Vraag

Verbinden 5GHz

  • 16 January 2020
  • 60 reacties
  • 4123 keer bekeken

Het lukt sinds een aantal weken niet meer om met mijn Nokia 7.1 gsm verbinding te maken met de 5 GHz band van mijn wifi netwerk. Met de 2.4 band lukt dat wel. Voorheen werkte de 5 GHz prima. Andere apparaten zoals de gsm van mijn vrouw (Samsung), een tablet (Samsung) en een laptop (asus) verbinden wel met 5 GHz. Op een ander wifi netwerk van een vriend kan mijn telefoon wel met 5 GHz verbinden. Als ik met mijn thuis wifinetwerk met 5 GHz probeer te verbinden wordt het wachtwoord wel opgeslagen in de telefoon maar er komt geen verbinding tot stand. Zolang dit is opgeslagen maakt het toestel niet automatisch met de 2.4 GHz verbinding. De experiabox heb ik al gereset, zonder resultaat.


60 reacties

Voor de volledigheid: ik heb een experiabox V10a.

Reputatie 7
Badge +11

Welkom @Norbertduif 

 

Zou je eens in de instellingen van het toestel het netwerk kunnen "vergeten" en opnieuw kunnen verbinden?

Dat heb ik al gedaan maar het helpt niet. Met mijn telefoon heb ik al van alles geprobeerd. Teveel om op te noemen. Het enige wat ik nog niet gedaan heb ik het toestel resetten en alles opnieuw installeren. Maar dat vind ik zo'n rotklus dat ik daar niet aan begonnen ben.

Reputatie 5
Badge +4

@Norbertduif Probeer eens:

Instellingen
Systeem
Geavanceerd
Opties voor resetten
Wifi, Mobiel en Bluetooth resetten

Helaas, ook geen effect.

Reputatie 7
Badge +11

Misschien staat er een tip op t  Tweakers forum?

[Nokia 7.1] Ervaringen & Discussie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1881171/0

Op het tweakers forum kom ik mijn probleem niet tegen. Ik heb met de Nokia helpdesk een week heen en weer gemaild en ook voor hun lijkt dit een onbekend probleem. Uiteindelijk konden ze ook niks anders meer verzinnen dan mijn telefoon resetten en opnieuw installeren zonder de garantie dat dat zal werken. Daar begin ik dus niet aan. Dan maar alleen 2.4 GHz. 

Omdat het een probleem is dat alleen optreedt als ik met míj́n telefoon in míj́n wifi netwerk inlog zou het even goed aan het modem kunnen liggen. Vandaar dat ik het nu op dit forum inbreng.

Reputatie 7
Badge +11

 je zou als test de simkaarten kunnen omwisselen.
Met de gsm van je vrouw

Wat voor problemen ervaar je met 2.4 GHz? Het lijkt mij juist met een mobiel wel handig om een groter bereik te hebben.

er word langs elkaar gepraat hier

je hebt 2.4GHz en 5GHz band op de wifi

dit heeft totaal niks met sim kaarten te maken

ik ga er van uit dat @Norbertduif deze 2 banden dan gescheiden in het wifi netwerk staan

en dat jou telefoon niet goed meer overweg kan met de 5GHz

mijn vraag werken alle andere apparaten wel goed op deze band ?

zo ja dan kun je beter je wifi instellingen uit jou toestel halen en opnieuw invoeren

 

misschien heb je hier wat aan

https://gadgetfeatures.com/fix-nokia-7-1-internet-wifi-connection-problem-issue-solved/

Ik begrijp de suggestie van het omwisselen van simkaarten maar ben het met peter eens dat dat niet zal werken. 

Alle andere apparaten werken wel op 5 GHz.

Opnieuw instellen werkt niet.

Casey heeft een punt, 2.4 GHz werkt prima en heeft groter bereik. Ik kan er gewoon slecht tegen dat iets wat goed gefunctioneerd heeft het nu ineens niet meer doet.

