Beantwoord

Verbinding glaskabelkastje naar V10 werkt niet via een UTP-wandcontactdoos?

• 27 september 2017
  • 9 reacties
  • 2149 keer bekeken

Ha forummers,

De UTP-verbinding tussen mijn glasvezelkastje en de V10 lijkt niet via een UTP-wandcontactdoos te willen werken (glaskastje>UTP cat6 kabel>in UTPcat6 RJ45 wandcontactdoos>naar RJ45stekker>in de V10 WLAN). De ethernetlampjes blijven gedoofd op glaskastje en de V10.

Alle UTP-aansluitingen zijn gechecked op hun verbondenheid en in orde (br/wbr/gr/wbl/bl/wgr/or/wor). Voorheen werkte een rechtstreekse aansluiting tussen het glasvezelkastje en V10 via cat6 over 30 meter probleemloos.

Een controle-punt is dus, dat alles werkt als het glasvezelkastje rechtstreeks op de (tijdelijk) 'naastgelegen' V10 is aangesloten, dan werkt de ethernet-verbinding tussen die twee weer wel goed (iTV en internet).
Maar nog opmerkelijker hierbij is dat als ik in deze oké-situatie de internetuitgang vanuit de V10 via de eerder beschreven UTP-verbinding (cat6) laat lopen, dan werkt het internetverkeer over die verbinding tussen V10 en PC 🙄 (maar geen verwachte 1GB verbinding) !

Hoe krijg ik het voor elkaar dat de verbinding wel via de UTP-wandcontactdoor wel gaat werken ?

(achtergrond is dat ik o.a. de UTP-kabels in de muur heb weggewerkt en de V10 fysiek naar 1e etage is verhuisd).

Alvast dank voor het meedenken.
icon

Beste antwoord door molivraagt1 17 januari 2018, 19:21

Beste mensen,

Mijn reactie van 4 maanden terug met mijn boodschap dat ik hier dè oplossing had, werkt achteraf toch niet. De iTV van KPN niet en internet zit dik op 100 Mb max.

Later kwam zelfs Rütebeck nog met een verkeerde oplossing, die ik zonder resultaat blindelings opvolgde.

Eergisteren heb ik weer goeie moed gepakt en nu werkt echt alles v o o r t r e f f e l i j k !

De oplossing stond nota bene verstopt (voor mij 😕 althans) in het in de UTP-doos aangegeven schema B, zie foto.

Dus in deze specifieke situatie (geel omcirkeld):

UTP-doos, volgens kleurenschema B:
1wor 2or - 3wgr 6gr - 4bl 5wbl - 7wbr 8br

UTP-stekker, kleuren in volgorde van cijfers:
1wor 2or - 3wgr - 4bl 5wbl - 6gr - 7wbr 8br

Ik hoop dat jullie er je voordeel mee doen !

Het spaart je al zodoende uiteindelijk per aansluiting aan één kant een dure UTP-doos uit en het zijn drie verbindingen/dempingen minder.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Welke snelheid haal je met die PC aan de andere kant van die Cat6 netwerkkabel?

Heb je toevallig nog een switch in huis liggen?
Plaats die eens tussen de de NTU en de wandcontactdoos.
Werkt dat dan wel op volle snelheid?

Heb je een kabeltester?
Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat je een sluiting hebt tussen één van de data aders en een aarde ader of de shield. (Aluminium omhulsel.)

Overigens moet jouw opstelling met de Experia Box op de 1e verdieping gewoon gaan werken.
Hallo WJB,

Ik heb een kabel tester en die geeft aan dat alle 8 contacten goed zijn verbonden. Er is geen aarddraad oid in de CAT6 kabel

Heeft het mogelijk te maken met het net wat andere aansluitschema in de UTP-doos (Rutenbeck UAE-ClassEA iso-8/8 Up 0 2V inbouw, Zia https://goedkoop-elektra.nl/caidata/436-inbouwelement-2-voudig-voor-cat5e-aansluiting-4043921660188.html?search_query=rutenbeck&results=6)?

Het aansluitschema in de UTP-doos kent een andere aansluit volgorde dan de UTP-stekker.
Als ik aan de UTP-doos kant de kabel als volgt aansluit:
(alternatief is: 3wgr 6gr - 1wor 2or - - 4bl 5wbl - 7wbr 8br)
en aan de RJ45 UTP-stekker kant op de normale wijze, dus
1wor 2or - 3wgr 4bl - 5wbl 6gr - 7wbl 8br
daarbij is dan 1 t/m 8 aan beide zijden correct verbonden. volgens de kabeltester.
Sluit ik aan de ene kant de RJ45-stekker op de V10 aan en aan de andere kant de UTP-doos op de glaskast met een tweezijdige orw or wgr bl wbl gr wbl wbr br UTP-stekker,: dan gaat de etherlamp nog niet branden.
Gebruik ik op UTP-doos en RJ45 stekker het zelfde aansluitschema dan geeft de kabeltester foutmelding dat de draden verwisseld zijn.
En over diezelfde kabel van UTP-doos naar RJ45-stekker gaat dus wel internet..
Dit is consistent bij al de vier x 2 UTP dozen.
Ze maken het zo niet makkelijk allemaal met al die verschillende aansluitschema's. 😒
Reputatie 7
Begrijp ik je goed dat je aan de éne zijde van de kabel een wandcontactdoos gebruikt en aan de andere kant een UTP plug?
Dan maak je je het wel een beetje lastig.
Persoonlijk zou ik aan beide zijden een wandcontactdoos gebruiken. Als je dan aan beide zijden hetzelfde schema aanhoudt dan zal dat altijd goed moeten zijn.
Tja dat past niet, ik zou dan vier UTP wcd-en moeten installeren. Het zou toch ook met een simpele UTP stekker moeten kunnen of is het interne schema in de UTP-doos een geheim?
Je zou verwachten dat als je de UTP-stekker op gelijke wijze aansluit als in de doos, dat het werkt.

