Beantwoord

Verwachte ping tijd VDSL i.v.m. gamen

  • 19 August 2019
  • 18 reacties
  • 1226 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4
Beste allemaal,

Ik ben nu abonnee bij SKP (kabel) maar heb af en toe last van haperende verbinding waar de provider niet uitkomt. Vooral bij het gamen is dat vervelend. Als alles goed gaat heb ik via speedtest.net een pingtijd naar een testserver in de buurt van ca. 12 ms. (Bekabeld en Wifi)

Mijn vraag is: als ik overstap op KPN internet, wat voor pingtijden kan ik dan in de praktijk verwachten en hoe stabiel zijn ze, al dan niet in combinatie met TV kijken?

Beschikbaar op mijn adres:

Wat
Koper
Beschikbaar


Distributiepunt(en)
SDF

Technologie
Internet Snelheid
Koper/DSL
103 Mbit/s
Bonded Koper/DSL
206 Mbit/s

Ik heb een ISRA punt in de woonkamer (jaren 60 huis) waar nog enkel een blauwe en rode draad uit komt, zonder kunststof kastje, draadjes komen direct uit de dikke blauwe gepantserde kabel. Pair bonding zal niet mogelijk zijn tenzij KPN gratis het ISRA punt kan herstellen. Maar de absolute snelheid is voor mij ook niet zo belangrijk, wel een lage pingtijd.

Graag jullie ervaringen...

Met vriendelijke groet, Folkert
icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 22 August 2019, 10:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Fourstack geeft aan dat op jouw adres 206Mbps over bonded VDSL haalbaar zou moeten zijn.
Met die download snelheid heb je ook vast en zeker een aanzienlijke uploadsnelheid en daarmee zal de te verwachten pingtijd naar alle waarschijnlijkheid behoorlijk laag zijn.
Reputatie 5
Badge +4
Beste @wjb

Wat is behoorlijk laag? Onder de 12 ms zou mooi zijn maar vooral is de stabiliteit belangrijk.

Wat betreft bonding: bijgevoegd een foto van mijn ISRA punt, enkel 2 draadjes uit de buitenmuur van de woonkamer. Als je goed kijkt zie je dieper weg de gepantserde kabel en die kun je ook vrij simpel in de voortuin vinden, net onder de grond. Ik heb dus enkel een los blauw en rood draadje, ik schat zo'n 5 cm lang. De witte kabels die je eronder ziet lopen zijn coax kabels van mijn huidige provider naar de tv's (DVB-C)
Kan de KPN monteur dit herstellen? En wat zijn de kosten?

Ga niet bij KPN. Groot probleem met Packet Loss wat KPN niet snel oplost. Ze zeggen dat de lijn van hen schoon is, maar echter is dat niet zo. Ze negeren je wanneer je contacteerd over het probleem. Alles behalve KPN.
Reputatie 7
Ping tijden lager dan 12ms zijn absoluut haalbaar.
Ik hoop dat er snel iemand van KPN zal reageren voor het herstel van het ISRA punt.
Bij speedtest.net zie ik : ping 0 ms.
Dus dat werkt niet (goed) neem ik aan.

Jammer dat je lokale provider dat niet kan oplossen, speelt het bij andere abonnees ook ?
Eerst wat meer testen zou ik denken, met PC naar iemand met kpn aansluiting.
Het internet is een ketting met veel schakels, lastig dus om de vinger op een probleem te leggen, althans, voor mij.

Kun je het (IP) adres geven waar je spelletje tegen praat, dan kunnen anderen dat ook eens test-pingen.
Op de commando regel (voorbeeld) : ping kpn.com

