Beantwoord

Verslechterde wifi, bereik is verminderd

  • 12 November 2021
  • 13 reacties
  • 171 keer bekeken

Goedemiddag, Al heel wat jaren klant bij kpn oa mbt internet. Tot een paar weken geleden perfect wifi bereik door het hele huis en directe omgeving van het huis. In de situatie is niets veranderd maar sinds een paar weken een zeer beperkt maw beroerd wifi bereik. Alleen nog maar in de woonkamer waar de wifi apparaat staat. Zelf dan hapert het af en toe. KPN wat hebben jullie gedaan? Het is onmogelijk dat na een kleine 10 jaar dit zo drastisch is veranderd. Ik dacht nog even, verouderd apparaat maar wat schets mijn verbazing, sinds diezelfde periode adverteren jullie in de media met de wifi manager. Dit kan haast geen toeval zijn. Mijn vraag is, wie hebben hier nog meer last van, weet het van de buren, die hetzelfde probleem plotsklaps ondervinden. En vraag aan de KPN, herstel de situatie zonder dat ik die wifi mnager moet gaan gebruiken, nogmaals toeval bestaat niet in mijn ogen.

icon

Beste antwoord door Lisa 14 November 2021, 14:22

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @DiemenT! Zou wat zijn als wij bij iedereen het wifibereik terugschroeven, daarmee veel bel- en chatverkeer genereren bij onze klantenservice alleen om klanten de Wifi Manager te laten gebruiken. De Wifi Manager bestaat al een geruime tijd, maar is vernieuwd en kan zeker een oplossing bieden. Kan het zijn dat jij en je buren op hetzelfde wifi-kanaal zitten? Dit wifi-kanaal kan overbelast zijn waardoor jullie beide problemen ervaren met de wifi. Normaliter past de Experiabox of BOX12 het wifi-kanaal automatisch aan. 

Werkt bekabeld internet wel goed? Welke snelheid haal je (bekabeld) als je een speedtest uitvoert? 
Daarnaast ben ik benieuwd wat voor apparaten verbonden zijn met het modem. begrijp ik goed dat je geen gebruik maakt van versterkers? 

 

EDIT: Om te checken welk wifi-kanaal het beste schikt, kun je een wifi analyzer installeren op je telefoon. Daarmee zie je de bezetting van wifi-kanalen in en om jouw woning. 

 

gebruik de wifi manager eens?

bij slecht wifi krijg je ws aanbod voor 2 wifi super  maar dan wel voor 59 euro:slight_smile:

Beste Lisa, Het zou inderdaad wat zijn als de KPN om de wifi manager te promoten het wifi bereik zou terugschroeven. Misschien is er een andere reden want ik ben absoluut nog niet overtuigd. Ik gebruik bijna 10 jaar KPN (tot een paar weken geleden tevreden) maar het gaat er bij mij niet in dat het wifi gebruik tot een paar weken geleden perfect was en nu waardeloos. Je vraagt wat dingen en je stelt wat dingen, ik zal die proberen te beantwoorden. Test met vaste verbinding, (sinds een half jaar glasvezel) Download 113,6 en upload 143,5.

Ik heb ook testen gedaan met het mbt tot het wifibereik. Op 2 meter afstand -48, op 8 meter afstand (zelfde ruimte -58, op drie meter afstand maar dan buiten (was altijd perfect) -70 en op de eerste verdieping (was altijd goed) ca 12 meter afstand -65. Ik heb de Experioa box v9.

Aansluitingen zijn 2x tv, vaste telefoon (nauwelijks gebruik) en vast internet. Niets aan verandert, altijd zo geweest.

Tot slot concludeer je dat ik geen gebruik maak van versterkers, dat klopt, maar dat is nooit geweest, en zoals gesteld ik gebruik al een kleine 10 jaar KPN. Ik ben ook zeker niet van plan om versterkers te gaan gebruiken om zoals een bericht van gebruiker510 stelt, “gebruik de wifi manager eens? bij slecht wifi krijg je ws aanbod voor 2 wifi super  maar dan wel voor 59 euro:slight_smile:”.

Nee, dan oriënteer ik me liever nog op een andere provider, één die wel goed wifi bereik realiseert.

Maw, herstel mijn wifibereik maar, zoals het de laatste 10 jaar was.

 

 

 

Badge +19

Anno 2021 is het bijna onmogelijk om goed wifi te hebben met alleen een modem.  Gewoon omdat er teveel WiFi in de lucht is.  Als jouw buren een flinke wifi versterker hebben neer gezeten drukt dat jouw wifi weg. Wat voor snelheden heb je nu met WiFi?

