Beantwoord

Verbindingsproblemen met apparatuur

  • 10 December 2019
  • 8 reacties
  • 289 keer bekeken

Beste medewerker,
 

Ik heb het forum al afgezocht, maar kan nergens een antwoord op mijn vraag vinden. Ik ga proberen mijn opstelling zo duidelijk mogelijk te schetsen. 

 

Alles met een → is bedraad aangesloten.

Alles met een … is draadloos aangesloten.

 

ExperiaBox V10A: 

  • De ExperiaBox had alle fabrieksinstellingen en zorgde dus voor een WiFi netwerk. (NETWERK 1) 
  • Op de ExperiaBox had ik rechtstreeks met een kabel de iTV aangesloten op de begane grond. (werkend)
  • Naast de ExperiaBox heb ik een AirPort Extreme aangesloten die een eigen netwerk verzorgd (NETWERK 2). Op dit draadloze netwerk zijn alle WiFi apparaten aangesloten. Zoals een iPad, iPhone, computer, deurbel, Sonos. Aan deze Airport Extreme zitten bedraad een aantal hubs aangesloten een extra Airport Express die hetzelfde signaal uitzend als de Airport Extreme (NETWERK 2).
  • De AirPort Express op de 1ste verdieping heeft een draadloze verbinding met de ExperiaBox (NETWERK 1). Op de Airport Express is bedraad een iTV aangesloten. Deze verbinding werkt en ik kan tv kijken. 
  • Kortom: 
    NETWERK 1: zorgt ALLEEN voor het tv kijken.
    NETWERK 2: zorgt voor alle andere apparaten die ik wil gebruiken met het internet.

In deze situatie kwam het om de haverklap voor dat NETWERK 2 geen verbinding had. Hierdoor werkte niks meer in huis. Ik heb de switch met daarbij alle hubs ook rechtstreeks aangesloten op de ExperiaBox V10A, maar dit gaf hetzelfde resultaat. Heel vaak kon ik mijn smart-home producten niet bedienen omdat er geen verbinding was. Als dit gebeurde moest ik de ExperiaBox aan en uit zetten en daarna werkt het weer.

 

Om dit probleem op te lossen heeft KPN een monteur bij mij langs gestuurd. Hij vertelde mij dat de ExperiaBox V10A hier wel vaker problemen mee had, en dat de ExperiaBox V10 een betere is in deze situatie. 

 

Nu ik de ExperiaBox V10 aangesloten heb kan ik op de 1ste verdieping geen tv meer kijken. Bovenstaande geschetste opstelling is nog steeds hetzelfde als voorheen. De iTV ontvanger haalt geen zenders op. Netflix werkt wel via de iTV ontvanger, dus er is een werkende internetverbinding op de ontvanger. Daarnaast valt nog steeds om de haverklap de verbinding weg op NETWERK 2. 

 

Ik wil graag een oplossing waarmee ik de huidige opstelling kan behouden. De opstelling die er nu staat werkt, want dat heeft het jaren gedaan met Ziggo. Andere apparatuur aansluiten of kopen is voor mij geen optie. Ik ben ervan overtuigd dat het een fout is in de ExperiaBox en wil die graag oplossen. 

 

Mijn vraag is dus: hoe krijg ik de ExperiaBox zo ingesteld dat ik een constante verbinding kan behouden met NETWERK 1 & 2, én hoe ik met mijn iTV ontvanger weer interactieve tv kan bekijken?

 

 

icon

Beste antwoord door wjb 12 December 2019, 21:57

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Timbv92 , welkom op het forum!

Dank voor je duidelijke en uitgebreide bericht, het is zo direct helder hoe de situatie is. Eerlijk gezegd ben ik verbaasd dat de tv boven het op deze wijze heeft gedaan, voor ons iTV signaal is doorgaans een bekabelde verbinding benodigd. Daarnaast is een AirPort bij mijn weten puur voor internet en niet geschikt voor doorgifte van een tv stream. Dat dit bij jou wel heeft gewerkt, is dus heel erg mooi!

Technische gezien hoort dit echter niet te kunnen, het is dus niet zo dat er iets mis is met de V10, deze doet precies wat hij hoort te doen als er geen tv stream door wordt gegeven via de wifi. Of en hoe je dit weer aan de praat krijgt, daar kan ik helaas weinig over zeggen omdat dit buiten onze ondersteuningsvoorwaarden valt.

Wat betreft de wifi, wat gebeurt er als je -tijdelijk- de 2e Airport Express loskoppelt en alleen de wifi van de AirPort Extreme gebruikt? Merk je dan een verschil?

Reputatie 7
Badge +24

De tv ontvanger doet het nu niet meer. Ik weet het niet heel zeker... @wjb weet dat waarschijnlijk veel beter, maar ik denk dat het voorheen werkte omdat het toen nog via bridged ipv functioneerde. Deze methode is echter inmiddels bijna geschiedenis. Nu is er routed iptv. En dat werkt niet via wifi volgens mij.

Reputatie 7
Badge +24

En hubs ... Wat bedoel je daarmee? Die zijn antiek, en zou je eigenlijk niet moeten gebruiken...

Reputatie 7

Toen de V10 net nieuw was kon je ook met de V10 (zonder a) via wifi iTV kijken.

Jaren terug tijdens de pilot met de V10 (zonder a) heb ik ook een TV ontvanger met een Netgear WNCE2001 rechtstreeks op de wifi van de V10 aangesloten gehad.

Zie ook dit topic.

KPN heeft echter de firmware van de V10 aangepast zodat TV streams niet meer via wifi gedistribueerd worden. Blijkbaar heeft KPN dat nog niet op de V10a gedaan, maar dat zal dan vast en zeker in één van de volgende updates gaan gebeuren.

 

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Timbv92, heb je inmiddels een manier gevonden om de tv boven weer aan de praat te krijgen?

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je het via een andere weg hebt geregeld. Anders hoor ik het graag!

Ik heb de ExperiaBox V10A weer terug! Met wat gerommel in de instellingen van de ExperiaBox en de AirPorts is alles weer werkend zoals het hierboven is beschreven. Wat het nu uiteindelijk is geweest weet ik niet precies, maar het werkt weer zoals het hoort! Ik hoop dat de firmware niet aangepast gaat worden. Want het is iets wat KPN uniek maakt ten opzichte van Ziggo waar je gedwongen wordt om kabels te trekken.

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb de ExperiaBox V10A weer terug! Met wat gerommel in de instellingen van de ExperiaBox en de AirPorts is alles weer werkend zoals het hierboven is beschreven. Wat het nu uiteindelijk is geweest weet ik niet precies, maar het werkt weer zoals het hoort! Ik hoop dat de firmware niet aangepast gaat worden. Want het is iets wat KPN uniek maakt ten opzichte van Ziggo waar je gedwongen wordt om kabels te trekken.

@Timbv92 Goed om te horen dat het weer naar behoren functioneert. Ik denk dat er geen nieuwe Firmware aan zit te komen omdat we nét een nieuwe hebben uitgerold. We nemen even aan dat je gebakken zit met de nieuwe box. Mocht dit veranderen, laat het ons dan even weten! 
Fijne weekend verder. 

Reageer