Beantwoord

veel packet loss en lagere snelheid dan abonnement

• 13 augustus 2018
  • 6 reacties
  • 486 keer bekeken

Ons abonnement zou tot 100mbps moeten gaan, maar de MAX rate volgens de modem zit daar nog een stuk onder.
Ook volgens deze site zou op ons adres 100mbps haalbaar moeten zijn:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search?utf8=%E2%9C%93&address=
Volgens de KPN website zou tot 97mbps haalbaar moeten zijn, maar ook daar zitten we een stuk onder.

Tenslotte is er ook nog veel (tussen 10 en 40%!) packet loss, zelfs wanneer direct aangesloten op de modem via ethernet.
ping 1.1.1.1 (Cloudfare DNS), 29% packet loss:

ping 192.168.2.254 (modem IP), 0% packet loss (dus geen lokaal probleem):

modem DSL status:

Modem modelnummer: V10a (VRV9517)
DSL modulation: VDSL2
Annex mode: ANNEX B
Current Profile: 17a

Ik weet dat in ons gebied (2678KJ) pas net de nieuwe VDSL2 is aangelegd en dat er nog mogelijk oude modems (van andere providers) op dezelfde kast zitten die storing veroorzaken, maar dat zou nu toch echt wel opgelost moeten zijn.
De SNR (Signal to Noise Ratio) is erg slecht zo te zien, vandaar misschien de packet loss en lagere snelheid?
Ook een FEC (Forward Error Correction) van 15 miljoen in 2 dagen tijd is erg hoog.

Wat kan KPN hier aan doen?

Admin: Adresgegevens weggehaald ivm privacybeleid
icon

Beste antwoord door Erik_ 5 september 2018, 11:58

Hallo Lamens, Joran is met vakantie waardoor ik het topic heb overgenomen. Ik heb je privéconversatie met hem doorgelezen. Van daaruit heb ik je gisteren een privébericht gestuurd met meer informatie en een monteursafspraak zoals met Joran afgesproken.

Echter, ik heb zojuist contact gehad met een netwerkcollega. Deze heeft een uitgebreide meting laten uitvoeren op jouw lijn. Daaruit blijkt dat de lengte (van centrale tot aan je huis) waar ons postcodesysteem van uitgaat niet helemaal klopt. Deze afstand is langer, waardoor de ongeveer 87 Mbit die je nu haalt ook het maximaal haalbare is. Goede nieuws is wel dat ze geen verstoringen meten verder.

Kortom, de snelheid gaat niet hoger worden. Wat er wel gaat gebeuren is dat we de postcodecheck gaan aanpassen naar de goede lengte zodat deze ook een accurate waarde gaat weergeven.

Dat betekent dan ook dat de monteursafspraak voor morgen dan ook niet veel zin heeft. Ik laat de keus dan ook aan jou of je hem wilt annuleren of wilt laten doorgaan. Als je hem wilt annuleren kun je of reageren op de sms/e-mail bevestiging die je hebt gekregen, of het hier in het topic laten weten. Dan annuleren wij het voor je.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Hoi Lamens, welkom op het forum! Ik heb je adres even uit de Fourstack link gehaald en in je profiel gezet.

De packetloss komt door de server van Cloudflare die een hoop pakketjes niet beantwoord. Ik heb hier ook 23% loss op een verbinding die verder prima is. Je kunt als test beter google.nl pingen, die reageert wel op alle pings. Kun je kijken of je dan nog packetloss hebt?

De verbinding ziet er verder best goed uit, ik ben benieuwd of we de snelheid nog wat hoger kunnen krijgen. De FEC fouten zijn aan de hoge kant, maar zijn ook min of meer onderdeel van een DSL verbinding. Het zegt niet heel veel. De CRC fouten kunnen wel een probleem zijn. Meer dan 1 per kwartier kan een probleem met de lijn betekenen. Lopen die nu nog verder op? Kun je beschrijven hoe de installatie er uit ziet? Is de Experiabox direct aangesloten op de hoofdaansluiting? En waar zit die in huis? Is het door een monteur aangelegd?