Reputatie 7
Badge +17

Dankjewel voor je reactie @DiemenT. Als ik kon ruiken waarom je wifi bereik is verslechterd en een knop had waarop ik kon drukken om het bereik te vergroten tot aan België, dan had ik dit aan je aangeboden. Helaas bestaat die knop niet. Dat het bereik drastisch verslechterd is moet dus een oorzaak hebben. Die oorzaak kan liggen bij de buren, in jullie woning, in het modem [Leestip: Uitleg over wifi en tips voor jouw draadloze internet thuis

Heb je een idee wat allemaal invloed heeft op je wifi bereik/snelheid? Hieronder een kort lijstje:

  • Elektronische apparaten denk aan: zonnepanelen (van de buren), babyfoon, magnetron
  • Ledverlichting: o.a. kerstverlichting
  • Wifi signalen uit de omgeving: Al helemaal als jullie allemaal op hetzelfde kanaal zitten. Hebben de buren aanpassingen gedaan in het wifi netwerk, dan kunnen omwonenden daar ‘last’ van hebben zoals @Joep1965 aangeeft. 
  • Woningisolatie: Is de woning kort geleden geïsoleerd, dan kan dit zeker invloed hebben op het bereik en de kwaliteit. 

We kunnen in ieder geval afstrepen dat het niet te maken heeft met het abonnement, want daar is niets aan veranderd. Nu rest ons nog de vraag waar het probleem wel vandaan komt en hoe dit opgelost kan worden. 

 

Ben je al iets wijzer geworden wat betreft de bezetting van wifi-kanalen rondom jullie woning? 

 

Anno 2021 is het bijna onmogelijk om goed wifi te hebben met alleen een modem.  Gewoon omdat er teveel WiFi in de lucht is.  Als jouw buren een flinke wifi versterker hebben neer gezeten drukt dat jouw wifi weg. Wat voor snelheden heb je nu met WiFi?

Echt wel!Met een v10 kan ik in het hele huis goed internetten.Geen idee of iemand ooit een v10 open heeft gemaakt,maar ik wel.Er zitten veel meer antennes in dan bij bijvoorbeeld de v10a,v9 en v8.

Beste Lisa, nou het wordt erger. Geen van de buren heeft iets aangepast, zitten niet op hetzelfde kanaal, niets en dan ook maar niets is hier bij mij veranderd. Zonnepanelen liggen er wel maar ver voordat de problemen zich voordeden. Ik schreef al “het wordt erger” sinds een paar dagen is het wel zo slecht dat terwijl ik in de buurt van de modem/router zit, lopen de filmpjes die ik volg voor een studie steeds meer en meer vast, nooit, en ik zeg nogmaals nooit, last van gehad. Voor werk en study is het nog nauwelijks vol te houden. Tevens zie ik dat ook netflix er veel langer over doet om te laden. 

Ik ben er helemaal klaar mee (met de kpn) als jullie alleen maar de schuld kunnen afschuiven op problemen hier, zoek ik wel wat anders. Nogmaals. Ben er klaar mee. Ik ga op zoek naar alternatieven, ga kijken voor een andere aanbieder die betere resultaten kan leveren dan de kpn. Jullie komen niet met de oplossing behalve dan naar anderen wijzen. “1 ding kunnen we afstrepen” Kpn, hou toch op!

Groet

Reputatie 7
Badge +17

Jammer dat je het zo ervaart @DiemenT. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat de oorzaak van plotselinge achteruitgang van alleen je wifi signaal, vaak wordt veroorzaakt door invloeden van buitenaf. Als dit absoluut niet het geval is, dan is dat oké. Het enige wat we dan nog kunnen uitsluiten is het modem zelf. Een modem heeft uiteraard ook een levensduur van x jaar. Als ik meteen een nieuw modem stuur dat geen succes oplevert, dan krijg ik achteraf te horen: ‘Ja allemaal gedoe voor niks, wil mijn oude modem terug’. Vandaar dat ik eerst een gesprek probeer te openen. Om zo een beeld te krijgen van de situatie om daarop te anticiperen. Ook zodat je weer 10 jaar vooruit kunt en niet volgende week weer contact op moet nemen.  

Goed,, ergens houdt het op natuurlijk.

