Sticky

Veel gestelde vragen KPN WiFi (FON)

Reputatie 7
Badge +3

Wat is KPN Wifi (Fon)?

In samenwerking met Fon biedt KPN KPN WiFi, waarmee jij overal gratis gebruik kunt maken van WiFi hotspots. Deel een klein beetje van jouw bandbreedte om gebruik te kunnen maken van meer dan 20 miljoen WiFi netwerken over de hele wereld.

Hoe maak ik gebruik van KPN WiFi?

Alle KPN klanten, met uitzondering van Prepaidgebruikers, kunnen gebruik maken van KPN WiFi. Heb je Internet of Internet+TV van KPN? Volg de stappen op deze pagina: Gratis WiFi met Fon HotSpots. Ben je een mobiele klant? SMS WIFI AAN naar 1266. Je ontvangt drie sms'jes met inloggegevens en voorwaarden. Download vervolgens de app uit de Play Store of App Store.

Geen KPN klant? Je kunt op de meeste locaties gratis gebruik maken van Premium HotSpots, op andere locaties tegen betaling. Je leest alles over het gebruik en de kosten op deze pagina: Premium HotSpots.

Waar kan ik gebruik maken van KPN WiFi?

Mobiele klanten kunnen binnen Nederland gebruik maken van KPN WiFi.

Bij klanten met Internet of Internet+TV bepalen de instellingen van de Experiabox welke toegang je hebt:
  • Heb je een geschikte Experiabox en deel je jouw WiFi? Dan kun je wereldwijd gebruik maken van KPN WiFi
  • Heb je een geschikte Experiabox en deel je geen WiFi? Dan kun je geen gebruik maken van KPN WiFi
  • Geen geschikte Experiabox? Je kunt alsnog gebruik maken van KPN HotSpots

Welke Experiaboxen zijn geschikt voor KPN WiFi?

Met de volgende Experiaboxen kun je jouw WiFi delen:
  • Experiabox V7 (ZTE H220n)
  • Experiabox V8 (Arcadyan VGV7519)
  • Experiabox V9 (ZTE H368n)
  • Experiabox V10 (ZTE H369a)

Hoe maak ik een Fon account aan?

Heb je Internet of Internet+TV van KPN? Log dan in met je KPN ID op wifi.kpn.com. Ben je een mobiele klant? SMS WIFI AAN naar 1266.

Hoeveel accounts kan ik aanmaken?

Je kunt één KPN WiFi account aanmaken per aansluiting. Heb je zowel mobiele als vaste diensten? Dan kun je voor beide diensten een KPN WiFi account aanmaken. Je kunt een KPN WiFi-account op meerdere apparaten instellen, er kan maar één apparaat tegelijk gebruik maken van de verbinding.

Hoe maak ik verbinding met een Fonnetwerk?

De mobiele app voor Fon is op het moment niet beschikbaar. Je kunt echter verbinding maken met een Fonnetwerk op dezelfde manier als dat je verbinding maakt met een regulier wifinetwerk.

Heeft Fon effect op mijn internetsnelheid thuis?

Er wordt maximaal 2MB gedeeld van de internetsnelheid. Dit heeft geen effect op Interactieve TV. Deze 2MB wordt verdeeld over maximaal 4 gebruikers.

Hoe zet ik KPN WiFi (Fon) aan/uit op het modem?

Maak gebruik van de Servicetool Fon aan- en uitzetten om Fon eenvoudig in en uit te schakelen. Doe je het liever zelf? Dat kan ook. Op onze website vind je een stappenplan voor alle geschikte Experiaboxen: KPN WiFi Fon HotSpots: aan- of uitzetten op de Experia Box

Hoe veilig is KPN WiFi?

Het verkeer van de KPN WiFi en het privégebruik wordt strikt gescheiden. Bezoekers hebben geen toegang tot je privénetwerk, computers of instellingen van de Experiabox.

