Beantwoord

Video streamen (youtube) buffert bijzonder traag, tips?

• 16 februari 2018
  • 19 reacties
  • 3675 keer bekeken

Hoi KPN & forumgangers,

Sinds een half jaar bij KPN en eigenlijk heel tevreden, maar wat me vanaf het begin al opvalt is dat de buffertijden van youtube en andere streams soms erg lang is. Vooral op mijn iphone kan een te streamen video echt even tijd nodig hebben, terwijl als ik dan even mijn wi-fi uitschakel en op 4G overstap het in no-time geladen is en direct start. Kan het een router instelling zijn die e.e.a. beperkt? Mijn internetsnelheid ligt niet bijzonder hoog (38 mbit max down max) maar het blijft vreemd om op 4G over te moeten voor het goed bekijken van een youtube video..

Router is de v10 overigens. Bij mijn vorige provider (Zeelandnet) en router (Netgear Nighthawk R7000 op Asuswrt-Merlin) nooit een probleem.

Alvast bedankt!

Martijn
icon

Beste antwoord door Joran 26 februari 2018, 08:46

Dan is het mogelijk dat je last hebt van deze storing: [Storing] Wegvallende wifiverbinding op de V10. Kun je de tijdelijke oplossing onderaan die pagina eens proberen?
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Welkom Martijn! Het verschil tussen 4G/Zeelandnet en de Experiabox kan zijn dat je Youtube nu via IPv6 bezoekt. Je kunt op http://ipv6-test.com/ testen of je gebruik maakt van IPv6. Als dat zo is kunnen we eens testen wat er gebeurt als je dit uitschakelt. In de V10 pas je dit als volgt aan:
- Ga naar http://192.168.2.254 (eerste keer geen wachtwoord nodig)
- Ga naar Instellingen, IPv6
- Zet de IPv6 switch uit en druk op toepassen
- Herstart de Experiabox (kan via het menu links Herstart)

Als de Experiabox klaar is met opstarten heb je een IPv4 adres. Kun je eens kijken of het dan sneller werkt?
Hoi Joran!

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie, ik ga dit bij thuiskomst gelijk testen en hou je op de hoogte.
Reputatie 7
Badge +28
Prima, ben benieuwd!
Hoi Joran,

IPv6 stond al uit op mijn router, maar het ging gisteren ook heel erg goed met youtube streamen toevallig... Ik hou het even in de gaten. Zijn er verder nog zaken die kunnen bijdragen? Public DNS kan hier geen verbetering brengen mocht het terug voorkomen? Of kan het niet DNS gerelateerd zijn?

In ieder geval weer even soepel streamen, ik kijk het even aan. ☺
Kleine update: toch weer problemen, opvallend is dat op die momenten ook het openen van een Url (zoals dit forum) erg traag blijft laden.
Reputatie 7
Badge +28
Als een DNS-server traag is kan het wat langer duren voor een pagina opent, zoals het laatste probleem wat je noemt. Met streamen verwacht ik dan geen problemen. Kun je vertellen hoe het thuisnetwerk verder is ingericht? Zit de Nighthawk nog aangesloten of maak je direct verbinding met de Experiabox? Werkt het bekabeld wel goed?
Hoi Joran,

Bedankt weer voor je reactie. Ik gebruik puur de Experiabox, op zowel 2.4 als 5Ghz (wel met zelfde SSID). Bedraad kan ik helaas niet proberen, ik heb alleen maar draadloze apparatuur in huis. Gisteren weer problemen, youtube op de iPhone doet dan even helemaal niets meer. Even de wi-fi uit en hij knalt weer door.
Reputatie 7
Badge +28
Dan is het mogelijk dat je last hebt van deze storing: [Storing] Wegvallende wifiverbinding op de V10. Kun je de tijdelijke oplossing onderaan die pagina eens proberen?
Dat klinkt heel herkenbaar! Ga het gelijk proberen bij thuiskomst. Ik laat het weten!
Reputatie 7
Badge +28
Ben benieuwd! Het topic dat ik linkte heeft net een update gekregen, de softwareupdate die deze storing oplost wordt de aankomende weken uitgerold. Hopelijk biedt dat een permanente oplossing. Als er dan toch nog problemen bestaan lijkt het me goed dat we (tijdelijk) bekabeld testen. Dan weten we 100% zeker of het in de draadloze verbinding zit of ergens anders.
Hoi Joran,

Tot nu toe geen problemen meer gehad, ook internet is veel stabieler. Fijn om te weten dat dit speelde, blijkbaar had ik het helemaal gemist.. Ik hoop dat de update werkt en de problemen oplost.

Bedankt voor je support!
Hoi KPN!

