Beantwoord

Verbindingsproblemen

  • 5 May 2021
  • 22 reacties
  • 226 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn verbinding en dan specifiek met mijn vrouw haar serface  en een website voor de basisschool.

Als mijn vrouw verbinding heeft moet ze verplicht verbinden met een vpn van haar werk en dan is de verbinding super traag dit hebben we sinds we zijn overgestapt van telfort naar kpn.

Als ze kijkt naar haar verbinding heet ze 3 van de 4 wifi streepjes. Op haar werk heeft ze via wifi geen problemen..

Hetzelfde geld voor een schoolwebsite(ginzykids)

Daar worden we om de drie minuten uitgegooid.

Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken.

icon

Beste antwoord door Jasper van KPN 10 May 2021, 08:22

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 7

Hoi @Roodakkers, dat is een goede vraag. Is dat alleen op de Surface waar ze minder Wifibereik op heeft, of hebben jullie dat op meer apparaten? En is dat zonder de VPN ook het geval? In je andere topic (asustor nas achter Nighthawk r7800 niet bereikbaar) had je rond hetzelfde moment als dit bericht ook aangegeven dat dat was opgelost, heeft dat ook verschil gemaakt voor deze situatie? 

Reputatie 1

Hallo @Jasper 

Helaas dacht ik dat de problemen helemaal weg waren , maar ik heb dus alleen nog problemen mat de surface  en met (tot nu toe) een bepaalde site (GINZY KIDS) die site is voor kinderen om thuis schoolwerk te oefenen.  Ik heb het vermoeden dat dit door een beveiligings iets komt aangezien we via een andere website met daarop een link naar ginzykids geen problemen hebben. En mijn vrouw allee  problemen heeft via die verplichte vpn..

En heel eerlijk gezegd vind ik een streepje minder wifi niet zo een heel groot probleem (met mijn werkdagen zou ik een gat in de lucht springen met zoveel streepjes 🤣.

 

Reputatie 7

Een streepje minder hoeft geen probleem te zijn inderdaad, maar er speelt iets anders lijkt het. En als ik je goed begrijp alleen op de Surface en alleen als de VPN er is? Of doet de schoolwebsite hetzelfde op andere apparaten en zonder VPN? Het is een vrij specifiek iets, dus ik probeer duidelijker te krijgen wat het kan zijn. DOet die site het op alle apparaten niet goed, of op een specifiek apparaat?
Je noemt beveiliging, staat er op dat moment ook een virusscanner actief die zich er mogelijk mee bemoeit?

Reputatie 1

Hoi,

 

Hou het voor nu maar op de vpn op de surface van mijn vrouw, de schoolwebsite schijnen meerdere ouders last van te hebben bij diverse providers. Ik heb het vermoeden dat dat aan hun beveiligingssoftware ligt waardoor de site geblokkeerd wordt, ik heb het helaas zelf niet gezien (mijn vrouw zag het e  sluit dan gelijk af) en kan nu ivm vakantie ook niet kijken.

Bij de surface kan mijn vrouw alles doen tot het moment dat ze de vpn activeert, en helaas zit ze daar aan vast.  We hebben dit ook al bij de it afdeling van haat werk neergelegd maar die snappen het niet.…

 

Reputatie 7
Badge +10

Het zouden best algemene problemen van die school kunnen zijn en de VPN die opgebouwd moet worden. Bij gebruik van nogal wat gebruikers die allemaal met VPN verbinding moeten leggen, wordt de belasting groot voor dergelijke verbindingen, en de beschikbare bandbreedte diemet veel mensen gedeeld moet worden.

Reputatie 7

Het klinkt inderdaad alsof beide gevallen een externe oorzaak hebben, buiten ons netwerk. De IT afdeling van haar werk zou daar meer over moeten kunnen vertellen. Mogelijk kan ze de VPN ook op andere apparaten testen, of vragen of haar collega's hetzelfde ervaren. Dat kan er meer aandacht aan geven van de IT afdeling.

De website van de school lijkt dan ook aan die kant te liggen, als meer ouders het noemen. Hebben jullie dat al eens bij de school zelf gevraagd? Ook hierbij zullen meer meldingen de aandacht kunnen vergroten.

