Beantwoord

vervangende Y-kabel experia v10 box

  • 11 December 2019
  • 5 reacties
  • 1838 keer bekeken

Beste KPN,

 

Ik heb een vraag betreffende een vervangende Y-kabel.

 

Net contact gehad met een chat medewerker voor een nieuwe Y-kabel ter vervanging van de huidige omdat hier een breuk in zit. Nu is mij verteld dat daar een monteur voor moet komen.

 

Ik snap dat er een procedure is waaraan gehouden moet worden dus heb met de betreffende medewerker geen probleem. Ik snap alleen niet waarom er een monteur moet komen om een kabeltje te verwisselen. Ik weet niet wat de kosten bedragen maar gok dat het een duur kabeltje wordt en verdoe daarmee ook de tijd van de betreffende monteur. Ik heb in het verleden zelf pc's gebouwd en gok dat ik dan ook zelf wel een kabeltje voor een modem kan wisselen.

 

Waar en hoe kan ik aan zo'n y-kabel komen?

 

Met vriendelijke groet,

 

Patrick Postma

icon

Beste antwoord door Alex van KPN 11 December 2019, 17:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Hallo @P.Postma , die Y-kabels mogen alleen door een KPN-monteur gemonteerd c.q. vervangen worden omdat zij de enigsten zijn die zo'n kabel hebben, zijn niet compleet los te koop.

Totdat de monteur geweest is kun je een RJ11-splitter kopen, die steek je in de DSL-aansluiting van de modem en je sluit van daaruit 2 telefoonkabels aan naar het IS-RA-punt, dan heb je een nood Y-kabel, zie afbeelding:

van daaruit 2 kabels naar isra

 

Ik ga voor een kabeltje geen monteur laten komen. Als dat de reden is spreek je van een machtspositie. Dan ga ik overwegen verder te kijken dan KPN.

Hallo @P.Postma , probeer het dan eens met de oplossing zoals ik eerder voorstelde.

 

Reputatie 7
Badge +24

Hoi P, welkom op het forum. 

Voor een Y-kabel is zeker geen monteur nodig mits je verbinding verder goed werkt en alleen de kabel nodig is. Dat is voor niemand handig. Ik vermoed dat hier sprake is van een verkeerde inschatting van de situatie door mijn collega. Mijn excuses. 

Hallo @P.Postma , die Y-kabels mogen alleen door een KPN-monteur gemonteerd c.q. vervangen worden omdat zij de enigsten zijn die zo'n kabel hebben, zijn niet compleet los te koop.

Ik spreek Jan niet graag tegen omdat hij het meestal goed heeft. In dit geval klopt dit niet, wij kunnen zo'n kabel opsturen. 

Bij deze overigens ook gedaan, de kabel is onderweg. 

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @P.Postma , die Y-kabels mogen alleen door een KPN-monteur gemonteerd c.q. vervangen worden omdat zij de enigsten zijn die zo'n kabel hebben, zijn niet compleet los te koop.

Totdat de monteur geweest is kun je een RJ11-splitter kopen, die steek je in de DSL-aansluiting van de modem en je sluit van daaruit 2 telefoonkabels aan naar het IS-RA-punt, dan heb je een nood Y-kabel, zie afbeelding:

van daaruit 2 kabels naar isra

 

Volgens mij werkt dit niet hoor …

Je kunt zo'n Y-kabel denk ik zelf wel maken... maar zo'n blokje als op de foto werkt niet. Daar geloof ik niks van.

Zo'n Y-kabeltje heeft aan 1 kant 2 stekkertjes die je in het isra punt steekt. Deze beide stekkertjes zijn normale telefoonstekkertjes met 4 contact puntjes, waarvan alleen de middelste 2 gebruikt worden.

Aan de andere kant van het Y-kabeltje zit ook een normaal telefoonstekkertje met 4 contact punten, die bij pair bonding dus wel alle 4 gebruikt worden. Contact punt 1 en 2 komen van het ene pootje van de Y vandaan, en contactpunt 3 en 4 komen bij de andere poot van de Y vandaan. Bijvoorbeeld. Ik weet niet op welke volgorde dat aangesloten is. Dat moet je dan ff nameten met een multimeter. Bij een goed Y-kabeltje.