Beantwoord

Verwachte snelheid is hoger dan snelheid die in de pratijk gehaald wordt

• 21 juli 2017
  • 19 reacties
  • 568 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Graag zou ik een wijziging van de website willen aanvragen!

Het zit namelijk zo: Op jullie site zit een speedtest pagina, daar vul je je huisnummer en postcode in en dan krijg je te zien wat je maximaal kan halen op jouw adres.
Ook bij het bestellen van een pakket wordt aangegeven welke snelheid je maximaal kan halen, en indien dit meer is dan de snelheid van je pakket, wordt een upgrade aanbevolen. Vervolgens komt deze maximumsnelheid ook op je orderovereenkomst!

Wat ik wil wijzigen:
Ik wil dat er bij deze snelheden het volgende komt te staan:
(LET OP! Deze inschatting is volkomen onbetrouwbaar en geeft totaal geen goed beeld van uw maximumsnelheid, de kans is minder dan 1% dat deze snelheid daadwerkelijk gehaald wordt. Dit wegens verouderde gegevens, die voorlopig nog niet worden geüpdatet. bedankt voor uw begrip.)

Waarom?

Nou dat zal ik vertellen!

Ik was dus aan het kijken welke snelheid ik zou gaan halen, door de hele site en het hele internet(meerdere sites) werd aangegeven dat ik maximaal 91-95 Mbit/s download zou halen en 10-13 Mbit/s upload. Dus ik voeg het upgradepakket toe voor 100 Mbit/s.

Nou, het pakket ging in, ik inloggen in mijn router om te zien wat er binnenkomt. Er kwam (met pairbonding) fluctuerend 60-62 Mbit/s download en 8-10 Mbit/s upload. Volgens mijn berekeningen is dat een afwijken van een bescheiden 50%!!??. Maar goed, ik positief blijven, ga ik naar de chat en vraag ik hoe het zit:

Oh, ogenblik ik zal het even uitmeten.
Zo te zien moet u gewoon 91/12 Mbit/s halen hoor! Zal ik anders een monteur sturen om het te controleren?

Dus ik zeg: Ja is prima.
Monteur komt langs: "Ja, sorry, jullie kunnen maximaal 60/9Mbit/s halen omdat jullie te ver van de centrale zitten."
Dus ik weer: "Nou, lekker dan..."
Vervolgens neem ik weer contact op om te vragen waar dit nu precies fout gaat. Er werdt een ticket voor me aangemaakt. Enkele dagen later werd ik gebeld met het volgende antwoord: "Ja, sorry, al onze gegevens zijn extreem verouderd, en jullie zitten te ver bij de centrale vandaan, ik kan er niks aan doen." Dus ik zeg: "Ja leuk en aardig hoor, maar als ik mij niet vergis vul ik mijn huisnummer + postcode in, en dus weten jullie mijn exacte locatie, ofwel mijn afstand tot de wijkcentrale, hoe zit dat dan?" Met als antwoord: "Ja, niks aan te doen, gegevens zijn verouderd, we zijn bezig dit op te lossen, maar is dus niet ons probleem."

Allemaal leuk en aardig, maar gaat dan niet iedereen lekker lopen te maken met hoge snelheden, waar je niet eens bij in de buurt komt, en dat vervolgens op de overeenkomst zetten, en dan gaan zeggen van: "Ja, is niet haalbaar". Dit is ronduit achterlijk! Dus nu kan ik leuk mijn snelheid verhoging uit zetten, superleuk natuurlijk, maar ik heb liever dat ik gewoon krijg wat ik bestel!

Ik kan als autoverkoper toch ook geen topsnelheid van 300 verkopen om vervolgens een auto te leveren met maximaal 200 als topsnelheid. Of een actieradius van 600km en je haalt maar 400km op 1 tank? Ik kan nog meer voorbeelden noemen, maar ik denk dat iedereen mij wel begrijpt!

Dus bij deze: Vertrouw die zogenaamde maximale snelheid maar gewoon helemaal niet, want die is volkomen onbetrouwbaar, en KPN vind het allemaal wel best zo!