Als je gebruik maakt van KPN WiFi is het belangrijk om te weten dat internet over een open WiFi netwerk gaat. Dat betekent dat de verbinding niet is versleuteld. Zorg dat belangrijke zaken via een beveiligde (https) website lopen. We adviseren om e-mail te gebruiken via de webmail. Gebruik je liever een e-mailprogramma? Maak dan gebruik van de aanbevolen instellingen: KPN e-mail: Overzicht mailserver instellingen.

Andere vragen?

Staat jouw vraag hier niet bij? Bekijk dan ook de veelgestelde vragen op onze website: KPN WiFi Fon HotSpots: veelgestelde vragen

Is je vraag nog niet beantwoord? Laat het ons weten en wij helpen je verder!

110 reacties

Beste KPN,

Sinds een aantal dagen hebben jullie de functie FON aangezet op de modem en tot mijn grote verbazing kan ik deze niet uitzetten. Maar bijkomende zaak is wat ik nog veel kwalijker vind is dat sinds FON aanstaan de internet snelheid 3 MB per seconde lager is. En het normale WIFI bereik echt onwijs slecht geworden is. En ik niet meer normaal mijn email kan ophalen op mijn computer En dit kan ik overal behalve thuis waar FON aanstaan op de modem

Hoe is dit op te lossen?

Ik hoor graag van jullie alvast bedankt.

Groeten,

Timo

Beste KPN,

Wat ik me afvroeg, ik kan niet met me laptop op Fon. Moet ik daar een programma voor downloaden?

Op me andere apparatuur werkt ie wel, maar op me laptop niet, en ik heb hem af en toe ook onderweg nodig. En er zijn wel KPN Wifi FON in de buurt.

Hoe werkt het op de laptop? https://

Reputatie 2
Badge +1
TIP: Mogelijk staat er iemand permanent ingelogd op jouw FON. Ik kan mij voorstellen dat je FON dan niet uit kan zetten. 3Mb is wel erg veel, 2Mb zou het maximaal moeten zijn.

Vrgr,

Ton

Reputatie 2
Badge +1
Hoi Dennis,

Om gebruik te kunnen maken van KPN Fon heb je in principe alleen een Fon account nodig. Normaal gesproken kom je na het inloggen op een Fon hotspot terecht op een vangpagina waar je vervolgens je username/password invoert. Voor mobiele devices is de KPN WiFi app een handig hulpmiddel die je automatisch inlogt, maar dit is geen essentieel programma.

Heb je dit probleem als je verbinding maakt met een specifieke Fon hotspot, of heb je het op verschillende plekken kunnen testen? 

Met vriendelijke groet,

Martin

Reputatie 2
Badge +1
Hallo Timo,

Het is inderdaad niet de bedoeling dat FON dusdanig veel bandbreedte gebruikt dat je zelf geen werkbare verbinding meer overhoudt. Omdat FON inderdaad maximaal 2Mbps van je verbinding gebruikt betwijfel ik dat het probleem hier ontstaat. Wel kan je proberen om je WiFi-kanaal te wijzigen om eventuele interferentie te voorkomen.

Je kan je FON hotspot overigens uitschakelen door in te loggen op de Experiabox via http://192.168.2.254/ (username KPN, geen wachtwoord als je voor het eerst inlogt). Vervolgens ga je naar WLAN > Public WLAN/WiFi. Hier heb je de mogelijkheid om FON in en uit te schakelen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Met vriendelijke groet,

Martin 

KPN Webcare

Tijdje geleden al en account aangemaakt voor wifi fon hotspot. Ik kon er eerst helemaal niets mee. Nu blijkt dat ik een punt in gebruikersnaam had gezet ipv -. Dat is nu dus allemaal goed geregisteerd. Nu heb ik problemen met het inloggen op soms mijn eigen hotspot en ook vaak op andere hotspot. Net wel 5x op de verbinding moeten drukken voordat ik met thuis verbonden was. Ik had even de code van de modem uitgezet zodat hij alleen kon zoeken met de fon verbinding. Maar op een gegeven moment lukt het wel. Waarom is er moeilijk verbinding te leggen terwijl het signaal sterk is? Gisteren bij mensen thuis geprobeerd of ik verbinding kan krijgen met een hotspot in de buurt. bij 2 mensen lukte het wel naar lang wachten en later bij andere mensen kreeg ik geen verbinding. Waar kan dat aan liggen of doe ik wat verkeerd. Doordat ik soms wel verbinding krijg betekend het dus dat het wel werkt...maar niet altijd..

