon vroeger o.a bij de ST780. Dit gaat je dus niet lukken met je V10

Reputatie 7
Badge +18

RobinFlikkema schreef op 20 feb '16 om 19:46u

Ik weet de naam zo niet, maar dit programma maakt via Telnet verbinding met de Experiabox. Dit kon vroeger o.a bij de ST780. Dit gaat je dus niet lukken met je V10

Ik heb hem inmiddels gevonden! Dat programma heet: DMT. En waarom werkt dat niet met de V10 dan? V10 spuugt hem zeker uit? :)

Is er een ander programma dat je dit kan? Vind het interessant..

Reputatie 7
Badge +30

DennisDatema68 schreef op 20 feb '16 om 19:58u

RobinFlikkema schreef op 20 feb '16 om 19:46u

Ik heb hem inmiddels gevonden! Dat programma heet: DMT. En waarom werkt dat niet met de V10 dan? V10 spuugt hem zeker uit? Smiley Vrolijk

Is er een ander programma dat je dit kan? Vind het interessant..

Omdat het programma gebruikt maakt van Telnet en de V10 (normaal) geen Telnet verbindingen toestaat vanuit het LAN. De oude Speedtouch 780 kon dit bijvoorbeeld wel.

Reputatie 7
Badge +28
Volgens mij is er niets veranderd met betrekking tot cappen. Jouw Experia Box geeft ook netjes een 100/30 aan. Als je een bekabelde speedtest doet zou ik ook verwachten dat je dat haalt.

Reputatie 2
Ah... mijn fout. QoS stond ingesteld op mijn router achter de Experiabox met een upload snelheid van 10Mb/s. QoS uitgezet en nu klopt het:

speedtest Amsterdam

De QoS was iets die had ingesteld voor mijn oude ADSL verbinding, maar nu, uiteraard, heb ik het absoluut niet meer nodig.

Ik wil nog zeggen: ik ben echt superblij met deze fantastische upload snelheid! Files sync'en met OwnCloud zal nu heel erg soepel gaan.

Nogmaals bedankt,  en .

Reageer