Admin: titel aangepast zodat je bericht beter is te vinden
icon

Beste antwoord door Erik_ 23 juli 2017, 18:26

Dank voor je gegevens, Ajoskam. Ik zie hier dat je zit aangesloten op een straatkast 1359 m van je huis. Hij staat aan de Parklaan tegenover de kerk. Dit komt overeen met wat Robin eerder al aangaf. Ik onderschrijf dan ook zijn verdere uitleg over waarom fourstack een verkeerde waarde aangeeft. Normaliter past fourstack zichzelf uiteindelijk automatisch aan naar de daadwerkelijke waarde. Dit kan echter een poos duren omdat het achterliggende systeem periodiek de snelheid meet en er een aantal metingen met een vergelijkbare waarde nodig zijn om de waarde aan te passen.

De waarde die uit fourstack en de postcode check komt wordt automatisch op je contract geplaatst, zonder menselijke controle. Daardoor kunnen gevallen zoals dit soms voorkomen. Daarom vermelden we er ook altijd bij dat het een verwachting is die in de praktijk anders kan uitvallen. Als het verschil echt heel groot is, dan kunnen we daarin soms coulant zijn en een vergoeding geven of een opzegging regelen. In jouw geval is dat echter niet mogelijk. Je haalt namelijk wel de snelheid van je pakket an sich.

De snelheid hoger krijgen zit er helaas niet in 😞 Wellicht dat de tweede lijn nog wat bijtrekt in de komende dagen, maar veel meer dan een 60-65 (samen) zal het niet worden. Qua pakket is jouw basissnelheid tot 40 Mbit (wat we afkappen tegen de 50 aan). Dat haal je sowieso. De extra snelheid die je aangezet hebt is een tot 100 snelheid. Hoewel je dat niet haalt, heb je er wel wat voordeel van (het stuk van 50 tot aan de 60-65). De keus is dan ook aan jou of je dit pakket aan wilt laten staan voor die extra 10-15 Mbit, of dat je het wilt uitzetten.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Ik heb maar de helft van je tekst gelezen. Ben met je eens dat het nog steeds te onduidelijk is dat de snelheden TOT x Mb/s zijn.

Zeer betrouwbaar is fourstack om te zien wat DSL op jouw adres kan leveren. Dit is de versie voor consumenten:
https://thd-fpi-info.fourstack.nl/
Reputatie 1
Badge
Deze site geeft bij mij dit aan:
Technologie
Internet Snelheid
Koper/DSL
47 Mbit/s
Bonded Koper/DSL
94 Mbit/s

Ofwel, de onhaalbare snelheid. En in principe heeft u ongelijk, sorry dat ik het zeg!
Want op de site zegt KPN: Je kan (tot) max 94Mbit/s komen OP JOUW ADRES. Ofwel: Op een zeer gunstig moment zou het mogelijk zijn om die 94Mbit/s te halen.
Daar valt natuurlijk nog wat over te zeggen, dus bij deze:
Monteur: "Bij jullie kan je (tot) MAX 60Mbit/s halen"
Zodoende is het het geval, dat zelfs wanneer er TOT zou staan, de site niet hetzelfde zegt als de monteur. En dat dan met controle dat de monteur gelijk heeft, is het een leugen wat op de site staat. Aangezien ik NOOIT "TOT" die 94Mbit/s zou kunnen komen.
Reputatie 1
Badge
Ik heb maar de helft van je tekst gelezen. Ben met je eens dat het nog steeds te onduidelijk is dat de snelheden TOT x Mb/s zijn.

Zeer betrouwbaar is fourstack om te zien wat DSL op jouw adres kan leveren. Dit is de versie voor consumenten:
https://thd-fpi-info.fourstack.nl/

Sorry, iets ging fout bij het taggen!
Reputatie 7
Fourstack is zeer betrouwbaar. Heel apart dat het er zo naast zit. Misschien dat @RobinFlikkema dit kan verklaren. Hij is er best goed in thuis; heeft er zelfs een website voor.
Reputatie 1
Badge
Fourstack is zeer betrouwbaar. Heel apart dat het er zo naast zit. Misschien dat @RobinFlikkema dit kan verklaren. Hij is er best goed in thuis; heeft er zelfs een website voor. Ja ik vond het dus ook vreemd, vandaar mijn verontwaardiging! Ik hoop dat u mij nu beter begrijpt. Ik ben benieuwd of @RobinFlikkema mij meer kan vertellen!
Reputatie 7
Badge +30
Als ik het zo zie is dit een aansluiting dicht bij de wijkcentrale.

