Beantwoord

Verloop Glasvezel Upgrade 500/500

• 20 april 2015
  • 50 reacties
  • 1411 keer bekeken

Toon eerste bericht

50 reacties

Reputatie 6
Badge +12
ik heb een andere

maar als hij gigabit is is deze geschikt voor 500 neem ik aan

https://

bij die van mij brande het lampje oranje bij de 100 verbinding

deze brand nu groen 500 (gigabit verbinding)

Reputatie 4
Badge +3
Ben benieuwd ik ga eerst maar eens op vakantie en op 15 juni zie ik die monteur wel komen.

Ik hou jullie op de hoogte:D

Reputatie 7
,

Nou, dan hoeft die monteur ook niet bij je langs te komen, de NTU is prima. ;)

Waarom die afspraak dan gemaakt is... :@

Ik pak de VLAN's direct op vanaf de NTU en verspreid ze over mijn netwerk heen. Ik scheid de boel voor het bij mijn router aankomt. Dus TV en telefonie zijn nog gewoon mogelijk. Voor telefonie zou het makkelijk zijn om de Experiabox nog te gebruiken, maar telefonie gebruik ik niet, daar hebben we tegenwoordig mobieltjes + tal van gratis VoIP achtige toepassingen voor. Voor TV heb je geen Experiabox nodig, dit is een VLAN die KPN managed en ik enkel correct dien door te zetten.

Ik wil dit best uitleggen hoe je zoiets technisch in elkaar zet, maar ik weet niet of ik dat hier mag doen. Er is dan ook zeker wel wat kennis van VLAN switching nodig en je hebt de benodigde apparatuur nodig. Ik denk dat het belangrijkste is dat de KPN er dan geen support meer op kan leveren. De monteurs die de consument bedienen (en ik de afgelopen jaren ben tegen gekomen) hebben hier vaak geen kaas van gegeten.

Het voordeel is dat je alles helemaal zelf in de hand hebt tot de NTU. Daarna loopt je verbinding het KPN netwerk op en zijn er natuurlijk nog steeds regeltjes van pas. Belangrijkste voor mij is de site-to-site VPN's die ik heb draaien en de mogelijkheid tot een echte router. Met alle respect naar de Experiabox toe, maar ze zijn niet erg krachtig, draadloos is het al helemaal niet en je kunt maar heel weinig zelf aanpassen/bepalen. Alleen al het feit dat je geen eigen interne IP range kan bepalen was voor mij al reden om een alternatieve oplossing te zoeken.

Deze oplossing is overigens het makkelijkst op een glasvezel verbinding, maar het is ook mogelijk op de DSL verbindingen al heb je daar wel extra apparatuur voor nodig.

Reputatie 7
,

Dan heb je binnenkort weer een nieuwe uitdaging.

Zoals je misschien al weet switcht KPN van bridged-ITV naar routed-ITV en gaat de Experia Box een actieve rol spelen in de distributie van het TV signaal.

Ik heb jouw configuratie lang geleden ook even operationeel gehad, maar ben er snel weer van afgestapt.

Ik heb het meegekregen inderdaad, alleen niet op wat voor termijn en of bridged stopt met werken. Ik merk het wel. Het zal weinig problemen geven verwacht ik, ik kan altijd de experiabox gebruiken indien nodig. Eventueel kan ik natuurlijk zelf IPTV gaan routeren, maar dan moet ik me eerst verdiepen in de technische wijzigingen.

Heb jij daar al meer info over? Is dit gewoon VLAN 4 welke de Experiabox dan gaat routeren?

En jij gebruikt gewoon de Experiabox? Een router achter de Experiabox zetten is namelijk ook geen nette oplossing, 2x NAT geeft vaak problemen.

Reputatie 7
Routed-ITV zit op hetzelfde VLAN als Internet (6 dus) en deze is dus niet meer eenvoudig af te splitsen.

