Verbeter je WiFi snelheid

• 8 april 2016
  • 14 reacties
  • 3596 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +10
Heb je last van traag of wegvallend draadloos internet(WiFi)? Of wil je bekijken of jouw WiFi netwerk nog sneller kan? Bezoek dan vanuit je thuisnetwerk de Servicetool Verbeter je WiFi snelheid.

Heb je na het gebruik van bovenstaande Servicetool nog aanvullende vragen of heeft het jouw probleem niet opgelost? Stel deze dan in dit topic!

Handige links:

14 reacties

Onlangs heb ik de Experiabox uit de meterkast gehaald en tijdelijk in de woonkamer opgehangen.

Echtgenote vond al die kabels niet zo fijn, maar het wifi bereik was sterk verbeterd.

Kennelijk zat er nogal wat "muur en metaal" omheen: de keuken aan de ene kant en het toilet aan de andere kant.

Het verschil was groter en om in de achtertuin te kunnen werken kon ik mijn FRitz! repeater eruit trekken.

Zodra echtgenote weer gekalmeerd is :Dga ik verder zoeken!

barendhe schreef op 17 mei '16 om 11:20u
Onlangs heb ik de Experiabox uit de meterkast gehaald en tijdelijk in de woonkamer opgehangen.

Echtgenote vond al die kabels niet zo fijn, maar het wifi bereik was sterk verbeterd.

Kennelijk zat er nogal wat "muur en metaal" omheen: de keuken aan de ene kant en het toilet aan de andere kant.

Het verschil was groter en om in de achtertuin te kunnen werken kon ik mijn FRitz! repeater eruit trekken.

Zodra echtgenote weer gekalmeerd is Smiley Vrolijkga ik verder zoeken!

Dit is een goed idee alleen lastig dat al het spul (in mijn geval glasvezel) in de meterkast binnenkomt. Ik moet daar mijn glasvezel omzetten naar ethernet en vervolgens splitten naar allemaal kamers in het huis. Het plaatsen van de v10 in de meterkast is dus de "beste" optie als je zo min mogelijk apparaten wilt hebben. In de woonkamer heb ik dan een switch liggen voor al mijn apparaten bij de televisie die via een kabel zijn aangesloten.

Ik heb op zich goed wifi bereik behalve op zolder. Ik ga nog proberen 2 kabels door een loze leiding te trekken naar de eerste verdieping. Dan kan ik daar de V10 zetten en weer een signaal terug geven naar de meterkast via de tweede kabel. Dan kan ik de meterkast weer verder splitsen met bijvoorbeeld een switch. Op die manier hoop ik maar 1 apparaat te hoeven gebruiken voor het gehele huis. 

Reputatie 7
RalphJansen schreef op 26 mei '16 om 11:20u
Ik heb op zich goed wifi bereik behalve op zolder. Ik ga nog proberen 2 kabels door een loze leiding te trekken naar de eerste verdieping. Dan kan ik daar de V10 zetten en weer een signaal terug geven naar de meterkast via de tweede kabel. Dan kan ik de meterkast weer verder splitsen met bijvoorbeeld een switch. Op die manier hoop ik maar 1 apparaat te hoeven gebruiken voor het gehele huis. 

Ik heb op zolder een KPN WiFi Versterk neergezet, ingesteld (als AP dus met een kabel vanaf de V10). Bij de bouw van mijn huis heb ik al Cat6 daar naartoe laten aanleggen. De V10 hangt enigzinds centraal in de meterkast (dwz. niet tegen de buitenmuur maar een binnenmuur). In jouw geval zou een dergelijke opstelling weer het trekken van een kabel schelen.

Volgens mij kost de WiFi Versterker op dit moment "maar" € 49. Het voordeel is dat je dan op twee plekken in je huis een Wi-Fi station hebt (met hetzelfde SSID al is dat niet perse nodig). De Versterker beschikt over 4 ethernetpoorten waarop je evt. ook een iTV-ontvanger kunt aansluiten.