Of wordt er 'stiekem' in de UTP-doos een wisseling gemaakt in aansluitingen, die aan de andere kant weer wordt opgeheven en er dan normaal uit de doos komt ? Dat moet toch ook direct met de UTP_stekker kunnen?
Reputatie 7
Badge +18
Je moet dezelfde standaard kleuren aanhouden als in de plug op de andere kant.

Dit is de officiële kleuren volgorde, de onderste afbeelding niet gebruiken:

Hallo Huistijger,

Dank voor je reacties. @huistijger: Dit heb ik gedaan. Dwz in plaats van het aansluitschema van de leverancier in de UTP-doos heb ik consistent met volgorde die jij ook aangeeft aan beide zijden aangesloten.

De kabeltester geeft dan aan dat er een verwisseling is tussen 4 en 6. Als ik dit aansluit dan dus geen ethernet verbinding en wel is over die kabel (minder snel) internet mogelijk.

Voor alle lezers : Nu heb ik zojuist getest met een losse UTP-doos en wat blijkt:

Als ik aan de UTP stekker kant het normale aansluitschema gebruik
br wbr - gr wbl - bl wgr - or wor

en aan UTP-dooskant het aansluitschema B van de leverancier gebruik
br wbr - wbl bl - gr wgr - or wor

dan werkt het zaakje wel goed, dus de ethetnet verbinding tussen glaskast-utp-doos-stekker en V10 is er !

Nu moet ik dus kiezen om de stekkers te vervangen ( en dan waarschijnlijk het leverancier schema B te gebruiken) of de UTP-doosjes opnieuw volgens dit schema aan te sluiten. In beide gevallen betekent dit helaas dat de kabel stukje korter wordt.

Dit is leerzaam, ook voor jullie hopelijk, want blijkbaar gaat het standaard schema niet altijd direct op bij een UTP-doos en ik ben weer een stapje verder. 😃
Je moet dezelfde standaard kleuren aanhouden als in de plug op de andere kant.

Dit is de officiële kleuren volgorde, de onderste afbeelding niet gebruiken:

Hallo,

😓

Ik ben er eindelijk uit na veel UTP-stekkertjes verbruikt te hebben !

Het énige werkende aansluitschema voor de aansluitingen tussen de glaskast naar de V10, via een UTP-wandcontactdoos (merk/type is hierboven genoemd) naar een UTP-stekker voor in de V10 èn waarbij in de UTP-doos het normale aansluitschema is gevolgd (in volgorde nrs 1 t/m 8 ):

UTP-doos:
wor or - wgr bl - wbl gr - wbr br

UTP-stekker:
wor or - wgr wbl - gr bl - wbr br

Ik heb even het KPN-selfservicetool gebruikt voor het doormeten van het hele netwerk (100/100) en die toont dat alles goed is. ook KPN TV doet het.

Desondanks heb ik geen enkel idee of en wat dit aansluitschema voor een consequenties heeft voor de datasnelheid in de UTP-kabel.

Is dat na te gaan ?
Reputatie 7
Badge +30
Gewoon een apparaat aansluiten aan beide kanten en kijken of er Gigabit te voorschijn komt. Heb je fotos en of links naar de UTP-doos? Als je op beide het B-schema kiest moet t werken
Beste mensen,

Mijn reactie van 4 maanden terug met mijn boodschap dat ik hier dè oplossing had, werkt achteraf toch niet. De iTV van KPN niet en internet zit dik op 100 Mb max.

Later kwam zelfs Rütebeck nog met een verkeerde oplossing, die ik zonder resultaat blindelings opvolgde.

Eergisteren heb ik weer goeie moed gepakt en nu werkt echt alles v o o r t r e f f e l i j k !

De oplossing stond nota bene verstopt (voor mij 😕 althans) in het in de UTP-doos aangegeven schema B, zie foto.

Dus in deze specifieke situatie (geel omcirkeld):

UTP-doos, volgens kleurenschema B:

UTP-stekker, kleuren in volgorde van cijfers:
1wor 2or - 3wgr - 4bl 5wbl - 6gr - 7wbr 8br

Ik hoop dat jullie er je voordeel mee doen !

Het spaart je al zodoende uiteindelijk per aansluiting aan één kant een dure UTP-doos uit en het zijn drie verbindingen/dempingen minder.

Reageer