Vraag

Verbinden 5GHz

  • 16 January 2020
  • 60 reacties
  • 4121 keer bekeken

Het lukt sinds een aantal weken niet meer om met mijn Nokia 7.1 gsm verbinding te maken met de 5 GHz band van mijn wifi netwerk. Met de 2.4 band lukt dat wel. Voorheen werkte de 5 GHz prima. Andere apparaten zoals de gsm van mijn vrouw (Samsung), een tablet (Samsung) en een laptop (asus) verbinden wel met 5 GHz. Op een ander wifi netwerk van een vriend kan mijn telefoon wel met 5 GHz verbinden. Als ik met mijn thuis wifinetwerk met 5 GHz probeer te verbinden wordt het wachtwoord wel opgeslagen in de telefoon maar er komt geen verbinding tot stand. Zolang dit is opgeslagen maakt het toestel niet automatisch met de 2.4 GHz verbinding. De experiabox heb ik al gereset, zonder resultaat.


60 reacties

Dank tmoesel voor je adviezen. In mijn telefoon heb ik alles mbt het netwerk al eens gewist en met de EBv10a heb ik een fabrieksreset gedaan. Dit alles zonder resultaat.

Vandaag ben ik nog even bij de winkel binnengelopen waar ik mijn telefoon kocht. Zij blijken kpn-klant te zijn en een EBv10a te hebben, net als ik. Daar kon ik zonder problemen verbinding maken met 5GHz! Er lijkt dus toch wel iets met mijn modem mis. En met een reset wordt dat niet verholpen.

Dank tmoesel voor je adviezen. In mijn telefoon heb ik alles mbt het netwerk al eens gewist en met de EBv10a heb ik een fabrieksreset gedaan. Dit alles zonder resultaat.

Vandaag ben ik nog even bij de winkel binnengelopen waar ik mijn telefoon kocht. Zij blijken kpn-klant te zijn en een EBv10a te hebben, net als ik. Daar kon ik zonder problemen verbinding maken met 5GHz! Er lijkt dus toch wel iets met mijn modem mis. En met een reset wordt dat niet verholpen.

Die EBv10a van die winkel heeft geen historie met jouw Nokia, alleen daarom al kun je nog geen harde conclusies trekken. Ook is dat een andere omgeving. Bij jouw thuis kan nog wel iets met 5GHz freqentieband zijn waar de andere apparaten geen last van hebben en jouw Nokia wel. Omwisselen van de EBv10a helpt misschien wel, want dan heb je deels dezelfde situatie als in de winkel.

Overigens, alles in mijn telefoon van het modem verwijderen en vice versa, dat wordt me allemaal wel erg technisch. Misschien moet ik maar tevreden zijn met de 2.4 GHz.

Ik ben trouwens wel benieuwd of Lisa namens KPN nog iets te bieden heeft. Tot nu toe heb je alleen nog maar vragen gesteld maar iets van een oplossing heb je nog niet geboden. Een nieuwe experiabox zou helpen maar dat is misschien een beetje met een kanon op een mug schieten. Ik ben er ook niet zo voor om waardevolle spullen al te makkelijk af te danken. Een slimme monteur zou misschien wel raad weten met mijn bijzondere probleem. Hij of zij is van harte welkom.

Reputatie 7
Badge +17

@Norbertduif Haha, yes ik wil je graag voorzien van een oplossing, al kan ik gewoon geen vinger leggen op dit specifieke probleem. 
Het maakt namelijk niet uit of je verbindt met een 5GHz verbinding van een Huawei modem/router of met je eigen V10a. Een 5GHz frequentie is een signaal dat geproduceerd wordt. Het type apparaat dat dit tot stand brengt zou niet uit mogen maken. Het enige wat een verschil kan maken is de band binnen de frequentie (kanalen), al heb je hier ook al mee geëxperimenteerd.

