Beantwoord

VDSL uitrol Uitgeest

• 8 februari 2016
  • 10 reacties
  • 515 keer bekeken

Hallo,

Tot eind vorig jaar was de planning uitrol VDSL voor mijn adres "Q2 2016", net als voor de rest van de wijk. Dit is gewijzigd in "Q2 2017". Dit was voor mij teleurstellend, maar een planning kan wijzigen. Het gaat hier om de Kleis in Uitgeest.

Echter, tot mijn verbazing is afgelopen week voor alle straatkasten in mijn wijk, behalve de mijne, nieuwe infrastructuur geplaatst (glasvezel en straatkasten). Mijn straatkast is niet vervangen, terwijl de glasvezel er nota bene langs loopt (ik meen zelfs dat er een aftakking is gemaakt. Het adres van mijn straatkast is "1911KX 37 KVD".

Ook de leveringsdatum voor de rest van de wijk blijkt nog gewoon op "Q2 2016" te staan.

Beste KPN: Kunnen jullie mijn straatkast ook zsm vervangen?

Dank voor een reactie.

icon

Beste antwoord door Joran 9 februari 2016, 16:01

Hey rulaan, welkom op het forum!

Logisch dat je liever snel een upgrade wil 😉 Helaas hebben we hier geen enkele invloed op. Er zijn diverse redenen waarom een upgrade uitgesteld wordt, bijvoorbeeld:

• Het leveren van hardware duurt langer dan gepland
  • Geen ruimte voor een nieuwe grote straatkast omdat de stoep te smal is (of andere fysieke obstakels)
  • (Gepland) bouwproject elders op de route, waardoor er geen glaskabel naar de straatkast getrokken kan worden
  • Er zijn capaciteitsproblemen in de toevoer, waardoor het mogelijk is dat de verwachte bandbreedte na upgrade niet gehaald gaat worden. In dat geval moet er eerst elders apparatuur vervangen worden, of op een andere manier meer bandbreedte worden gerealiseerd.

Het is wel erg zuur dat alle straatkasten eerder een upgrade krijgen. Ik zie dit overigens ook terug op de kaart:

https://

De nieuwe datum is overigens geen concrete planning, maar ingevuld omdat we niet weten wanneer het wel opgeleverd gaat worden. Hou fourstack daarom even in de gaten, het kan heel goed nog wijzigen!

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Persoonlijk verwacht ik dat ze gewoon zo nu en dan wat doen als er een gaatje in de planning valt, jouw straat zal wellicht iets ingewikkelder zijn qua bekabeling en is daardoor moeilijker in te plannen om de kast te upgraden. De planning is denk ik iets te bescheiden, ik verwacht dat die nog wel wat naar voren zal schuiven, zo heb ik wel vaker upgrades van Q4 2016 naar Q2 zien verschuiven.

Je kan hier vragen wat de oorzaak van het uitstellen is, maar realistisch gezien gaat het niet helpen, vragen wat er aan de hand is bij je eigen aansluiting wel natuurlijk.

Dit is puur een hypothese trouwens, maar zo gaat het vaak als ik hier op de fora kijk.

Calavera33 schreef op 8 feb '16 om 11:01u
Persoonlijk verwacht ik dat ze gewoon zo nu en dan wat doen als er een gaatje in de planning valt, jouw straat zal wellicht iets ingewikkelder zijn qua bekabeling en is daardoor moeilijker in te plannen om de kast te upgraden. De planning is denk ik iets te bescheiden, ik verwacht dat die nog wel wat naar voren zal schuiven, zo heb ik wel vaker upgrades van Q4 2016 naar Q2 zien verschuiven.

Je kan hier vragen wat de oorzaak van het uitstellen is, maar realistisch gezien gaat het niet helpen, vragen wat er aan de hand is bij je eigen aansluiting wel natuurlijk.

Dit is puur een hypothese trouwens, maar zo gaat het vaak als ik hier op de fora kijk.