Daarbij komt dat je een IGMP proxy server op jouw router actief moeten hebben die de TV streams van KPN gaat distribueren.

Het op die wijze van spike aansluiten van een eigen router heeft mijns inziens meer nadelen dan voordelen, vandaar dat ik mijn tweede router gewoon achter de Experia Box geplaatst heb.

Dat iedereen zich zo druk maakt over double-natting is ook zwaar overdreven, de enige functionaliteit waar je problemen mee zou kunnen hebben is inkomende IPSec VPN en ook dat is eenvoudig te voorkomen.

Met een eigen router achter de Experia Box heb ik ook alle vrijheid en heb ik ook meerdere site-2-site verbindingen operationeel naar mijn kantoor en enkele klanten.

Reputatie 4
Badge +3
Sorry jongens maar hier worden wat namen door elkaar gehaald.

Ik (spike11) heb niks met vlan of routers van doen :@

Reputatie 7
Oeps mijn fout. :$

Gaat de stekker dan uit de bridged variant, oftewel VLAN 4? 

Het opzetten van de Routed variant gaat wel lukken, m'n switches en router kunnen allemaal met multicast verkeer overweg (IGMP Snooping, etc). Een IGMP proxy opzetten zal ook geen probleem zijn, de juiste instellingen achterhalen zal me nog de meeste 'problemen' bezorgen.

Wat zie jij dan als nadelen voor mijn setup? Ik ben even nieuwsgierig, aan je posts te zien heb je verstand van zaken. Ik heb echter bewust voor deze setup gekozen omdat ik de nadelen van de experiabox niet wil. Ik heb op dit moment ook zeker geen problemen. Het is natuurlijk geen setup die iedereen kan managen.

Wat betreft dubbel NAT, daar zijn altijd discussies over, maar er zijn wel degenlijk nadelen aan in bepaalde situaties. Niet voor iedereen even relevant, maar enkel al de performance hit die het geeft vind ik zonde. Daarnaast kan ik mijn verkeer direct shapen naar KPN toe, iets dat met dubbel NAT natuurlijk ook kan, maar dan zit de Experiabox ook nog aan het verkeer. Ik heb hier mee getest enige tijd geleden en dit maakt absoluut verschil. Maar goed, dat zijn keuzes.

Reputatie 7
glennos schreef:
Gaat de stekker dan uit de bridged variant, oftewel VLAN 4? 

Het opzetten van de Routed variant gaat wel lukken, m'n switches en router kunnen allemaal met multicast verkeer overweg (IGMP Snooping, etc). Een IGMP proxy opzetten zal ook geen probleem zijn, de juiste instellingen achterhalen zal me nog de meeste 'problemen' bezorgen.

Ik verwacht inderdaad dat de bridged variant zal verdwijnen. De V9 en V10 zijn voorzien van routed-ITV, de V8 en ZTE H220N (onofficieel de V7) zullen spoedig volgen. Ik verwacht dat er een pro-actieve vervanging zal gaan komen van de oudere TG789vn, TG787 en speedtouches.

Routed-ITV geeft een aantal mogelijkheden die je met het oog op innovatie niet wilt missen en de stap is dus logisch.

Één van de mogelijkheden is bijvoorbeeld de introductie van CAM CI+ module, iets wat natuurlijk wel een mooie ontwikkeling zou zijn.

Een IGMP proxy is inderdaad niet zo'n probleem, de vraag is echter of je zelf de moeite wel zou moeten nemen om zo'n ding te configureren terwijl je die gewoon managed in jouw Experia Box hebt zitten.

glennos schreef:
Wat zie jij dan als nadelen voor mijn setup? Ik ben even nieuwsgierig, aan je posts te zien heb je verstand van zaken. Ik heb echter bewust voor deze setup gekozen omdat ik de nadelen van de experiabox niet wil. Ik heb op dit moment ook zeker geen problemen. Het is natuurlijk geen setup die iedereen kan managen.