Welke Experiabox gebruik je?
Wat geeft de DSL statuspagina in de Experiabox aan?

Mag ik vragen om welke postcode dit gaat? Eventueel per privebericht.

Robin
Reputatie 1
Badge
Als ik het zo zie is dit een aansluiting dicht bij de wijkcentrale.

Welke Experiabox gebruik je?
Wat geeft de DSL statuspagina in de Experiabox aan?

Mag ik vragen om welke postcode dit gaat? Eventueel per privebericht.

Robin

Experiabox -> V10
DSL Status -> (Wordt hiermee de tab "Status" bedoeld, of "Status" en dan "Advanced")?

Postcode -> Privebericht gestuurd!
Reputatie 7
Badge +30
Daar bedoel ik status - Geavanceerd mee
Reputatie 1
Badge
Daar bedoel ik status - Geavanceerd mee

Dit is de "Advanced" tab!

Reputatie 7
Badge +30
Lastig.

KPN Wholesale heeft beide lijnen op maximaal 34M geschat. Lijn 1 voldoet daar ook aan.
Dit is ook hoe XS4All hun snelheid heeft berekend. 2x ~34Mbit/s en zei zeggen 65Mbit/s

Fourstack geeft echter veel meer. Fourstack gaat er in dit geval namelijk van uit dat er iets meer snelheid uit gehaald kan worden door Vectoring. En al is dan maar 10Mbit meer, als je dat 2x hebt zit je al op die 90.
KPN neemt die snelheid gewoon over. En normaal kan dat namelijk ook. Er zitten namelijk heel wat factoren verwerkt in die berekening dat ie vaak wel betrouwbaar is.

Verder zijn de gegevens in de database niet verouderd. Er wordt namelijk uitgegaan van zo'n 1400 meter (iets minder) richting de straatkast en die klopt wel als je naar de DSL Status kijkt (+-50meter). De locatie v/d straatkast stuur ik via privebericht (privacy).

Ik denk dat fourstack in dit geval uit is gegaan van meer Vectoring aansluitingen wat niet het geval is. Ik denk namelijk dat de 90Mbit/s wel haalbaar is als lijn 2 identiek presteerde als lijn 1 en de algemene snelheid wat hoger was door vectoring.

Ik zal in iedergeval dit topic in de gaten blijven houden. En binnenkort zal een WebCare medewerker ook nog reageren. Zij zijn ieder geval verplicht aan te geven waar informatie te vinden is over wat je kan doen als de snelheid niet naar wens is, of deze informatie zelf geven. Maar ik hoop dat ze nog meer voor je kunnen betekenen.
Verder ben ik benieuwd wat die monteur allemaal gedaan heeft.

Robin
Reputatie 1
Badge
Lastig.

KPN Wholesale heeft beide lijnen op maximaal 34M geschat. Lijn 1 voldoet daar ook aan.
Dit is ook hoe XS4All hun snelheid heeft berekend. 2x ~34Mbit/s en zei zeggen 65Mbit/s

Fourstack geeft echter veel meer. Fourstack gaat er in dit geval namelijk van uit dat er iets meer snelheid uit gehaald kan worden door Vectoring. En al is dan maar 10Mbit meer, als je dat 2x hebt zit je al op die 90.
KPN neemt die snelheid gewoon over. En normaal kan dat namelijk ook. Er zitten namelijk heel wat factoren verwerkt in die berekening dat ie vaak wel betrouwbaar is.

Verder zijn de gegevens in de database niet verouderd. Er wordt namelijk uitgegaan van zo'n 1400 meter (iets minder) richting de straatkast en die klopt wel als je naar de DSL Status kijkt (+-50meter). De locatie v/d straatkast stuur ik via privebericht (privacy).

Ik denk dat fourstack in dit geval uit is gegaan van meer Vectoring aansluitingen wat niet het geval is. Ik denk namelijk dat de 90Mbit/s wel haalbaar is als lijn 2 identiek presteerde als lijn 1 en de algemene snelheid wat hoger was door vectoring.