Reputatie 1

Ok het wordt nu interessant,  ik ben er achter dat zodra op de laptop ( dus niet de surface van mijn vrouw haar werk) de vpn aangaat van mcafee je direct van een beveiligde site wordt gegooid in dit geval de dexlex waar we in moeten loggen. 

Als mijn vrouw haar vpn aanzet gebeurd bij haar hetzelfde , navraag bij collega's en ict van  gaar werk is zei de enige. Ook heeft zij 6 maanden zonder problemen thuis kunnen werken, en begon het eigenlijk toen ik mijn router weghaalde. 

Dus het begon toen we op de wifi van de experiabox gingen zitten, ook gebeurd dit als ik mijn accespoint verwijder. Het zijn dus twee totaal verschillende vpn's lijkt me dat het toch aan kpn of aan de experiabox ligt.

 

Net ook nog achter de desktop geprobeerd die zit bedraad en daar gebeurde het tot op heden niet.

Reputatie 7
Badge +10

Je benoemt teveel verschillende zaken die op zichzelf “apart gezien” allemaal kunnen bijdragen aan een slechte of moeilijke connectie. Ofwel een optelling van problemen.
Maar per onderdeel gezien eigenlijk niets met elkaar te maken hebben.

  • Mcafee
  • WiFi van Experia Box
  • WiFi van Access Point
  • WiFi versus bekabelde verbinding
  • Laptop   versus   Surface   versus   desktop

Teveel variabelen, die je willekeurig door elkaar husselt.
Zo kun je nooit beoordelen waar de problemen liggen.

Beperk je in je testen tot één soort connectie met de meest stabiele keuze aan middelen.
Om mogelijke problemen met WiFi uit te sluiten, test uitsluitend via een bekabelde connectie,
met een “vaste computer” (niet wisselen van PC), waar “Mcafee” niet in de weg staat.

Als je daarmee een min of meer “vast stabiel resultaat” kunt behalen,
dan pas gaan kijken naar de andere onderdelen of daar nog het een en ander valt te verbeteren.

Met name omdat je zelf benoemt:

"Net ook nog achter de desktop geprobeerd die zit bedraad en daar gebeurde het tot op heden niet.”

Is al een teken aan de wand, in welke onderdelen de problemen zitten.

Reputatie 1

Goed dan zeg ik het anders .

Bedraad heb ik er geen last van.(getest op desktop)

Mijn vrouw verliest haar wifi verbinding met haar surface zodra ze haar vpn aan zet(dit is werk gerelateerd weet niet de leverancier, kan ik niet achter komen omdat dit niet vrij gegeven wordt in verband met privacy gevoelige informatie)

 

Onze laptop verliest de wifi verbinding zodra de vpn aangaat ( deze is van mcafee)

 

Dit alles gebeurde niet toen ik een eigen router achter de experia box had hangen, sinds ik deze router veranderen in een accespoint begon het probleem. Ook als ik de accespoint weghaalt gebeurd het nog op beide apparaten (dus ligt het niet aan het accespoint, en gebeurd het alleen bij de wifi)

 

Het gebeurd dus op twee verschillende apparaten en met verschillende vpn's 

En het gaat niet om het verbeteren van een verbinding , want die is gewoon goed de problemen ontstaan zodra ik of mijn vrouw verbinding maak met een vpn en dN maakt het merkje niet uit .

Reputatie 7
Badge +10

Bedraad heb ik er geen last van. (getest op desktop)

Dat was me al duidelijk.
Dus problemen liggen kennelijk vooral op gebied van WiFi.

Maar of dat de WiFi is van de Experia Box, of het Access Point (welk merk/type?), is me niet duidelijk.
Zoals vernoemd, teveel variabelen die je door elkaar husselt.

Maar aangezien je geen problemen hebt met een bekabelde verbinding gebruik dat dan.
Want dat is kennelijk wel stabiel.