Hopelijk kan iemand mij verder helpen. Ik wil er graag optimaal gebruik van maken.

Mijn 2e vraag is: bij mijn hotspots kan je hotspots opslaan en de weg er naar toe wijzen. Hoe werkt dat want ik kan daar niets doen of opslaan?

Waar ik ook aan dacht...kan je ook inloggen als je in de auto zit? Of pakt hij dan steeds een andere hotspot.

Oja misschien belangrijk om te vermelden. Ik gebruik het op een ipad IOS 7.1.2

Groet Ilona

******@kpn-fon.nl

Hoe ik de FON uit moet zetten weet ik alleen dat werkt dus niet. Ik kan hem op OFF blijven zetten maar hij blijft aanstaan. Het bereik hiervan is ook sterker dan elk ander kanaal die ik instel op de op de modem (moet eerlijk zeggen dat ik het bereik van de wifi van de experia box heel erg vind tegenvallen) Maar wat ik helemaal raar vind is dat sinds FON aanstaan ik gewoon merkbaar langzaam internet heb. En volgens de klantenservice komt dat omdat ik er een router achter heb hangen. Die hangt er al jaren achter en nooit problemen gehad en nu sinds FON ineens wel. Ik ben hier gewoon niet blij mee.

Even een update Ik kreeg Fon alleen uit door een harde reset te doen. Maar blijf het raar vinden dat sinds fon in de lucht is mijn internet over t algemeen slechter is.

Ik heb geen vast internet bij kpn, maar wel een mobiel kpn abonnement met data bundel. Volgens de documentatie zou ik dus via de ios app in NL gebruik moeten kunnen maken van wifi fon spots van kpn. App gedownload en mijn kpn username en wachtwoord ingevoerd. Ook de vereiste certificaten zijn op mijn iPhone geïnstalleerd. Echter bij inlogpogingen bij kpn wifi flon hotspots gaat het steeds mis en krijg ik een 'authentificatiefoutmelding'. Iemand een idee wat ik zou moeten doen? Vast dank!
Reputatie 4
Badge +8
Goedemorgen Theo,

Om gebruik te kunnen maken van FON dien je eerst een nieuw account aan te maken. Dit kan via de volgende link: Aanmelden FON. Als je een account hebt aangemaakt, dan kan je gebruiken maken van KPN WiFi. 

Met vriendelijke groet,

Ronald

Reputatie 4
Badge +8
Hallo Ilona,

Er is op dit moment een storing met WiFi buitenshuis (FON). Hierdoor lukt het vaak niet om een verbinding met FON op te zetten. Hier wordt aan gewerkt en ik vermoed dat jij hier gisteren ook al last van had. 

Als je klikt op een hotspot en daar de route van wilt weten, dan klik je op: Ontvang route naar Hotspot. Google Maps/Apple Maps zal dan openen en de route voor je uitstippelen. Je kan wel verbinding maken als je in een auto zit, maar zodra je gaat rijden heeft het geen zin meer, hij zal dan heel snel buiten dekking zijn. 

Met vriendelijke groet,

Ronald

Vorige week KPN FON aangezet. Kan er helaas zelf geen gebruik van maken. De app op iPhone 4S, iOS 7.1.2, gezet. En alle installatie stappen gezet. Nu zijn er twee problemen.

1. De app loopt vast, reageert niet.

2. Krijg een melding van KPN FON op de iPhone dat username / password niet correct zijn.

Overigens krijg ik ook nog een melding tijdens het installeren dat de echtheid van het profiel " FON_FREE_INTERNET" niet controleerbaar is, dat lijkt me een potentieel security risico.

