Beantwoord

Verhelpen beperkingen Experiabox v9

  • 20 september 2016
  • 7 reacties
  • 909 keer bekeken

Deze week is mijn glasvezel abonnement geactiveerd. Als modem heb ik een Experiabox v9 ontvangen.

De Experiabox blijkt echter aan aantal beperkingen te hebben waardoor ik mijn netwerk niet kan gebruiken zoals ik graag zou willen.

DNS instellen of DHCP uit zetten
Aangezien er meerdere apparaten op mijn netwerk aanmelden (ook van gasten), gebruik ik altijd DNS servers met sterke anti virus beveiliging en de mogelijkheid om ongewenste websites te blokkeren.
Deze zou ik ook graag weer gebruiken met KPN glasvezel. Het instellen van alternatieve DNS is echter niet mogelijk in de EBv9. Ook mijn NAS kan ik niet gebruiken als DHCP server omdat ik de DHCP server op de EBv9 niet uit kan zetten (en twee DHCP servers in een LAN conflicten op gaat leveren).

NAT loopback werkt blokkeert benaderen eigen NAS
Ik gebruik mijn Synology NAS zowel thuis als onderweg/op kantoor. Ik heb het IP daarom aan een domeinnaam gekoppeld en benader de web applicaties via HTTPS om een veilige verbinding te garanderen.
Om het certificaat te kunnen gebruiken en niet steeds een URL te hoeven wijzingen als ik thuis ben, wil ik thuis ook graag de domeinnaam gebruiken. Dit blijkt echter niet te werken doordat er een bug in de "NAT loopback" van de EBv9 zit. Zie ook:
https://forum.kpn.com/internet-9/eigen-site-extern-intern-niet-bereikbaar-nat-loopback-369575
https://forum.kpn.com/internet-9/nat-loopback-bug-352274
https://forum.kpn.com/internet-9/experiabox-verbreekt-eigen-webserver-verbinding-397260

Kunnen jullie mij helpen bovenstaande problemen op te lossen zodat ik mijn internet aansluiting weer optimaal kan gebruiken? In de andere topics lees ik dat de Experiabox v10 deze problemen niet kent. Wellicht is het mogelijk de modems om te ruilen om custom aanpassingen in de huidige te voorkomen.
icon

Beste antwoord door D Bouwers 27 september 2016, 09:36

Inmiddels is de monteur langs geweest en hij heeft het modem zonder verdere vragen omgeruild voor een v10. Nu werk alles zoals ik zou verwachten.

Overigens heb ik de oplossing met dubbele DHCP en Synology DNS server getest en dit werkt. Het was helaas wel traag. Ik merkte dat browsen minder snappy ging. Ook waren de laadtijden naar de locale server (via een domeinnaam) erg lang.
Bekijk origineel

7 reacties

Inmiddels is de monteur langs geweest en hij heeft het modem zonder verdere vragen omgeruild voor een v10. Nu werk alles zoals ik zou verwachten.

Overigens heb ik de oplossing met dubbele DHCP en Synology DNS server getest en dit werkt. Het was helaas wel traag. Ik merkte dat browsen minder snappy ging. Ook waren de laadtijden naar de locale server (via een domeinnaam) erg lang.
Is er een wegcare specialist dit mij uitsluitsel kan geven? Aanstaande maandag had ik nog een monteur geplant staan, als ik duidelijkheid heb, kan ik deze afzeggen, anders hoop ik dat die kan helpen.
Reputatie 7
Badge +30
Nouja, omwisselen is altijd mogelijk. De vraag is of KPN het wil. En binnenkort zal er een WebCare specialist je daar antwoord op geven door de box wel of niet om te ruilen.
Weet jij of omwisselen wel mogelijk is? Dat voorkomt een hoop complexiteit.

Ik zal in ieder geval je andere tip eens proberen. Dank voor de heldere uitleg!
Reputatie 7
Badge +30
Persoonlijk zou ik natuurlijk zeggen dat die V9 al lang had omgewisseld moeten zijn voor een V10. Maar dat kan ik helaas niet voor je doen.

Maar, een DHCP server kan alleen een OFFER sturen als ie een DISCOVERY/gekregen heeft. Echter kan de V9 geen OFFER sturen omdat er geen IPs over zijn. De andere DHCP Server zal wel een offer sturen en de client zal dus een REQUEST doen voor dat IP
Misschien een "slim" (of dom) truucje, maar kan je eens proberen om de V9 DHCP range heel klein te zetten (ongeveer 1 apparaat) zodat je het IP dat de V9 kan uitgeven kan koppelen aan een DHCP Binding. Vervolgens zou de V9 toch geen IPs meer kunnen vergeven? En dan zou, theoretisch gezien, de andere DHCP server de DHCP requests beantwoorden, toch?
Helaas is er dan nog steeds een conflict mogelijk; twee servers die proberen IP adressen uit te delen. Sterker nog: een kan het niet eens meer! Volgens mij wordt het probleem hiervan alleen maar groter.

Probeer anders eens met Developer tools in Chrome/Firefox het vinkje van de DHCP server uit te zetten. Of op die manier de DNS server aan te passen.
Heb ik geprobeerd. Werkt niet. Gelukkig lijkt de EBv9 wel zo goed beveiligd dat dit soort hacks niet mogelijk zijn.

Verder, er zit geen bug in de NAT Loopback. Het werkt gewoon niet cq is niet aanwezig.
Ah. Dat heb ik niet uit de andere topics op kunnen maken. Ik ging ervan uit dat het er wel in zat omdat verbinden via HTTP soms wel werkt.
Reputatie 7
Badge +30
Misschien een "slim" (of dom) truucje, maar kan je eens proberen om de V9 DHCP range heel klein te zetten (ongeveer 1 apparaat) zodat je het IP dat de V9 kan uitgeven kan koppelen aan een DHCP Binding. Vervolgens zou de V9 toch geen IPs meer kunnen vergeven? En dan zou, theoretisch gezien, de andere DHCP server de DHCP requests beantwoorden, toch?

Probeer anders eens met Developer tools in Chrome/Firefox het vinkje van de DHCP server uit te zetten. Of op die manier de DNS server aan te passen.

Als je je eigen DHCP server hebt, kan je ook je eigen DNS server mee geven waaraan je een entry toevoegt die je eigen domeinnaam koppelt aan het interne adres van je NAS.

Verder, er zit geen bug in de NAT Loopback. Het werkt gewoon niet cq is niet aanwezig.

Reageer