PING kpn.com (145.7.170.135) 56(84) bytes of data.
64 bytes from kpn-simonly.nl (145.7.170.135): icmp_seq=1 ttl=242 time=7.12 ms
64 bytes from kpn-simonly.nl (145.7.170.135): icmp_seq=2 ttl=242 time=6.27 ms
64 bytes from kpn-simonly.nl (145.7.170.135): icmp_seq=3 ttl=242 time=6.05 ms
64 bytes from kpn-simonly.nl (145.7.170.135): icmp_seq=4 ttl=242 time=6.10 ms
64 bytes from kpn-simonly.nl (145.7.170.135): icmp_seq=5 ttl=242 time=6.31 ms
64 bytes from kpn-simonly.nl (145.7.170.135): icmp_seq=6 ttl=242 time=6.75 ms
64 bytes from kpn-simonly.nl (145.7.170.135): icmp_seq=7 ttl=242 time=6.05 ms
Reputatie 5
Badge +6
ping tijden zijn van nogal wat zaken afhankelijk, maar ook van de draad afstand tot de server,
het is ongeveer 1 ms per 100 Km kaal Einstein, Daar komt dan nog de server tijd bij en
de interupt tijden van je PC of tablet. En dan nog de drukte op je 1/80 overbookte aansluiting.

In voorbeeld hierboven haal ik ongeveer 8 tot 9 ms, en naar speedtest server 7 ms, google 6 ms
maar als het druk is in de wijk wordt het wel langzamer, bv 11 -13 ms

(VDSL 70 Mbit)
Reputatie 5
Badge +4
Bedankt voor jullie reacties!
Op dit moment haal bij mijn kabelaar 11 ms via speedtest.net waar ik tevreden mee ben. Helaas laat de stabiliteit van de verbinding laatste tijd te wensen over. De monteurs komen wel steeds braaf zoeken maar lossen niets op omdat het probleem maar af en toe optreedt. Uiteraard altijd als je zit te gamen...

Maar met een overstap naar KPN VDSL wil ik natuurlijk niet van de regen in de drup raken dus vandaar eerst wat informatie inwinnen.

Mijn ping resultaat op de kabel:
64 bytes from static.kpn.net (145.7.170.7): icmp_seq=1 ttl=242 time=17.5 ms
64 bytes from static.kpn.net (145.7.170.7): icmp_seq=2 ttl=242 time=16.3 ms
64 bytes from static.kpn.net (145.7.170.7): icmp_seq=3 ttl=242 time=16.9 ms
64 bytes from static.kpn.net (145.7.170.7): icmp_seq=4 ttl=242 time=24.9 ms
64 bytes from static.kpn.net (145.7.170.7): icmp_seq=5 ttl=242 time=17.4 ms
64 bytes from static.kpn.net (145.7.170.7): icmp_seq=6 ttl=242 time=17.8 ms
64 bytes from static.kpn.net (145.7.170.7): icmp_seq=7 ttl=242 time=18.1 ms
64 bytes from static.kpn.net (145.7.170.7): icmp_seq=8 ttl=242 time=16.8 ms
64 bytes from static.kpn.net (145.7.170.7): icmp_seq=9 ttl=242 time=31.9 ms
64 bytes from static.kpn.net (145.7.170.7): icmp_seq=10 ttl=242 time=17.1 ms
Bij mij pingt 145.7.170.7 net iets boven de 6ms.
En constant, (1 keer getest)
psja . . .
Reputatie 7
Badge +16
Mijn ping is onder de 10 (VPLUS):
Pinging google.com [172.217.168.238] with 32 bytes of data:
Reply from 172.217.168.238: bytes=32 time=9ms TTL=57
Reply from 172.217.168.238: bytes=32 time=9ms TTL=57
Reply from 172.217.168.238: bytes=32 time=9ms TTL=57
Reply from 172.217.168.238: bytes=32 time=9ms TTL=57

Ping statistics for 172.217.168.238:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 9ms, Maximum = 9ms, Average = 9ms

Dat gezegd te hebben, vroeger had ik met bonding een instabiele lijn en zat ik rond 30mbit. Maar gezien jouw verwachte snelheid hoger is zit je vast en zeker dichter bij de straatkast dus zal het beter zijn. Met bonding had ik 64mbit.

Overigens staat een haperende verbinding los van de ping, met een ping van 12 mag je geen last hebben van een haperende verbinding, dan moet het probleem elders liggen (Bijvoorbeeld in de apparatuur en/of de peering van de provider). Ik kan je vertellen dat dit bij KPN zowieso goed zit.

