Beantwoord

Verantwoordelijkheid reparatie telefoonlijn

  • 2 April 2021
  • 9 reacties
  • 278 keer bekeken

TLDR: als mijn buren op de trap lopen valt mijn internet uit. ik vraag mij af of KPN verantwoordelijk is om de vermoedelijke kabelbreuk te verhelpen

 

Hoi Forum,

Als eerste een schets van de situatie:

  • Ik woon in een appartement op de 3de verdieping: 2 buren onder mij, 1tje boven mij.
  • We delen de voordeur aan de straat en het trappenhuis, maar ieder heeft binnen weer een eigen voordeur en een eigen meterkast.
  • De telefoonlijn komt als een dikke blauwe kabel binnen in de kruipruimte bij de gezamelijke voordeur waarna deze netjes via een buis recht omhoog door het trapgat loopt naar de bovenste verdieping.
  • Op elke verdieping in het trappenhuis wordt deze buis onderbroken door een doosje (zie foto 1 onderaan) waaruit een enkele telefoonkabel komt. Deze loopt langs de trap en de plint, door de muur naar het apparement. In de meterkast komt deze uit op een telefoon contactdoos (zie foto 2 onderaan)

Het probleem: elke keer wanneer mijn bovenburen op de (gezamelijke) trap lopen valt mijn internet uit. Het interne netwerk en de wifi blijven werken maar de (internet) verbinding met KPN valt weg. Dit duurt soms 10 seconde, soms 2 minuten (erg frustrerend tijdens een video overleg). Ook als ik zelf op de trap stamp valt mijn internet uit en vind ik in de modem logs

user.info arc_link_state: WAN Link Down

Op basis hiervan ga ik uit van een kabelbreuk in de kabel tussen de centrale buis en mijn meterkast.

 

Ik heb al contact gehad met de KPN helpdesk en mij is verteld dat zij verantwoordelijk zijn voor de telefoonlijn vóór het ISRA punt. Het doosje (zie foto 1 onderaan) is volgens mij niet mijn ISRA punt, en omdat in de kruiptuimte enkel de dikke blauwe telefoonlijn zit, ga ik er vanuit dat mijn ISRA punt zich in mijn meterkast bevind (zie foto 2 onderaan).

Daarmee zeggende zou KPN verantwoordelijk moeten zijn voor de kabel die naar mijn meterkast loopt waar de (vermoedelijke) kabelbreuk in zit en daarom dit probleem kosteloos zouden moeten oplossen. Is mijn redenering correct? Of loop ik straks alsnog tegen onverwachte kosten aan wanneer de monteur hier op de stoep staat?

 

Groeten,

Daan

Foto 1: Het doosje waaruit de telefoonlijn komt in het centrale trappenhuis
Foto 2: Telefoon contactdoos in de meterkast

 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 8 April 2021, 20:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @daan_e, welkom hier! Wat een nare situatie. Het is duidelijk dat hier een monteur heen moet. Uit de foto's kan ik niet met zekerheid zeggen of dat punt in jouw meterkast ook het echte IS/RA punt is of niet. Maar het lijkt er in ieder geval wel op, ook gezien die foto van hoe het langs de trap loopt. Ik zou je dan ook aanraden om hier toch zo snel mogelijk een monteur naar te laten kijken. Snelste manier om een afspraak te maken hiervoor is even bellen met 0800-0402, want dan kan ook gelijk een afspraak ingepland worden. Mocht je liever niet bellen dan kan het ook via het forum, maar dat duurt iets langer dan. Vul in dat geval je forumprofiel in. Reageer hier dan weer als je dit gedan hebt en geef dan ook alvast een aantal momenten in de komende week aan waarop monteursbezoek zou uitkomen. 

@Erik_ dank je wel voor je vlotte antwoord. ik begreep van de klantenservice dat dit mij 60 euro kan kosten als het niet binnen de verantwoordelijkheid van KPN valt. Ik wil namelijk ook best zelf een nieuwe kabel trekken, dan heb ik die 60 euro makkelijk verdiend :)

 

Ik zou daarom graag via het forum zo goed mogelijk willen afbakenen waar de verantwoordelijkheid al dan niet ligt, dan kan ik op basis daarvan een keuze maken. Zijn er nog specifieke dingen die ik met je kan delen om jou te helpen in je analyse?

Reputatie 7
Badge +10

Op de eerste foto zie je een lasdoosje waarmee 4 aders uit de hoofdkabel naar jouw appartement lopen. Dat is niet het ISRA punt maar behoort bij het KPN netwerk voor zover uit je verhaal af te leiden is.

Daaruit volgt dus dat het einde van die soepele ronde kabel het ISRA punt is. Een ouderwetse maar toch.

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor de toevoeging, @Ward_! Dan verwacht ik dat het inderdaad gewoon op onze kosten zal zijn. Wat je nog kunt doen, @daan_e,  is een foto plaatsen van hoe het er in de kruipruimte uit ziet.

@Erik_ Hierbij een foto van de telefoonkabel in de kruipruimte

 

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor de foto, @daan_e. Loopt het vanaf hier gewoon als kabel door naar het trappenhuis? Want dan is inderdaad dat stopcontact in jouw meterkast gewoon je IS/RA punt. En valt alles t/m dat IS/RA punt dan  onder ons qua verantwoordelijkheid en kosten. Als je dan ook wilt kan ik een monteur met je gaan plannen. Laat dan even een aantal momenten weten waarop het uit zou komen deze of komende week en vul je forumprofiel in. Dan ga ik aan de slag. 

Beste @Erik_ , ik heb je gisteren een DM gestuurd met wat opties en heb mijn forumprofiel aangepast.

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor de foto, @daan_e. Loopt het vanaf hier gewoon als kabel door naar het trappenhuis? Want dan is inderdaad dat stopcontact in jouw meterkast gewoon je IS/RA punt. En valt alles t/m dat IS/RA punt dan  onder ons qua verantwoordelijkheid en kosten. Als je dan ook wilt kan ik een monteur met je gaan plannen. Laat dan even een aantal momenten weten waarop het uit zou komen deze of komende week en vul je forumprofiel in. Dan ga ik aan de slag. 

 

Dank je, @daan_e. Ik heb een monteur gepland voor maandag de 12e. Gelijk in het eerste tijdsblok, dus hij komt tussen 8:00 en 10:00. Je krijgt nog een mail met bevestiging. 

Voor de volledigheid: het herstellen van de bekabeling naar het IS/RA punt valt onder onze verantwoordelijkheid en kosten (tenzij je zelf iets stuk gemaakt hebt, maar dat zal hier niet het geval zijn). Als er echter meerwerk nodig is, wat niet direct onder het herstellen van IS/RA en bekabeling valt, dan kan het zijn dat daar wel kosten voor gerekend worden. Dat wordt dan wel eerst met je besproken. En, ik verwacht ook niet dat dit hier het geval is, gezien de foto's.

Reputatie 7
Badge +30

Hoe is het afgelopen met de monteur, @daan_e?