Beantwoord

Verschil in snelheid DSL binnen zelfde woonplaats

• 21 juli 2017
  • 20 reacties
  • 345 keer bekeken

Hallo,

Onlangs ben ik verhuisd binnen hetzelfde postcode gebied. Nu kwam er vlak voor de verhuizing een flyer van KPN door de bus met lekkere hoge internetsnelheden. Via https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search?utf8=%E2%9C%93&address=8401PJ&commit=Zoek kom je op snelheden van 100 en bounded zelf 200 mbit. Op mijn nieuwe adres https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search?utf8=%E2%9C%93&address=8401EN&commit=Zoek blijkt de snelheid maar op 32 mbit te liggen. Wat is het verschil? En kan ik de hogere snelheden ook op mijn nieuwe adres verwachten of aanvragen?
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 21 juli 2017, 17:25

Op je nieuwe adres kan je niet die hogere snelheid verwachten.

Dit verschil heeft te maken met de ligging van de huizen en de ligging van de KPN straatkasten en wijkcentrales.
Zie deze site voor een mooi kaartje.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hey Eltjo, welkom hier! Robin heeft de reden al gegeven. De lagere bandbreedte daar ligt aan de afstand tussen de huizen en de kast waar ze op aangesloten zijn. Voor zover ik hier kan zien is 8401EN niet aangesloten op een van de straatkasten die te zien zijn op Robin's site. Dat betekent dat ze of inderdaad op de wijkcentrale aangesloten zijn, of dat er nog een andere straatkast ergens tussen staat die daar niet op te zien is.

Het is niet mogelijk om een hogere snelheid aan te vragen. Wel kun je fourstack in de gaten blijven houden. Als er een upgrade van het netwerk gepland wordt voor dat adres zal het daar zichtbaar worden.
Reputatie 7
Badge +30
Op je nieuwe adres kan je niet die hogere snelheid verwachten.

Dit verschil heeft te maken met de ligging van de huizen en de ligging van de KPN straatkasten en wijkcentrales.
Zie deze site voor een mooi kaartje.
Reputatie 1
Blijft een raar fenomeen, mijn boven- en onderburen (flat 3 woonlagen) hebben volgens fourstack resp.55 en 41 Mbit/s en ik, in het midden, heb max. 30 Mbit/s.....
Reputatie 1
In mijn vorige post meldde ik nog max. 30 Mbits, nu is dat naar 28 geduikeld. Niet veel, maar toch...
Reputatie 1
Klopt! Is nu 28 Mbits in fourstack, modem snelheid is nu 27,2 Mbits. Overigens heb ik een abo via XS4ALL, via KPN lijn, met een Fritz Box. Geheel tevreden met de verbinding, aangezien er, tot nu toe, geen noemenswaardige uitval is geweest sinds 2007
Reputatie 1
Inderdaad was ie wat hoger, ik meen iets van 36, echter toen moest VDSL nog 'inleren'.... maar de laatste tijd constant schommelend tussen 29,2 en 28,6. Geen uitval, dus erg stabiel.
Reputatie 1
Robin, Dank voor je reactie en tip.

Vr.gr., Richard
Reputatie 1
Hi, Situatie is nu zo dat upload ook is aangepast... ook naar beneden, nu 3.430 kBit/s i.p.v. 7.500 kBit/s.
Nu heb ik wel gezien dat er de afgelopen twee nachten, telkens om 02:38cet, de lijn wordt gecleared en download is hetzelfde, maar de up is gedaald..... Inmiddels een mailtje gestuurd naar XS4ALL.
M.i. riekt dit naar onderhoud/ombouw in centrale....
Reputatie 1
Afgelopen vrijdag was ie weer lager...... maar even gebeld, wederom lager nu ook upload snelheid..... Omdat ik niet de (technische) snelheid, volgens fourstack, kan halen tevens abo naar beneden gesteld.
Lijnwaardes zijn OK en zou e.e.a. hoger moeten kunnen halen, wat wel het geval was dat door onweer heb ik modem offline gehaald....
Nieuw T-splittertje ontvangen voor VDSL en nu maar afwachten.

Wat ik wel vreemd vind dat ik de enige ben in de flat met zo'n lage download waarde, zie onderstaand staatje. Mijn waardes zijn in cursief rood zichtbaar. (28 M/bits down)

Reputatie 1
Geen bonding op de adressen aanwezig.
Klopt, via lijn komt ook nog een KPN Bel Altijd Vrij abo naar binnen.
Reputatie 1
Inmiddels al een dag of twee weer 33 down en 3,4 up.
Reputatie 1
Zeer stabiel nu, sinds laatste post 33 down en 3,4 up.
Reputatie 7
Badge +30
Voor zover ik hier kan zien is 8401EN niet aangesloten op een van de straatkasten die te zien zijn op Robin's site. Dat betekent dat ze of inderdaad op de wijkcentrale aangesloten zijn, of dat er nog een andere straatkast ergens tussen staat die daar niet op te zien is.Hier zit geen kabelverdeler tussen. Ze zitten dus rechtstreeks op de wijkcentrale.

Helaas denk ik dat dan de enige optie de kabelprovider is, aangezien alle andere (DSL)-aanbieders over het KPN netwerk leveren.
Reputatie 7
Badge +30
Maar als jij klant bent dan update fourstack. T zou zomaar kunnen dat de boven en onderburen wat te hoog geschat worden.
Reputatie 7
Badge +30
Die snelheid zie je op fourstack? Of ook terug in je DSL waarden van de Experiabox?
Reputatie 7
Badge +30
In het modem was die snelheid eerder ook hoger?
Reputatie 7
Badge +30
Op de Fritzbox kan je ook de stabiliteit iets lager zetten. Dan zal de snelheid waarschijnlijk iets omhoog gaan. Van die stabiliteit merk je hoogstwaarschijnlijk niets.

Verder zou je, als je die 7Mbit/s een groot probleem vindt, contact kunnen opnemen met XS4All zodat zij een monteur kunnen aansturen. KPN zelf kan hierin helaas niets doen zonder opdracht te krijgen van XS4All.

Robin
Reputatie 7
Badge +30
Hebben de andere adressen Bonding of niet?

Nieuw T-splittertje? Mag ik vragen waarom je een splitter gebruikt? Of neem je over dezelfde lijn ook analoge telefonie af?
Handig overzicht @RobinFlikkema!

Zie wel dat er straatkasten dichterbij zijn dan de wijkcentrale. Kan de aansluiting ook daar terecht komen? Is dat iets om bij KPN aan te vragen? Of is Ziggo echt het enige alternatief voor een snellere verbinding?
Dank voor de toelichting, ik ga het in de gaten houden.

Reageer