Vraag

Verbinding onstabiel, en snelheid bijna 50% achteruit.

  • 13 juli 2017
  • 1 reactie
  • 156 keer bekeken

Beste,

De afgelopen maand is onze internetverbinding in onze Auto Garage (Particulier Abbo) er plotseling op achteruit gegaan van 12 mbit naar 6/7, het modem dat om de zoveel tijd uitviel en soms helemaal niet meer terug op kwam. Inmiddels hebben we 8 monteurs op bezoek gehad waaronder drie van KPN en 5 van de Telecom om de buitenbekabeling te meten. De KPN monteur constateerde dat er te veel fouten op het ISRA punt zaten. Het modem zelf bevestigd dit ook:

CRC errors (Up/Down) 0/517812
FEC errors (Up/Down) 1755/1465081897

Ter info afstand naar centrale ongeveer 3.2 KM

Vooral op het moment dat de lijn belast (Downstream) is de kans groot dat hij me eruit vliegt. De vriendelijke KPN monteur heeft vervolgens verschillende aders geprobeerd, omdat we in het verleden een telefooncentrale op deze locatie hebben gehad hebben we er heel wat beschikbaar. Maar ook dit veranderde niks in de metingen. De KPN monteur heeft daarna besloten om de verbinding op een andere kaart te zetten in de hoofdcentrale en na een paar uur was dit geregeld, echter nog steeds problemen. Omdat de KPN monteur alles heeft geprobeerd besloot hij om de buitenbekabeling na te laten kijken door de Telecom.

De Telecom hadden al een graafmachine bij zich omdat de oorzaak van het probleem wel degelijk de kabel moest zijn. Echter nadat zij metingen hadden gedaan zijn ze weer vertrokken en werd ons gezegd dat de waardes prima waren en hebben ze dit weer teruggekoppeld aan KPN. Vervolgens heeft KPN weer een monteur gestuurd en die gaf meteen weer aan dat er teveel fouten op de aders zitten. Hij dacht even dat het wel eens een voeding kon zijn in de verdeelkast of hoofdkast en heeft een collega gevraagd om dit eens na te kijken. Weer een dag verder kregen we de terugkoppeling dat het probleem niet de voeding was maar waarschijnlijk toch de buiten bekabeling. Hij heeft dus weer een nieuwe bon gemaakt voor de Telecom.

De Telecom heeft wederom een afspraak met ons gemaakt en een twee dagen later is deze man gekomen. Hij heeft metingen gedaan en constateerde weer dat de lijn binnen de waardes valt. Hij zij meteen erachteraan als ik jullie was zou ik het gewoon "opzeggen". Alleen wat hij natuurlijk niet wist is dat het de enigste aansluiting is die we hebben, een coax kabel hebben we niet op ons adres.

Op de tekening kon hij wel zien dat er een LAS in onze kruipruimte was en gaf aan deze te willen nakijken, hij kon dit niet meteen toen omdat ze er niet alleen in mogen en daarvoor met drie man moeten zijn. Hij moest dus wederom een nieuwe afspraak inplannen. Zo gezegd zo gedaan dus is hij paar dagen later met een collega terugkomen. Hij heeft de las opengemaakt en daar metingen verricht en na afloop gaf die wel degelijk toe dat ook hij niet helemaal tevreden was over de meting. Ook hij kon zien dat er wel degelijk fouten op zaten, vooral veel FEC fouten. Deze zijn niet zo erg maar hij gaf aan dat het aantal wel enorm hoog was. Omdat hij zelf niet verder kon ermee en een of andere specialist moest laten komen moest hij weer een nieuwe afspraak maken. Echter kwam deze man ook met het verhaal sorry ik mag hier niet alleen in dus moeten weer een nieuwe afspraak maken. Uiteindelijk hebben we niemand meer gezien. Na een week gebeld te hebben met KPN en onderliggende strijd tussen de telecom en kpn heeft een KPN medewerkers ons verteld dat de lijn redelijk stabiel blijft als ze deze op 6 mbit zetten. en dat we in de toekomst ook niet meer hoeven te verwachten. Ondanks dat beschouw ik de lijn nog steeds als onbetrouwbaar:

CRC errors (Up/Down) 0/517812
FEC errors (Up/Down) 1755/1465081897

KPN heeft daarom besloten om weer de telecom te laten komen, dit keer met 2 ondergrondse monteurs en twee bovengrondse voor komende dinsdag. Voor nu heb ik een 4G router geplaatst om er in ieder geval voor te zorgen dat we een back-up hebben. Omdat ik hier best wel handig in ben heb ik een tweede router gekocht en deze in het DMZ gezet. De router met een LEDE firmware schakelt nu automatisch over naar 4G mocht de KPN lijn het begeven door werkzaamheden of dergelijke. Dit is enorm belangrijk voor ons omdat we namelijk APK keuringen doen. De router monitort zowel de KPN lijn als de 4G lijn waardoor we dus eigenlijk een fallback lijn hebben.

De KPN medewerker vond het in ieder geval fijn dat ik een tijdelijke fix had, toch gaf hij aan dat het goed was om ook naar alternatieven te kijken naast KPN omdat de verbinding eigenlijk voor ons niet meer voldeed. Omdat het op 4G erg goed werkt nog beter en sneller dan de vaste lijn had ik het idee om alles over 4G te doen echter kon deze medewerker me niet helpen omdat dit weer beslist wordt door een andere afdeling. namelijk Internet in het buitengebied, echter zitten we ergens in het centrum en is dit dus eigenlijk niet beschikbaar op ons adres. Als ik eerlijk ben is 4G best wel een mogelijke optie omdat latency voor ons toch niet uitmaakt. Maar je betaald er ook wel wat voor.

Er is gewoon geen alternatief:

Actuele Beschikbaarheid:

Wat: Koper
Beschikbaar: Ja
Distributiepunt(en): MDF
Internet Snelheid
Koper/DSL
6 Mbit/s
Bonded Koper/DSL
-

Als je het bovenstaande hebt gelezen kun je dus goed begrijpen dat deze maand een afschuwelijke maand is geweest, vooral omdat wij gewoon steeds op een zij spoor zijn gezet door de Telecom. De KPN monteurs waren allemaal vriendelijk een van de monteurs is zelf nog eens extra langskomen tijdens zijn lunch om eens te pijlen hoe het ervoor stond.

Hebben jullie wellicht nog ideeën?

Groet,

Michel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +21
Dag Michel, welkom op het forum! Bedankt voor je heldere toelichting op de situatie. Vervelend om te lezen dat eerst aangegeven werd dat de lijn "binnen de waardes" lag en er daarom in eerste instantie geen actie ondernomen werd, maar wel geadviseerd werd om het abonnement op te zeggen.. Fijn dat na het openen van de las en meten nu wel erkend wordt dat er kwaliteitsproblemen op de verbinding zijn! Zou je in een reactie op m'n privébericht je gegevens willen sturen? Dan kijk ik na welke acties er voor komende dinsdag op de planning staan. Internet via 4G als vervanging voor vast internet in abonnementsvorm bieden we helaas alleen in buitengebieden 😞 Dit is onder andere om capaciteitsproblemen op het netwerk te voorkomen.

Reageer