Hoewel ik graag een reden voor de vertraging zou weten is dat inderdaad niet mijn eigenlijke probleem: Ik wil gewoon asap VDSL. Heb mijn post hierop aangepast. Dank voor het inzicht 🙂.

Reputatie 7
Badge +30
Maar het allermooiste is dat de kast op nummer 37 op Q2 2017 staat, en nummer 37 zelf op Q2 2016 staat

Robin
RobinFlikkema schreef op 8 feb '16 om 11:38u
Maar het allermooiste is dat de kast op nummer 37 op Q2 2017 staat, en nummer 37 zelf op Q2 2016 staat

Robin 
Klopt! Heeft denk ik met het bouwen van de wijk te maken. Ik verwacht dat de kast op 37 pas is geplaatst toen een extra deel van de wijk is bebouwd. Huis 37 zit dan op kast "1911KX 3 KVD", die overigens maar 70m verder staat.

Reputatie 7
Badge +28
Hey rulaan, welkom op het forum!

Logisch dat je liever snel een upgrade wil 😉 Helaas hebben we hier geen enkele invloed op. Er zijn diverse redenen waarom een upgrade uitgesteld wordt, bijvoorbeeld:

• Het leveren van hardware duurt langer dan gepland
  • Geen ruimte voor een nieuwe grote straatkast omdat de stoep te smal is (of andere fysieke obstakels)
  • (Gepland) bouwproject elders op de route, waardoor er geen glaskabel naar de straatkast getrokken kan worden
  • Er zijn capaciteitsproblemen in de toevoer, waardoor het mogelijk is dat de verwachte bandbreedte na upgrade niet gehaald gaat worden. In dat geval moet er eerst elders apparatuur vervangen worden, of op een andere manier meer bandbreedte worden gerealiseerd.

Het is wel erg zuur dat alle straatkasten eerder een upgrade krijgen. Ik zie dit overigens ook terug op de kaart:

https://

De nieuwe datum is overigens geen concrete planning, maar ingevuld omdat we niet weten wanneer het wel opgeleverd gaat worden. Hou fourstack daarom even in de gaten, het kan heel goed nog wijzigen!

Hoi Joran,

Waar haal jij die mooie kaart vandaan? Dat geeft mooi inzicht en daar ben ik dol op zoals je weet 🙂
Reputatie 7
Badge +30
Deze staat in het afgeschermde gedeelte van netco-fpi-info. Echter hebben we daar als klant geen toegang tot. Heel even was deze openbaar en (gelukkig) heb ik er allerlei screenshots van genomen. Maar dat is inmiddels al weer verouderd.

Oja, de beveiliging om bij die kaart te komen is ook best goed. Je hoeft het dus niet te proberen, dat heb ik al gedaan ;)

Robin
Reputatie 2
BigDaddy schreef op 13 feb '16 om 16:32u
Hoi Joran,

Waar haal jij die mooie kaart vandaan? Dat geeft mooi inzicht en daar ben ik dol op zoals je weet :-) 
Die mooie kaart is helaas alleen beschikbaar voor KPN medewerkers op het intranet van KPN. Hij is een tijdje beschikbaar geweest voor "het publiek" maar aannemende dat deze informatie concurrentiegevoelig is, is deze dus alleen beschikbaar gemaakt voor intern gebruik. 

Helaas heeft een jaar wachten niet opgeleverd wat ik hoopte. Tot voor kort stond de plandatum voor "mijn" straatkast nog gewoon op Q2/2017. Vandaag weer gekeken en tot mijn grote schrik is de status nu aangepast naar "Geen geplande upgrades gevonden"!

(@Joran: Dit bedoelde je vast niet met "De nieuwe datum is overigens geen concrete planning")

KPN: Betekent dit dat ik een snelheidvderhoging bij jullie kan vergeten en maar moet overstappen naar Ziggo? Hoor graag dat ik het te somber inzie en toch binnenkort een overstap naar VDSL kan verwachten.
Reputatie 7
Badge +30
Overstappen is sowieso een optie. De upgrade komt hoogstwaarschijnlijk wel terug, maar het is onbekend wanneer.

Reageer