Het werkt uitstekend, maar als er storingen zijn, dan moet "de expert" (jij dus) er zijn om het te verhelpen.

Bijvoorbeeld als er een TV ontvanger gereset moet worden, dan werkt dat alleen als de Experia Box de hoofdrouter is (op vlan 6) en dat betekent dan of kabeltjes omhangen of de configuratie van de managed switch achter de NTU tijdelijk aanpassen. Dat lukt mij (en jou) ook wel, maar mijn vrouw en kinderen dus niet en als ik dan op zakenreis ben... ...nee, toch maar niet doen.

glennos schreef:
Wat betreft dubbel NAT, daar zijn altijd discussies over, maar er zijn wel degenlijk nadelen aan in bepaalde situaties. Niet voor iedereen even relevant, maar enkel al de performance hit die het geeft vind ik zonde. Daarnaast kan ik mijn verkeer direct shapen naar KPN toe, iets dat met dubbel NAT natuurlijk ook kan, maar dan zit de Experiabox ook nog aan het verkeer. Ik heb hier mee getest enige tijd geleden en dit maakt absoluut verschil. Maar goed, dat zijn keuzes.

Ik heb al jaren een tweede router achter mijn Experia Box en ervaar hiermee nul comma nul problemen en dat terwijl ik toch niet de gemiddelde huis tuin en keuken gebruiker ben en dus ook wel het een en ander vraag van mijn routers.

De overhead van double-natting is te verwaarlozen en ik merk echt geen verschil of ik gebruik maak van ons privé netwerk (direkt achter de Experia Box) of van mijn zakelijke netwerk (achter de tweede router, een Cisco RV180W).

Op beide gaat de teller ruim over de 500Mbps, worden files van en naar de NASsen net zo snel gesynchroniseerd en merk ik absoluut geen verschil in het dagelijks gebruik.

En last but not least, mijn huidige netwerk is al meer dan 50 miljoen seconden zonder enig niet geplande onderbreking operationeel.

Reputatie 4
Badge +3
ben inmiddels weer terug.

En ja tijdens vakantie postbode 5 huizen verder pakket afgegeven met nieuw glasvezelkasje.

Dezelfde als foto van eerder verstuurd kastje met dit verschil er zit een cat6 kabeltje bij (rood)

Ben benieuwd want aanstaande maandag komt monteur volgens mij voor niks.

Kpn zou toch moeten weten wat er bij mij thuis aan de muur hangt.

De oplevering naar 500 zou dus aanstaand week zijn.

Zit er schil in die kabeltjes?

Want de kabel die er nu aan zit (50 cm) is pas enige weken vernieuwd ( cat 5e)

Reputatie 6
Badge +12
nee cat6 is beter (zeggen ze) meer mhz

cat5e kan ook gewoon gigabit aan hoor deze kun je ook gebruiken

het gaat hier om 500mbit is dus de helft

Reputatie 4
Badge +3
De cat5e kabel is door monteur aangesloten paar weken terug omdat ik steeds een slecht wifi signaal beneden heb.

Dit is nog steeds niet opgelost.

Elke keer als er een monteur komt word deze kabel vervangen en word steeds langer die kabel.

De rode van het pakket (cat6) is korter.

Benieuwd of ie deze nu aansluit.

Het liefst zou ik in aanmerking komen voor de v10 maar deze lijkt van goud te zijn want deze krijg je niet zomaar en elke keer een ander verhaal zelfs monteur geeft aan dat het wifi signaal met een v10 opgelost zou kunnen worden.

Misschien deze monteur??