Ik ga het topic even terug nieuw leven inblazen, want sinds de laatste update van de router waarbij de storing met 2.4 en 5 GHz is opgelost zijn de problemen met buffering weer teruggekeerd. Het gaat echt tergend traag soms, terwijl ik op 4G meteen een filmpje kan kijken of muziek kan streamen. Ook websites laden opmerkelijk trager. Wat kan ik nog proberen? Het is best hinderlijk, en het lijkt toch aan de router te liggen want het ging sinds mijn vorige bericht echt een tijdje goed.. IPV6 staat nog steeds uit overigens.

Ik hoor het graag, bedankt alvast.
Reputatie 7
Badge +28
Hey Martijn, wat balen dit! Ik snap dat het niet heel praktisch is voor jou maar is het alsnog mogelijk dit bekabeld te testen? Stel dat het bekabeld ook niet goed werkt, dan weten we dat het waarschijnlijk aan de Experiabox ligt. Als het bekabeld wel goed werkt kunnen we wat verder in de draadloze instellingen duiken.
Hoi Joran,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga mijn best doen het te testen en hou je op de hoogte!
Goedemiddag!

Het heeft even geduurd, maar ik heb het vandaag grondig kunnen testen. Op de notebook is mijn verbinding eigenlijk prima, bufferen gaat snel en eigenlijk mag ik niet echt klagen. Op de iPhone is het soms dagen ontzettend slecht en daarna lijkt het weer redelijk te gaan. Ik heb via een Powerline adapter met eigen access point de verbinding getest zonder de wi-fi van de Experia Box, en dan heb ik exact hetzelfde probleem. Het lijkt dus niet zozeer de wi-fi te zijn, maar toch iets met het internet.

Een korte zoektocht gaf aan dat de DNS mogelijk ook iets kan doen, en dus naar OpenDNS gegaan. Ik moet zeggen; het lijkt alsof dit zeker een verbetering is. Het is nog niet perfect, maar voor mijn gevoel gaat alles een stuk sneller. Het lijkt iets te zijn in internet en niet per definitie de wi-fi, maar daarnaast lijkt het ook zo sterk aan de iPhones hier in huis te hangen.

Ik ben dus iets verder, maar alle tips om het probleem echt op te lossen zijn welkom! Alvast bedankt.

Groeten,

Martijn
hallo, die dingen ken iik en al gedaan en heb het zelfde sinds augustus 2017, oke internet hier is niet al te snel, maar snel genoeg voor hd op youtube, heb verschillende browers geprobeerd. ook vpn aan[goosse de gans] codecs, heb ze allemaal, ondertitel zelf films] probleem is wat minder op apparaten die op andrioid draaien en wifi verbonden zijn. zit em onder windows, lijkt erop dat google windows wat loopt te pesten.heb ook al netsh int ip reset gedaan in dos, probleem zit niet bij kpn maar bij youtube willen alles wetene en als je dat niet geeft gaan ze moeilijk doen, daarom draait het op android wel, tis van google en dus weten ze alles, hetbis niet je dsn of wat ook, gebruik zelf opera en een vpn, open youtube gelijk 10 advertenties tegen gehouden,
wat ook opgemerkt moet worden met andere streamingsites zoals vimeo geen problemen, en ook kan ik niet zien in hd op youtube kan wel downloaden in 1030 of 4 k, wel vreemd lijkt me, internet snelheid is te weinig voor een hd filmpje in een browser vanwege buffering blijft steeds stilstaan, downloaden gaat sneller en dat doe ik dus gewoon downloaden valt het tegen weggooien. kom op als popcorn werkt als tig andere opstaan zoals newsgroepen en youtube wil niet als niets openstaat, waar zal het probleem dan liggen, niet dat ze ooit antwoord geven als je wat meld en als ze al doen. weten ze het niet, nee je callcenter niet.
max hier is 14 mb en is genoeg soms zakt kpn onder de 12 en ik weet jullie beleid.. 🙂 korting.
zal es uitleggen, kan op pc ook android draaien, geen last wat vertraging maar wel hd[wel dat men overal in wil kijken, maar staat niets windows wil dat ook al jaren waarom zou ik fotos / videos delen met een besturings systeem??] ben partica paay niet, en dan gehackt worden klagen nee muts stond allang op de server of cloud van windows of google afgezien daarvan zijn er wel mooie meiden te vinden op internet zonder verbouwingen, maar ik dwaal af, dacht eerst ik wordt geblokt bij youtube, ze hadden al een account verwijdert dus vpn, later bedacht ik me dat elke pc ook een soort van handtekening heeft dus daar wat in veranderd, dat hielp.. geeft te denken lijkt me hoe diep google in je pc zit,, probleem zit gewoon in het feit dat google alles wil overnemen en als onder android wel werkt, stap je snel over van windows naar, en dat is net de bedoeling. ook de android versie is vrijgeven codes van google opensource op te halen nokia onder andere maakt er nu gebruik van,
ik weet niet of je wat aan info hebt, maar het ligt niet aan je kpn verbinding, die gasten deden ook vanalles voor me, gewoon overstappen naar een ander sociaal platform met zijn allen, bijv heyves is dood. dus, ach vroeger had google een visie, nu geld verdienen, ze zagen de dollar tekens en weg principe/ ideologie,,, waarom komt me dat bekent voor.. misschien help ik je nu niet met tech dingen, maar geef je wel het werklijke probleemaan 😿
Reputatie 7
Badge +28
@Martijnh89: Top dat je zo uitgebreid hebt kunnen testen! Het maakt het er niet makkelijker op dat de notebook het wel goed doet. Wel fijn natuurlijk, maar wat dan de oorzaak is.. Ik betrek @RobinFlikkema ook graag even, misschien heeft hij nog suggesties.

