Beantwoord

Verbinding via wif steeds trager

  • 4 September 2019
  • 21 reacties
  • 202 keer bekeken

Na verschillende topics gelezen te hebben over de "trage" experia V10A moet ik me helaas aansluiten bij de lange rij van klagers. Mijn modem werd (alleen via wifi) steeds trager. Het kijken naar een film of serie wordt dan wel een hele uitdaging 😂. Mijn desktop is bedraad en geeft de snelheid die je van het internet mag verwachten t.a.v. mijn abonnement. Ik heb vermoeden dat jij niet kritisch mag zijn over de V10A maar als je alle meldingen over dit modem leest vind ik het bewonderingswaardig dat je zo optimistisch blijft. Ik heb een abonnement van 100 mbps, de desktop haalt dat makkelijk maar mijn tablet blijft vaak steken op 10 of hooguit 20 mbps (en nog veel lager) ook valt regelmatig het hele signaal weg.Tot zover.

Admin: eigen topic voor je bericht aangemaakt
icon

Beste antwoord door Wifionist 11 September 2019, 17:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Vraag aan alle moderatoren en techneuten op dit forum: ik heb geen zin in een discussie of de V10A wel of niet goed is, ik weet alleen dat bij mijn vorige modem ik deze problemen niet had. Nu de vraag. Kan ik zelf een modem aanschaffen en dat de V10A laten vervangen zonder neveneffecten? Ik wil graag m'n films en series ongestoord en vooral ongeirriteerd kijken.
Reputatie 7
Kan ik zelf een modem aanschaffen en dat de V10A laten vervangen zonder neveneffecten? Ik wil graag m'n films en series ongestoord en vooral ongeirriteerd kijken.
Heb je geen vaste telefoon van KPN dan kan je de Experia Box eenvouding vervangen door een Fritz!Box met OS 7.12. Heb je wel vaste telefonie van KPN dan lukt het op dit moment alleen als je een glasvezelverbinding hebt en de Experia Box vervangt door een EdgeRouter.
Dank Wjb voor je input.
Ik heb glas en een landlijn, maar na het lezen van jouw topic zakte de moed in mijn schoenen.
Ik ben op dit vlak een totale leek en als ik lees hoe e.e.a. aangeschaft en geconfigureerd moet worden denk dat dit voor mij een brug te ver is. Ik hoop dat KPN snel of een update voor de V10A uitbrengt of met een nieuw product komt, wat ze bijna wel verplicht zijn gezien de vele klachten.
Reputatie 7
Ik heb glas en een landlijn, maar na het lezen van jouw topic zakte de moed in mijn schoenen.
Ik ben op dit vlak een totale leek en als ik lees hoe e.e.a. aangeschaft en geconfigureerd moet worden denk dat dit voor mij een brug te ver is.

Ik hoop juist dat KPN snel komt met een oplossing zodat de vaste telefoon ook in combinatie met een router naar eigen keuze gebruikt kan worden.
Zodat jij als totale leek toch eenvoudig zo'n Fritz!Box zou kunnen gebruiken.

KPN doet er mijns inziens ook verstandig aan om niet te lang te wachten met zo'n oplossing voor vaste telefonie. Ook in het kader van de integratie van XS4ALL en KPN is zo'n oplossing zeer gewenst. Ik heb er overigens ook wel vertrouwen in dat KPN binnenkort zal komen met een oplossing voor vaste telefonie.
Even een vraag aan Marina (of een van de andere moderatoren): Staat er nog een upgrade of vervanging van het huidige modem (V10A) op stapel? Zodat ongestoord via WiFi TV kijken tot de mogelijkheden gaat behoren?
Hoi @Wifionist . Helaas heeft @Marina_ het gebouw verlaten en werkt nu ergens anders. :-)
Ik kan je vertellen dat er wel een update aankomt. Maar ik waag mij beslist niet aan een datum. Die is er simpelweg nog niet.
Wegvallende verbindingen op de v10A zijn trouwens vaak te wijten aan een bug die is op te lossen door het apparaat een harde reset te geven. Ik vermoed dat je dit al wel geprobeerd hebt, maar wil het toch even genoemd hebben. (-> reset gaatje 10 seconden indrukken)
Als toevoeging: Als de wifi eenmaal werkt op een v10A doet deze niet onder voor andere experiaboxen. Ik heb het dan over de sterkte van het signaal.
Uiteraard ben ik met je eens dat de v10A wel een aantal hardnekkige andere issues heeft die we met die update gaan proberen te verhelpen. Het zou echter ook kunnen dat jouw problemen los staan van het modem en misschien met interferentie of andere factoren te maken hebben. Zeker weten doe ik dat uiteraard niet.
Hoi Erwin,

