Verschil tussen AON en PON

  • 23 June 2022
  • 16 reacties
  • 6488 keer bekeken

Beste lezer,

 

Al een tijdje zit ik met wat vraagjes betreft de netwerk standaarden die KPN voor glasvezel (met name FTTH) implementeert. Het gaat om de verschillen met AON (actief) en PON (passief). Zelf denk ik al dat ik aardig op weg ben met het begrijpen van de standaarden, maar zou het graag willen laten bevestigen doormidden van deze forum

Bij AON (en de standaarden die daaraan verbonden zijn: Eof, gof) zijn de verbindingen altijd P2P, en dus heb je als het ware een glasvezel voor jouzelf tot aan de wijkcentrale? Bij PON (en de standaarden die daaraan verbonden zijn: GPON, XGSPON) wordt jouw verbinding gesplit met de hele straat (of soms meer/ minder) waarbij niet versterkte optische splitters worden gebruikt?

Als het bovenstaande klopt (wat ik dus niet weet) is AON eigenlijk toch voor de klant/ consument gunstiger? Je hebt dus geen ‘’verkeer’’ van andere huishoudens op jouw glasvezellijn, bovendien lijkt het mij minder storingsgevoelig dan PON, waarbij 1 huishouden de hele straat offline kan brengen. Wat ik dan niet begrijp is dat klanten te popelen om de switch van AON naar PON te maken:
https://forum.kpn.com/internet-9/bestaande-glasvezel-aansluiting-omzetten-naar-xgspon-550611

Deze forum bericht begrijp ik ook niet zo goed:https://community.t-mobile.nl/algemeen-490/welk-type-glasvezel-aon-gpon-krijg-ik-bij-overstap-naar-t-mobile-338629/index2.html
Een switch van AON van PON zou toch niet zomaar mogelijk moeten zijn, aangezien het een compleet andere netwerk type is.

 

Hoop dat ik al aardig op wegben, zelf heb ik Ziggo maar glasvezel vind ik een stuk interessanter, en wil graag de techniek begrijpen.

 

Alvast dank voor jullie reacties!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Toevallig hadden we hier gisteren een interessante discussie over. 

 

Het sharen zal bij ziggo en bij AON ook gebeuren maar dan op een andere plek begreep (in de wijkkast). In de praktijk zal je met PON niks merken ervan. Behalve als de hele buurt gaat downloaden maar dat had je bij ziggo dan ook gemerkt omdat het wijkkastje WEL de verbinding deelt natuurlijk.

 

Over XGS-PON, je kan dan wel hogere snelheden, je ziet steeds meer 8Gbp/s aanbiedingen.

XGS.PON heeft namelijk 10Gbit aan bandbreedte en G.PON maar 2.5 down en 1.25 up

Ook is deze minder gevoelig dan dat orginele PON waar een huis inderdaad iedereen kan storen

Hallo @MrLaurensH zie onderstaande link en je weet 'alles' over de glasvezeltechniek:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2052244

Toevallig hadden we hier gisteren een interessante discussie over. 

 

Het sharen zal bij ziggo en bij AON ook gebeuren maar dan op een andere plek begreep (in de wijkkast). In de praktijk zal je met PON niks merken ervan. Behalve als de hele buurt gaat downloaden maar dat had je bij ziggo dan ook gemerkt omdat het wijkkastje WEL de verbinding deelt natuurlijk.

 

Over XGS-PON, je kan dan wel hogere snelheden, je ziet steeds meer 8Gbp/s aanbiedingen.

XGS.PON heeft namelijk 10Gbit aan bandbreedte en G.PON maar 2.5 down en 1.25 up

Ook is deze minder gevoelig dan dat orginele PON waar een huis inderdaad iedereen kan storen

Thx voor het snelle antwoord. Met deze info is het plaatje compleet (:

 

Dus technisch gezien is klant technisch AON toch beter, ook al is het verschil met PON MVP1 relatief klein. Helemaal als klanten een eigen modem willen gaan gebruiken in AON toch echt de klantvriendelijker techniek. Vervangen van een ONT (PON dus) door een eigen keuze is moeilijker dan als bij AON (en dus de NTU).

Ik zit in de rare situatie dat ik een van de enigste die gebruik maakt van Ziggo, rest is overgeschakeld naar KPN. Ik haal dus bijna altijd de gegeven snelheid. Heb een haalbaarheid onderzoek bij KPN netwerk gedaan, €20.000 voor een AON aansluiting . Ziggo heeft toen die tijd mij aangesloten op hun netwerk, ondanks in technisch gezien niet binnen de bebouwde kom val, dus love naar Ziggo daarvoor, KPN had daar dus overduidelijk geen zin in.

