Vraag

Verbindingsproblemen HP Officejet 8600 printer in combinatie met KPN Box 12 en SuperWifi

  • 22 July 2021
  • 6 reacties
  • 233 keer bekeken

Reputatie 1

Sinds ik de Box12 + SuperWifi in gebruik heb genomen, heb ik problemen met de verbinding van mijn HP Officejet 8600 printer met mijn wifi netwerk.

De HP printer kan enkel 2,4Ghz aan en er zijn momenten dat er wel verbinding is, waarbij ik ook kon printen. Maar de verbinding van printer met wifi netwerk wordt niet altijd gemaakt, bijv nadat de printer uit de slaap mode komt.

Enkele bevindingen:

  • op de betreffende Superwifi node zijn zowel 2,4 als 5 Ghz clients actief
  • HP instellingen al meerdere keren reset naar fabrieksinstellingen
  • aanmelden HP aan Superwifi zowel met WPS-knop als met intikken SSID wachtwoord
  • als er wel verbinding met Superwifi is, dat kan ik met browser wel middels ip-nr in de printer komen, maar de HP Officejet 8600 app kan de printer niet vinden

 

Op forums heb ik gelezen dat de HP printer moeite zou hebben met meerdere netwerken met dezelfde SSID's; alle mesh nodes hebben bij mij namelijk dezelfde SSID. Maar het feit dat de printer soms wel en soms geen verbinding met de Superwifi kan maken, geeft aan dat meerdere zelfde SSID's niet het probleem zou zijn.

 

Wat ik mij dus in het bijzonder afvraag is of het probleem bekend is van (oudere) clients die alleen 2,4 Ghz frequentieband aan kunnen in combinatie met KPN Superwifi met dezelfde SSID?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @HolyMoly! Welkom terug :)

Het antwoord op je vraag is: Ja. Oudere apparaten die alleen 2.4Ghz ondersteunen kunnen moeite hebben met verbinden met een dual-band verbinding (SSID). Je hebt het over een printer. Is bedraad aansluiten wellicht een optie? 

Reputatie 1

De printer staat op zolder en door de forse afmeting van de printer (HP Officejet 8600 Pro) zie ik geen mogelijkheid om deze beneden bij een van de Superwifi te plaatsen voor bedraad aansluiten. En de 2e Superwifi op zolder plaatsen is geen optie, omdat deze dan te ver staat van de 1e node waardoor het signaal te zwak is.

Dit vind is toch wel heel erg jammer. Voorheen zat ik bij een andere provider en had ik een 2e (eigen) router op de 1ste verdieping. Vw de Superwifi mesh nodes ben ik naar KPN overgestapt en baal nu dat ik met dit probleem te maken krijg.

Het vreemde is dat de verbinding van de printer met het netwerk soms uit zichzelf wel wordt gemaakt. Ik kan geen patroon ontdekken waar het aan zou kunnen liggen. En juist op de momenten dat ik iets moet printen, lukt het dan niet. De printer vervolgens aanmelden lukt mij niet, ondanks pogingen als volledige reset printer, koppelen middels wachtwoord of WPS-knop.

Jammer dat de Wifi van de box12 uitgeschakeld moet worden bij gebruik van Superwifi, anders had ik een van de 2 Superwifi op zolder kunnen plaatsen.

Is er misschien nog een ander voorstel om mijn printer aan het netwerk te koppelen? De printer ziet namelijk wel mijn Wifi netwerk, maar kan "alleen” niet koppelen/inloggen?

Reputatie 7
Badge +24

Voorheen zat ik bij een andere provider en had ik een 2e (eigen) router op de 1ste verdieping.

Was deze bekabeld aangesloten? Heeft u dus een kabel naar boven liggen? Dan kunt u daar de eerste SuperWiFi plaatsen en ede SuperWiFi op zolder. Het WiFi van de KPN Box kun je dan weer aanzetten.

Reputatie 1

Er is geen netwerkkabel naar zolder; de HP printer wordt dus met Wifi verbonden met de router. Voorheen was dit ook al zo, maar toen had ik een eigen extra router op de 1ste verdieping die middels powerline met de Tele2 router op de begane grond werd verbonden. Maar ik wil nu juist af van de powerline; vrij oud Devolo model, beperkte bandbreedte en verbruikt veel stroom.

Het is jammer dat de primaire Superwifi bekabeld met de KPN Box12 verbonden moet worden. Ik heb nu weliswaar 2 Superwifi, maar kan er dus eigenlijk in de praktijk maar de afstand van 1 Superwifi overbruggen. Hier had ik dus niet op gerekend. Anders zou ik de printer bekabeld aan zo een Superwifi kunnen aansluiten.

Wordt bij KPN nog gewerkt aan de mogelijkheid om de KPN Box12 ook draadloos met de (primaire) Superwifi mesh node te verbinden?

Reputatie 7
Badge +24

Wordt bij KPN nog gewerkt aan de mogelijkheid om de KPN Box12 ook draadloos met de (primaire) Superwifi mesh node te verbinden?

Ja. Maar je zal er denk ik geen klap mee opschieten. Ik adviseer je om toch eens een kabel naar boven toe te leggen.

Reputatie 1

Inderdaad:unamused:.

KPN biedt 2 Superwifi aan, maar eigenlijk is er maar 1 effectief.

En daarnaast kunnen bezitters van Wifi printers met 2,4Ghz kanaal (op dit moment nog het overgroot deel van de printers) na overstap naar KPN met Superwifi niet meer draadloos verbinding maken met het netwerk.