Beantwoord

Vraag omtrent aansluiting (geen correct KANVAS adres)

  • 16 October 2019
  • 12 reacties
  • 456 keer bekeken

Reputatie 2
Badge

Hallo,

Ik heb een situatie m.b.t. het aansluiten van een woning waar schijnbaar toch meer moeilijkheden achter zitten dan in eerste instantie gedacht. Ik zal in onderstaand bericht de situatie toelichten en zou graag willen dat een van de forum moderators van KPN contact met mij zoekt om details zoals de postcode + huisnummer etc. uit te wisselen.

Mijn vriendin gaat binnenkort haar eerste eigen woning betrekken. Nu is aan mij de opdracht om er voor te zorgen dat het hele media en communicatie gebeuren werkt zonder dat zij hier al te veel naar om hoeft te kijken. Zogezegd zo gedaan.

Ik heb gekeken bij de volgende providers:
Budget alles-in-1 (voorheen NLE), Caiway, Delta, KPN, Online.nl, T-Mobile, Tele2, XS4ALL, YouFone en Ziggo. Tot mijn verbazing gaven alle postcodechecks aan dat aansluiten om het adres niet mogelijk was. Alleen Ziggo gaf aan dat een aansluiting mogelijk was. Dat dit ging werken wist ik in ieder geval zeker omdat de huidige bewoonster ook een Ziggo abonnement heeft. Het COAX netwerk van Ziggo ligt er dus.

Toen ik de adresgegevens invulde op FPI Fourstack kreeg ik de melding “Geen correct KANVAS ADRES”. Ik kon vervolgens wel als alternatief netwerk adres hetzelfde adres kiezen met een -33 toevoeging, wat vreemd is gezien het adres geen huisnummertoevoeging heeft.

FPI Fourstack

Ik ben toen rond gaan mailen en bellen en al snel kwam een XS4ALL medewerker met het verhaal dat dit adres 7 koperaansluitpunten bevat wat vaak het geval is bij een winkel of dergelijke. Een normale woning zou 1, max. 2 koperaansluitingen hebben en de medewerker verwachtte dat het voorheen 1 groot pand was geweest (welke later na opgesplitst is) met één enkel ISRA punt. De medewerker raadde mij aan een aansluiting aan te vragen via www.mijnaansluiting.nl

Oké. Tot dusver was enkel Ziggo dus mogelijk.

Enkele dagen later voerde ik nogmaals dezelfde adresgegevens in bij KPN en opeens was er iets veranderd t.o.v. de voorafgaande week. Nu gaf de postcode check op de KPN site het volgende aan “Op jouw adres bieden we betrouwbaar internet via het netwerk van KPN.” KPN en XS4ALL gaven aan niets gewijzigd te hebben in hun administratie en ik had nog geen aanvraag gedaan via MijnAansluiting. De overige providers lieten overigens nog altijd zien dat aansluiten niet mogelijk was.

Bij het bestellen op de KPN site krijg ik de volgende melding te zien:

De éne keer krijg ik bovenstaande optie alleen te zien (1/2)

De ene keer is bovenstaande melding alleen zichtbaar, de andere keer krijg ik ook de optie om de boel zelf te activeren (wat ik niet wil gezien de problematiek). Kortom, deze optie (dat de monteur verplicht is) verschilt ook per bezoek aan de website.

De andere keer krijg ik twee opties voor mijn kiezen en is een monteur opeens niet verplicht (2/2)

Nu heb ik voor de zekerheid nog een aantal vragen die ik graag beantwoord zie worden (door forum moderators). Gezien de klantenservice van KPN en KPNnetwerk mij niet het antwoord kunnen bieden.