 

Ook een haalbaarheid onderzoek bij delta gedaan €2000 dus stuk goedkoper, echter zit ik dan vast aan PON, bovendien heeft Delta veel meer storing dan KPN en Ziggo als ik de statistieken op bijv allesstoringen terugkijk. Een groot voordeel dat Ziggo heeft is de combinatie met vodafone waardoor ik gebruik kan maken van een internationaal mobiel netwerk, zoiets op zo'n hoog kwaliteit kan KPN als provider niet aan zijn klanten bieden, tmobile wel maar die leveren geen diensten op delta enkel alleen ODF en KPN netwerk.

 

Kortom ik zit vast aan Ziggo…

 

Maar thx voor jouw antwoord

Hallo @MrLaurensH het voordeel van Delta is wel dat je daar tot 8Gbit/s snelheid kan krijgen en bij de meeste andere providers maar tot 1Gbit/s.

 

Hallo @MrLaurensH het voordeel van Delta is wel dat je daar tot 8Gbit/s snelheid kan krijgen en bij de meeste andere providers maar tot 1Gbit/s.

 

En de betere upload snelheid. KPN gaat vast ook wel met 8 Gbit/s komen (vandaar al dat omzetten naar XGS-PON)

Hallo @MrLaurensH het voordeel van Delta is wel dat je daar tot 8Gbit/s snelheid kan krijgen en bij de meeste andere providers maar tot 1Gbit/s.

 

Hoi Jan,

Had dat al gezien ja, dus bij Delta future proof. Ook al kan ik mij niet voorstellen dat KPN zo'n zelfde snelheid nog jaren uitstelt. 

 

Bij mijn Ziggo verbinding mag ik duimen op 100 mbit uploaden aan het eind van het jaar, wanner zo'n beetje alle klanten zijn overgeschakeld op Docsis 3.1 XD

 

Hallo @MrLaurensH het voordeel van Delta is wel dat je daar tot 8Gbit/s snelheid kan krijgen en bij de meeste andere providers maar tot 1Gbit/s.

 

Hoi Jan,

Had dat al gezien ja, dus bij Delta future proof. Ook al kan ik mij niet voorstellen dat KPN zo'n zelfde snelheid nog jaren uitstelt. 

 

Bij mijn Ziggo verbinding mag ik duimen op een 100 mbit uploaden aan het eind van het jaar, wanner zo'n beetje alle klanten zijn overgeschakeld op Docsis 3.1 XD

 

Jammer dat dit allemaal nog niet mogelijk is bij je. Ik ben op dit moment nog een (opzich tevreden) Ziggo gebruiker maar krijg hopelijk binnenkort glasvezel. Het kastje ligt al in huis maar is nog niet geactiveerd, moet nog andere monteur komen van KPN netwerk en daarna nog een monteur van KPN Provider voor de NT. Qua dat is het wel een gedoetje, maargoed als het straks allemaal werkt alleen maar blij.

 

Ik ga een eigen server draaien zodat ik niet meer een VPS nodig heb. Hiermee bespaar ik al 12,50 per maand. Daarnaast heb ik nu nog Google Drive waar ik 9,99 voor betaal. Ook dat zal ik dan besparen. (Uiteraard kost zo'n server ook geld maar dat is op termijn dan wel terug te krijgen). Enige nadeel vind ik wel dat je geen eigen PTR record kan laten hangen aan je IP adres dat zou nog het gaafste zijn maar is niet zo heel erg.

Ben zelf tevreden over de diensten die Ziggo aanbied. Denk daarbij aan hun Mediabox next, bij KPN is dat toch een stapje terug kwa gebruikersvriendelijkheid/ interface(5 jaar geleden verhuisd, voorheen hadden wij wel kpn). Maar het probleem is vooral wat Ziggo niet aanbied. Zelf ben ik al overgeschakeld op Docsis 3.1, met het uitschakelen van analoge tv en radio zou 500 Mbit upload haalbaar moeten zijn. 

Wat mij dan als klant frustreert is dat Ziggo de snelheden kunstmatige laag houdt. Zij kunnen met Docsis 3.1 echt wel hogere snelheden dan 50 Mbit bieden.

 

​​

Hallo @MrLaurensH het voordeel van Delta is wel dat je daar tot 8Gbit/s snelheid kan krijgen en bij de meeste andere providers maar tot 1Gbit/s.

 

Voordeel, als je een goede router heb heb je met een beetje geluk een 2.5 Gb WAN poort, en 4 GB LAN poorten, waar ga je in vredesnaam die snelheid optimaal gebruiken, die 1 Gb is voor minimaal 95% van de klanten nu nog een ruime overkill, gebruik je nooit, een beetje gezin met een paar kinderen komt al makkelijk weg met een 200 verbinding.

