Beantwoord

Verbinding glasvezel mediaconverter naar modem

  • 19 June 2019
  • 12 reacties
  • 1040 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4
Goedemorgen,

Ik overweeg een 3 in 1 abonnement bij KPN maar heb een technische vraag:
Kan de verbinding tussen de glasvezel media converter en het modem gemaakt worden met een homeplug set? En zo ja, hoe betrouwbaar is dat?
Het gaat om een appartement waar de meterkast zich aan de buitenzijde bevindt (centrale hal) en een netwerkkabel trekken naar de woning wordt erg lastig.
Het modem in de meterkast plaatsen zorgt waarschijnlijk voor minder goede Wifi en dan is het ook nog een probleem hoe de telefoon aan te sluiten.

Groet, Folkert
icon

Beste antwoord door wjb 19 June 2019, 09:09

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Persoonlijk zou ik toch echt kijken of het echt niet mogelijk is om een netwerkkabel naar jouw appartement te trekken.
Op zich zou het moeten werken via een "draadloze" verbindingsset, maar de betrouwbaarheid is sterk afhankelijk van de kwaliteit van het lichtnet.
Wat is de afstand tussen meterkast en appartement?
Loopt er toevallig al een telefoonsnoer of coax kabel vanuit de meterkast naar jouw appartement?
Reputatie 5
Badge +4
Bedankt voor je snelle reactie!

Is een woning van 20 jaar oud maar ik weet dat bij zo'n draadloze set alles afhangt van de kwaliteit van het lichtnet en dat ze alleen direct op een wcd geplaatst mogen worden.
De meterkast zit met de paneelzijde tegen het appartement aan maar de deur zit "buiten" in de centrale afgesloten hal naast de voordeur, beetje aparte situatie. Er zit al een KPN media converter maar blijkbaar is ie nooit gebruikt want er ontbreekt zelfs een wcd en de kabeltjes zitten nog opgebonden zoals ze dat in de fabriek doen. Een wcd kan geplaatst worden door een installateur.

Er loopt een telefoonsnoer en een coax vanuit de meterkast naar de huiskamer, geen idee of daar nog een netwerkkabel bij past. Zal dan waarschijnlijk zelf connectors aan de kabel moeten zetten, dat zal wel te doen zijn schat ik.
Reputatie 7
Mijn advies: Laat de telefoonkabel vervangen door een UTP netwerkkabel.
Je kunt de Experia Box dan in de woonkamer plaatsen.

Het beste kan je kiezen voor stugge volledig koperen UTP netwerkkabels die je afmonteert op UTP wandcontactdozen. Daar waar de inbouw wandcontactdoos voor de telefoonaansluiting zit komt dan dus een inbouwwandcontactdoos voor de netwerkkabel.
Een installateur draait daar zijn hand niet voor om en ook een KPN monteur kan dat uitvoeren waarbij ik wel denk dat je zelf voor de UTP wandcontactdozen moet zorgen.
Reputatie 5
Badge +4
Ik ga kijken hoe ik de kabel kan trekken. Bedankt voor al je adviezen!
Reputatie 5
Badge +4
Ik wilde jouw laatste reactie als Beste Antwoord markeren, vreemd dat mijn reactie nu gemarkeerd is...

Wellicht kan een moderator dit wijzigen.
Reputatie 5
Badge +4
Mijn advies: Laat de telefoonkabel vervangen door een UTP netwerkkabel.
Je kunt de Experia Box dan in de woonkamer plaatsen.

Het beste kan je kiezen voor stugge volledig koperen UTP netwerkkabels die je afmonteert op UTP wandcontactdozen. Daar waar de inbouw wandcontactdoos voor de telefoonaansluiting zit komt dan dus een inbouwwandcontactdoos voor de netwerkkabel.
Een installateur draait daar zijn hand niet voor om en ook een KPN monteur kan dat uitvoeren waarbij ik wel denk dat je zelf voor de UTP wandcontactdozen moet zorgen.


Nog een vraag: trekt de KPN monteur ook netwerkkabels? Bijvoorbeeld vervanging van de oude PTT lijn die er nu loopt... Meerwerk geen probleem.
Hoi @fdpg1963 . Ik zie dat je al een heel eind opgeschoten bent met de adviezen van @wjb .
In antwoord op jouw laatste vraag: Ja, een KPN monteur kan die kabels trekken. Kleine slag om de arm: Ik ken jouw woning niet, soms is de inrichting/bouw ( dik beton etc. ) een hindernis aangezien onze monteurs niet mogen boren. Als dat wel gebeurt is het volledig op jouw verantwoordelijkheid. Dan is het handig als je zelf voor boort.
In overleg is er, wat kabels trekken betreft, veel mogelijk.
Reputatie 7
Nog een vraag: trekt de KPN monteur ook netwerkkabels? Bijvoorbeeld vervanging van de oude PTT lijn die er nu loopt... Meerwerk geen probleem.
Aangezien dit door een bestaande electriciteitsbuis is (vervanging telefoonsnoer) zal er geen sprake zijn van hindernissen waar de monteur voor zal moeten boren. 😉
Ik denk wel dat je zelf voor de wandcontactdozen zal moeten zorgen.
Gewoon even twee van deze CAT6a wandcontactdozen bestellen.
In de meterkast gebruik je deze als opbouw en in de woonkamer als inbouw.
Reputatie 5
Badge +4
Ik zal zelf voor de Cat6a dozen zorgen @wjb

Iedereen bedankt voor alle hulp! Volgende week gaan we bestellen!
Top! Als er meer vragen opborrelen, weet je ons te vinden! 🙂
Reputatie 5
Badge +4
Vandaag zijn de KPN monteurs langs geweest (één liep mee met de ander omdat hij net begonnen was bij KPN). Alles is keurig op en binnen de afgesproken tijd geïnstalleerd. De oude telefoonkabel werd als trekkabel gebruikt voor de Cat6 kabel en ik had zelf voor een Cat6a outlet gezorgd. Experiabox staat nu in de woonkamer. De wandcontactdoos in de meterkast voor de mediaconverter was ook in korte tijd gemonteerd.
Daarna is alles aangesloten en getest, up en downloadsnelheid zaten zelfs iets boven de bestelde snelheid en een ping van 6 ms.
TV geïnstalleerd en gedemonstreerd. Telefoonnummer was nog niet actief maar inmiddels gaat ie over als ik 'm bel dus dat zal wel kloppen.

Mijn complimenten voor de hele gang van zaken en de kundige en vriendelijke monteurs!
Fijn dat alles zo netjes en vlekkeloos is verlopen! Geniet van je diensten en mocht er iets zijn, trek maar aan de bel!