Heb de app inmiddels 2x verwijder en weer opnieuw geïnstalleerd, en ingesteld, probleem blijft hetzelfde.

Hallo Ronald,
Bedankt voor je antwoord. Ik wacht het even af. Als ik klik op een hotspot op mijn ipad vergroot de hotspot naar voren maar kan er dan niks meer mee doen...of wat moet ik dan doen...ik kan volgens mij nergens op klikken..groet Ilona
Reputatie 5
Badge +11
Goedemorgen Ernst Jan, 

Wat jammer dat de start met KPN Wi-Fi (FON) niet soepel verloopt. Ik hoop dat ik je op weg kan helpen.

Zonder gegevens van je te hebben, dien ik het één en ander uit te vragen om de oorzaak te achterhalen. Wat voor abonnement heb je bij KPN?

1. Natuurlijk dient de KPN Wi-Fi App gewoon te werken op jouw apparaten. Kun je aangeven of jouw Iphone "Ge-Jail-Breaked" is? 

2. Je geeft aan dat jouw Iphone aangeeft dat de gebruikersnaam en wachtwoord niet overeen komen. Heb je een account gemaakt via: kpn.com/kpnwifi ?

Ik hoor graag jouw reactie. Dan probeer ik in te schatten waar het precies misloopt. 

Met vriendelijke groet,

Burhan

Ik heb precies hetzelfde probleem. Sinds het aanzetten van FON is mijn internet snelheid gezakt van 50 Mbps naar 30 Mbps. Ik heb met 3 verschillende PC's, Windows en Linux, en met 3 verschillende UTP kabels allemaal direct op de Experiabox getest maar allemaal laten ze identiek resultaat zien:

30 Mbps uit speedtest, 3 MB/s bij alle mogelijke downloads die ik geprobeerd heb, terwijl het voorheen *altijd* full speed op 50 Mbps cq. ruim 5 MB/s ging. Het is precies in de week dat FON geactiveerd werd dat deze problemen gestart zijn. De Experiabox traint in met de centrale op 52 Mbps, dus het zit niet in de WAN link, de LAN links onderling praten ook gewoon de volle 100 Mbps (iperf getest), dus het *MOET* iets in de Experiabox zelf zijn dat problemen veroorzaakt, en gezien de timing vermoed ik dat dit te maken heeft met de software update voor FON. Ik heb al geprobeerd FON (en zelfs Wifi in zijn geheel) uit te zetten, maar dit lost het ook niet op.

Volgende week woensdag komt er iemand van ExpertTeam langs die met een ander model Experiabox komt testen, hopelijk dat daarmee vast te stellen valt of het probleem in de Experiabox ligt, want blijkbaar wil de KPN servicedesk me niet geloven ondanks alle bovenstaande tests en resultaten. Er is mij toegezegd dat ik de kosten van het ExpertTeam kan verhalen op KPN als uit de tests van ExpertTeam blijkt dat het probleem bij KPN zit, dus hopelijk dat ze de tests van deze monteur dan wel geloven en actie gaan ondernemen.
@Timofeef: Kan het niet zijn dat er gewoon nog iemand met KPN naast je woont die wel FON heeft aanstaan, en dat je daarom dus nog steeds het netwerk ziet?

Heel opmerkelijk,

Ik kreeg een brief thuis van KPN deze had nieuws te melden over  wereldwijde wifi. Gratis voor u als klant .Na het lezen van de bijbehorende folder kwam er toch een raar gevoel bij mij binnen. Ik moest wel een beetje internet afstaan. 2 mb. Het is dus niet gratis . Nu heb ik al een tijd interactieve televisie en het bijbehorende internet pakket van 40 mb. Als het geval is dat mijn snelheid omhoog is gegaan dacht ik dat ga ik op inschrijven. Eerst kijken of ik nu al HD televisie kan ontvangen. Dat bleek niet het geval. Het was al weer een tijd geleden dat ik een snelheidtest heb gedaan.Voor dat ik hierop in ga dacht  ik  nogmaals de test doen.Mijn computer staat aan en ik haal 10 mb. twee er af voor FON is nog maar 8 mb. Zet ik daarbij mijn tv aan blijft er nog maar weining snelheid over.

