Beantwoord

VPN verbinding doet het niet meer, vorige week nog wel.

  • 25 oktober 2019
  • 35 reacties
  • 426 keer bekeken

De VPN verbinding die ik maak met een bedrijf, een klant van mij, doet het niet meer. Vorige week nog wel. De helpdesk kon me niet helpen en adviseerde mij het probleem hier te melden. 

Extra info: 

  • Ik heb een Experiabox v10
  • Firmware versie: V1.01.00T03.7
  • Ik maak een VPN verbinding met de VPN connection in Windows
  • VPN type: L2TP/IPsec with pre-shared key
  • Windows10, versie 1903 (OS Build 18362.418)

Ik hoop dat iemand een oplosing weet. 

Alvast bedankt!

 

 

icon

Beste antwoord door Erwin_ 15 november 2019, 21:50

Dit is de exacte firmware van vóór de update, @eaw_nl . 

Voor een VPN verbinding zijn in de regel geen extra instellingen nodig. Je zou nog een herstart kunnen doen maar ik vrees dat de oorzaak van jouw VPN issues toch ergens anders gezocht moet worden. Waar? Dat is heel lastig voor mij om te beoordelen. Ik meende alleen een verband te zien tussen jouw problemen en de nieuwe firmware.

Wat je nog wel even kunt doen is het modem een herstart geven en ook je pc/laptop een herstart. Nu je op een firmware zit waarvan onomstotelijk vaststaat dat die geen VPN verbindingen blokkeert, kun je misschien contact leggen met een systeembeheerder? Wellicht heeft die nog tips. Windows is natuurlijk eindeloos complex en wellicht is er toch een configuratie op je pc/laptop die iets blokkeert ?  Ik vrees dat mijn opties nu redelijk uitgeput zijn. 

 

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust!

Reputatie 7
Badge +18

Heb je mijn berichtje gelezen? Ik heb nog geen antwoord ontvangen.

Reputatie 7
Badge +18

Ik heb je een privéberichtje gestuurd. Kun je daar op reageren? 

Nee, geen nieuws. Ze hebben geen contact met mij opgenomen. En het probleem is ook niet vanzelf opgelost. 

Reputatie 7
Badge +18

Is er nog nieuws, @eaw_nl ?

Ja, als je dat wilt doen, heel graag. Ik ben vandag de hele dag thuis. 

Reputatie 7
Badge +18

Ik vermoed dat dit een collega is geweest van onze techdesk. Wij waren benieuwd of die downgrade voor een oplossing heeft gezorgd en hem verzocht contact met jou te zoeken. Zoals het nu lijkt is het niet de firmware. Ik kan hem vragen om nogmaals contact te zoeken, om na te gaan of we misschien iets over het hoofd zien.

 

@Erwin_  Ik werd vorige week gebeld door een kpn medewerker over dit onderwerp. Ik was toen in gesprek en hij zou later terugbellen, maar niets meer van vernomen. Weet je wie dat geweest zou kunnen zijn? Ze mogen mij graag bellen over dit probleem. Bijv. meekijken met mijn instellingen. Misschien het beste dat eerst proberen voordat we andere experimenten gaan doen?

Reputatie 7
Badge +18

Ik heb natuurlijk nog als alternatief een v10a. Dat is een ander modem. Ik wil je niet van de regen in de drup brengen en eerlijk zijn over deze experiabox. Hij is beperkter dan een v10 en heeft een aantal kinderziektes.  De meeste daarvan zijn wel op te lossen. Mocht jij dit experiment aan willen gaan, laat het weten. 

Reputatie 7
Badge +18

Dit is de exacte firmware van vóór de update, @eaw_nl . 

Voor een VPN verbinding zijn in de regel geen extra instellingen nodig. Je zou nog een herstart kunnen doen maar ik vrees dat de oorzaak van jouw VPN issues toch ergens anders gezocht moet worden. Waar? Dat is heel lastig voor mij om te beoordelen. Ik meende alleen een verband te zien tussen jouw problemen en de nieuwe firmware.

Wat je nog wel even kunt doen is het modem een herstart geven en ook je pc/laptop een herstart. Nu je op een firmware zit waarvan onomstotelijk vaststaat dat die geen VPN verbindingen blokkeert, kun je misschien contact leggen met een systeembeheerder? Wellicht heeft die nog tips. Windows is natuurlijk eindeloos complex en wellicht is er toch een configuratie op je pc/laptop die iets blokkeert ?  Ik vrees dat mijn opties nu redelijk uitgeput zijn. 

 

Beste @Erwin_ , 

Fijn dat er nu wat gebeurd is!

 

Ik heb nu inderdaad een andere firmwareversie: V1.01.00T03.4 ipv V1.01.00T03.7.

Maar helaas doet de VPN verbinding het nog niet. :-(

 

De VPN verbinding doet het wel via bijvoorbeeld mijn hotspot op mijn mobiele telefoon. Ook op een andere locatie werkt het wel via dezelfde netwerkadapter (met netwerkkabel). Dus aan mijn Windows instellingen ligt het ook niet denk ik dan. 

 

Is dit dezelfde firmwareversie die ik enkele weken geleden had?

