Vraag

Verstoring WIFI signaal door Zonnepanelen

• 13 juni 2018
  • 15 reacties
  • 7781 keer bekeken

Goedemiddag,

Wij zijn een bedrijf dat zonnepaneel verkoopt en installeert. Nu hebben we van 1 klant de klacht ontvangen dat het WIFI signaal zwak tot niet aanwezig is in huis na plaatsing van de zonnepanelen. Is dit mogelijk? Kan een zonnepaneel het signaal verstoren van de WIFI

Desbetreffende klant woont in de Bizetstraat in Amersfoort waar glasvezel aanwezig is.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet,

Koen van de Loo
KiesZon / Greenchoice

15 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Het zonnepaneel kan het tegenhouden, maar vermoedelijk is het de omvormer die een WiFi signaal uitzend die vermoedelijk zelfde ESSID en WPA-key uitzend en daardoor slecht bereik wordt ervaren.

Zonder meer info over de omvormer en de manier waarop die verbonden is kan ik hier weinig nuttigs over zeggen. Je ziet ook vaak dat installateurs zo'n (bagger, rommel, slechte) TP-Link versterker gebruiken en die als repeater inzetten met LAN poort en zo de omvormer aansluiten. Als de gebruiker dan met het WiFi netwerk van de TP-Link verbind is het inderdaad bagger als dat ver van de omvormer vandaan is.

Verder, met WiFi-Analyzer of inSSIDer of USurvey of iets soortgelijks kan heel makkelijk gekeken worden hoe de signaal sterkte is. Daar kan je ook direct mee zien of er een 2e signaal is.

Robin
Best Robin,

Bedankt voor je antwoord.

Er is een Growatt 2000s met WIFI stick (laatste versie, zwart) geplaatst, welke dus nog niet verbonden is met het netwerk. Zelf heeft de klant een wifi versterker (merk onbekend) toegepast zonder enig resultaat.

Kun je hier iets van zeggen?

Mvg,

Koen
Reputatie 7
Badge +30
Ik betwijfel een beetje of dit een directe relatie met elkaar heeft.

Ik neem aan dat de zonnepanelen niet tussen de gebruiker en het accesspoint zitten. Verder zie ik geen oorzaak-gevolg relaties.

Sowieso heb ik het probleem nog niet duidelijk want "wat is signaal zwak"? Hoe is dit gemeten? Etc. Als daadwerkelijk het BSSID van bijvoorbeeld de Experiabox veel minder is geworden dan voorheen dan zijn er of meer obstakels gekomen die het signaal tegenhouden of heeft de Experiabox een flinke oplawaaier gehad waardoor hij nu defect is.
Maar, ik zie ook genoeg mensen die over signaal roepen als daar niets aan gewijzigd is maar alleen het surfen als trager wordt ervaren, tja, dat ga je alleen troubleshooten door te kijken naar de symptomen. Is het bij alle websites zo? Alleen nieuwe? Geeft een speedtest wel goede snelheden etc

Er is nog een kleine kans dat GroWatt nu een leeg WiFi Netwerk uitzend. Dat de Experiabox (en versterker) op automatisch staan en dat die dus van kanaal zijn gewijzigd omdat de GroWatt nu een kanaal innneemt en dat dat kanaal wat nu gekozen is slechter presteert dan waar ie voorheen op stond. Tja, dat is gewoon proberen, even schakelen tussen 1, 6 en 11 en je weet t.

Kortom, ik zie de relatie niet echt.

Robin
Reputatie 7
Badge +10
Een omvormer maakt een sterk 50Hz "signaal", net zoals een zender (radio of wifi) dat doet.
Nu liggen die frequenties vele factoren uit elkaar, 50Hz vs 2.400.000.000Hz (2,4GHZ).
Maar de omvormer geeft harmonischen (boventonen) , die zijn onontkoombaar
En er zit flink vermogen achter en alles gaat dan weer door een laagdoorlaat filter (als het goed is) wat nooit alles kan tegenhouden, en vervolgens wordt het aangesloten op een onbedoelde antenne in vorm van het elektriciteitsnet.
Dus . . .
Fout zoeken is uitsluiten.
Testen door de omvormer en/of wifi uit te schakelen.
Die schakelt vanzelf uit als het donker is, ( maar niet helemaal ? )
Reputatie 7
Badge +30
Nou @KeesYagi, niet alle Omvormers gaan helemaal uit. Ik ken de GroWatt persoonlijk niet. Maar ik heb zelf een omvormer die op moet starten vanaf de zonne-energie en dus altijd echt uit is als er geen zon is.