Ik zal in iedergeval dit topic in de gaten blijven houden. En binnenkort zal een WebCare medewerker ook nog reageren. Zij zijn ieder geval verplicht aan te geven waar informatie te vinden is over wat je kan doen als de snelheid niet naar wens is, of deze informatie zelf geven. Maar ik hoop dat ze nog meer voor je kunnen betekenen.
Verder ben ik benieuwd wat die monteur allemaal gedaan heeft.

Robin

Wel raar dat ze beide lijnen dan op 34 Mbit/s schatten en vervolgens 91Mbit/s op de orderovereenkomst zetten... Schrijf dan gewoon MAX 2x 34Mbit/s, dat is een afwijking die ik kan respecteren... Maar nu wordt het allemaal wat duidelijker dan!

De monteur kwam, heeft gekeken, de lijn uitgemeten en even getest (Volgens mijn moeder, die er 0 verstand van heeft...) Meer ook niet, hij was echt binnen de 15 minuten weer weg (Volgens mijn moeder). Maar waarom presteert 1 lijn dan zo een eind slechter en waarom heb ik dan geen vectoring? En waarom heb ik dat niet en wordt wel geadverteerd met de snelheid die ik daarmee zou krijgen? Een goede oplossing zou zijn dat ze zorgen dat ik snelheid wel haal! In plaats van te zeggen: "Ja sorry, niet ons probleem, database is verouderd.". Want ik zal waarschijnlijk niet de enige zijn bij mij in de buurt die dit probleem dan zal hebben (Verkeerde inschatting bedoel ik)..

Maar ik ben benieuwd wat er mee gedaan kan worden, volgens die persoon aan de telefoon helemaal niks... (Ja 1 ding, snelheidsupgrade eraf halen, maar ik heb hier liever gewoon wat meer snelheid! Dat heb ik vaak ook gewoon nodig vanwege mijn werk en hobby)

In ieder geval bedankt voor het meedenken! 🙂
Reputatie 7
Badge +27
Hoi Ajoskam, welkom hier! Dat is inderdaad een aardige afwijking ten opzichte van de postcode check. Nou kan een beetje variatie voorkomen, maar zoveel hoort niet. Robin heeft je al veel informatie gegeven, dank daarvoor! Ik kijk hier nog graag voor je of we die snelheid kunnen verbeteren en hoe. Je krijgt een privébericht van me. Reageer daarop met je gegevens, dan duik ik hier de systemen in.
Reputatie 7
Badge +27
Dank voor je gegevens, Ajoskam. Ik zie hier dat je zit aangesloten op een straatkast 1359 m van je huis. Hij staat aan de Parklaan tegenover de kerk. Dit komt overeen met wat Robin eerder al aangaf. Ik onderschrijf dan ook zijn verdere uitleg over waarom fourstack een verkeerde waarde aangeeft. Normaliter past fourstack zichzelf uiteindelijk automatisch aan naar de daadwerkelijke waarde. Dit kan echter een poos duren omdat het achterliggende systeem periodiek de snelheid meet en er een aantal metingen met een vergelijkbare waarde nodig zijn om de waarde aan te passen.

De waarde die uit fourstack en de postcode check komt wordt automatisch op je contract geplaatst, zonder menselijke controle. Daardoor kunnen gevallen zoals dit soms voorkomen. Daarom vermelden we er ook altijd bij dat het een verwachting is die in de praktijk anders kan uitvallen. Als het verschil echt heel groot is, dan kunnen we daarin soms coulant zijn en een vergoeding geven of een opzegging regelen. In jouw geval is dat echter niet mogelijk. Je haalt namelijk wel de snelheid van je pakket an sich.

