Beantwoord

Verplaatsen van Experiabox v10

  • 4 August 2019
  • 6 reacties
  • 900 keer bekeken

We hebben Internet en bellen (VDSL) en zouden onze Experiabox v10 graag verplaatsen, maar twijfelen nog of we dit zelf kunnen. De situatie is als volgt:

De hoofdaansluiting (een blauwe buis en kastje - vermoedelijk ISRA1) zit vlak bij de straat, vandaar loopt een kabel (via buizen) naar de meterkast, daar is hij nogal provisorisch gekoppeld aan een vergelijkbare kabel die verder loopt (ook via een buis) naar een telefoonwandcontactdoos. Dit zijn vier-aderige kabels met rood, blauw, oranje en wit. Op de wandcontactdoos zit weer een telefoonstekker, met daarin een kabel met ministekker (RJ11) die aan de andere kant is aangesloten op de DSL-ingang van de Experiabox. Daarachter zitten dan weer alle apparaten.

We willen de Experiabox graag ophangen en aansluiten bij de meterkast. Dat versimpelt de boel namelijk aanzienlijk. Zouden we de kabel (blauw-rood-wit-oranje) zelf kunnen knippen in de meterkast en (met het meegeleverde telefoondoosje van de Experiabox) kunnen aansluiten op de Experiabox? Ik weet dat er wat spanning op zal staan, maar dat is niet het punt. Ik heb weleens opgevangen dat de situatie weer verandert als pairbonding nog mogelijk is. Dat is in ons geval inderdaad mogelijk.

Daarnaast vroeg ik me af of het de moeite waard zou zijn om de kabel tussen de buitenaansluiting en de meterkast meteen te (laten) vervangen door een nieuwere variant?
icon

Beste antwoord door Anonymous 4 August 2019, 17:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Hallo @AvdBroek , volgens de bijgeleverde handleiding mag je met dat genoemde doosje inderdaad een aansluiting maken voor je modem.
Daarvoor heb je alleen de rode en de blauwe kabel nodig.
Pairbonding, indien mogelijk kan en mag dat alleen door een KPN-monteur geïnstalleerd worden, want in de telefooncentrale moet een aanpassing gebeuren en er moet een speciale kabel aan je modem gekoppeld worden die alleen een KPN-monteur heeft.
Via onderstaande link kun je zien wat er nu en in de directe toekomst op jouw adres mogelijk is:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
succes.
Badge +19
Zoals je het voorstelt moet het prima gaan. Maar is er geen kabel aangesloten op de experiabox? Bijvoorbeeld de tv ontvanger? En wellicht is je Wi-Fi ontvangst ook wat minder omdat he wellicht wat verder van de experiabox af zit. Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden.
Hallo @Joep1965 ,
als de Experiabox in de meterkast hangt kan de wifi wat minder zijn, maar dat is heel persoonlijk, aard van de woning, wifi-drukte in de straat enz.
Misschien moet je 1 of meer gaten boren voor een LAN-kabel naar de tv-decoder.
Zelf heb ik dat opgelost door een powerlineset te monteren, dan heb je een LAN-verbinding via je eigen stroomnetwerk, maar een rechtstreekse kabel is stabieler.
Reputatie 7
Badge +24
Hi A, welkom op ons forum.

De heren hierboven hebben alles al gezegd. De verplaatsing zelf zoals je het hierboven omschrijft zal geen problemen geven, verwacht ik. Het enige waar je nog rekening moet houden, en al aangegeven, is je WiFi en het aansluiten van je andere apparaten. Dat is een kwestie van uitproberen, ik adviseer altijd een utp kabel te gebruiken indien mogelijk en pas daarna naar draadloze mogelijkheden te kijken.

Laat het ons weten mocht je nog vragen hebben.
Bedankt voor de behulpzame reacties! In dit geval verandert er weinig aan de afstanden tussen de Experiabox en apparaten. Er zijn namelijk maar 2 apparaten met kabel aangesloten op de Experiabox. De rest staat in andere ruimtes en is afhankelijk van wifi. Door de verplaatsing ontstaat de mogelijkheid om enkele van deze apparaten ook met kabels aan te sluiten omdat ik dan gebruik kan maken van buizen die ooit bedoeld waren voor telefoonkabels. Kwestie van nieuwe kabels trekken en wandcontactdozen aansluiten. Ik verwacht dus vooral een verbetering van de verbinding door het gebruik van (nieuwe) kabels.

Mocht ik nog vragen hebben dan laat ik het zeker weten. Nogmaals bedankt!
Reputatie 7
Badge +24
Graag gedaan uiteraard.