Beantwoord

verschillende internetsnelheden op dezelfde postcode 2121RD

  • 18 October 2019
  • 8 reacties
  • 117 keer bekeken

Hoe komt het dat op mijn adres met postcode 2121RD nr *, in fourstack 12mb minder heb dan nummer 11 in hetzelfde gebouw?

icon

Beste antwoord door Ward_ 23 October 2019, 21:17

Bekijk origineel

8 reacties

Hallo @Meadow , ik meet op nr. 31Mbit/s en op nummer 11 52Mbit/s, zelfs 21 Mbit/s verschil.

Normaal gesproken worden die verschillen veroorzaakt door de afstand tot de centrale, hoe het in een gebouw met meerdere eigen aansluitingen werkt weet ik helaas niet.

Persoonlijk vind ik 31 Mbit/s ook al heel mooi, zelf haal ik niet meer dan 17Mbit/s bij mij thuis bij 1355 meter van de centrale.

 

Reputatie 7
Badge +28

Welkom @Meadow! Als we nog geen netwerkgegevens hebben van een adres wordt een voorzichtige schatting gedaan. Als er een KPN abonnement actief is op een adres kunnen we een betrouwbaardere indicatie geven. Op huisnummer 11 is een abonnement waardoor we precies weten welke snelheid daar haalbaar is. Op nummer 1 is het een schatting. Ik ga ervan uit dat het in de praktijk hoger uitvalt maar ga wel uit van 31Mb als je het abonnement afsluit. Dan kan het in de praktijk alleen meevallen.

Beide nummers zitten 685 mtr van de centrale, ik ben vorig jaar naar dit adres verhuisd en vooraf de snelheid bekeken omdat ik op mijn vorige adres over ruim 100 mbps beschikte, toen bedroeg dit hier nog 43Mbps en geen 31Mbps. Mijn broer hier vlak om de hoek beschikt nu ook over 100mbps. In Fourstack zijn voor mijn adres geen updates te zien. Wat moet ik nu denken over de betrouwbaarheid van het KPN netwerk als het gaat om internetsnelheden? En nu die naam KPN hussel? Die zou beter prutsel kunnen worden genoemd!! Uit noodzaak ben ik met mijn verhuizing overgestapt naar Ziggo.

Reputatie 7
Badge +10

Dat alles adressen in het gebouw 685 meter van de centrale af zitten is in werkelijkheid natuurlijk niet zo. Die afstand is vanaf de gevel (de centrale invoer) naar de centrale. Inpandige bekabeling wordt daarbij niet meegenomen en kan dus wel degelijk wat schelen.

Waarom het van 43 naar 31 is gegaan is zo even niet te verklaren maar kan komen door verslechterde bekabeling buiten of andere zaken.

Dat je broer om de hoek over ruim 100 Mbit beschikt is wel te verklaren. Toen de woningen in dit pand moesten worden aangesloten op het kopernetwerk waren er niet voldoende aders beschikbaar in de kabel die naar kabelverdeler Ben-M loopt. Op die kabelverdeler zitten bijna alle andere woningen in de omgeving. Daarom moest er gegraven worden naar een andere kabel en dat is een kabel die direct naar de centrale loopt. Op dat moment was dat geen probleem omdat alle ADSL aansluitingentoch  uit de centrale kwamen.

Maar toen KPN begon met het verbouwen van kabelverdelers begon het wel uit te maken, Alle woningen in de omgeving hebben nu een koperlijn tot aan de kabelverdeler (en daarna glasvezel). Maar dit hoogbouwpand heeft dus koperlijnen die meteen helemaal naar de centrale lopen. En hoe meer afstand, hoe langzamer.

Dit zou nog kunnen verbeteren als er in de centrale ook Vectoring VDSL beschikbaar komt, net zoals in de kasten. Dan ga je naar een snelheid van 70 tot 80 Mbit. Maar tot die tijd is het helaas zoals het is.Dat is niet per se onbetrouwbaar. Enkel lastig uit te leggen en vaak ook lastig te begrijpen.

Dit is geen hoogbouwpand maar bestaat uit 3 woonlagen en is vergelijkbaar dan dat van mijn broer! KPN laat het hier afweten en daardoor helaas geen concurrent voor Ziggo. Glasvezels beloftes worden ook niet waargemaakt! Eigenlijk is KPN een slechte provider en dus ook voor XS4ALL waar ik vroeger zeer te reden over was! Wellicht is het beter dat KPN overgenomen wordt door een grote bv Duitse partij en XS4ALL Zelfstandig laten bestaan!

Reputatie 7
Badge +10

Drie woonlagen met in totaal 12 huisnummers is toch echt hoogbouw. Hoog gaat niet over het aantal meters. Zodra er meer adressen in 1 pand zitten en op meerdere woonlagen is het een hoogbouw. Maar wel of geen hoogbouw heeft niet te maken met het snelheidsverschil. De reden daarvoor heb ik al uitgelegd.

Er wordt momenteel in meer dan 60 plaatsen glasvezel aangelegd dus wat je precies bedoelt met niet waargemaakte beloftes weet ik niet.

Maar ik merk dat uitleggen geen zin heeft omdat je teleurgesteld bent en al naar Ziggo bent overgestapt.

Dus laten we deze discussie beëindigen en @Joran vragen het topic te sluiten.

Eigenlijk kunnen jullie het niet overtuigend uitleggen waarom deze verschillen bestaan! Maar erger nog hoe het aangepakt wordt! Het aloude monopolist gedrag van het staatsbedrijf der PTT waart nog steeds rond bij KPN maar “we are invincible” is gelukkig een voorbij station. Veel succes met KPN hussel! Het lijkt wel een kreet van een bingo met ballen! Als je geluk hebt valt je snelheid mee!

Reputatie 7
Badge +28

Jammer dat je zo reageert @Meadow. Dat dit niet is wat je wil horen snap ik, maar volgens mij zijn wij niets dan transparant en proberen we je duidelijk uit te leggen waar het verschil vandaan komt.

Reageer