Henk2304 schreef op 26 mei '16 om 17:06uDe V10 hangt enigzinds centraal in de meterkast (dwz. niet tegen de buitenmuur maar een binnenmuur). In jouw geval zou een dergelijke opstelling weer het trekken van een kabel schelen.
Volgens mij kost de WiFi Versterker op dit moment "maar" € 49. Het voordeel is dat je dan op twee plekken in je huis een Wi-Fi station hebt (met hetzelfde SSID al is dat niet perse nodig). De Versterker beschikt over 4 ethernetpoorten waarop je evt. ook een iTV-ontvanger kunt aansluiten.

Die van mij hangt ook tegen een binnenmuur aan. Het zou inderdaad schelen van een kabel te trekken maar dat maakt me niet uit. Ik kan het zelf en ik heb loze leidingen. Het zou mooi zijn als hij maar 49 euro is al houdt ik niet echt van meerdere apparaten die hetzelfde doen als het niet echt nodig is. Ik weet alleen niet of die versterker werkt in combinatie met andere providers mocht ik in de toekomst willen overstappen. Zonde om dan weer een nieuw apparaat aan te schaffen.

Reputatie 7
Zelf gebruik ik op de begane grond de Experia Box V10 voor de voorzijde van mijn woning en een Edimax CAP 1200 voor de tuinkamer en tuin aan de achterzijde.

Op zowel de eerste als tweede verdieping hebben wij een KPN Wifi "versterker" staan.

Zo hebben wij overal in huis en in een gedeelte van de tuin snelheden tot zo'n 350Mbps via wifi en onze 500Mbps glasvezelaansluiting.

Die KPN Wifi "versterker" is een gewoon dual-channel wifi accesspoint en ook bij andere providers te gebruiken.

wjb schreef op 29 mei '16 om 18:13u
Zelf gebruik ik op de begane grond de Experia Box V10 voor de voorzijde van mijn woning en een Edimax CAP 1200 voor de tuinkamer en tuin aan de achterzijde.

Op zowel de eerste als tweede verdieping hebben wij een KPN Wifi "versterker" staan.

Zo hebben wij overal in huis en in een gedeelte van de tuin snelheden tot zo'n 350Mbps via wifi en onze 500Mbps glasvezelaansluiting.

Die KPN Wifi "versterker" is een gewoon dual-channel wifi accesspoint en ook bij andere providers te gebruiken.

Ik weet niet hoe groot huis je hebt maar 4 apparaten om je wifi in orde te krijgen vind ik erg veel. Ik heb nu 1 v10 in de meterkast maar heb gewoon ineens slecht bereik. Maar daarvoor ben ik al bezig in het v10 forum. Niet slim om op 2 plekken hetzelfde probleem te melden.

Ik heb glasvezel 100/100 en de Experiabox V8. Op de speedtest al tijden 23mbit download en 21mbit upload. 75% minder dan zou moeten. Ik weet dat Wifi ietswat % aan snelheid verliest, maar 75% is mij teveel. De Experiabox staat bij mij in de woonkamer. Wat kan ik nog doen om de snelheid omhoog te krijgen?

Tweede vraag, zou graag de V10 willen ontvangen, hoe kan ik dit doen?
De wireless-snelheid die je nu haalt met je V8 wordt beperkt door de verzendtechniek, 802.11B/G/N. Deze 2,4Ghz band is meestal flink verzadigd door netwerken in je omgeving. Als je dan ook nog wat obstakels zoals muren tussen je draadloze apparaat en de EB hebt is ~20Mbit geen vreemde snelheid.

Mijn advies; koop een 802.11ac access point en sluit deze bedraad aan op je EB (bijvoorbeeld de KPN wifi versterker die wjb linkt, deze heeft ook nog eens een scherpe prijs) Uiteraard moet je draadloze apparaat ook voorzien zijn van een netwerkkaart die deze standaard ondersteunt (laptops zijn vaak te upgraden voor 20 a 30 euro).

