Beantwoord

VPN verbinding doet het niet meer, vorige week nog wel.

  • 25 October 2019
  • 67 reacties
  • 1846 keer bekeken

De VPN verbinding die ik maak met een bedrijf, een klant van mij, doet het niet meer. Vorige week nog wel. De helpdesk kon me niet helpen en adviseerde mij het probleem hier te melden. 

Extra info: 

  • Ik heb een Experiabox v10
  • Firmware versie: V1.01.00T03.7
  • Ik maak een VPN verbinding met de VPN connection in Windows
  • VPN type: L2TP/IPsec with pre-shared key
  • Windows10, versie 1903 (OS Build 18362.418)

Ik hoop dat iemand een oplosing weet. 

Alvast bedankt!

 

 

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 15 November 2019, 21:50

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

67 reacties

Dit is de exacte firmware van vóór de update, @eaw_nl . 

Voor een VPN verbinding zijn in de regel geen extra instellingen nodig. Je zou nog een herstart kunnen doen maar ik vrees dat de oorzaak van jouw VPN issues toch ergens anders gezocht moet worden. Waar? Dat is heel lastig voor mij om te beoordelen. Ik meende alleen een verband te zien tussen jouw problemen en de nieuwe firmware.

Wat je nog wel even kunt doen is het modem een herstart geven en ook je pc/laptop een herstart. Nu je op een firmware zit waarvan onomstotelijk vaststaat dat die geen VPN verbindingen blokkeert, kun je misschien contact leggen met een systeembeheerder? Wellicht heeft die nog tips. Windows is natuurlijk eindeloos complex en wellicht is er toch een configuratie op je pc/laptop die iets blokkeert ?  Ik vrees dat mijn opties nu redelijk uitgeput zijn. 

 

Ik heb natuurlijk nog als alternatief een v10a. Dat is een ander modem. Ik wil je niet van de regen in de drup brengen en eerlijk zijn over deze experiabox. Hij is beperkter dan een v10 en heeft een aantal kinderziektes.  De meeste daarvan zijn wel op te lossen. Mocht jij dit experiment aan willen gaan, laat het weten. 

@Erwin_  Ik werd vorige week gebeld door een kpn medewerker over dit onderwerp. Ik was toen in gesprek en hij zou later terugbellen, maar niets meer van vernomen. Weet je wie dat geweest zou kunnen zijn? Ze mogen mij graag bellen over dit probleem. Bijv. meekijken met mijn instellingen. Misschien het beste dat eerst proberen voordat we andere experimenten gaan doen?

Ik vermoed dat dit een collega is geweest van onze techdesk. Wij waren benieuwd of die downgrade voor een oplossing heeft gezorgd en hem verzocht contact met jou te zoeken. Zoals het nu lijkt is het niet de firmware. Ik kan hem vragen om nogmaals contact te zoeken, om na te gaan of we misschien iets over het hoofd zien.

 

Ja, als je dat wilt doen, heel graag. Ik ben vandag de hele dag thuis. 

Is er nog nieuws, @eaw_nl ?

Nee, geen nieuws. Ze hebben geen contact met mij opgenomen. En het probleem is ook niet vanzelf opgelost. 

Ik heb je een privéberichtje gestuurd. Kun je daar op reageren? 

Heb je mijn berichtje gelezen? Ik heb nog geen antwoord ontvangen.

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust!

@Erwin_ @wjb 

Ik heb exact het zelfde probleem als @eaw_nl echter heeft mijn VPN het tot vorige maand nog gedaan, toen ineens niet meer. Toen heb ik deze thread gelezen tot de entry met de Factory reset ter sprake kwam. Die heb ik uitgevoerd en ongeveer een week van een volledig werkende VPN kunnen genieten. 

Helaas kwam aan dat genot een eind toen ik een kleine stroomstoring heb gehad. Na dat de Experiabox V10 weer was opgestart bleek VPN niet meer te werken. Ik dacht de oplossing wel te weten en voer een Factory reset uit. Tot mijn verbazing haalt deze Experiabox V10 zijn instellingen na een factory reset gewoon weer terug. enkel het admin wachtwoord was gereset en ook mijn VPN doet het niet.

Experiabox uitgewisseld en nogsteeds het zelfde probleem. weer een factory reset op de nieuwe experiabox, nogsteeds geen VPN.

