Beantwoord

Verbinding van glasvezel naar experiabox met UTP cat 5e of 6

• 5 juli 2013
  • 4 reacties
  • 19804 keer bekeken

Hallo,

Mijn glasvezel aansluiting is in de meterkast. Ik wil de Experiabox in de huiskamer hebben.

Welke kabel kan ik daarvoor het beste gebruiken een UTP cat 5e of 6?

In de huiskamer komt een inbouwdoos ( moet deze ook van cat5 of 6 zijn ? ), van daaruit een kabel naar de experiabox.

Gaat dit werken, uiteraard gebruik ik 8 polige RJ45 stekkers.

Om deze kabel door te trekken wil ik de bestaande telefoonkabel vervangen door de UTP kabel cat5 of 6, kan deze ook nog in de toekomst gebruikt worden voor een gewone telefoonaansluiting?

icon

Beste antwoord door Tchjanssen 5 juli 2013, 20:09

Hallo,

Cat 5e of 6 maakt niet zoveel uit. Cat6 is wat stugger en lastiger om door bochten te trekken. Voordeel van cat6 is dat deze kabel minder gevoel is voor storingen. Ik heb zelf alles cat6 getrokken om er zeker van te zijn dat mijn kabels nooit het probleem kunnen zijn. Daarnaast is het prijsverschil ook niet meer zo groot t.o.v. cat5e

Je moet zorgen dat je vanuit de meterkast een cat5e of cat6 kabel trekt tot aan de inbouwdoos.

De bestaande telefoonkabel heb je toch niet meer nodig dus dat is prima om die te verwijderen.

Hopelijk ben je nu een beetje op weg geholpen.

Groet Thijs

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 1
Hallo,

Cat 5e of 6 maakt niet zoveel uit. Cat6 is wat stugger en lastiger om door bochten te trekken. Voordeel van cat6 is dat deze kabel minder gevoel is voor storingen. Ik heb zelf alles cat6 getrokken om er zeker van te zijn dat mijn kabels nooit het probleem kunnen zijn. Daarnaast is het prijsverschil ook niet meer zo groot t.o.v. cat5e

Je moet zorgen dat je vanuit de meterkast een cat5e of cat6 kabel trekt tot aan de inbouwdoos.

De bestaande telefoonkabel heb je toch niet meer nodig dus dat is prima om die te verwijderen.

Hopelijk ben je nu een beetje op weg geholpen.

Groet Thijs

Reputatie 1
Heel veel succes ermee :D

Hallo Thijs,

Bedankt voor je antwoord.

Ik probeer het met een kabel cat. 6.  Zoals je zelf al zegt om er zeker van te zijn dat daar geen storingen in kunnen optreden.

Groetjes Lina.

Ik zou zelf gaan voor Cat-6A of Cat-7.

Die is minder stug dan Cat-6. Dat is namelijk echt een drama om te knijpen.

Afgezien daarvan: over Cat-5E kun je ook Gigabit draaien. Zeker binnenshuis zullen de kabellengtes geen probleem zijn. Cat-5E is het gemakkelijkst te verwerken en flink goedkoper dan 6, 6A of 7.

Cat-6 is een afrader.

Reageer