Mijn praktijkervaringen zijn met 2 datastreams (2x2) 50~60MegaByte/s en 3 datastreams (3x3) 70~80MegaByte/s, meer dan snel genoeg dus om lekker snel draadloos te internetten. Het nadeel van de 5Ghz band waarop 802.11ac opereert is de slechtere penetratie van muren ed. Zet het access point dus neer in de ruimte waar je er gebruik van wil maken 🙂
Reputatie 2
Badge +3
Ik heb glasvezel 100/100 en de Experiabox V8. Op de speedtest al tijden 23mbit download en 21mbit upload. 75% minder dan zou moeten. Ik weet dat Wifi ietswat % aan snelheid verliest, maar 75% is mij teveel. De Experiabox staat bij mij in de woonkamer. Wat kan ik nog doen om de snelheid omhoog te krijgen?

Tweede vraag, zou graag de V10 willen ontvangen, hoe kan ik dit doen?

Draadloos is altijd mindere snelheid als bedraad. Een 500 Mbit verbinding heeft dan ook geen zin als je alleen draadloze apparaten hebt, max voor draadloos is ca 40 Mbit.. Wil je echt meer snelheid dan zou ik voor bedraad internet gaan.
Reputatie 7
Draadloos is altijd mindere snelheid als bedraad. Een 500 Mbit verbinding heeft dan ook geen zin als je alleen draadloze apparaten hebt, max voor draadloos is ca 40 Mbit.. Wil je echt meer snelheid dan zou ik voor bedraad internet gaan.Op onze 500Mbps glasvezel verbinding en V10 haal ik met 802.11ac wifi op 5GHz snelheden rond de 350Mbps. Het is dus niet zo dat het maximum voor draadloos ca. 40Mbps is.
Reputatie 2
Badge +3
Draadloos is altijd mindere snelheid als bedraad. Een 500 Mbit verbinding heeft dan ook geen zin als je alleen draadloze apparaten hebt, max voor draadloos is ca 40 Mbit.. Wil je echt meer snelheid dan zou ik voor bedraad internet gaan.Op onze 500Mbps glasvezel verbinding en V10 haal ik met 802.11ac wifi op 5GHz snelheden rond de 350Mbps. Het is dus niet zo dat het maximum voor draadloos ca. 40Mbps is. Tja ik heb een v9 en 100/100 pakket en kom gemiddeld niet verder dan ca 40 Mbit ook bij mijn vorige provider daar had ik 200/10 kwam ik niet verder. dus WJB hoe krijg je dat voor elkaar ?

Als het goed is komt er zo een mannetje van KPN voor een WiFI check (gratis) ter verbetering, ben benieuwd.
Reputatie 7
Als jouw mobiele apparaten 802.11ac wifi ondersteunen en jij een KPN Wifi "versterker" zou aanschaffen of een V10 zou hebben, dan zijn die snelheden die ik noem haalbaar. Overigens geldt wel: It takes two to tango. Dus als jouw mobiele apparaat niet meer aankan dan bijvoorbeeld 200Mbps, dan zal dat het maximum zijn.

Sleutelwoord in deze: 802.11ac wifi op 5GHz.

Let op: De reikwijdte van 5GHz wifi is wel beduidend minder dan die van 2.4GHz, het is dus zaak zo'n KPN Wifi "versterker" goed te plaatsen.
Wij hebben net 1 week glasvezel, hier is het wifi erg traag heb alle tools al gebruikt maar kom niet verder als 40 MB.
Waarom hebben wij als nw klant niet de nw experia V10 gekregen zodat ik 5 ghz kan gebruiken?
Graag jullie reactie KPN
Reputatie 1
Er zijn nog 2 manieren om het wifi op 2.4 te versnellen.

Dect telefoon uitzetten, maar dat is voor velen geen echte optie.

Andere optie is om bij 2.4 ipv b+g+n aan te zetten alleen 802.11n aan te zetten, scheelt omstreeks 4mb (bij mij). Alle beetjes helpen 😉

Reageer