In de Experiabox L2TP uitzonderen gemaak, geen VPN. Uitzonderingen weg gehaald, DMZ gemaakt van mijn laptop, geen VPN. Netwerken wifi en bedraad public en private gemaakt, firewalls uit en aan, viruscsanners uit en aan, netwerkkaarten drivers geüpdatet, verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en weer geüpdatet. het maakt allemaal geen verschil meer.

het vreemde blijft:

  • Elk ander apparaat dat geen windows is kan wel VPN verbinding maken via de Experiabox
  • Elk windows apparaat kan via een andere internetverbinding dan de Experiabox wel die zelfde VPN verbinding maken.

Dit doet mij vermoeden dat het dus aan de combinatie Windows-Experiabox moet liggen.

Het laatste wat ik aan het proberen ben geweest is een andere router (Draytek 2760n) ipv de experiabox te gebruiken maar ik krijg het niet eens zo ver dat hij verbinding met het internet kan maken dus die poging is ook gestrand.

ik sta op het punt een Fritzbox 7590 aan te schaffen maar ben nog aan het uitzoeken of deze dan wel gaat werken. Het is toch weer 200+ euro wat ik dan misschien wel weg gooi.

Zijn er onder de geleerden misschien nog andere suggesties om de weer VPN aan de gang te krijgen?

Een kleine update:

Met behulp van @Pipo10 en @mrGanesha en @wjb is het me toch gelukt om de Draytek 2760n in plaats van de Experiabox in te zetten. Helaas (en zoals @wjb eerder al aangaf) deed ook over het Draytek router de VPN-verbinding het helaas niet. Ik heb de Experiabox maar weer terug gezet.

Het is wel ook met de Draytek in plaats van de Experiabox nog zo dat mijn android telefoon en tablet en macbook gewoon wel netjes verbinding maken met de VPN

Reputatie 3
Badge +1

@Berkenboer 

Met mijn draytek 2132ac (zonder kpn experia box) werkt een VPN verbinding bij mij nog perfect.

Via iphone en ipad naar de draytek die dit voor mij host. (net getest en werkt)

en via Cisco connect naar mijn werkgever toe, dit werkt ook…

 

vr grt

 

Dat is mooi om te vernemen, het kàn dus wel.

Dan komen er bij mij wel een paar vragen op:

  • zijn er in de Draytek nog andere instellingen gedaan om de VPN van huis naar buiten door te laten?
  • Is de verbinding van huis naar de werkgever ook eens getest met een windows10 client?

ben zeer benieuwd.

Ik had van de week ook weer problemen met mijn VPN verbinding met Experiabox v10. Ook nu weer op kunnen lossen met een Windows update (daar gaat nog wel eens iets scheef, blijkbaar). 

Ik heb nu:

  • Experiabox, v10, firmware: V1.01.00T03.7V3
  • Windows 10 pro version 1909 (Build 18363.720).

Dat zou dus moeten kunnen werken. Succes!

Bij mij exact hetzelfde, Experiabox v10, firmware V1.01.00T03.7V3.

Windows 10 met alle huidige updates, pro version 1909 (OS build 18363.720)

 

Net de hele boel weer een herstart gegeven, echter werkt het vooralsnog niet. Wanneer ik de VPN via Cisco AnyConnect Secure Mobility Client connect met mijn telefoon als HotSpot, dan kom ik wel door, en ik kan daarna mijn hotspot ook weer uitschakelen, waardoor mijn laptop terugvalt op LAN, en de VPN gewoon blijft bestaan. Het lijkt echt de initiële handshake, of hoe je dat moet noemen, die niet geaccepteerd wordt door de Experiabox, een bestaande VPN verbinding pakt ie probleemloos over. De log in de Experiabox laat overigens helemaal niets zien wanneer ik een VPN verbinding via LAN (noch WiFi) probeer op te zetten.

Bij mij:

Experia box v10 firmware V1.01.00T03.7V3

Windows 10 home 1909 (Build 18363.752)

Hoi @YWUE

Heb je Windows 10 home of pro?

Ik vraag dat omdat @eaw_nl aangeeft windows 10 pro te hebben en dat is een zichtbaar verschil.

Ik kan trouwens bevestigen dat verbinding MAKEN over de hotspot van de telefoon en vervolgens de hotspot uit zetten en de verbinding ONDERHOUDEN over bedraad netwerk inderdaad werkt dus ik vermoed dan ook dat er in de Windows VPN client een protocol of stap zit die niet wordt doorgelaten door de Experiabox.

iemand een suggestie voor een andere VPN client?

Reputatie 7

Het lijkt echt de initiële handshake, of hoe je dat moet noemen, die niet geaccepteerd wordt door de Experiabox, een bestaande VPN verbinding pakt ie probleemloos over.

De Experia Box speelt hier helemaal geen rol in anders dan als doorgeefluik te functioneren.

Ik vraag me dan ook af op basis waarvan jij tot de conclusie komt dat de de Experia Box iets niet zou accepteren.