Ik ben zelf niet bekend met de app maar iNetTools - Ping,DNS,Port Scan on the App Store zou misschien meer duidelijkheid kunnen geven. Je kunt hiermee bijvoorbeeld een ping/traceroute uitvoeren naar youtube.com. Misschien dat dat iets meer inzicht geeft en dat het een verschil duidelijk maakt in DNS servers. Wat streamen betreft zou ik het vreemd vinden als DNS heel veel effect heeft. Het adres wordt één keer opgehaald en dan een tijdje opgeslagen.

@erikje2014: Ik kan me dit topic nog herinneren: Traag internet. Jammer dat het probleem weer terug is, of is het nooit weggeweest? Ik weet niet of dit helemaal is te vergelijken met de problemen van Martijn. Wat zou Google er aan hebben om Windowsgebruikers, of jou specifiek, dwars te zitten? Zij willen juist zo veel mogelijk gebruikers een perfecte ervaring aanbieden, zodat je meer tijd besteed op hun platformen.

Je raakt me een beetje kwijt bij de laatste alinea 😉 Ik denk dat de beperkte snelheid een deel van het probleem verklaart. Later dit jaar wordt Sneller Internet Buitengebied verwacht op jouw adres. Daardoor krijgt de bandbreedte wat meer 'ademruimte' wat hopelijk alles wat beter laat werken.
hallo,
idd probleem is nooit weggeweest, eerder voor 20 aug 2017 kon ik gewoon in hd bekijken, nu heel soms. heb al verschillende browsers geprobeerd, niets werkt. op android apparaten wel, tuurlijk moet soms heel even wachten, is wifi , maar nooit zolang als met windows pc die wel bekabeld is. en gekke is downloaden van youtube gaat prima. zat ook al te denken aan codecs. maar het probleem zit in buffering, zeg maar als je statestieken voor nerds bekijkt is snelheid tussen de 4000kbs en 8000 kbs. tuurlijk is pc nu anders, je gaat uitproberen wat het kan zijn, meer geheugen , andere videokaart, netwerkkaart, van die dingen. ook al android op pc gehad dan geen last, maarja zonder touchscreen werkt het niet gemakkelijk plus heb t overal andere programma's voor nodig, mediaplayer oid.
wel fijn te horen dat eind van het jaar in buitengebied snelheid wat hoger wordt, beter is nu. straat ligt open vanwege vervanging waterleiding, heb bordjes in tuin staan kpn 3 stuks[waar de leidingen liggen], zou ze bijna koppelen, buren hebben toch ziggo :😎 kpn activeert die 2 andere ook, dan haal ik de 40 MB wel😛 en google wil dat je chrome gebruikt een chromecast een chrome laptop. het is net zo'n soort iets als eerder tussen apple en windows, voorbeeldje adobe, windows die quicktime niet ondersteunde.
en waarom ze mij moeten hebben, adv worden geblockd ze weten locatie niet en meer van die privecy dingen waar ze hun geld mee verdienen
groet erik
zo met kpn id ingelogd. ook dat kan ik😅 maar, zal het uitleggen, per toeval kwam ik erachter op een torrent site dat zelfs onder een vpn nog een adres er stond, niet een gewoon ip adres, hun van goosse gevraagd die snapten het ook niet had screenshot erbij gedaan, nu blijkt het mijn temp ipv 6 adres te zijn zag ik toen ik cmd deed en ipconfig/all. dus ipv6 uitgevinkt in netwerkkaart en klaar
nu kan ik zelfs met mijn beperkte snelheid/hersencapaciteit, weer youtube in HD bekijken zonder onderbrekingen.
misschien dat anderen er wat aan hebben aan deze info🤔 , groet erik

Reageer