 

Onze laptop verliest de wifi verbinding zodra de vpn aangaat ( deze is van mcafee)

VPN is op zichzelf erg gevoelig voor slechte verbindingen,
omdat doorgaans van het UDP procol gebruik wordt gemaakt, en niet van het TCP protocol.
Heb je slechte WiFi, kan ik me voorstellen dat je problemen met VPN kunt tegenkomen.

Hiervoor heb je al aangegeven dat je geen problemen hebt via een bekabelde verbinding.
Gebruik dus een bekabelde verbinding, zo simpel is het dan gewoon.

Wil je perse WiFi gebruiken, zul je dus iets moeten uitzoeken / verbeteren aan die WiFi.

Verder is McAfee vooral bekend als virusscanner / en firewall gerelateerde service.
Het gebruik van VPN via McAfee was me niet bekend. Maar omdat het enkel om een VPN “Client” gaat als VPN verbinding naar de VPN-server van het werk (of van je vrouw), zou je evengoed de standaard opties van Windows VPN als Client software kunnen inzetten als het om bijv. L2TP/IPSec gaat als VPN protocol.

Een OpnVPN app zou ook buiten McAfee geregeld kunnen worden.
Maar er wordt kennelijk een VPN Client van McAfee gebruikt die door het werk is verstrekt.

Voor dat laatste is “je werk” (of het werk van dat van je vrouw) verantwoordelijk voor de juiste implementatie van die app. Zullen zij het gewoonweg ook moeten oplossen als er problemen zijn, of moeten kunnen aangeven wat je zou moeten doen om het wel werkend te krijgen.

Als je met een eigen router geen probleem hebt (wat je ook hebt aangegeven).
Waarom zet je die er dan niet alsnog tussen?
Standaard apparatuur van KPN daar zitten altijd wel haken en ogen aan om in te zetten.
KPN bemoeit zich verder niet in deze materie van VPN-verbindingen e.d.
Dus van daaruit kun je weinig support verwachten.

Reputatie 1

Leuke tip van je  bekabeld gebruiken, moet dat wel mogelijk zijn , ook wel een erg simpele oplossing  een laptop met alleen wifi gaat dat lastig.

En als je iets beter leest gebruik ik privé een vpn van mcafee en voor mijn vrouw haar werk weet jk het niet.

En als ik zeg dat ik het probleem ook he  als ik mijn accespoint losgekoppeld heb, dan ligt het logiserwijs niet aan het accespoint (nighthawkr7800 als accespoint ingesteld)

Ik wil juist mijn router ala accsspoint gebruiken omdat ik dan overal gewoon bereik heb zonder een extra accespoint aa  te schaffen(maar dat heeft met dit probleem niets te maken aangezien deze losgekoppeld is en uitstaat.

 

Voor de rest is mijn wifi verbinding perfect soms maar 1 streepje minder.

De rest (x box , tv ,sonos, onkyo en telefoons)van de apertuur heeft nergens last van omdat die niet via vpn gaan.

Mijn vraag was ook wat voor instelling staat of kan er verkeerd staan.

 

Reputatie 7
Badge +10

Leuke tip van je  bekabeld gebruiken, moet dat wel mogelijk zijn , ook wel een erg simpele oplossing  een laptop met alleen wifi gaat dat lastig.

Een laptop heeft doorgaans één of twee USB-poortjes - of tegenwoordig een USB-C poortje.
Daar zijn speciale adapters voor, waar je dan bekabeld ethernet op kunt aansluiten.
(Op USB 3.0 zelfs 1 Gbit “interne” LAN verbinding = resultaten hier zelf getest met zo'n adapter).

 

De rest (x box , tv ,sonos, onkyo en telefoons)van de apertuur heeft nergens last van omdat die niet via vpn gaan.

Dan zul je het in de VPN applicatie zelf moeten zoeken, dat McAfee, en datgene wat je vrouw dan gebruikt. Daar bijv. een alternatieve VPN Client voor kunnen inzetten zoals eerder aangehaald.

Reputatie 1

Dus met andere woorden je neemt internet met wifi maar om online te gaan moet je door je hele huis kabels trekken of extra geld uitgeven aan een extra router?

