Beantwoord

Vermijden Chinese netwerk-apparatuur

  • 14 January 2019
  • 7 reacties
  • 587 keer bekeken

Reputatie 2
De laatste maanden worden er in de media meer en meer zorgen geuit over Chinese netwerk-apparatuur. Sommige westerse landen overwegen zelfs een verbod van apparatuur bepaalde Chinese fabrikanten.

Je kunt vraagtekens hierbij plaatsen, maar zelf wil ik het zekere voor onzekere nemen: de experiabox is van de Chinese fabrikant ZTE, overweegt KPN om andere apparatuur te gebruiken of krijgen klanten mogelijkheid om zelf andere apparatuur te kiezen en plaatsen. Of is de enige mogelijkheid die KPN aan klanten biedt om een andere provider te kiezen?
icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 15 January 2019, 09:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Als je een glasvezelverbinding hebt dan kan je nu al een eigen router gebruiken.
Voor VDSL verbindingen zal je helaas nog moten wachten op de overheid die met wetgeving zal komen om de vrije routerkeuze af te dwingen.

Overigens is de V10A van Arcadyan een Taiwanees product.
Reputatie 2
Als je een glasvezelverbinding hebt dan kan je nu al een eigen router gebruiken.
Voor VDSL verbindingen zal je helaas nog moten wachten op de overheid die met wetgeving zal komen om de vrije routerkeuze af te dwingen.

Overigens is de V10A van Arcadyan een Taiwanees product.

Bedankt voor deze aanvullende info, de V10A lijkt mij een prima alternatief.
een eigen router is niet echt mogelijk bij een glasvezel aansluiting
je moet een juiste router hebben die met de itv streams over weg kunnen
en dat is maar een beperkt aantal routers en consumenten producten bijvoorbeeld een router van de mediamarkt zullen hiermee niet overweg kunnen
en punt 2 is de telefoon als je die van kpn af neemt zit je nog aan de experiabox vast
voor mij was het mooi geweest als ik mijn r9000 kon gebruiken voor ook itv en een converter van netwerk naar telefoon wat wjb ook al aan geeft
en er komt bij dat een "vrije router keuze" dan ook echt vrij is en dat een routertje van de mediamarkt ook moet werken dat je daar ook gewoon de itv box op kan prikken
en er komt bij dat een edge router je parameters in moet stellen dit is niet echt te doen voor een leek
ik hoop dat het nog een keer komt een echte vrije router keuze
Reputatie 7
Badge +30
Hallo @DutchT, welkom! Wij hebben ook kennisgenomen van deze berichtgeving, waarin overigens géén bewijzen worden overlegd. Door de hele levenscyclus worden onze producten en diensten getest op veiligheidsaspecten. En daar blijven wij als KPN mee doorgaan. Vooralsnog hebben wij geen feitelijke kwetsbaarheden kunnen waarnemen. Tot zover ons standpunt hierin 😉.

Verder klopt het wat @wjb zegt. Wij sturen overigens geen V10A. In de eerste plaats, omdat we niet kunnen kiezen welk modem naar de klant gaat (en je dus zo weer een V10 kunt krijgen) en in de tweede plaats, omdat je huidige modem niet defect is. Heb je zo eerst voldoende informatie?
Reputatie 7
en er komt bij dat een "vrije router keuze" dan ook echt vrij is en dat een routertje van de mediamarkt ook moet werken dat je daar ook gewoon de itv box op kan prikken
Maar dan moet de leverancier dat routertje wel geschikt gemaakt hebben voor het netwerk van KPN en dus de IGMP proxy server t.b.v. IPTV geïmplementeerd hebben.
ja klopt wjb je hebt gelijk maar ik vind dat niet echt een vrije router keuze
ik vind dan ook dat een leek een vrije router keuze moet kunnen maken
en als je een nieuwe router koopt maakt niet uit wat netgear asus d-link enz.
het gewoon moet werken en niet overal rekening mee moet gehouden worden
ik zie trouwens dat ik vlan op kan zetten ik zie ook liever mijn v10 gaan
niks anders dan problemen met de loopback met poort 3671 wat intern niet te benaderen is
daarom heb ik nu domovea
maar dan heb ik het probleem met de huis telefoon heb ik de v10 box altijd nog nodig
ik hoop dan ook snel dat er een oplossing komt
en gewoon een eigen router aan de glasvezel kastje kan prikken zonder dat ik een edge router hoef te gebruiken
Reputatie 7
ik vind dan ook dat een leek een vrije router keuze moet kunnen maken
en als je een nieuwe router koopt maakt niet uit wat netgear asus d-link enz.
het gewoon moet werken en niet overal rekening mee moet gehouden worden

Helemaal eens en vandaar dat het ook zo belangrijk is dat de technische specificaties eindelijk eens gepubliceerd gaan worden zodat de leveranciers van al die routers de benodigde aanpassingen in hun firmware kunnen doorvoeren om hun routers geschikt te maken voor het netwerk van KPN. Het is uiteraard niet zo dat KPN haar netwerk moet aanpassen zodat al die routers zullen werken.