Verbinding weg na upgrade en KPN doet niets

• 6 mei 2014
  • 27 reacties
  • 2338 keer bekeken

Toon eerste bericht

27 reacties

Reputatie 3
jrxs4all,

In jou bericht zeg je dat Output Power Down normaal minstens het dubbele als dat wat jij hebt zou moeten zijn (8,5 dBm zou dus 17 dBm moeten zijn), echter als ik naar mijn modem kijk zie is bij Output Power Down 0 dBm staan, kan het zijn dat er iets niet klopt in mijn instellingen?

Modulation TypeADSL_2plus
Actual Rate (Up/Down)1032/14845 kbps
Attainable Rate (Up/Down)1056/17256 kbps
Noise Margin (Up/Down)5.6/6 dB
Line Attenuation (Up/Down)13.3/29 dB
Output Power (Up/Down)12.6/0 dBm
Reputatie 3
Badge +2
Met je instellingen is niets mis, anders haalde je de aangegeven snelheid niet.

Het modem geeft een foute waarde aan (0=geen signaal). Zou een bugje in de firmware kunnen zijn of er gaat iets mis in de communicatie tussen het modem en de poort (DSLAM) van KPN. Die downstream power kan het modem niet zelf meten, dat krijgt ie door van de DSLAM. Met de gegeven snelheid en demping van de lijn moet de output power down rond de 20 liggen.

Wat je ook ziet is dat de demping van jouw lijn (down) maar iets lager is dan die van mij (29 om 31). Ik zou dus ook bijna de snelheid moeten kunnen halen die jij haalt. Tenzij er veel storing op mijn lijn zou zitten, maar dat is niet het geval. Dat wijzen alle metingen tot nu toe uit.

Na alles wat er al gemeten en gedaan is kan mijn te lage snelheid eigenlijk nog maar 2 oorzaken heben:

1. De poort is defect (oplossing is een poortwissel).

2. De snelheid van de lijn is per abuis ingesteld op een vaste te lage waarde, bijvoorbeeld 8 Mbit. Als dat het geval is stuurt de poort niet meer signaal dan nodig is om de ingestelde snelheid te kunnen halen, om overspraak op andere lijnen te voorminderen.

Die poortwissel was dus al in gang gezet, maar om totaal duistere redenen heeft iemand in de KPN organisatie dat weer afgeblazen. De monteur was nota bene al ter plaatse.

Probleem lijkt te zijn dat de kwestie maar niet terecht wil komen bij iemand die en beslissingsbevoegd is en begrijpt wat er aan de hand is. Dat probleem heb ik bij KPN wel eens vaker gezien....

Reageer