Beantwoord

Verdeel/onderstation

  • 4 March 2019
  • 5 reacties
  • 1093 keer bekeken

Goedemiddag,

Ik ben voornemens een woning te kopen. Nabij ligt (helaas) een zogenaamd verdeel- of onderstation van KPN.

  • Wat is dit?
  • Wat doet dit?
  • Komt hier (magnetische) straling vanaf? Tot hoe ver reikt die?
  • Hoeveel (hoog)spanning en of volt komt hier binnen/gaat hieruit weg? Over wat voor cijfers hebben we het ongeveer?
  • Liggen er gewoonlijk - al dan niet ondergrondse - (hoog)spanningskabels hiernaartoe?
  • Er zit geen zendmast oid in, lijkt mij?
  • Is het vergelijkbaar met een transformatorhuisje van een energieleverancier?
> Zitten er mogelijk schadelijke gevolgen aan het (te) dicht bij zo'n gebouwtje wonen (in casu meer dan 20 meter)? Ik weet dat er e.e.a. onduidelijk is over bijv. hoogspanningskabels: er zit mogelijk een klein verband tussen het nabij wonen en leukemie. Kan dat bij een dergelijk huisje - al dan niet aangetoond - mogelijk ook het geval zijn?

Mogelijk dat de vragen erg dom zijn of de antwoorden voor de hand liggend. Ik ben echter totaal niet thuis in deze materie. De gemeente noch de KPN helpdesk kan goede antwoorden geven op deze vragen.

Ik zou heel erg blij zijn als iemand mij hiermee zou kunnen helpen. Wat is zo'n station, wat doet het en hoe gevaarlijk kan het eventueel zijn?

Bij voorbaat hartelijk dank.

Groet.
icon

Beste antwoord door Ward_ 5 March 2019, 10:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Zonder de locatie (ongeveer) te weten kan ik niet precies zeggen wat voor verdeelstation dit is. Maar in het algemeen:
1) Wat het is weten we dus niet zonder foto of locatie (adres of misschien op een kaartje aangeven)
2) In het algemeen: Een verdeelstation wordt gebruikt om met glasvezelkabels de internet/telefoniesignalen vanuit en naar de woningen te combineren en door te sturen naar het centrale netwerk en vice versa uiteraard. De kabels naar de woningen kunnen van koper zijn of van glas (afhankelijk van welke wijk of plaats dit is).
3) Geen bijzondere elektro-magnetische velden, anders dan wat elk elektrisch apparaat produceert, inclusief die bij jou thuis.
4) Geen hoogspanning of middenspanning. KPN is geen elektriciteitsbedrijf maar een telecombedrijf. Uiteraard heeft zo'n station een stroomaansluiting maar deze is net zo zwaar als die in jouw woning. Alleen de grotere stations/centrales hebben een zwaardere aansluiting omdat er meer apparatuur staat die stroom gebruikt. Maar in al deze gevallen is dat altijd laagspanning.
5) Er ligt dus 1 stroomkabel naartoe, net als naar jouw woning.
6) Nee, als er geen zendmast naast staat dan heeft dit niets te maken met het mobiele netwerk.
7) Een transformatorhuisje is niet vergelijkbaar met een verdeelstation van KPN. Behalve dan dat het beiden dient als koppeling of splitsing tussen de woningaansluitingen en het hoofdnetwerk. Maar bij stroom is dat toch heel iets anders dan bij telecom.

Ik heb echt nog nooit iets gehoord over gevaar in de zin waar jij op doelt. Zeker omdat er geen hoogspanning aan te pas komt en ook geen draadloze signalen voor mobiele telefonie.

Om de eerste vraag goed te beantwoorden (en uit beroepsmatige interesse) zou ik nog wel graag willen horen waar dit gebouwtje staat?
Hoi Ward,

Dank voor de uitgebreide reactie en heldere reactie. Dit wordt heel erg gewaardeerd.

Het gaat om de Varsseveldstraat in Tilburg. Wijk Koolhoven.
Reputatie 7
Badge +10
Geen dank. Maar klein puntje: KPN heeft helemaal niets aan de Varsseveldstraat. Wel drie gebouwtjes aan de Koolhovenlaan. Alle drie voor het glasvezelnetwerk in Koolhoven (zowel de bestaande wijk als het nieuwbouwdeel).

Ik vermoed dat je een gebouwtje bedoelt tussen Varsseveldstraat 34 en 36? Met een huisnummerbordje 34A erop? Die is zo goed gecamoufleerd dat ik niet kan zien waarvan deze is. Kan Enexis zijn (dus een transformatorhuisje) of wellicht een regelgebouw voor stadsverwarming.
Goedemiddag Ward,

Nogmaals dank voor uw reactie.

Opmerkelijk: de gemeente zegt dat het gebouw op nr. 56a wel van KPN is. Nummer 36a is een gemaal (heeft iets met water of riolering te maken). Op nummer 56a staat 'EnNatuurlijk'. Dus ons leek het ook logisch dat het van hen zou zijn en het dus ziet op stadsverwarming. Maar EnNatuurlijk weet van niets. En de gemeente zegt dus dat het van jullie is.
Reputatie 7
Badge +10
Ik begrijp de verwarring maar echt waar, KPN heeft geen gebouwtjes aan de Varsseveld straat. Gemeente zal in de war zijn met de Koolhoven laan.
Als er En Natuurlijk op staat, dan lijkt het me zeer logisch dat ie toch echt van hen is. Dat staat er niet zomaar op lijkt me.
Overigens is dat ook volkomen onschuldig. Veel regel-computers en heet water in geïsoleerde buizen, meer is het niet echt.