Reputatie 6
Badge +12
nou dan mag mij die monteur (monteur) mij vertellen wat een kabel met wifi te maken heeft

u zegt slecht wifi

koop dan een eigen ap dan ben je van het probleem af

ja een v10 is ook de oplossing

maar ik heb naast mijn v10 een eigen router r7000 omdat een eigen router meer mee in kan stellen

de v10 is een verbetering maar is ook nog niet alles

zoals ik mis ik een gast wifi en een Parental controls (rare site's blokkeren) op een v10

Reputatie 4
Badge +3
Dit heb ik zelf ook al die monteurs gevraagd maar telkens andere antwoorden en vrij technisch

haha

De laatste keek alleen de aansluiting aan en zei ik zie het al gaat naar auto en komt weer met kabeldoos binnen en jawel weer kabeltje.

Ik vind dat als je 100€ per mnd betaald dat je ook niet zelf nogeens een ap of de wifi verstrerker van kpn aan moet schaffen om het goed te laten werken.

Dan moet kpn maar ipv v10 maar de wifi versterker geven en niet dat je zelf ook nog eens 80€ moet betalen daarvoor maar dat is mijn mening.

Benieuwd wat het maandag weer word en wanneer de upgrade naar 500 het doet

Reputatie 6
Badge +12

welke experiabox heb je nu dan bij jou pakketje wat je hebt gekregen

is zeker een v9

ik vind ook dat je gelijk hebt

je hebt een glasvezel 500/500 en betaald genoeg

dan vind ik dat je dan recht hebt op een goed werkende ac router een v10 dus

ze worden uitgeleverd als je naar vsdl gaat heb ik gelezen

dit vind ik raar omdat je bij een 500 verbinding het wifi ac harder nodig hebt

nou als een webcare dit even oppakt kunnen zij jou verder helpen

niet aan een kabeltje hoop ik :(

Reputatie 7
spike11 schreef:
Dit heb ik zelf ook al die monteurs gevraagd maar telkens andere antwoorden en vrij technisch

haha

De laatste keek alleen de aansluiting aan en zei ik zie het al gaat naar auto en komt weer met kabeldoos binnen en jawel weer kabeltje.

Je hebt monteurs :D en "monteurs" :( en een "monteur" die de netwerkkabel tussen Experia Box en glasvezelmodem gaat vervangen omdat de wifi slecht is, heeft waarschijnlijk de basisschool niet eens afgemaakt, wat en onzin. Dat kabeltje heeft geen enkele impact, zelfs niet bij 500Mbps glasvezel verbindingen.

Wifi op een andere verdieping dan de verdieping waar de Experia Box staat zal altijd een uitdaging blijven.

Ja de wifi van de V10 is vele malen krachtiger dan die van andere Experia Boxen en zelfs krachtiger dan menig ander merk router. Wat dat betreft is de V10 een gigantische vooruitgang t.o.v. zijn voorgangers.

Toch zijn twee verdiepingen nog steeds moeilijker te overbruggen en als je vloerverwarming hebt of een aluminium ondervloer onder laminaat danwel zware bewapening in de vloer, dan is één verdieping al een uitdaging.

Dit is inherent aan wifi en dan blijft het plaatsen van een wifi accesspoint op de andere verdieping noodzakelijk.

Reputatie 4
Badge +3
In mijn situatie

Gebruik van twee pc alle bedraad aangesloten geen probs op boven verdieping.

Het enige dat het wifi signaal gebruikt zijn mijn 2 telefoons samsungs s3

Mijn ipad en mijn asus nexus7 tablet.

Deze worden beneden gebruikt waar ook de experia box hangt ( v9) niks geen muren of zoiets dergelijks ertussen.

Ze (kpn) en ik hebben al alle kanalen gebruikt van de v9 maar het lost ( nog) niks op.

Bij het pakket zat alleen het bovenste deel van glasvezel kastje, adapter en het rode (cat6) kabeltje.

Misschien heeft maandag die monteur een experia bij maar denk het niet.:D

Zou het te maken kunnen hebben dat langs mij (buurman) een kantoor zit en dit mijn signaal dan zou kunnen storen??

Dit kantoor zit vast aan mijn woning?? of zeg ik nou iets stoms

Reputatie 7
Als je dat nog niet gedaan hebt, installeer dan eens de app Wifi Analyzer op zo'n S3.