Dat bekabeld internet stabieler is snap ik ,alleen heb ik niet uit ieder stopcontact een kabeltje lopen die ik overal in kan steken.

En op het werk van mijn vrouw is zei van de 500 medewerkers de enige met dit probleem(volgens ict)

Van haar 10 directe collega's heeft ook niemand hier last van , en het enige verschil tussen haar en haar 10 directe collega's is dat mijn vrouw kpn(dus een experiabox) heeft als provider en de rest niet.

Wat betreft  de beveiligde school website weet ik niet of wij de enige zijn aangezien het nog vakantie is bij ons, al ga ik er wel vanuit want ik hoor niemand hier over in de app groep.

 

LET OP internet en wifi zijn stabiel allen als er een vpn aan gaat , dan wordt bij "beveiligde" websites (omgevingen) de verbinding verbroken, ik blijf dan nog steeds een perfect wifi signaal houden. 

Maar als hier blijkbaar geen oplossing voor is behalve extra geld uitgeven voor ofwel een extra router ofwel kabels trekken(met de bijkomende kosten aan hak/breekwerk en schilder/behang werk) kan ik dus net zo goed weer overstappen naar een goedkopere aanbieder aangezien ik 50 euro per maand betaal vind ik het toch wel normaal als ik/mijn vrouw gewoon kan werken en mijn kind gewoon lessen kan volgen, zonder dat ik het advies krijg draden te moeten trekken het is tenslotte 2021 en bijna alles is ingesteld op draadloos.

 

Reputatie 7
Badge +10

Dus met andere woorden je neemt internet met wifi maar om online te gaan moet je door je hele huis kabels trekken of extra geld uitgeven aan een extra router?

Als je problemen hebt met spullen die je hebt, maar alleen m.b.t. VPN, zul je inderdaad iets anders moeten regelen, ofwel andere spullen ofwel iets aan die VPN applicaties zelf, (of combinatie van beide)?
 

Maar als hier blijkbaar geen oplossing voor is behalve extra geld uitgeven voor ofwel een extra router.

Eerder schreef je dat je al een extra router had - een Nighthawk, maar hebt afgekoppeld.
Waarom probeer je het daar dan niet mee?
 

...kan ik dus net zo goed weer overstappen naar een goedkopere aanbieder .

Het is maar net de vraag of een andere aanbieder met de standaard spullen die ze leveren, of het daar “wel” mee lukt?  Dat moet je ook maar gewoon afwachten. Het gras lijkt altijd groener bij de buren.

Reputatie 1

Wat betreft die router, die wil ik zoals eerder beschreven gebruiken als acces point. En als ik die weer als router ga gebruiken heb ik dus weer een brakke wifi op de tweede verdieping en moet ik daar dus weer een ander accespoint instaleren, dit terwijl ik nu overal bereik heb via wifi in deze opstelling. 

 

En aangezien mijn vrouw haar directe collega's geen problemen hebben met de spullen van andere aanbieders geen problemen hebben denk ik dat dit wel goed zit

 

Ik ga denk wel ergens anders informatie zoeken waar de mensen niet denken van het ligt aan een ander, ik bedoel dit niet lullig en niet aanvallend maar als er er van de 500 mensen 1 persoon dit probleem heeft ligt het niet aan de vpn van het bedrijf lijkt mij.

Reputatie 7
Badge +10

Wat betreft die router, die wil ik zoals eerder beschreven gebruiken als acces point.

Doe dat dan ook.  Stel het in als Access Point.
Die Nighthawk kun je zowel als router of als Access Point gebruiken, net wat je zelf wilt.

Voor de WiFi van die Nighthawk maakt dat allemaal niet uit in welke modes je die inzet.

Sluit het aan, en kijk wat het oplevert.
 

Ik bedoel dit niet lullig en niet aanvallend maar als er er van de 500 mensen 1 persoon dit probleem heeft ligt het niet aan de vpn van het bedrijf lijkt mij.

Dan moet je dus simpel bij de opties van jezelf kijken wat je daar in kunt verbeteren.
Er zijn genoeg aanknopingspunten gegeven, maar daar wil je kennelijk allemaal niet aan beginnen?

