Beantwoord

VPN via DirectAccess doet het niet via Experiabox v10

• 18 januari 2018
  • 10 reacties
  • 447 keer bekeken

Een paar maanden geleden ben ik verplicht overgestapt van OnsBrabantNet naar KPN. Een monteur heeft de Experiabox v10 geïnstalleerd. Sinds mijn overstap naar KPN doet mijn DirectAccess (ook bekend als Unified Remote Access) het niet. Via een VPN tunnel heb ik thuis dan toegang tot de werkplek op mijn werk. Gisteren heeft KPN de laatste software update op de Experiabox gezet. Maar nog steeds werkt mijn DirectAccess niet. Wat moet ik doen om via de Experiabox verbinding te kunnen maken?

Wat heb ik al daarvoor gedaan?
1. Samen met Internal IT van mijn werkgever heb ik, ter test, mijn notebook in de Experia-DMZ geplaatst, zonder effect (evenals het toekennen van alle mogelijke applicatieprofielen).
2. Online zijn meer fora/artikelen te vinden over Experiabox-gebruikers met harde VPN-blokkades. Heb ik dat knelpunt ook?
3. Letterlijk tot voor de modemwissel, over 4G tethering en iedere andere internetverbinding dit probleem niet optrad.
4. Netwerkbeheer v.w.b. gebruikte poorten aangeeft “standaard HTTPS- en Teredo-verkeer”.

Wat is het mogelijke knelpunt? En hoe kan ik dat oplossen?
icon

Beste antwoord door John van Nimwegen 9 juli 2018, 10:33

@Justin_ en @wjb Knelpunt is sinds dit weekend opgelost! Vorige week heb ik een nieuwe lap top tot mijn beschikking gekregen van mijn werkgever. Nadat ik mijn wifi-verbinding (lees: Experiabox V10) gelegd had deed mijn DirectAccess het gelijk.

Dat het knelpunt in mijn oude lap top zat was geen verrassing omdat ik 14 dagen geleden een collega in heb laten loggen via mijn wifi. Bij hem deed de DirectAccess het wel.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +22
Hoi John, welkom op het forum! Vervelend dat je VPN niet werkt. Krijg je een specifieke foutmelding?

Via 4G tethering en een andere internetverbinding treden deze problemen niet op?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet heel veel kaas heb gegeten van VPN-dingen. Maar we hebben op het forum een aantal zeer ervaren users die misschien de vinger op de zere plek kunnen leggen.

@wjb en/of @RobinFlikkema hebben jullie enig idee wat er hier aan de hand is?
Reputatie 7
In eerste instantie kijk ik toch naar de omgeving bij jouw werkgever.
Zou het kunnen zijn dat jouw publieke IP adres door jouw werkgever geblokkeerd wordt?
Zou het kunnen zijn dat op jouw werk hetzelfde IP subnet gebruikt wordt als thuis?

Screenshots van de foutmelding kan zeer verhelderend werken.
Reputatie 7
Badge +22
Dank voor je reactie, wjb! 🙂

Je hebt niet meer gereageerd in dit topic, John. Heb je de VPN-verbinding inmiddels aan de praat?
Hartelijk dank voor de reacties. De subnetconfig is niet van toepassing. Verder mag ik geen interne infra- en configuratie-informatie verstrekken aan derden.

Details van de foutmelding. Nadat ik ingelogged ben op internet via Experiabox geeft mijn Wifi-verbinding aan "verbonden met internet". Daarna zou ik na 5-10 seconden (geschat) verbinding moeten krijgen met DirectAccess van mijn werkgever. Als ik in de windows-instellingen kijk bij 'DirectAccess' zie ik staan "verbinding maken". En op die status blijft i voor altijd staan.
Reputatie 7
Badge +22
Hoi John, kun je misschien ook eens testen of je bekabeld tegen hetzelfde probleem aanloopt?
Graag hulp m.b.t. dit. In welke poort in de Experiabox moet de kabel? In mijn lap zit maar 1 poort dus die lukt wel. Moet de wifi aan of uit? Moet ik nog andere zaken aan- of uitzetten?
Reputatie 7
Maakt niet uit welke LAN poort en de wifi van de Experia Box mag rustig aan blijven staan, de PC zal deze niet gebruiken als er een vaste verbinding is.
OK. Ik zal het morgen testen.
Getest met vaste verbinding. Ethernetkabel aangesloten op Ethernet1 op Experiabox en ethernetpoort op lap top. Wifi op Experiabox ongewijzigd. Wife op laptop UIT.
Bij Windows-instellingen krijg ik dan Ethernet H39Aa***** verbonden. Netwerkprofiel ongewijzigd op prive laten staan.
Als ik in de Windows-instellingen kijk bij 'DirectAccess' zie ik staan "verbinding maken". En op die status blijft i voor "altijd" staan.

Test2. Bovenstaande met Wifi op laptop AAN.
Test 3. Test1 na herstart van de laptop.

Knelpunt?
@Justin_ en @wjb Knelpunt is sinds dit weekend opgelost! Vorige week heb ik een nieuwe lap top tot mijn beschikking gekregen van mijn werkgever. Nadat ik mijn wifi-verbinding (lees: Experiabox V10) gelegd had deed mijn DirectAccess het gelijk.

Dat het knelpunt in mijn oude lap top zat was geen verrassing omdat ik 14 dagen geleden een collega in heb laten loggen via mijn wifi. Bij hem deed de DirectAccess het wel.

Reageer