Verder, hmm, zouden het de harmonischen zijn?
Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen Koen,

Ik kan mij voorstellen dat je opzoek gaat naar een antwoord. Een klacht is natuurlijk nooit wenselijk. Is er maar 1 klant die na het plaatsen van de zonnepanelen problemen ervaart met WiFi? Er zijn al wat reacties geplaatst wat een oorzaak kan zijn van een verstoring in het WiFi netwerk. Dit kan er dus mee te maken hebben. Er is meerdere apparatuur wat invloed kan hebben op een WiFi netwerk. Huishoudelijke apparatuur, zoals magnetrons en koelkasten, kunnen het draadloze netwerk verstoren, maar ook DECT-telefoons en andere elektrische of draadloze apparaten verstoren soms het WiFi Netwerk. Houd daarom je modem uit de buurt van deze apparaten. Het probleem kan dus in verband staan met het plaatsen van de zonnepanelen met bijbehoren apparatuur, maar het kan simpel weg ook toeval zijn en dat het ergens anders door is ontstaan. Het is misschien makkelijker om de klant contact op te laten nemen met onze klantenservice. Zo kunnen wij samen met de klant het één en ander controleren.
Reputatie 7
Badge +19
Hallo Koen, Ik heb geen bericht meer van je gehad. Mocht je later nog vragen hebben, kom dan gerust bij ons terug!
Hoi, vorige week heb ik zonnepanelen laten plaatsen.met een growatt omvormer. De omvormer functioneerd goed. Echter kan ik op de app shinephone niet zien wat er aan stroom wordt teruggeleverd. Het werkt niet op de Wi-Fi en/of vaste netwerk. Via een hotspot die de monteurs aanmaakte werkte het wel. Vreemd? Wat kan ik eraan doen om het werkend te krijgen, zodat ik het op mijn iPad kan zien?

Wie kan mij helpen?
Reputatie 4
Badge +6
@Roelofm,

zou je het volgende willen proberen:

Open de app "ShinePhone" en dan de volgende stappen:

1: Klik op het “+” teken rechtsboven in de app en selecteer “datalogger list”.
2: Druk minimaal 3 sec. op de datalogger in de lijst totdat er een pop-up komt met “Configure datalogger”.
3: Vervolgens vraagt de app om het serienummer van de datalogger in te voeren (input datalogger SN), de datalogger checkcode of een scan van de barcode. Hiermee koppel je de datalogger aan je account.

Kun je nu wel zien wat je teruggeleverd hebt?

Zo niet, welk type monitoringsmodule gebruik je (ShineWiFi of de ShineWiFi-S) en welke lampjes branden er op deze module?

Mvg Timo
Reputatie 4
Badge +6
@Roelofm,

is het inmiddels gelukt?
Dag Timo,

Ik zou hierin ondersteund worden door.een vriend van mij wat helaas niet doorging. Ik zal nog even moeten organiseren dat iemand mij hierbij helpt. Het is dus nog helaas niet gelukt

Groet Mario
Als ik druk op "+" zie ik alleen de opties

Installatie toevoegen
Parameters weergeven
Wijze van invoer

Ik kom dus geen datalogger tegen.....
Na wat zoeken door de app opties kom ik deze data logger tegen en kan ik configureren. Ik krijg uiteindelijk de melding; de server reageert niet, controleer de verbindingsstatus met behulp van de blauwe LED.

Wat wordt hiermee bedoeld?
Reputatie 4
Badge +6
@Roelofm,

blijft de "Blauwe LED" continu branden?

Zoja, druk kort op de "key" toets/knop op de monitoringsmodule en dan zou het probleem verholpen moeten zijn.

Mocht dit niet werken, welke monitoringsmodule gebruik je?

Mvg Timo
Hoi Timo, de melding van knipperend blauw led verlichting was een melding in de app. Echter bij de omvormer zie ik niks knipperen. Weet ook niet wat je met momitoringsmodule bedoeld...

Reageer