De tips waar de link van peter heen leidt helpen ook niet, helaas.

ik weet eigenlijk wel zeker dat het een bug is in de telefoon

maar als het echt moet en je staat er op dat je nu 5GHz met je telefoon wil

kun je nog het volgende doen

het kanaal in de experiabox op 44 zetten

het signaal word iets zwakker maar mocht het goed werken kun je het zo laten of later weer terug zetten naar 100 <

ga hiervoor naar je experiabox http://192.168.2.254 en pas het aan (staat wel ergens onder instellingen kanalen 5GHz)

kijk wat de telefoon nu doet als het probleem nog voordoet deze instelling weer terug zetten naar de oude

en wachten op een update voor je telefoon die de 5GHz bug oplost

Op kanaal 44 heb ik nog steeds geen 5 GHz, helaas. Het zij zo. Overigens staat mijn modem standaard op auto all-no weather en niet op 100. Wat een wifikanaal met het weer te maken heeft snap ik dan weer niet. Maar ja, de terminologie is wel vaker onbegrijpelijk in de ict.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips. Wie weet lost het zich vanzelf op met een update.

Norbert

Ik ben wel benieuwd wat dit toestel bij een andere 5GHz doet kun je dit ook testen bij een kennis

Reputatie 5
Badge +4

@peter-keetfm Topic Starter had al aangegeven dat 5 GHz bij andere netwerken gewoon werkt. Het is echt een vreemd probleem.

@Norbertduif Wat betreft die kanalen: dat heeft te maken met weerradars. Die werken ook op 5 GHz, als je modem ze detecteert moet het terug schakelen naar een ander kanaal omdat de radar voorrang heeft (wettelijk).

Als je de ExperiaBox een fabrieksreset geeft, haalt ie daarna data weer op van een KPN server.

Mocht bij die data een foute set van IP adressen/MAC adressen/leasetijden zitten, dan helpt een fabrieksreset niet. WAN afkoppelen zodat geen data van de server kan worden geladen zou dan een remedie zijn. Moet je wel eerst met de hand SSID en keys invoeren.

De gedachte is dat de DHCP server steeds een NAK stuurt als ie een request krijgt via de 5GHz module van de Nokia, maar dat het wel goed gaat via de 2,4GHz module. In beginpost staat dat wachtwoord wel opgeslagen wordt in Nokia, dus wel ethernet/WLAN link, geen IP.

Jongens het betreft 1 telefoon wat problemen geeft

Ga hierom nooit je experabox resetten

het betreft 1 apparaat de rest werkt gewoon in dit geval

Doe in dit geval NOOIT een fabriek reset

Geen goed voorstel van @tmoesel 

Je bent alles en ook echt alles kwijt wat in je experabox ingesteld staat

 

 

Jongens het betreft 1 telefoon wat problemen geeft

Ga hierom nooit je experabox resetten

het betreft 1 apparaat de rest werkt gewoon in dit geval

Doe in dit geval NOOIT een fabriek reset

Geen goed voorstel van @tmoesel 

Je bent alles en ook echt alles kwijt wat in je experabox ingesteld staat

Het ligt er maar aan hoeveel Nortbertduif heeft veranderd t.o.v. van fabrieksinstellingen. Er zijn zat mensen die praktisch nog nooit op hun router hebben ingelogd.

Verder kan je een tweede fabrieksreset doen met WAN weer aangekoppeld, dan worden instellingen weer van de server gehaald.

 

Reputatie 7

Ook ik ben van mening dat er veel te eenvoudig naar factory-resets gegepen wordt terwijl dit mijns inziens echt de allerlaatste weg zou moeten zijn om te bewandelen.

In de vele vele jaren dat ik Experia Boxen heb gebruikt heb ik maar één keer een factory-reset doorgevoerd en dat was tijdens de pilot van de V10 (zonder a).