Dank voor je antwoord.
Allereerst klinkt jouw mededeling omtrent Marina zoals jaren geleden rond Elvis Presley "Elvis has left the building" 😂. Ik hoop dat Marina een leuke nieuwe baan heeft gevonden.
Nu terzake: Uiteraard heb ik mijn modem al eerder een harde reset gegeven, ik doe dit niet elke dag omdat ik de naam van mijn modem veranderd heb en steeds weer e.e.a. moet hernoemen.
Ik hoop dat de ontwerpers van de v10A weten wat er speelt en wat er mis is zodat ze gericht kunnen zoeken en oplossen.
Of mijn probleem losstaat van het modem weet ik ook niet, het is lastig te zeggen waar een probleem vandaan komt als het er is.
Jij schrijft dat de v10A niet onder doet voor andere experiaboxen maar een signaal terugval tot 1 a 2 mbps, terwijl mijn bedrade desktop +/- 98 mbps geeft, heb ik bij mijn vorige modem nooit gehad.
Maar ik zal wederom een "harde" reset doen onder het motto "niet geschoten altijd mis".
Ik hoop dat de ontwerpers een beetje vaart maken met hun onderzoek en aansluitende upgrade, niet alleen voor mij maar ook voor de vele andere gebruikers die met de zelfde problemen zitten.
Ik vrees dat die reset niet zoveel gaat doen. Zoiets zou na één keer permanent moeten werken. Dat verbreken zou na een reset niet meer mogen voorkomen vandaar dat het ik het zo vreemd vind.
Ken je de tool wifi analyzer? https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=en
Hiermee kun je jou en andere netwerken in kaart brengen en het geeft je een indruk 'hoe druk' het in de omgeving is. Zou je die eens kunnen draaien? En eventueel een screenshot met ons delen? Verder ben ik wel benieuwd wat onze wifi tuner voor resultaten laat zien: https://www.kpn.com/internet/wifi/tuner.htm#/flow
Hoi Erwin,
Heb zojuist weer een reset gedaan maar zoals jij reeds vermoede zonder meetbare verbetering. Wat ik in mijn vorige reactie vergat te melden was dat als ik een snelheidstest doe de download altijd aanzienlijk langzamer is dan de upload, met glas moet dat toch niets uitmaken?
Ik zal de twee suggesties uitvoeren die je bovenstaand doet en je de resultaten mededelen.
Erwin,
Uit een eerste conclusie van de analyzer blijkt dat ik op twee frequenties zit die niet de beste zijn.De vraag is nu hoe ik het modem op andere (door de analyzer voorgestelde) frequenties krijg.
De kanalen 1 en 36 (vergat ik nog te melden)
Dat kan op meerdere manieren. Deze is denk ik het meest praktisch nu: https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/wijzigen/servicetool-wifi-kanaal-wijzigen.htm

Je kunt ook inloggen in de v10a ( 192.168.2.254 ) -> wachtwoord staat onderop het modem.
De link werkte niet dus heb ik ingelogd via m'n desktop en gezocht naar de kanaalinstellingen.
Deze staan op "auto select".
Moet ik ze een vast nummer geven? Wat in de analyzer als beter omschreven wordt?
De 2,5 MHz vertoont enorme dalen (tot 0 😵, de 5 MHz is veel stabieler en blijft continu op sterkte
Ik heb 5mhz vast gezet op kanaal 36, daar werkt mijn fire stick op en doet het nu op 5 MHz.
Nu checken of BBC Iplayer het zonder haperen doet. Daar ging het uiteindelijk allemaal om.
Ter info: De fire stick werkte alleen op de bij mij zwakke 2,5 MHz band en doet het niet op " auto select"
Je kunt het beste een kanaal/kanalen kiezen dat het minst gebruikt worden.
De 2,4 band is minder snel maar reikt over het algemeen verder. 5Ghz is veel gevoeliger voor obstakels (muren) en daarvan neemt de kwaliteit in de volgende ruimte al snel af. 5Ghz is wel een stuk snelle maar dan wel in dezelfde ruimte. Ik zou een kanaal kiezen waarvan je in de wifi optimizer ziet dat deze weinig gebruikt wordt door andere netwerken. Soms is het raadzaam om onder de 13 te blijven ( bij 2,4Ghz) omdat sommige apparaten moeite hebben met kanaal 13.
Erwin,
Ik heb de 5 MHz band "vast gezet" op kanaal 36 daar werkt de Amazon Fire Stick het beste op.
Zojuist een aflevering op BBC gekeken en die verliep probleemloos.
De analyzer is een goede tool om problemen mee op te lossen, ik zag gelijk dat de fire stick alleen op de 2,5 MHz band werkte en heb dat hersteld.
Wat mij betreft is dit probleem opgelost.
Hartelijk dank.
Fijn dat je er wat tijd in wilde steken, @Wifionist . Mocht het opnieuw misgaan kan het zijn dat je buren besloten hebben een nieuwe router te plaatsen of er is een storingsbron bij gekomen. Gelukkig kun je dan die tool gebruiken om het voor jezelf in kaart te brengen. Mocht dat niks oplossen, duiken we er uiteraard dieper in. Je weet mij te vinden. 🙂
Hoi Erwin,
Ik weet je te vinden 🤣 maar hoop dat het niet nodig is (en zal mijn buren in de gaten houden, WiFi gesproken natuurlijk!!!).
Tip voor de ontwerpers van het modem: in de 2,5 MHz band doen zich regelmatig vreemde " spikes" voor die tot 0 procent ontvangst leiden. Dit heeft m.i. niets met drukte op de band te maken.
Groet
Wifionist
Hoi Erwin,
Ik weet je te vinden 🤣 maar hoop dat het niet nodig is (en zal mijn buren in de gaten houden, WiFi gesproken natuurlijk!!!).
Tip voor de ontwerpers van het modem: in de 2,5 MHz band doen zich regelmatig vreemde " spikes" voor die tot 0 procent ontvangst leiden. Dit heeft m.i. niets met drukte op de band te maken.
Groet
Wifionist

Het klopt dat je via de 2.5-band problemen ondervindt.
De WiFi-banden bestaan uit de 2.4- en de 5.0 band.
Jan-D,
Bedankt voor je reactie, natuurlijk heb je gelijk en is de bandbreedte in de 2,4 MHz range.
Maar al mijn opmerkingen gaan uiteraard over die bandbreedte, ik zal de volgende keer wat accurater zijn.