Vlan settings voor DDWRT routeer Software

• 12 oktober 2013
  • 9 reacties
  • 10771 keer bekeken

Wie kan helpen?

ik krijg geen PPPOE verbing met mijn router waarschijn gaat er iets mis bij het Vlan brights naar de wan en lan 

9 reacties

Beste klanten service.

ik kan met mijn huidige modem geen inkomenden VPN verbindingen opzetten.

de firewal laat het toe hier door is het ook niet mogelijk om via DZM de routen puur als modem te gebruiken.

daar ben heb ik een DDWRT router neer gezet alleen werken de pppoE login gegevens niet.

login: (mac)@direct-adsl 

pass : KPN

MTU settings :1500 deze schijnt volgens somige mensen ook 1492 te zijn wat is waar.

VLan 4, 6 en 7 

4 is ITV

6 is internet 

7 is voip.

voip gegevens schijnen aan het mac adress gekoppelt te zitten vandaar de login met mac adress.

voip server adress word ergens op dit forum gegeven van uit een wireshark cap.

het probleem is dat internet niet wil connecten 

VLan 6 word gebright naar de wan poort maar ik krijg geen ip adress terug van kpn 

Reputatie 4
Badge +1
Niemand weet de voip instellingen voor kpn telefonie. Ben jij de eerste?

Reputatie 7
Wireshark is een packet sniffer (www.wireshark.org).

Ik denk dat ik dit maar eens ga proberen, men beweert dat de sip gegevens unencrypted te sniffen zijn door de router (wan zijde) en een pc aan een hubje te hangen en deze vervolgens weer aan het glasvezel modem.

Met Wireshark zou vervolgens het verkeer tussen de router en KPN te analyseren zijn.

Buitengewoon interessant :S

Edit: Tja wie heeft er nu nog een hubje, tegenwoordig worden switches gebruikt en die zorgen er voor dat de pakketjes alleen zichtbaar op het "endpoint" van de communicatie.

Tevens is het zo dat sip intern op de router afgewikkeld wordt en dus alleen zichtbaar is aan de wan zijde van de router. Er is ook nog een tweede methode en dat heet "port mirroring".

"Port mirroring" is specifiek bedoeld om het verkeer op een lijn te analyseren door al het verkeer te kopieren naar een tweede poort op een switch en daar de analyse server (in dit geval een PC met Wireshark) aan te koppelen.

Door een managed switch tussen het glasvezelmodem en de router te plaatsen en al het uitgaande verkeer te mirroren naar een tweede poort waaraan een PC met Wireshark gekoppeld is, kan al het verkeer tussen de router en KPN afgevangen worden.

Als het zo is dat de sip instellingen op basis van het mac adres in de inlog ingesteld worden, dan zou dat betekenen dat als ik mijn router (ook na een factory reset) op de glasvezel van mijn buurman aansluit, dat dan ook dan mijn telefoonnummer ingeladen wordt. Als dat het geval is, dan zal ik mijn (oude) ZTE H220N en Experia Box V8 toch maar even in de kluis gaan leggen. Als die gejat worden dan kunnen ze vervolgens op mijn kosten een of andere dure betaallijn bellen. Het verwijderen van zo'n router (mac adres) uit mijn klantprofiel bij KPN zal net als alle andere wijzigingen wel weer lang duren en dus kan zoiets al snel een kostbare aangelegenheid worden. 

Toch ook maar even uittesten.

Overigens het wachtwoord voor de pppoe verbinding is volgens mij kpn met kleine letters.

Reputatie 4
Badge +1
Het MAC adres is niet het wachtwoord.

Het werkt waarschijnlijk hetzelfde als iTV, per lijn. Je kunt ook alleen via je eigen lijn iTV kijken op je pc met jouw abbonementsnummer.

Daarnaast is het mac adres geen permanent identificatie nummer, vrijwel elke router en pc heeft een veldje waar je dit zelf kan invullen. Niet zo veilig dus.

Daarnaast, als het met wireshark te pakken zou zijn. Waarom gebeurt dat dan nu pas?

Ooit heb ik een eigen modem gebruikt, voor ADSL en analoge telefonie, voor pppoe was géén wachtwoord nodig. De username was kpn.

Reputatie 7
Beste Jeroen3,

Nee, het mac adres is zeker niet het wachtwoord.