Er is waarschijnlijk ‘iets’ verkeerd onthouden in het toestel, waardoor de verbinding niet (helemaal) tot stand komt. Aangezien je de verbindingsinstellingen (wifi en Bluetooth) van het toestel ook al gereset hebt, kan ik niets anders bedenken dan het toestel terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Ik lees dat niemand fan is van dit advies, al kan ik helaas niets anders bedenken. Mijn vermoeden zegt wel dat een reset het probleem zal oplossen, aangezien jouw toestel het enige toestel is dat niet kan verbinden met de 5GHz. Daarnaast, zoals je zelf al aangeeft,  zal het omwisselen van de Experiabox het probleem mogelijk oplossen. Dit is inderdaad een rigoureuze oplossing die we niet zomaar aanbieden. Er zijn namelijk geen verdere verbindingsproblemen met de wifi en heeft het toestel nog wel verbinding met de 2.4GHz. 

 

Reputatie 7

Het maakt namelijk niet uit of je verbindt met een 5GHz verbinding van een Huawei modem/router of met je eigen V10a. Een 5GHz frequentie is een signaal dat geproduceerd wordt. Het type apparaat dat dit tot stand brengt zou niet uit mogen maken. Het enige wat een verschil kan maken is de band binnen de frequentie (kanalen), al heb je hier ook al mee geëxperimenteerd.

Dit vind ik wel heel kort door de bocht en misschien zelfs wel 180 graden afwijkend van de werkelijkheid. 5GHz is puur een drager van de digitale informatie die uitgewisseld wordt. Of het gaat werken is natuurlijk afhankelijk van de juistheid van die digitale informatie. Als de V10a op 5GHz foutieve informatie uitwisselt, dan heb je natuurlijk de poppetjes aan het dansen. Natuurlijk geldt dat ook voor het toestel maar om dan naar het toestel te wijzen zo van daar zal de fout wel in zitten maar dat vind ik persoonlijk een enorm zwaktebod, iets wat je als organisatie eigenlijk nooit zou moeten doen. Zoek altijd eerst de fout bij jezelf.

 

Daarnaast, zoals je zelf al aangeeft,  zal het omwisselen van de Experiabox het probleem mogelijk oplossen. Dit is inderdaad een rigoureuze oplossing die we niet zomaar aanbieden. Er zijn namelijk geen verdere verbindingsproblemen met de wifi en heeft het toestel nog wel verbinding met de 2.4GHz. 

De laatste zin van deze alinea is voor mij reden om nooit meer gebruik te willen maken van apparatuur die door KPN geleverd wordt. Ja meneer, de deur van uit auto gaat wat moeilijk dicht, maar hij gaat uiteindelijk wel dicht en dus kunt u gewoon rijden met uw auto en daarom gaan wij daar verder niets aan doen. :confounded:

Een fabrieksreset van mijn telefoon ga ik, zoals eerder gezegd, in deze situatie niet doen. Ik kan me nog veel te goed herinneren hoe chagrijnig ik ben geweest van alle geklooi om hem werkend te krijgen zoals ik wilde.

Stiekem had ik gehoopt dat er bij kpn whizkids als tmoesel zouden werken die dit bijzondere probleem bij mij thuis op een creatievere manier hadden willen oplossen. Maar ik begrijp dat dat er niet in zit. Jammer.

als ik dit zo lees van @Norbertduif heeft hij alles op alles gezet om het probleem op te lossen

er is waarschijnlijk een bug in de v10a

ik heb ook wel eens update gehad op mijn netgear r9000 dat een iphone moeilijk kan doen met wifi

(ik heb geen iphone) of apple spullen

dus ik denk dat hier een echt probleem in deze v10a zit

en een nieuwe v10 (is het beste) of een v10a vervangen kan dit probleem oplossen

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb hetzelfde probleem nu als topic starter met mijn Nokia 7.1. vanmorgen net nieuwe v10a gehaald en ik kan niet verbinden met 5ghz.. na invullen wifi wachtwoord zegt het systeem 'opgeslagen'  als ik dan weer klik op het wifi netwerk moet ik weer het ww invullen maar verder niet. Andere apparaten verbinden wel met 5ghz... Op de V10  kon ik wel verbinden met 5hhz

het is duidelijk een bug van de v10a en dit type telefoon

normaal word hier zo snel mogelijk aan gewerkt betreft de fabrikant asus netgear enz.

reken er maar op dat dit niet snel gaan gebeuren bij kpn

dit is ook een van de reden dat ik ook geen kpn apparatuur meer gebruik

ik heb de experiabox vervangen door een fritzbox

enige oplossing zie ik hier de v10a vervangen door een v10

pffff dat die problemen nog niet zijn opgelost van de v10a als ik zo over het forum lees wat een klachten over die v10a

Reputatie 7
Badge +6

PS ik heb mijn netwerk instellingen ook nog geheel een reset gegeven via instellingen. Systeem.. geavanceerd... .opties voor resetten..wifiwbluetooth en mobiel resetten Op mijn Nokia zonder resultaat. 