Vroeger had ik Ziggo met een ping van 11ms, maar sinds ik naar KPN over was gegaan (Met bonding en een ping van rond de 31ms) was mijn verbinding eigenlijk een stuk stabieler geworden (Behalve dat een van de twee lijnen om de zoveel tijd iets had van: Doe het zelf maar. Maar de verbinding op zich heeft een stuk minder haperingen).
Reputatie 5
Badge +4
@SjorsK Dat wilde ik even horen. Het gaat mij niet zozeer om de absolute waarden qua ping en snelheid maar wel om de stabiliteit. Niets is zo irritant als een instabiele verbinding.

Grote storingen kunnen een enkele keer voorkomen bij elke provider maar tussen de storingen door moet alles gewoon betrouwbaar werken.
Ja dat is lastig, als iets onbetrouwbaar is (waar het dan ook over gaat :-> )
Is dit bij andere abb. ook zo wisselend ?
Heb je goed contact met SKP ?
Heb je ze gemeld dat je overweegt over te stappen om die reden ?
Hoi @fdpg1963 . Welkom op het forum!
Interessante vraag waar ik helaas geen concreet antwoord op kan geven. Zoals hierboven gespeculeerd vermoed ik dat je ping heel acceptabel gaat zijn maar zoiets kan ik pas met zekerheid zeggen als de lijn geleverd is en wordt doorgemeten. Tevens ken ik niet de status van het koper. (de draadjes van jouw woning naar de verdeler/wijkcentrale. ) Zoiets kan ik, zonder aangesloten klant, helaas ook niet meten.
Meestal is dat prima. Maar het kan natuurlijk zijn dat hier verbetering nodig is. Een monteur kan dat vrij snel constateren.
Zonder nu allemaal beren op de weg te creëren. Kan ik je (in grote lijnen) aangeven dat je een stabiele, snelle verbinding bij ons kan verwachten. En als er toch iets mis is, zetten we alles op alles om de lijn stabiel te krijgen.
Reputatie 5
Badge +4
Hoi @Erwin_

Denk je dat de monteur het ISRA punt kan herstellen? Ik heb even betere foto's gemaakt.
Via https://vvdsl.robinflikkema.nl/ kom ik op een straatkast die, als ik via de stoep loop op ca. 270 meter afstand staat, SDF (Volgens mij heb je dan vanaf daar glasvezel naar de wijkcentrale).
Volgens Fourstack max. 103/206 Mbit. Natuurlijk theoretisch maar geen dramatische uitgangssituatie.

Groet, Folkert

Dat denk ik wel, @fdpg1963 . Ik denk dat de monteur de bestaande aderparen gaat meten en als dat goed is, zet hij er een is/ra kastje voor. Mocht het niet okay zijn, kan hij de ondergrondse aansturen. Meestal lukt het ze zelf wel om dit soort zaken te repareren. Het is dan wel belangrijk dat je bij de bestelling ook gelijk een monteur inplant. (mocht je besluiten om over te stappen, uiteraard)
Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende weet. Zo niet, laat het weten! 🙂
Reputatie 5
Badge +4
Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende weet. Zo niet, laat het weten! :-)

Beste @Erwin_

De kogel is door de kerk! Zojuist DSL + TV + Vaste telefoon besteld. Zodra ik een mail krijg voor het plannen van de monteur zal ik aangeven dat het ISRA punt hersteld moet worden.

We zijn benieuwd hoe het gaat bevallen 🙂

Nog wel een vraag: we hebben al een aantal jaar een Netflix account voor meerdere gebruikers, kan die gebruikt worden i.c.m. met het TV kastje? Heb nu zo'n Android 5 kastje en die wordt wel erg langzaam...

Groet, Folkert
Reputatie 7
Nog wel een vraag: we hebben al een aantal jaar een Netflix account voor meerdere gebruikers, kan die gebruikt worden i.c.m. met het TV kastje?
Ja, die kan gewoon gebruikt worden op de TV ontvangers van KPN.
Hoi Folkert.
Zoals @wjb al laat weten. Dat is geen probleem.
Fijn dat je voor KPN hebt gekozen. Mocht je het idee krijgen dat er iets niet helemaal goed gaat of je wilt meer info, laat het mij hier weten!