Heb je ook met jouw werkgever gekeken of er wellicht een blokkade op jouw IP adres staat?

Dit zou @YWUE ook kunnen controleren door met een ander apparaat dan een windows PC door de experiabox heen VPN te maken naar de werkgever toch?

Reputatie 7

...ik vermoed dan ook dat er in de Windows VPN client een protocol of stap zit die niet wordt doorgelaten door de Experiabox.

Nee, nogmaals de Experia Box speelt hier geen andere rol dan doorgeefluik en blokkeert niets.

Dat had je zelf ook kunnen weten immers met jouw Draytek had je hetzelfde probleem ook.

@Berkenboer Ik heb Windows 10 Pro (sorry, ik had “pro” iets later in die zin geplaatst :P). Ik zal even kijken of ik via mijn telefoon iets voor elkaar kan krijgen.

@wjb Laat ik het zo zeggen: Door mijn thuisverbinding te vervangen door een HotSpot, haal ik de Experiabox uit de equation, derhalve zou ik denken dat… Een andere mogelijkheid zou zijn dat het de algehele internetverbinding is die puur het opzetten van de VPN verbinding niet trekt?

Onze systeembeheerder heeft het e.e.a. aan troubleshooting geprobeerd, en deze kwam er ook niet uit.

 

Ik kom hier helaas niet met antwoorden, eerder met problemen =(

@YWUE, sorry, niet goed gelezen. heb je trouwens ook glasvezelinternet? weet niet of het verschil maakt maar ben gewoon op zoek naar patronen.

@wjb, je hebt gelijk. we kunnen de aanwezigheid van het een niet bewijzen met de afwezigheid van het ander. We mogen dus niet te snel conclusies trekken.

Maar hoe komen we er achter waar de fout dan wel precies zit? we weten inmiddels dat WindowsVPN het over elke andere verbinding dan de (glasvezel) internetaansluiting thuis gewoon wel doet.

Ik zou het liefst toch nog even zeer tijdelijk mijn PC direct aan het NT kastje hagen om te kijken of het dan wel lukt en de router definitief uit te sluiten als oorzaak maar ik weet niet welke instellingen ik dan moet toepassen.

Ik moet bekennen dat ik door de verschillende verhalen het spoor een beetje bijster ben.

De Experiabox is, zoals @wjb  noemt, niet meer dan een doorgeefluik. Aangezien er de afgelopen tijd niks is verandert in de firmware lijkt het mij sterk dat dit de boosdoener is.

Mocht er toch ‘bewijslast’ komen dat ons netwerk of onze hardware hier een rol in speelt zal ik dat uiteraard direct verder (laten) onderzoeken. Maar dan heb ik wel meer aanknopingspunten nodig.

Reputatie 7

Maar hoe komen we er achter waar de fout dan wel precies zit? we weten inmiddels dat WindowsVPN het over elke andere verbinding dan de (glasvezel) internetaansluiting thuis gewoon wel doet.

Als je vanaf een ander apparaat dat verbonden is met de Experia Box wel een VPN verbinding kunt opzetten dat is de met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de Windows 10 machine debet aan de problematiek.

Kan je vanaf geen enkel apparaat via de Experia Box een VPN verbinding opzetten dan zijn naast een foutieve configuratie de onderstaande oorzaken mogelijk.

  • Er wordt geen route gevonden naar de VPN server. Probeer de VPN server eens te pingen, krijg je een reply?
  • Jouw publieke IP adres is geblokkeerd door de VPN server.
  • Het subnet van jouw Experia Box (waarschijnlijk 192.168.2.0/24) is gelijk aan het subnet dat aan de andere zijde (werkgever) gebruikt wordt.

Zelf heb ik vele VPN verbindingen lopen op zowel IPSec als openVPN basis en ik ervaar daar gelukkig geen problemen mee.

Als je vanaf een ander apparaat dat verbonden is met de Experia Box wel een VPN verbinding kunt opzetten dat is de met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de Windows 10 machine debet aan de problematiek.

Even over mijn eigenwijsheid heen stappen en toch verder op dit, kwam ik het volgende tegen.

als je cmd als administrator opent en:

REG ADD HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\PolicyAgent /v AssumeUDPEncapsulationContextOnSendRule /t REG_DWORD /d 0x2 /f

typt en dan op enter drukt waarna je de PC opnieuw moet opstarten natuurlijk werkt bij mij het MAKEN en het ONDERHOUDEN van de VPN verbinding helemaal TOP!!

Onthoud die reg want het kan zomaar zijn dat met een Windows update je weer van vooraf aan kan beginnen.