Het is onderdeel van de login naam.

Inderdaad kan iTV op jouw tablet of telefoon alleen via jouw eigen internet aansluiting worden ontvangen, maar dat geldt niet voor iTV ontvangers!

Bij het eerste gebruik van zo'n iTV ontvanger worden (op basis van de gebruikte internet lijn) de TV abonnementsgegevens aan de iTV ontvanger gekoppeld. Hierbij wordt het serienummer van het iTV kastje in jouw klant profiel bij KPN vastgelegd.

Daarna kan je die iTV ontvanger op een willekeurige KPN aansluiting in Nederland gebruiken met het bijbehorende abonnement.

Ik kan het weten, want ik heb nog niet zo lang geleden op marktplaats een zo'n iTV ontvanger tweedehands gekocht. Na het aansluiten bleek dat de zenders die ik kon bekijken heel anders waren dan mijn eigen abonnement. En inderdaad dit bleek het abonnement van de oorspronkelijke eigenaar te zijn.

Ik had zelfs de opgenomen programma's al gewist en dat bleken dus zijn opgenomen programma's in de cloud te zijn. (Oeps :p)

Het blijkt dat je zelf je iTV ontvanger moet afmelden bij KPN om er voor te zorgen dat een ander (bij verkoop) geen gebruik meer kan maken van jouw abonnement.

Als de vorige eigenaar van die iTV ontvanger een interessant ;) TV abonnement had gehad, dan had ik wellicht geen contact met hem opgenomen om er voor te zorgen dat hij de iTV ontvanger ging afmelden bij KPN. Je kan als nieuwe eigenaar het gekoppelde klant profiel ook niet aanpassen door bijvoorbeeld een "factory reset".

Als dit op dezelfde manier bij die routers gaat (het mac adres wordt aan jouw klant profiel gekoppeld), dan heeft mijn vorige post wel degelijk betekenis.

TIP: Als je ooit een iTV ontvanger verkoopt of weggeeft, zorg er dan voor dat je hem eerst afmeldt bij KPN.

zie hier deze info op het forum.

http://forum.kpn.com/t5/Internet/Eigen-apparatuur-bij-KPN-Glasvezel/m-p/42675/highlight/true#M9992

Beste Boudewijn,

Bedankt voor je reactie. Hier kan ik mee vooruit. Om andere mensen vooruit te helpen die dezelfde vraag hebben hier wat technische informatie.

Modem gegevens:

Connection type: PPPoE
Username: kpn@direct-adsl
Password: KPN
Fixed IP: No
Clone MAC: Yes
MAC Address: (over te nemen van Experia Box)

SIP gegevens achterhalen:

Sluit je Experiabox via een hub aan. Sluit je PC of laptop ook via de hub aan. Start Wireshirk en snif naar SIP pakketjes. Hierin staan de SIP-servers, je SIP gebruikersnaam en je SIP wachtwoord zonder encryptie. Deze gegevens kun je in je eigen telefoon configureren. Gooi vervolgens je telefonie verkeer op een apart VLAN op je switch en je kunt bellen.

SIP-server:
Het adres voor de SIP-server is: 213.75.12.212 (gevonden, nog niet zelf getest).

Met vriendelijke groet,

Mysterious B.

en jeroen dankje dat ook probeert mee te denken op de gebruikers forum van kpn.

je post daar met netwerkje site is goed bedoelt.

maar daar zit het probleem niet hoe dat moet weet ik al lang.

maar op een of andere mannier lijkt dd-wrt niet te kunnen communiceren met kpn over pppoe.

voor de rest hier de het script waarmee ik vlan6 aan de wan poort wil koppelen.

1
2
3
4
nvram set pppoe_ifname=vlan6
nvram set pppoe_wan_ifname=vlan6

startservice wan
doe ik hier iets fout ? 

Hoi. Ik heb hier ook een artikel over geschreven, vooral geent op de Asus RT-AC66U. Kijk maar eens op http://benjamindejong.com/replace-kpn-router/

Reputatie 2
Badge +1
over de MTU waarde ;

1492 is ook wat ik heel vaak tegenkom voor KPN glasvezel

maar na veel googlen ben ik er ook nog steeds niet zeker van

wat t nou moet zijn.. heb voorlopig maar 1492 aangehouden

wie heeft de juiste betrouwbare info hiervoor ?

Reageer