Een hoop vragen maar we komen er ongetwijfeld uit. Als alles prima is aangesloten hebben we de mogelijkheid een monteur aan te sturen om verder te zoeken naar de oorzaak.
De Experiabox is direct aangesloten op de hoofdaansluiting, gedaan door een monteur.
De hoofdaansluiting is verlengt met een Cat6 (shielded) ethernet kabel die er al lag (van de modem van de oude coax provider).
De afstand van de kabel tussen de weg en de modem schat ik in op maximaal 15 meter, en de modem staat in de meterkast.
Dit is hoe de hoofdaansluiting eruit zag voor de verlenging:

Een oude kabel, maar nog prima.
De monteur kon de verbinding doormeten op 47mbps, maar dat was toen er nog een (52mbps) cap op het netwerk zat omdat er nog erg veel storing op de lijn stond, kreeg ik te horen van de monteur.
De wifi is uitgeschakeld op de modem, want er is een eigen router met ethernet aangesloten (Asus AC88U).
Ook is de iTV aangesloten direct op de modem via ethernet.

Het aantal CRC errors is inmiddels opgelopen tot 85 downstream en 19 upstream.
FEC is opgelopen tot 25 miljoen downstream en 4200 upstream.
Reputatie 7
Badge +27
De installatie klinkt in ieder geval prima, de errors en de downloadsnelheid nog niet. Hoewel er recent een monteur is geweest stel ik voor dat we dit toch opnieuw laten onderzoeken. De snelheid zou hoger moeten kunnen, de fouten moeten omlaag. Kun je mij een privébericht sturen met je 06-nummer en een dag/tijd waarop de afspraak het best uitkomt? Dan gaan we zorgen dat dit wordt opgelost.
De monteur die recent is langs geweest heeft het hier aangesloten, want we zijn pas net klant van KPN.
De monteur kon toen nog niet de maximale downloadsnelheid omdat er toen nog een cap op het netwerk zat.
Reputatie 7
Badge +27
Dan zal daardoor deze storing ook niet direct duidelijk zijn geweest. Dan lijkt een nieuwe afspraak me, hoewel vervelend, toch noodzakelijk. Dit gaan we op afstand niet oplossen. Laat het me nog even weten via privébericht, ik ben morgen weer aanwezig en dan plan ik de afspraak in. Dat kan vrijdag of zaterdag, of volgende week elke dag. Laat maar weten!
Reputatie 7
Badge +27
Hallo Lamens, Joran is met vakantie waardoor ik het topic heb overgenomen. Ik heb je privéconversatie met hem doorgelezen. Van daaruit heb ik je gisteren een privébericht gestuurd met meer informatie en een monteursafspraak zoals met Joran afgesproken.

Echter, ik heb zojuist contact gehad met een netwerkcollega. Deze heeft een uitgebreide meting laten uitvoeren op jouw lijn. Daaruit blijkt dat de lengte (van centrale tot aan je huis) waar ons postcodesysteem van uitgaat niet helemaal klopt. Deze afstand is langer, waardoor de ongeveer 87 Mbit die je nu haalt ook het maximaal haalbare is. Goede nieuws is wel dat ze geen verstoringen meten verder.

Kortom, de snelheid gaat niet hoger worden. Wat er wel gaat gebeuren is dat we de postcodecheck gaan aanpassen naar de goede lengte zodat deze ook een accurate waarde gaat weergeven.

Dat betekent dan ook dat de monteursafspraak voor morgen dan ook niet veel zin heeft. Ik laat de keus dan ook aan jou of je hem wilt annuleren of wilt laten doorgaan. Als je hem wilt annuleren kun je of reageren op de sms/e-mail bevestiging die je hebt gekregen, of het hier in het topic laten weten. Dan annuleren wij het voor je.

Reageer