Beantwoord

VPN verbinding doet het niet meer, vorige week nog wel.

  • 25 October 2019
  • 67 reacties
  • 1846 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

67 reacties

Reputatie 7

Goed dat je dit gevonden hebt.

Dat issue lijkt inderdaad een terugkerend issue te zijn, bij de upgrade naar versie 1803 is dit ook al een keer opgetreden.

 

Dan snap ik ook dat ik geen probleem ervaar immers de VPN servers waarmee ik verbind zitten in de router geïntegreerd (geen nat-t nodig) en bij jouw werkgever staat de VPN server blijkbaar achter hun router (wel nat-t nodig).

 

Ik hoop dat dit ook de oplossing blijkt te zijn voor @eaw_nl en @YWUE.

Vandaag deed mijn VPN het itt mijn eerdere post ook niet meer (vorige week wel)  :-(  dus ik heb meteen de veelbelovende regedit tip van @Berkenboer toegepast. Helaas zonder resultaat. Ook had ik vandaag nieuwe Windows update (KB4541335) geïnstalleerd. Nu heb ik Windows 10 v1909  (Build 18363.752)  Ook geen succes. 

@Berkenboer Nice! Goed te horen :) Ik heb het zojuist geprobeerd, bij mij werkt het helaas niet.

Ik blijf het wel gewoon via de mobiele hotspot doen voorlopig..

Vet balen @YWUE en @eaw_nl dat het bij jullie niet werk. Is jullie VPN wel ook van de L2TP-IPsec PSK variant? Het is (voor zo ver ik begrepen heb) het PSK (Pre Shared Key) gedeelte waar de Windows VPN cliënt moeite mee kan hebben.

Onderstaand trouwens, de link waar ik deze truc vandaan heb. (let wel; is automatisch vertaald naar NL 's dus soms voor vrije interpretatie vatbaar. voor engels (origineel) kun je boven aan de pagina op het artikelnummer klikken)

https://support.microsoft.com/nl-nl/help/926179/how-to-configure-an-l2tp-ipsec-server-behind-a-nat-t-device-in-windows

Ik lees op onderstaande website trouwens dat de registry fix soms niet werkt als het om een computer gaat die vanaf windows7 geupgrade is naar windows 10. Is dit misschien bij jullie zo?

https://superuser.com/questions/1298513/l2tp-ipsec-vpn-fails-to-connect-on-windows-10-works-fine-on-ios

De oplossing in dit geval zou zijn om een windows10 reparatie uit te voeren met een installatieschijf of usb. Weet niet of dit voor @eaw_nl en @YWUE een acceptabele oplossing is.

Ik kan geen VPN verbinding meer maken sinds dit weekend. Donderdag werkte eea nog prima. 
mijn huidige firmware is V1.01.01T01.9

modem heeft al een harde reset gehad en eea werkt niet. Als ik met een hotspot verbinding maak, werkt het wel. 
 

ligt dus zeker weten aan het modem. Graag spoedig contact hierover. Is er een update aan de firmware geweest recent? Ik wil graag dan teruggezet worden naar de oude instellingen. 
 

Hoi @Sarah1981,

We zijn er proefondervindelijk achter gekomen dat het niet aan het modem ligt maar aan het VPN programma op de computer.

Kun je de volgende zaken even controleren?

  • Heb je een Experiabox V10 (niet de V10a)?
  • Kan je VPN verbinding maken met je hotspot terwijl je een kabel van je computer nar je router hebt lopen en vervolgens de hotspot uitschakelen en blijft de VPN dan verbonden?
  • Heeft je computer Windows 10?
    • Zo ja, had je Computer vanaf nieuw al Windows10?