De snelheid hoger krijgen zit er helaas niet in 😞 Wellicht dat de tweede lijn nog wat bijtrekt in de komende dagen, maar veel meer dan een 60-65 (samen) zal het niet worden. Qua pakket is jouw basissnelheid tot 40 Mbit (wat we afkappen tegen de 50 aan). Dat haal je sowieso. De extra snelheid die je aangezet hebt is een tot 100 snelheid. Hoewel je dat niet haalt, heb je er wel wat voordeel van (het stuk van 50 tot aan de 60-65). De keus is dan ook aan jou of je dit pakket aan wilt laten staan voor die extra 10-15 Mbit, of dat je het wilt uitzetten.
Reputatie 7
Badge +15
Mogelijk dat de snelheid tijdens een Netwerkupgrade in te toekomst omhoog gaat. Dit wordt echter alleen gedaan in grote projecten en worden op fourstack aangekondigd. Geduld is een schone zaak 🙂
Reputatie 1
Badge
Er was nogmaals een monteur "langs geweest", hij belde dat het zinloos was.

De monteur was van mening dat wij 2 Vectoring lijnen hebben. Maar omdat wij te ver van de straatkast zitten, is de Vectoring waardeloos. Daarmee is dus een maximale snelheid van 60Mbit/s haalbaar.

Maar dan kom ik weer op mijn eerste probleem: Waar haalt Fourstack dan die wijsheid vandaan? Want die zit vooralsnog 50% boven mijn maximaal haalbare snelheid. (94Mbit t.o.v. 60Mbit) En daar is nu geen enkele reden voor!

Namelijk:
- Data is niet verouderd (Ik zit nog steeds even ver van de straatkast)
- Vectoring staat wel degelijk aan (Volgens de monteur dan)
- Afstand is nog steeds hetzelfde (Niet veranderd)
- Ik heb pairbonding
- Alles in huis is goed aangesloten

Waar ligt het dan aan? En hoe is het dan op te lossen?

Tevens vermelde de monteur dat mijn hele straat op diezelfde kast is aangesloten. Wat dus betekend dat ik niet eens op het einde van de kabel zit. En dus geeft Fourstack voor zo ongeveer een hele straat (van over de 400 meter) een verkeerde, veel te hoge snelheid aan, die dus niet haalbaar is?

Ik snap er echt geen hol meer van! En het wordt tevens niet aangepast, niet op de website of op Fourstack. Dus dat vind ik ook raar.

Weet iemand nog iets wat het probleem zou kunnen veroorzaken?
Reputatie 7
Badge +28
Dag Ajoskam, vervelend dat de verkeerde snelheid nog steeds wordt weergegeven. Ik denk niet dat er technisch meer mogelijk is. Zeker niet als er (meerdere?) monteurs zijn aangestuurd. Wel had ik verwacht dat Fourstack inmiddels bijgewerkt zou zijn. Ik neem contact op met het netwerkbeheer om hier duidelijkheid over te krijgen. Zij kunnen eventueel de snelheid handmatig aanpassen. Mijn excuses dat deze informatie niet betrouwbaar is.
Reputatie 1
Badge
Dag Ajoskam, vervelend dat de verkeerde snelheid nog steeds wordt weergegeven. Ik denk niet dat er technisch meer mogelijk is. Zeker niet als er (meerdere?) monteurs zijn aangestuurd. Wel had ik verwacht dat Fourstack inmiddels bijgewerkt zou zijn. Ik neem contact op met het netwerkbeheer om hier duidelijkheid over te krijgen. Zij kunnen eventueel de snelheid handmatig aanpassen. Mijn excuses dat deze informatie niet betrouwbaar is.
Het was elke keer exact dezelfde monteur. Dus er waren niet echt meerdere meningen. De monteur die de laatste keer zou langskomen is dezelfde als de keren ervoor. Echter ging hij bellen dat het zinloos was omdat het niet haalbaar is. Maar vooralsnog is Fourstack niet gewijzigd, noch mijn internetsnelheid noch de aangegeven snelheid op de website.
Reputatie 7
Badge +28
Ik ga ervan uit dat de snelheid binnenkort wordt aangepast. Daarvoor wacht ik nog even op terugkoppeling. Zodra ik die heb laat ik het weten.
Reputatie 7
Badge +28
De snelheid op Fourstack is tijdelijk teruggezet naar 20Mb, tot de verbinding opnieuw is gecontroleerd. Omdat er diverse adressen van buren ook niet kloppen wordt de hele straat binnenkort opnieuw gecontroleerd. Dat is een iets groter project en kan daarom nog even duren.

Reageer