Reputatie 7
Badge +17

@Norbertduif Welkom op ons Forum! Zo te lezen heb je een bijzonder verbindingsprobleem met je telefoon. Als ik het goed begrijp, heb je thuis de 2.4GHz en 5GH gesplitst? Je telefoon heeft alleen verbindingsproblemen met jouw 5GHz verbinding. Op andere wifi-netwerken doet zich dit probleem niet voor, klopt dit. Het probleem speelt sinds een aantal weken. Is er in de tussentijd ‘iets’ veranderd?

Ik heb inderdaad de 2.4 en 5 GHz gesplitst. Mijn telefoon werkte tot een paar weken geleden prima op de 5 GHz band. Tot begon op te vallen dat het datagebruik buiten de wifi om toenam en ik zag dat thuis niet meer automatisch met wifi verbonden werd. Pas nadat ik mijn toestel 5 GHz had laten vergeten verbond hij weer automatisch met 2.4. Andere apparaten verbinden wel automatisch met 5 GHz. Mijn telefoon verbindt bij een vriend wel met de 5 GHz. Er is in de tussentijd voor zover ik weet niks veranderd met mijn telefoon of met het modem.

Reputatie 7
Badge +17

@Norbertduif Bedankt voor de terugkoppeling. Dan is het wel een gek probleem. Ik dacht in eerste instantie dat het toestel alleen met de 2.4GHz verbond, maar als je het toestel (weer opnieuw) met de 5GHz verbindt, dan ‘lijkt’ het wel of hij verbonden is met de 5GHz, al verbruikt hij mobiele data in plaats van wifi?
Als hij verbonden is bij die vriend met de 5GHz hoe weet je dat het toestel dan geen 4G (mobiele data) verbruikt? 

Ik hoor graag van je!
 

Toen ik ontdekte dat het mobiele datagebruik hoger was dan normaal bleek dat mijn telefoon thuis niet met wifi verbond. Zowel de 2.4 als dd 5 GHz waren wel opgeslagen in mijn toestel maar er kwam geen verbinding tot stand. Pas nadat ik de 5 GHz liet vergeten maakte de 2.4 GHz automatisch verbinding.  Momenteel zit alleen de 2.4 in mijn toestel opgeslagen en wordt er vanzelf verbinding gemaakt als ik binnen het bereik van mijn wifinetwerk kom. Als ik nu 5 GHz invoer wordt die opgeslagen maar komt er geen verbinding tot stand, niet met 5 en niet net 2.4 GHz.

In het wifinetwerk van mijn vriend kan ik wel met 5  GHz verbinding krijgen. Ik ga er vanuit dat mijn telefoon geen mobiele data verbruikt als er verbinding is met wifi. Mijn vriend is klant van TMobile en heeft een Huawei modem.

@Norbertduif Ik denk dat er ergens een instelling is blijven hangen (wees is geworden), en omdat weg te poetsen zou je diep in de EBv10a (of de Nokia) bestanden moeten aanpassen, maar dat kan natuurlijk niet met een bruikleenmodemrouter. En verder is niet duidelijk hoe de software in de EBv10a precies te werk gaat (een ook niet van jouw Nokia). Je kan kijken of in

https://forum.kpn.com/internet-9/firmware-update-v10a-v5-00-31-build420-485099

nog iets staat wat hints geeft.

Ik zou om te proberen zowel in de Nokia alles van de EBv10a verwijderen, in de EBv10a alles m.b.t. Nokia verwijderen en Nokia uitschakelen. Dan de EBv10a opnieuw opstarten en 1 SSID voor zowel 2,4 als 5 GHz instellen. En SSID even tijdelijk anders (willekeurig) dan het was. Dan de Nokia weer aan en aanmelden. Met een WiFi Analyzer of speedtest of info in de EBv10a kun je dan wel vaststellen of de Nokia op 5GHz zit (en kan).

Dan kun je eenzelfde proces herhalen, maar dan weer met de gewenste instellingen in de EBv10a.

 

Reageer