 

Wat ik vreemd vind is dat @Norbertduif  wel kan verbinden met een andere v10a .. zijn er wellicht V1 en V2 versies van deze router? 

PS ik heb mijn netwerk instellingen ook nog geheel een reset gegeven via instellingen. Systeem.. geavanceerd... .opties voor resetten..wifiwbluetooth en mobiel resetten Op mijn Nokia zonder resultaat. 

 

Wat ik vreemd vind is dat @Norbertduif  wel kan verbinden met een andere v10a .. zijn er wellicht V1 en V2 versies van deze router? 

Er is bij mijn weten formeel maar 1 versie, maar diep verscholen is het niet ongebruikelijk dat er meerdere productievarianten zijn, b.v. omdat een partij componenten op was en men moest overgaan tot inkoop van iets anders/soortgelijks. Zal ergens ver weg in Taiwan gebeuren bij weer een onderaannemer van Arcadyan. Daarnaast is er natuurlijk verschillende firmware releases en wie weet wat er in een KPN winkel allemaal aan instellingen gedaan is aan die V10a.

Nokia 7.1 is een midrange Qualcomm snapdragon platform, oplage en verspreiding veel groter dan die EBv10a wereldwijd gezien. Dat zou voordelen kunnen hebben als WiFi routers de kernactiviteit van KPN zou zijn, maar dat is niet zo. De ExperiaBox is bruikleen (‘gratis’) en er is een spreekwoord ‘goedkoop is duurkoop’.

Reputatie 7
Badge +6

Ik vermoed dat @Norbertduif de problemen heeft sinds de firmware update en het v10a modem waar hij wel mee kon verbinden de update nog niet had ontvangen. 

Dat er iets niet goed gaat tussen de v10a en de nokia 7.1 lijkt me nu wel duidelijk

 

Reputatie 7
Badge +6

Even iets positiefs over de v10a na 1 dag gebruik.. Ik haal op de 2.4ghz band een behoorlijk hogere snelheid dan op de 2.4 GHz band op de V10 (alle kanalen geprobeerd) .. in de woonkamer scheelt het wel 15mb op de speedtest app.

Reputatie 7
Badge +6

@Norbertduif zijn bij jou trouwens de problemen toevallig begonnen na de update naar Android 10? Ik lees ook nogal veel wifi problemen voor nokia's  op buitenlandse sites na updates naar Android 9 en 10

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Onder systeem staat dat Android 10 is geïnstalleerd met als toevoeging: niveau van veiligheidspatch: 1 december 2019. Maar wanneer de update (upgrade?) naar 10 heeft plaatsgevonden weet ik niet. De verbindingsproblemen moeten ergens in december zijn begonnen maar wanneer precies weet ik ook niet. Toen ik mijn telefoon een week of 2 geleden opnieuw opstartte kreeg ik wel een melding dat hij bezig was met een systeemupgrade. Dat duurde best lang, een paar minuten. Of dat Android 10 was stond er niet bij maar de problemen met 5 GHz bestonden zeker al daarvoor.

Reputatie 7
Badge +6

Misschien zou je onderstaande ook nog kunnen proberen (lukt mij zelf niet omdat ik een no command error krijg als ik het probeer). Gaat weliswaar over de 7 plus maar proberen kan altijd. Als je ook een no command error krijgt gewoon de power knop en volume omhoog knop een tijdje tegelijk indrukken. Ik ben zelf nog even verder gegaan met snelheid testen op de 2.4ghz maar die is dusdanod goed dat ik mijn router op de vide voorlopig uit kan laten. Ik mis daarom de 5ghz niet, ook al omdat het op een telefoon een beperkte meerwaarde heeft.

Onderstaande lijkt vreemd maar als je op de link onderaan klikt valt te lezen dat het veel wifi problemen op nokiasn oplost.