Zijn er nog instellingen op de Experiabox van belang voor een uitgaande VPN verbinding?

Wil er misschien iemand meekijken wat er gebeurt als ik de VPN verbinding maak?

 

Bedankt voor je hulp, 

Edgar Walther

 

 

Reputatie 7
Badge +18

(bij het doormeten van jou lijn, zie ik aan mijn kant dat je succesvol bent teruggezet naar de oudere firmware. Ik ben nu heel benieuwd of jij weer een VPN verbinding kan opzetten. )

Reputatie 7
Badge +18

Hoi @eaw_nl  Helemaal eens! Toeval wil dat er vandaag een doorbraak is geweest. 

. Vandaag is jouw firmware teruggezet naar de vorige versie. Kun jij dit voor mij controleren. En nog belangrijker: Werkt je vpn nu weer?

 

@Erwin_  Is er al nieuws over dit probleem?

Ik ben best een beetje teleurgesteld (lees: boos) op KPN dat ze iets stukmaken en het daarna niet willen/kunnen fiksen. 

Is er iets wat ik kan doenom het proces te versnellen? Kan ik iemand bellen/mailen?

Alvast bedankt. 

 

 

Reputatie 3
Badge +3

@Multiedje Bedankt voor je suggestie. Ik heb nooit iets veranderd in de port forwarding.

Ik zie bij Port Forwarding IPv4 dit staan:

IPSEC-IKE

  • TCP and UDP: 500 ~ 500
  • TCP and UDP: 4500 ~ 450

L2TP

  • TCP and UDP: 1701 ~ 1701

Is dat goed? Is dat anders dan het was met de vorige firmware?

Of dat anders is dan met de vorige firmware zou ik niet weten, ik doelde er meer op of alle settings nog aanwezig zijn na de firmware update en of er geen andere portfowards elkaar in de weg zitten. 
lees ingesloten link ook nog even door, men gaat in op het niet kunnen verbinden en firmware, Telfort gebruikt ook de experiabox:

https://forum.telfort.nl/internet-267/vpn-l2tp-ipsec-via-port-500-4500-werkt-niet-81551

Reputatie 7
Badge +18

Duurt wel een beetje lang al, als ik het zeggen mag…

Ik zou mezelf verloochenen als ik dat zou ontkennen, @eaw_nl .   Ik heb een nieuwe ingang binnen KPN gevonden om dit aan te kaarten.

Voorlopig lijkt dit geen ‘generiek’ /wijdverbreid issue (we weten ook nog steeds niet zeker of het de v10 is) en dan is het soms lastig om techneuten te vinden die er  tijd voor kunnen vrijmaken. Dat is geen excuus maar helaas wel realiteit. 

Ik houd jullie op de hoogte. 

 

@Multiedje Bedankt voor je suggestie. Ik heb nooit iets veranderd in de port forwarding.

Ik zie bij Port Forwarding IPv4 dit staan:

IPSEC-IKE

  • TCP and UDP: 500 ~ 500
  • TCP and UDP: 4500 ~ 450

L2TP

  • TCP and UDP: 1701 ~ 1701

Is dat goed? Is dat anders dan het was met de vorige firmware?

Reputatie 3
Badge +3

Ik heb zojuist een harde reset (factory reset) gedaan. Maar de VPN doet het helaas nog niet. 

Andere ideëen om dit probleem op te lossen zijn van harte welkom. 

 


Probeer ook mee te denken en… misschien open deur maar staan na de firmware update je portforward instellingen nog wel goed in je EB of in die van je klant?,. Mogelijk kan je deze eens verwijderen en opnieuw aanmaken. Of zitten portforward regels elkaar in de weg? Er worden wel eens auto portforwards aangemaakt voor de STB's

 

Succes in ieder geval.

 

@Erwin_  Het werkt inderdaad nog niet. Nog steeds dezelfde firmwareversie V1.01.00T03.7

Duurt wel een beetje lang al, als ik het zeggen mag... 

 

@Erwin_ : Ik heb de gegevens aangevuld.

Reputatie 7
Badge +18

@Residentia : Voorlopig lukt het mij alleen om jullie meldingen naar de storingsdienst door te zetten. Ik wil graag weten om welke klant het gaat. Kun je de gegevens in je je profiel neerzetten en mij dan een seintje geven? 

Beste Erwin,

Bij onze klant thuis hetzelfde probleem. VPN verbinding niet op te zetten. Klantenservice gebeld en die geven aan een melding te maken op dit forum. Jij zou de firmware verbinding naar beneden kunnen brengen (zij konden dit niet).

Zou je mij kunnen helpen?

 

Reputatie 7
Badge +18

Nog steeds geen reactie, helaas. Even de checkvraag naar jou: Ik doe de aanname dat het nog steeds niet werkt?

(ik blijf het najagen, excuus voor al dit gedoe)

Reputatie 7
Badge +18

Helaas, Edgar. Nog geen update. Ik blijf het voor je najagen.

In de weekenden werken die afdelingen niet. Ik hoop maandag een update te hebben

Beste @Erwin_ ,

 

is er al nieuws over dit onderwerp? Wanneer wordt het probleem opgelost?

Dank je wel voor de update. 

 

Groeten, Edgar

Reageer