KPN ik gun natuurlijk al de aangesloten abbonnees een wereldwijde wifi. Maar het kan toch niet zo zijn dat u mij, die nog steeds niet kan genieten van HDtv . Een veel te lage snelheid van internet.Ook nog een een aanbod doet om 2 mb af te staan. 

Na het lezen van de folder blijkt dat ik gelukkig de keus heb. 

Maar in mijn achterhoofd blijft nu wel knagen waarom zorgt KPN niet dat ik de beloofde snelheid en hd TV op mijn adres krijg. 

Misschien wil KPN wel een aanbod doen het huidge produkt voor dezelfde kosten te leveren . Ik betaal voor 40 mb krijg er 10 dus graag itv voor een kwart van de huidge prijs wel zo eerlijk toch KPN. ;)

beste,

enige tijd geleden kreeg ik van kpn een brief om mee te doen aan kpn fon.

ik heb me daarvoor aangemeld en ben daarna op vakantie gegaan.

Bij terugkomst , wilde ik even op mijn tab mail gaan lezen....... en toen zag ik  ¦

dat wifi naam was veranderd van elroybok naar kpnfon? (wil ik niet )

dat iedereen nu bij mij binnen ongevraagd kan inloggen op wifi account ( voorheen code nodig , dus wil ik niet )

dat we nu overal op onze mobiele apparaten een fon logo zien opkomen

dat we niet meer onze email kunnen versturen op onze tablet en mobiele apparaten 

al deze veranderingen stonden niet in brief ?

het liefst zeg ik nu dat ik graag alles terug gedraaid wil hebben naar het oude, maar ik wil het nog voordeel van twijfel geven.

ik hoop graag op een reactie.

Reputatie 7
Badge +17
Als ik wil inloggen op kpn fon krijg ik Een onbekende fout is opgetreden code 301.
Iemand een idee?
Ehhhhhh, ik heb de FON ook vandaag aangezet, maar ik heb over het algemeen maar 1,5mb........ Als daar dan "maar" 2 mb vanaf wordt gehaald om wereldwijd wifi te hebben, dan ben ik mooi de klos! Dan kan ik wereldwijd wifi gebruiken, maar thuis dus niks meer! Dit klinkt toch wel heel erg als die beroemde sigaar uit eigen doos......

Best Martin,

ik ervaar dezelfde problemen als Timo. Ik overweeg daaro inderdaad om Fon uit te schakelen, maar de door jou aangegeven route vind ik bij mijn experiabox (H 220N) niet. 

Overigens is de invoering bij mij totaal anders verlopen dan dat jullie aangeven. TIjdens mijn vakantie eind juli is Fon ineens geInstalleerd, de brief kwam pas weken later. Het onaangekondigd installeren van Fon heeft ook de nodige verbindingsproblemen opgeleerd. Vaste interne wifi verbingen zoasl Toon van Eneco waren toen ineens hun verbinding met de experiabox kwijt. Alles moest opnieuw worden aangeld / verbonden. Ik was daar ook niet echt blij mee.

Graag hoor ik hoe ik Fon uit kan schakelen.

vr gr

Paul

Het klopt inderdaad dat mijn buren ook Fon hebben. En daarom blijf ik hem zien.

Maar het punt blijft gewoon dat sinds Fon aanstaan mijn internet waardeloos werkt. Ook via de kabel dus dat ligt niet aan wifi. Wifi gebruik ik alleen voor de mobiele apparaten zoals de Telefoons en tablets.

En waar ik nu matteloos aan erger is dat KPN weer eens geen reactie op emails. En dat punt heb ik met KPN al vaker besproken. De service is het laatste gedaalt naar 0,0. Dus ik ben bang dat ik hetzelfde punt ga bereiken met internet als dat ik dat met mijn GSM abbonoment ook gehad hebt. Meermaals problemen aangeven maar met mogelijkheden voor oplossingen komen homaar..