Turn the phone off and connect to the charger.
Enter recovery:
-Hold power + Vol Up until the phone turn on and then release power but not volume.
-You will see and ****ed up android. Hold power and press vol up for 3 seconds and release volume up.
With this you will be in the recovery. With the vol keys go to "Perform a Graphic Test" and press power to execute. It is kinda weird but it doesn't perform a graphic test, it just reinstall a update or something
So if you are experiencing some weird behavior you can try this and see if it solve it.

 

https://forum.xda-developers.com/nokia-7-plus/how-to/how-to-fix-android-pie-problems-t3874455

Je kan inderdaad de telefoon in recovery modus opstarten. En dan cache wissen. Dat is geen fabrieksreset, alleen wordt dan tijdelijke data gewist die dan weer opnieuw berekend en/of opgehaald moet worden. Het opstarten daarna duurt dan langer, maar je forceert daarmee een soort van synchronisatie. Zeker gezien je de EBv10a al eens compleet gereset hebt kan het zo zijn dat de Nokia7.1 en de EBv10a elkaar verkeerd begrijpen.

Voor meer algemene info zie:

https://www.google.com/search?q=android+recovery+wipe+cache+partition

Alle merken zijn weer net wat anders aangaande recovery modus, maar het principe is hetzelfde en een kernconcept in Android.

Reputatie 7
Badge +6

Alleen de support van Nokia geeft aan om een graphics test te doen in recovery mode IPV cache te verwijderen. Ze geven zelf ook aan dat het een vreemde move lijkt, maar toch schijnt het voor wifi problemen te helpen omdat de laatste update dan opnieuw geïnstalleerd wordt. . Ik kan het helaas zelf niet testen door de command error die ik kreeg

Dank voor de tips heren. Ik heb een en ander geprobeerd maar het lukt me niet eens om in recovery modus op te starten. Niet als ik volume hoog en laag tegelijk indruk met power, niet volume hoog en power, niet met en niet zonder adapter. Inmiddels ben ik zoveel tijd kwijt met dit gedoe dat ik de moed opgeef. 2.4 GHz is oké, ik die het ermee.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb een Factory reset gedaan zojuist op de Nokia en nog steeds niet verbinden met 5ghz.. ik denk dat KPN dit aan Nokia zou moeten melden en ik denk dat Nokia dan met een fix zou moeten komen. Voorlopig wel tevreden met het 2.4ghz netwerk door het hele huis. Alle andere apparaten verbinden zonder probleem met het 5ghz netwerk. 

We hebben hier 2 Dell laptops vh werk, een HP laptop, 2 iPhones, een iPad, een Samsung s9, 2x Samsung tv met wifi,e een shield tv deze verbinden allemaal probleemloos met het 5ghz netwerk.

Het lijkt me dat Nokia aan de bak mag. Ik herinner me nu trouwens ook dat ik ook nooit op het 5ghz netwerk van mijn schoonouders kon. Zij hebben een vrij recent modem van Ziggo. 

 

Reputatie 7
Badge +6

Wordt dit vanuit @KPN Webcare nog doorgegeven aan nokia? 

Het blijft een maf probleem. Inmiddels heb ik al weer op 2 andere netwerken zonder mankeren op 5 GHz kunnen inloggen. Vorige week nog een update van mijn telefoon gehad maar thuis kan ik nog steeds niet op 5 GHz. Ik ben er ook nog steeds niet van overtuigd dat de oorzaak in mijn telefoon zit. En zolang daar geen 100% zekerheid over is zullen betrokken partijen naar elkaar blijven wijzen, ben ik bang.

Reputatie 7
Badge +6

Ik denk dat er simpelweg een mismatch is tussen de v10a en de Nokia 7.1 op 5ghz en het meest logische is dat Nokia een aanpassing zou moeten doen aangezien ik hier 10 andere apparaten heb die probleemloos werken op de 5ghz band. 

Het zou natuurlijk extra impact hebben als kpn kpn dit bij Nokia aankaart maar je kunt dat ook zelf doen. Ik ben heel benieuwd wat zij zeggen als jij meldt dat je ook na een fabrieksreset op geen enkel modem op 5 GHz kunt. Dan moeten ze je toch tegemoet komen. Tegen mij konden ze naar mijn modem blijven wijzen omdat ik alleen met mijn eigen modem problemen heb.

Reageer