Vraag

Verbinding opeens stuk trager

• 28 november 2016
  • 13 reacties
  • 278 keer bekeken

Goedemorgen,

Sinds ongeveer 2 á 3 weken is onze verbinding een stuk langzamer geworden. Waar we normaal gesproken aan 15 Mbps kwamen is dit nu al een tijdje een stuk lager, wisselend van 2 Mbps tot 6 Mbps. Het rebooten van de Experia Box v8 resulteert meestal in een maximale snelheid van 6 Mpbs, na een tijdje (aantal uur) lijkt deze richting 2 Mbps te zakken. Kunnen jullie mij helpen om dit op te lossen?

Groet,
Dyon

13 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Wat zegt deze site?
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search
Zie afbeelding
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Hmm, mijn ik dacht namelijk dat het misschien Bonding was wat niet meer goed ging.

Als je inlogt op de V8 (http://192.168.2.254/ ), waarbij je de eerste keer zonder wachtwoord of met een standaard wachtwoord kan inloggen (zoals kpn, KPN, admin, 1234, 12345), en dan naar Status > WAN gaat. Zie je daar dan statistieken over je verbinding? Zo ja, kan je die hier plaatsen.
Reputatie 7
Badge +28
Welkom op ons forum Dyon! Voor wat je kunt halen is 2 tot 6 Mbit/s wel erg weinig. Ik ben ook benieuwd naar de gegevens die Robin vraag. Wil je ook reageren op mijn privébericht ? Dan controleer ik je lijn meteen.
Is dat deze informatie? Dit krijg ik bij Status, onder Start staat ook een optie WAN maar die levert een stuk minder informatie op (iets met ATM PVC).

*Admin: screenshot verwijderd i.v.m. privégegevens
Reputatie 7
Badge +30
Ah, ik vermoed dat Marcia hier wel iets mee kan. Je zit namelijk op ADSL terwijl je al lang VDSL en zelfs Bonded VDSL kan.

Wel ben ik benieuwd of de Experiabox recentelijk anders is aangesloten? De behaalde snelheid is namelijk best laag, ook voor ADSL.

Robin
Voor zover bij ons bekend is er geen verandering geweest qua aansluiting van de Experiabox. We hebben deze Experiabox nu bijna 3 maanden en haalde eigenlijk altijd de maximaal haalbare snelheid tot dus 2-3 weken geleden. Het is nu echt goed merkbaar trager dan voorheen.
Reputatie 7
Ik denk dat je maar meteen om Bondig moet vragen. Alle abo's van KPN hebben - voor zover ik weet - een tot snelheid van tenminste 20 Mb/s en dat kun je niet halen met die 15 Mb/s zonder bonding. Mocht je een Standaard abo (tot 60 Mb/s) hebben dan kun je via bonding zelf 30 Mb/s halen, zo maak ik op uit de Fourstack-info. Ik verw8 dat @Marcia_ (of één van haar collega's) dat voor je in orde kan maken.
Reputatie 7
Badge +28
Bedankt voor je privégegevens. Ik zie dat je ook een ISDN abonnement hebt, wat in jouw geval betekent dat je niet over kan naar VDSL en/of bonding. Wel heb ik je lijn gereset. Deze gaat zichzelf in de komende 48 uur weer opbouwen naar de snelheid die voor jou stabiel is. Wil je me in/na het weekend laten weten of de snelheid verbeterd is? Ik ben verder erg benieuwd hoe je alles hebt aangesloten vanaf het israpunt.

Ik stuur je nog een privébericht omdat ik meer informatie wil over je huidige abonnement, wellicht kunnen we deze omzetten naar een ander abonnement. Dan kan je wel gebruik maken van bonding. Reageer je daarop?
Bedankt voor je actie m.b.t. onze lijn! Uit nieuwsgierigheid nu alvast gekeken naar de statistieken en krijg het onderstaande resultaat, tot nu toe zeer positief lijkt me.

Ik zal later vandaag nog even terugkomen op het verhaal israpunt. Op je privébericht heb ik wel al gereageerd.

INTERNET
--> ADSL: CONNECTED
Mode: G.992.5 (ADSL2+)
Download: 14652 Kbps.
Upload: 1003 Kbps
Ik heb het geprobeerd uit te vogelen in de meterkast (weet niet zoveel van al die apparaatjes). Ik leg het dus gewoon uit zoals ik het zie, volgens mij loopt er een kabel vanaf het israpunt naar een kleiner aansluitdoosje, vanuit daar loopt er een kabeltje naar de splitter en vanaf de splitter loopt de DSL kabel naar het modem. Het modem staat boven, de kabel die erheen loopt is ook nog grotendeels opgerold in de meterkast, is dus een vrij lange kabel.

Qua ISDN gaat deze vanuit de splitter naar de NT1, die dan weer in verbinding staat met 2 zwarte kastjes (basisstations?).
Reputatie 7
Badge +28
Bedankt voor je uitvoerige beschrijving! Ik laat morgen mijn collega Joran er ook even naar kijken. Dan overleggen wat we nu het beste kunnen doen. je hoort dan dit weekend of maandag weer van ons!
Reputatie 7
Badge +28
Dag Dyon,

De verbinding ziet er na de reset nog steeds goed uit. Je haalt nu 16,7Mbit en ik zie verder geen problemen op de lijn. Wel blijft het nu onduidelijk wat de oorzaak is van deze storing. Hou het even in de gaten en laat het weten als er verdere actie nodig is.

Het lijkt me verstandig om het telefoonnummer toe te voegen aan het internetabonnement. Zeker omdat je aangeeft maar één telefoonnummer te gebruiken. Niet alleen wordt de snelheid dan iets hoger, je bespaart een hoop geld wat nu naar het ISDN-abonnement gaat. Wel gaat een nieuw jaarcontract in door deze wijziging. Makkelijkste manier om dit in orde te maken is via MijnKPN. Ga hier naar Producten, klik op "Pakket wijzigen" en kies voor "Internet Instap." Bij de keuzeopties vul je bij "Bellen" het telefoonnummer in dat je wil blijven gebruiken. Het pakket wordt vervolgens omgezet en ISDN wordt automatisch opgezegd. Een gratis installatiemonteur is mogelijk (en aan te raden) om alle bekabeling in orde te maken.

Ik stuur je nog een privébericht over je vraag over de telefoonnummers. Hopelijk is het zo duidelijk en blijft de verbinding stabiel. Laat het weten als je nog vragen hebt! 🙂

Reageer