@MrLaurensH Ziggo gaat zeker omhoog met de upload, alleen moet eerst hun hele netwerk nog effe geoptimaliseerd worden, met de komst van de volgende Docsis, misschien ook nog wel op 3.1 gaat die omhoog, ze hebben de bandbreedte nog niet helemaal vrij op dit moment.

Reputatie 7

Wat mij dan als klant frustreert is dat Ziggo de snelheden kunstmatige laag houdt. Zij kunnen met Docsis 3.1 echt wel hogere snelheden dan 50 Mbit bieden.

Een DOCSIS 3.1 lijn kan tot 10Gbps downstream en 1Gbps upstream maar let op, die bandbreedte moet dus gedeeld worden door iedereen die op het netwerksegment aangesloten is. Die 1Gbps upstream gaat echt tot bottlenecks leiden als je de uploadsnelheid per abonnee verhoogt. Downstream is dat veel minder interessant immers Ziggo weet net zo goed als KPN dat er toch vrijwel niemand is die gemiddeld meer dan 100 à 200Mbps verbruikt.

Wat mij dan als klant frustreert is dat Ziggo de snelheden kunstmatige laag houdt. Zij kunnen met Docsis 3.1 echt wel hogere snelheden dan 50 Mbit bieden.

Een DOCSIS 3.1 lijn kan tot 10Gbps downstream en 1Gbps upstream maar let op, die bandbreedte moet dus gedeeld worden door iedereen die op het netwerksegment aangesloten is.

Hoi wjb,

Deze snap ik niet zo goed.  Dat het netwerk gedeeld is wel. Maar ik dacht dat mijn coax lijn tot aan de ‘’pop’’ (CMTS voor Ziggonetwerk dacht ik??) aangesloten was, en dus een P2P is? Dan is enkel dat laatst stukje Docsis. Mocht dat het geval zijn zou Ziggo technisch gezien dan niet de CMTS (of hoe je het ook wilt noemen) met glasvezel kunnen voorzien van bijvoorbeeld 15 gbit download, en 2 gbit upload? Zal toch waarschijnlijk nooit voorkomen dat elke Ziggo abonnee gebruikt maakt van gigabit abonnement bijvoorbeeld 500 mbit upload.

 

​​​​​@MrLaurensHZiggo gaat zeker omhoog met de upload, alleen moet eerst hun hele netwerk nog effe geoptimaliseerd worden, met de komst van de volgende Docsis, misschien ook nog wel op 3.1 gaat die omhoog, ze hebben de bandbreedte nog niet helemaal vrij op dit moment.

Ik ben zelf niet zo bekend met docsis als met glasvezel (dus correct me if i am wrong). Maar met het afsluiten van analoge radio en TV verwacht ik nu juist wel dat Ziggo dat extra bandbreedte vrij heeft, andere providers (niet in NL ofc) zijn bijv wel in staat om hogere snelheden te halen op dezelfde standaard. Ziggo heeft veel moete gestoken in het promoten van hun '’giganet'’ maar de upload blijft een lachertje. Dat 500 mbit upload een enorme uitdaging is snap ik. Maar 100 tot 200 moet toch haalbaar zijn?

 

Ik weet dat de kijken in de fritzbox voor beschikbare bandbreedte niet misschien helemaal de correcte manier is, maar dit zou toch aardig mijn theorie moeten bevestigen? 

(zoals je ziet wordt voor de '’send direction'’ nog altijd gebruik gemaakt van docsis 3.0)

Reputatie 7
Badge +24

Dit is het KPN forum hé ... misschien moet je die discussie over de upload bij Ziggo voeren op het Ziggo forum. Zomaar een idee ... ik dacht ik meld het ff ...

Dit is het KPN forum hé ... misschien moet je die discussie over de upload bij Ziggo voeren op het Ziggo forum. Zomaar een idee ... ik dacht ik meld het ff ...

haha, ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel interessante materie vind

Dit is het KPN forum hé ... misschien moet je die discussie over de upload bij Ziggo voeren op het Ziggo forum. Zomaar een idee ... ik dacht ik meld het ff ...

Misschien idd wel een goed idee. Ook al denk ik dat KPN medewerkers genieten van deze uitlatingen naar Ziggo XD

 

Reputatie 7
Badge +17

Dit is het KPN forum hé ... misschien moet je die discussie over de upload bij Ziggo voeren op het Ziggo forum. Zomaar een idee ... ik dacht ik meld het ff ...

Misschien idd wel een goed idee. Ook al denk ik dat KPN medewerkers genieten van deze uitlatingen naar Ziggo XD