Vraag

VDSL Timeouts / traag

  • 3 January 2019
  • 2 reacties
  • 223 keer bekeken

Ik heb een KPN VDSL 50/10 verbinding onder mijn hoede waarbij ik constateer dat sinds 2 dagen de verbinding langzaam is en bij een ping naar bijvoorbeeld google.nl met regelmaat timeouts krijg. Ik heb het modem (Zyxel SBG3300) al herstart maar het probleem blijft. KPN doet enkel een speedtest om te constateren of alles goed is, en wil er verder niet naar kijken. Speedtest geeft geeft de juiste waarden terug (9/48 en een ping van 18ms). Echter de timeout's blijven. Online software happert hierop.

Nu heb ik het volgende Lince Statistics uit de Zyxel. Maar dit zegt mij niet alles. Staat hier iets in wat de timeouts zou kunnen verklaren? Tot oudjaarsdag nergens last van gehad... Alle vijf de computers op het netwerk hebben er last van, zowel via Wifi als via een bekabelde aansluiting.


code:
============================================================================
VDSL Training Status: Showtime
Mode: VDSL2 Annex B
VDSL Profile: Profile 17a
Traffic Type: PTM Mode
Link Uptime: 1 day: 1 hour: 4 minutes
============================================================================
VDSL Port Details Upstream Downstream
Line Rate: 10.273 Mbps 55.108 Mbps
Actual Net Data Rate: 10.238 Mbps 55.015 Mbps
Trellis Coding: ON ON
SNR Margin: 13.6 dB 6.1 dB
Actual Delay: 2 ms 8 ms
Transmit Power: - 0.7 dBm 14.4 dBm
Receive Power: -15.8 dBm 0.6 dBm
Actual INP: 1.0 symbols 2.0 symbols
Total Attenuation: 0.0 dB 17.1 dB
Attainable Net Data Rate: 22.416 Mbps 60.604 Mbps
============================================================================
VDSL Band Status U0 U1 U2 U3 D1 D2 D3
Line Attenuation(dB): 4.1 21.9 34.3 N/A 11.9 28.4 46.8
Signal Attenuation(dB): 4.1 20.9 33.5 N/A 11.7 28.1 46.8
SNR Margin(dB): 13.8 13.5 13.6 N/A 6.2 6.1 6.2
Transmit Power(dBm):-12.1 - 7.1 - 2.2 N/A 12.3 8.0 6.8
============================================================================

VDSL Counters

Downstream Upstream
Since Link time = 4 min 25 sec
FEC: 195533 0
CRC: 0 0
ES: 0 0
SES: 0 0
UAS: 0 0
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
Latest 15 minutes time = 4 min 55 sec
FEC: 1129 0
CRC: 0 0
ES: 0 0
SES: 0 0
UAS: 0 0
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
Previous 15 minutes time = 15 min 0 sec
FEC: 2841 0
CRC: 0 0
ES: 0 0
SES: 0 0
UAS: 0 0
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
Latest 1 day time = 1 hours 4 min 55 sec
FEC: 9882 0
CRC: 0 0
ES: 0 0
SES: 0 0
UAS: 0 0
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
Previous 1 day time = 24 hours 0 sec
FEC: 185651 0
CRC: 0 0
ES: 0 0
SES: 0 0
UAS: 29 29
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
Total time = 1 days 1 hours 4 min 55 sec
FEC: 195533 0
CRC: 0 0
ES: 0 0
SES: 0 0
UAS: 29 29
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
============================================================================


2 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi A_Ruighaver, in deze statistieken zie ik niet direct een oorzaak voor de timeouts. Ik vermoed dat er geen verder onderzoek gedaan wordt omdat dit geen modem van ons is. Tenzij je een abonnement bij een andere provider op het KPN netwerk hebt. Kun je jouw adresgegevens en klantnummer aanvullen aan je profiel? Dan voer ik een aantal testen uit op de verbinding in de hoop dat daarin iets opvalt. Heb je al getest of deze timeouts zich ook voordoen met de Experia Box aangesloten?
Reputatie 7
Badge +28
Hoi @A_Ruighaver, bestaat dit probleem nog? Dan hoor ik graag nog even van je 🙂

Reageer