 

Beste Lisa,, allereerst excuus voor de lange periode (maand) dat ik reageer op je bericht. Het is niet mijn aard dat als ik een discussie start zolang niets van me te laten horen. Echter, vervelende persoonlijke problemen op gebied van gezondheid waren de oorzaak (overigens geen corona). Nu dat ik weer fris en fruitig ben start ik de zoektocht naar een normaal wifi netwerk weer op. Ondertussen heb ik gekeken naar vergelijkingssites om uit te zoeken welke aanbieder mij wellicht een beter wifi netwerk kan garanderen. Heb nog geen beslissing genomen. Dat het anders moet is mij wel duidelijk. Ik betaal maandelijks een hoop geld voor het pakket en mag dan hopelijk verwachten dat op normaal wifi bereik. Niet alleen de afstand maar ook als ik dichterbij (minder dan een paar meter) van het wifi punt zit. Ik volg online cursussen en soms hapert het en soms stopt het volgen helemaal. Ook mijn zoon die studeert heeft hier last van, moet vanwege de corona lockdown de studie thuis online vi teams volgen, maar vaak lukt dit ook niet. Bovendien moppert mijn zoon regelmatig omdat is MB's op de telefoon moet bijkopen als hij series etc op zijn telefoon wil volgen, hij betaald een hoop geld voor het abonnement en als hij dan ook nog moet bijkopen omdat het niet lukt via wifi (op ook slechts een paar meter van het wifipunt, dan vraag ik me af, waar betaal ik maandelijks voor. Ander punt is TV staat naast het wifipunt en tv aanbieders zoals netflix starten ook een stuk langzamer op. In mijn eerste bericht vroeg ik mij af of de kpn bereik en sterkte van de wifi had teruggedraaid om mensen gebruik te laten maken van de wifimanager. Terugval wifi en reclame hierover klam namelijk op exact hetzelfde moment. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat dit zeker het geval is, alleen maar om extra versterkers te verkopen, toeval bestaat niet. Bovendien hoorde ik laatst van een familielid dat die min of meer exact hetzelfde had meegemaakt, veel slechter wifibereik en in dezelfde week een aanbieding van wifiversterkers in zijn mailbox. Ik zal ook eens een consumenten programma benaderen om te vragen of zij hier meer bekend mee zijn. Maar goed, misschien zit ik er wel helemaal naast, kan ook. Mijn zoektocht naar een beter wifibereik gaat door, 

mvg

Tom

Reputatie 7
Badge +7

“Ik ben er nog steeds van overtuigd dat dit zeker het geval is, alleen maar om extra versterkers te verkopen, toeval bestaat niet.”

Toeval bestaat niet? Waarom zou een apparaat bij u in de buurt niet storing kunnen veroorzaken waar dat eerst niet het geval was? Toeval bestaat wel degelijk, we hebben er zelfs een gezegde voor; een ongeluk komt nooit alleen.

Ik kan - maar uit uw posts maak ik op dat u het niet zult geloven - u verzekeren dat uw  bovenstaande zin grote onzin is. U denkt toch niet dat om een paar centen KPN in deze sterk concurrerende markt moedwillig een technisch probleem creëert? Wat denkt u dat monteurs sturen naar klanten dan gaat kosten? Iedereen gelooft tegenwoordig in kwade bedoelingen, kom op zeg!

Er is bij u of een enorme storing gaande of het modem is aan het overlijden. Er zijn u al allerlei mogelijke storingsbronnen genoemd, ik geef uw zonnepanelen een grote kans. Daar zit een inverter waarvan bekend is dat ze WiFi enorm kunnen storen. Soms geven ze na een jaar of tien zelfs de geest.

Om het modem uit te sluiten denk ik dat KPN u het beste een nieuw modem kan zenden.  Als u in uw profiel alle gegevens bijwerkt (alleen KPN kan die tevens zien) dan zal een moderator dat in orde kunnen maken.

Is het niet het modem dan heeft overstappen naar een andere aanbieder ook geen zin want dan zult u dezelfde problemen ervaren.

 

Reputatie 7
Badge +17

Fijn dat het weer goed met je gaat @DiemenT. Geen probleem dat je reactie op zich heeft laten wachten. Kun je de WifiManager doorlopen zodat ik ook inzicht krijg in de situatie? Ik ben benieuwd welk resultaat uit die tool rolt. Kun je daarna(ast) je gegevens eens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Naam contractant, postcode, huisnummer en klantnummer is voldoende. Dan kan ik meekijken:blush:

Dag Lisa, dank voor je bericht en dat je naar een oplossing zoekt (van jou in ieder geval een prettiger bericht dan van je “collega Ernst-Jan” daar werd ik alleen maar chagrijniger van).

Ik ben nog ook bezig met andere partijen maar zal zeker overwegen de wifi manager te gebruiken. Wat dat bijwerken van het profiel betreft, is dat alleen voor jou zichtbaar? Of voor iedereen. Hoor het graag

met vriendelijke groeten

Tom

 

Reputatie 7
Badge +17

Hey Tom! Ernst-Jan is net als jij een bezoeker op het Forum. Wel iemand die actief is en ook anderen graag helpt of informeert. 
Alleen de vakjes in je Forumprofiel waar “privé” bij staat zijn inzichtelijk voor KPN moderators. Informatie in de overige vakjes zijn wel zichtbaar voor anderen.