Reputatie 1

Doe dat dan ook.  Stel het in als Access Point.
Die Nighthawk kun je zowel als router of als Access Point gebruiken, net wat je zelf wilt.

Voor de WiFi van die Nighthawk maakt dat allemaal niet uit in welke modes je die inzet.

Sluit het aan, en kijk wat het oplevert.

 

Die is ook als accespoint ingestelt , aleen zeg ik toch dat zowel met als zionder aangesloten accespoint hetzelfde probleem . met andere woorden het ligt niet aan het accespoint en het verbeterd ook niets met accespoint.

Dan moet je dus simpel bij de opties van jezelf kijken wat je daar in kunt verbeteren.
Er zijn genoeg aanknopingspunten gegeven, maar daar wil je kennelijk allemaal niet aan beginnen?

Dat wil ik ook alleen krijg ik als oplossing het ligt aan de vpn van het bedrijf, en doe aan bekabeld internet. 

 

Er is iets aan die experiabox dat er voor zorgt dat de vpn de verbinding verbreekt, en aangezien het bij mijn vrouw  op haar werk alleen bij mijn vrouw  is ligt het probleem dus aan mijn kant, en dan specifiek aan de experiabox aangezien het feit dat als ik de nighthawk als ROUTER achter de expiriabox hang er niets aan de hand is.  (daarom vraag ik hier ook of er een instelling is die verkeerd kan staan). EN NEE IK WIL DIE NIGHTHAWK NIET ALS ROUTER MAAR ALS ACCESPOINT. puur omdat de experiabox genoeg bereik levert , en het accespoint dan de bovenste verdieping kan bedienen.

Reputatie 1

Nogmaals als er geen andere oplossing is dan bedraad dan ga ik gewoon naar een leverancier die een van mijn vrouw haar collega's heeft , daar werkt het . kost minder en neem ik het vaak last van storing en slechte klantenservice wel voor lief . aangezien als ze daar internet hebben wel gewoon kunnen werken thuis op wifi met vpn. en bij ons thuis dus niet.

Reputatie 1

het probleem is waarschijnlijk ; dat het IP wat ze van de VPN-aanbieder krijgt, in de zelfde range valt als mijn  interne IP-range die ik van de Experiabox krijg. 

 

ik ga dit aanpassen en hoop dat we morgen kunnen testen en dat dan het probleem weg is.

Reputatie 7
Badge +10

het probleem is waarschijnlijk ; dat het IP wat ze van de VPN-aanbieder krijgt, in de zelfde range valt als mijn  interne IP-range die ik van de Experiabox krijg.

Maar dan zou je met een bekabelde verbinding daar dezelfde problemen mee ervaren.
Dat zit in hetzelfde sub-net bereik als WiFi.

Alleen bij een (KPN) Experia Box V10 is dat interne bereik zelf aan te passen.

Reputatie 1

het probleem is waarschijnlijk ; dat het IP wat ze van de VPN-aanbieder krijgt, in de zelfde range valt als mijn  interne IP-range die ik van de Experiabox krijg.

Maar dan zou je met een bekabelde verbinding daar dezelfde problemen mee ervaren.
Dat zit in hetzelfde sub-net bereik als WiFi.

Alleen bij een (KPN) Experia Box V10 is dat interne bereik zelf aan te passen.

Helaas ben ik er net achter dat ik hem niet kan veranderen , en nee met een bekabelde verbinding heb ik er geen last van omdat mijn vrouw met de surface niet bekabeld kan werken, en ik via de desktop niet haar werk programma's kan / mag en wil draaien.

Alleen als ik bekabeld mijn eigen vpn start blijft alles lopen en dat komt waarschijnlijk omdat ik dan gewoon normaal internet bezoek en geen programma's op haar werkserver draai .

 

wel lullig dat je niet dat bereik zelf kan aanpassen.

Reputatie 7
Badge +10

wel lullig dat je niet dat bereik zelf kan aanpassen.

Zeker.  KPN blijft op een of andere wijze altijd wel met iets “pesten” dat je ergens op vast loopt.