Als je deze vragen met ja kan beantwoorden, zou je het volgende kunnen proberen, baat het niet dan schaad het niet:

  • kopieer de volgende tekst (selecteren, rechts klikken, klik op kopieren):
    • REG ADD HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\PolicyAgent /v AssumeUDPEncapsulationContextOnSendRule /t REG_DWORD /d 0x2 /f

       

  • druk op de startknop (vlaggetje) op je toetsenbord
  • typ de letters “ cmd “ op je toetsenbord
  • klik met de rechter muisknop op de app “Opdrachtprompt” en klik op “als administrator uitvoeren" , Je ziet nu een zwart tekstveld waar in staat: “ c:\WINDOWS\SYSTEM32> ”
  • klik één keer in het zwarte tekstblok met de rechter muisknop, hierna zou de zojuist gekopieerde tekst moeten verschijnen, druk dan op enter.
  • Als je de tekst “De bewerking is voltooid” ziet mag je het venster sluiten.
  • start de computer opnieuw op en kijk even of je nu wel VPN verbinding kan maken
  • Laat ook even weten of het werkt, we zijn zeer benieuwd! ;)

 

@Sarah1981 : Er is geen wijziging geweest aan de experiabox. Ik wil je vragen om eerst de tips die hier beschreven worden te proberen. In veel gevallen heeft het met een update te maken. Het blijft complexe materie en een eenduidig antwoord is er soms niet. Ik wil je ook vragen contact te zoeken met je systeem beheerder als het met de tips die hier gegeven worden, niet lukt. 

Helaas de methode werk niet :-(

hopenlijk heb je nog andere tips...

@Sarah1981, Werkt je VPN op de PC wel als je de wifi van de PC met een hotspot op je telefoon probeert? Of wellicht dat je het eventueel tijdelijk op de wifi van de buren mag proberen?

Reputatie 7

Welke VPN methode gebruik je? (L2TP/IPSec, OpenVPN, PPTP, anders ...)

Klopt het dat jij abonnee van Telfort bent?

Nee geen Telfort. NLEx. Dus KPN

Reputatie 7

Nee geen Telfort. NLEx. Dus KPN

Nee, NLEx is NLEx en niet KPN.

De firmware op jouw Experia Box is ook een andere dan die op de Experia Box van KPN staat.

Als dit probleem al zou liggen aan de Experia Box, dan nog kan de provider KPN je daarbij niet helpen. Je zult je dan echt tot NLEx moeten wenden. Overigens is de kans groot dat de oorzaak elders ligt.

@Sarah1981 : in dit geval moet ik even voorzichtig zijn. NLex zit wel op ons netwerk maar hebben eigen spullen en wellicht ook eigen firmware. Daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.

Ik sluit me aan bij @wjb  dat het waarschijnlijk in iets anders zit maar het kan geen kwaad om ook bij je provider te informeren. 

Ik lees op onderstaande website trouwens dat de registry fix soms niet werkt als het om een computer gaat die vanaf windows7 geupgrade is naar windows 10. Is dit misschien bij jullie zo?

https://superuser.com/questions/1298513/l2tp-ipsec-vpn-fails-to-connect-on-windows-10-works-fine-on-ios

De oplossing in dit geval zou zijn om een windows10 reparatie uit te voeren met een installatieschijf of usb. Weet niet of dit voor @eaw_nl en @YWUE een acceptabele oplossing is.

 

Mijn PC was vanaf het begin Windows 10, dus dat is het niet de oplosing bij mij. 

Extra info… 

Gisteren heb ik via wifi wel de VPN kunnen opstarten. Nu zit ik weer aan de netwerkkabel en nu doet de VPN het wel. Ook nog opnieuw opgestart, maar het blijft werken….

Ik had drie dagen geleden een support call gelogd bij Microsoft maar nu kan ik dus het probleem niet meer reproduceren. 

Ik weet niet of ik nu blij moet zijn. 

 

heb zo juist bij een collega met het zelfde probleem het stappenplannetje toegepast,

(had het eerst zelf gedaan maar het was niet duidelijk dat cmd echt als administrator geopend moest worden)

En bij hem werkt die regedit dus weer wel…

Heel vreemd dus allemaal...