Dus ik ben benieuwd of ik hiermee wel een keer geholpen kan worden.

Wat ik ook al een raar verhaal vind is dat ik maar 18Mbps heb en we betalen voor 40 mbps.

Reputatie 1
Hoe krijg ik de App van KPN WIFI FON op mijn laptop met Windows 8.1?

Volgens de KPN mail, waar de reclame op staat, kun je dan op je laptop inloggen op de WIFI.

Echter na een account gemaakt te hebben en alles gedaan te hebben zoals op de site beschreven staat, wil ik de app downloaden maar dan komt er : ''Windows Phone...geen geregistreerd apparaat gevonden''.

Nee,ik heb geen Phone ...ik wil de app. op mijn laptop!

Via mijn tablet kon ik de app wel downloaden maar dat is met Android.

Oftewel: hoe krijg ik nu FON op mijn laptop? Weet iemand dat of deugt de informatie op de KPN site niet?

Alvast bedankt!

Reputatie 6
Badge +12
Beste Fon gebruikers,

Hierbij enkele antwoorden op de gestelde vragen in dit topic.

Hoe krijg ik KPN Wifi (FON) op mijn Laptop?
@donna53: Voor de laptop is geen app nodig. Deze is alleen voor mobiele telefonie. Voor de laptop kan je een draadloze verbinding maken met het KPN FON netwerk zodra je de WiFi Hotspot via de WiFi-lijst selecteert. Je start vervolgens een internetbrowser waarna je een vangpagina krijgt. Hier log je in met je accountgegevens. Zie deze pagina voor het aanmaken van een account.

Wat te doen als mijn internet slechter wordt met gebruik van Fon?
@timofeef &@Paul_57: Dat het slechter werkt is uiteraard niet de bedoeling. Hier zou ook geen sprake van mogen zijn. Wat gebeurd er wanneer je FON uit schakelt in het modem? Is de verbinding dan weer als voorheen? Je kan KPN WiFi (Fon) uitzetten voor de V8 en de H220N via dit stappenplan.

Wat gebeurt er als mijn internetsnelheid niet hoog genoeg is om KPN WiFi te delen?
@Kaatje54 &@JanvanMeel: Klanten waarbij de internetsnelheid (aantal MB’s ) beperkt is is een keus gegeven om wel of niet de internetverbinding te delen. Wanneer het modem ongeschikt is kan er alsnog nationaal gebruik gemaakt worden van KPN WiFi. Op het moment dat je de optie KPN WiFi delen instelt wordt de 2MBit niet standaard van de beschikbare bandbreedte afgehaald. Alleen bij gebruik van de Hotspot, zolang dat er een verbinding is, zal een gedeelte van de bandbreedte worden afgenomen. Eén gebruiker is 0.5Mbit, er zijn maximaal 4 gebruikers mogelijk op één Hotspot (maximaal 2 MBit).

Wat kan ik doen bij foutcode 301?
@huistijger: Foutcode 301 kan voorkomen wanneer de betreffende Hotspot al door 4 mensen in gebruik is. Als je op zo’n moment inlogt op een andere Hotspot heb je dan wel een goed werkende verbinding?

Met vriendelijke groet,

Nienke

KPN Webcare

Reputatie 6
Badge +12
Hallo Elroybok,

Welkom terug van vakantie.

Dat is vreemd. Je netwerknaam behoort niet te veranderen. FON hoort naast je eigen netwerk weergegeven te worden als KPN Fon of KPN Wifi. Graag ontvang ik je postcode, huisnummer, mobiel nummer en de naam van de contractant in een privébericht, zodat ik dit voor je kan nakijken en een melding kan maken.

Met vriendelijke groet,

Nienke

Hoe kan ik mijn passwd van KPN FON wijzigen?

Reputatie 7
Badge +13
@SjonGortenmulder:

hier kun je de  passwd van KPN FON wijzigen ( KPN-Fon account wijzigen )

Reageer