Op welk kanaal staat jouw V9 nu?

Zijn er veel andere wifi zenders zichtbaar en wat is het beste kanaal (minste overlap met andere zenders)?

Vermijdt kanaal 13, daar kan in ieder geval jouw iPad niet tegen.

Wil je zeggen dat zelfs beneden op een "zichtlocatie" van jouw Experia Box de wifi slecht is?

Wat ervaar je dan precies?

Wat is de snelheid over wifi? (app speedtest)

Reputatie 4
Badge +3
Dit heb ik al allemaal gedaan.

Het kanaal staat nu op 6 dit was het beste wat nu getest is door kpn.

Er zijn 10 a 12 zenders zichtbaar

Wifi word alleen beneden gebruikt.

Onstabiele internet verbinding op s3

En ipad  zeer traag 

Nexus gaat meestal het beste

Speedtest van kpn (was aanbevolen door kpn) is dan 7 mbit soms 12 en heel af en toe 20 mbit bij een abo van 100/100.

Reputatie 7
Speedtest van KPN werkt helemaal niet via die apparaten, ik neem aan dat je de app speedtest gebruikt.

Wat zijn de resultaten t.o.v. de server van Solcon in Dronten?

Heb je toevallig ook een "draadloze" verbindingsset van KPN in gebruik?

Dat je en abonnement van 100Mbps hebt is bij deze metingen niet relevant.

Reputatie 4
Badge +3
Ik gebruik idd de app speedtest

Er zit wel verschil in als ik die van Solcon in dronten gebruik.

20 mbit down 18 mbit up op dit moment.

Zal wat verschillende metingen doen vanavond om te kijken of er verschil in tijdstippen zitten.

Normaal pakt ie Arnhem wat is het verschil in server dan.

Ben woonachtig in brabant

Nee ik heb geen verbindingsset waaarom zou ik, gebruik het wifi signaal alleen voor datgene zoals eerder vermeld

Reputatie 7
Bij speedtest metingen heb je natuurlijk niet alleen te maken met de infrastructuur van KPN, maar ook met de infrastructuur naar de gebruikte server.

Het kan dus prima zijn dat deze infrastructuur de bottleneck vormt voor de snelheid.

Mijn ervaring is dat de infrastructuur naar de server van Solcon in Dronten een betrouwbaar beeld geeft.

Op deze server meet ik ook netjes mijn 500Mbps glasvezel aansluiting, terwijl ik ook een server kan kiezen waar ik niet meer dan 40Mbps haal.

Dat is ook de reden waarom KPN aangeeft dat het beste de "eigen" speedtest (overigens ook gewoon Ookla) gebruikt kan worden.

Reputatie 4
Badge +3
Nou monteur geweest vanmorgen.

Glasvezelkastje toch maar vervangen ondanks dat deze hetzelfde was wat ik al had.

Na 2 uur ff speedtest gedaan en al werkend 511 mbit down en 498 mbit up.

Wifi probleem besproken maar daar komt ie ook niet uit.

Om 12uur ff tv aangezet en toen begon de ellende geen tv zowel beneden als boven.

wel internet en telf.

Ks gebeld van 1uur tot 3uur aan telf gehad modem kapot en meteen maar de v10 gevraagd.

Nee niet te krijgen ( het systeem maakt uit wie er een krijgt en wie niet) we sturen weer een v9 op, maar gaf aan daar niet op te wachtten en ff modem opgehaald bij de kpn winkel.

Het was een hele diskussie die v9.

Om 5 uur modem opgehaald en wat denk je nu wel tv maar geen telf meer.

Weer ks gebeld om 6 uur en nou weten ze het helemaal niet meer en weer ticket gemaakt voor monteur.

Alleen weten ze nou nog niet wanner deze komt

Hier word ik echt niet goed van

Reageer