  1. De belangrijkste vraag. Mag ik er nu vanuit gaan dat als ik dit pakket bestel dat de monteur de boel correct komt aansluiten? Het is vreemd dat het vorige week niet mogelijk was om een pakket te bestellen en nu opeens wel.
  2. Als ik een bestelling doe via KPN lijkt het mij vanzelfsprekend niet meer de bedoeling om een aanvraag te doen bij MijnAansluiting gezien het feit dat KPN dan ervoor gaat zorgen dat de aansluiting gereed gemaakt wordt?
  3. Als de installatie voltooid is en de oplevering / aansluiting als gereed gemeld wordt, maakt dit het dan ook mogelijk om in de toekomst te switchen naar andere providers zoals T-Mobile of Budget alles-in-1 (voorheen NLE) gezien deze ook gebruik maken van het KPN netwerk? Als KPN werkt dan zie ik geen reden om te switchen gezien ik zelf thuis ook erg tevreden ben, maar ik ben wel benieuwd of dit dan mogelijk is of dat er dan nog altijd maar de twee keuzes zijn tussen KPN en Ziggo.
  4. Op 1 december wordt de sleutel overhandigd. Is het in theorie nu al mogelijk een bestelling te doen, de activatiedatum in de week van 1 december te plaatsen en een afspraak met een monteur in te plannen voor deze week? Of is het nog te vroeg bijv. op een monteur in te plannen? Ik heb het liefst dat een monteur zo vroeg mogelijk vanaf 1 december de boel in orde komt maken en niet dat ik te laat ben met aanvragen waardoor een monteur pas veel later beschikbaar is.

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 17 October 2019, 13:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Goede vragen, Rob! Ik heb antwoorden voor je.

  1. De monteur komt dit dan inderdaad aansluiten. Ik verwacht dat het zuiver een administratief iets dat nu hersteld is en dat de monteur dan ook geen issues heeft. Mocht er wel nog iets onverwachts naar voren komen tijdens de installatie wat de monteur niet zelf kan, dan zorgt hij ervoor dat aanvullende stappen in gang worden gezet.
  2. Ja, omdat het adres nu goed bij ons bekend is hoeft het niet meer via mijnaansluiting.nl. Je kunt gewoon bij ons bestellen.
  3. Je kunt in de toekomst dan inderdaad ook overstappen naar een andere provider.
  4. Nu bestellen kan inderdaad al. Monteur plannen hangt er dan even vanaf of het systeem op dat moment nog steeds vindt dat een monteur verplicht is. Zo ja, dan wordt dat ook gelijk gepland (op een datum naar jouw keuze). Als het systeem niet vindt dat een monteur verplicht is, dan kun je vanaf een paar dagen voor de wensdatum (1 december) een monteur plannen via de bestelstatus omgeving.
Reputatie 2
Badge

Allereerst, bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen @Erik_.

Ik heb nog één laatste vraag en dat heeft betrekking op de kosten. Er wordt vermeld dat een gratis monteur de boel komt aansluiten. Mag ik er vanuit gaan dat de volledige installatie kosteloos gaat zijn (dus de aansluiting gereed maken en het modem plaatsen/installeren in de woning)? Even los van het aansluiten van computer, laptop, tablet, televisie en telefoon.

Ik kan mij indenken dat er meer werkzaamheden nodig zijn nu het adres nog niet geregistreerd is correct “KANVAS" adres, en dat er dus hoogstwaarschijnlijk werkzaamheden moeten gebeuren bij het gereed maken van het ISRA punt.

Of wordt dit gewoon allemaal keurig gratis aangesloten door de monteur? Zo ja, dan zou dit natuurlijk geweldige service zijn.

Reputatie 2
Badge

Op basis van jullie informatie heb ik gister het abonnement besteld. In de bevestigingsmail is het volgende te lezen. Het lijkt er dus op dat inderdaad alles goed aangesloten gaat worden omdat KPN op de hoogte is van het ontbreken van een werkende aansluiting op dit adres en dat ze het keurig op orde gaan maken.

Super bedankt voor jullie ondersteuning.

 

Reputatie 7
Badge +30

Ha, goed om te zien. Dan verwacht ik dat het helemaal in orde gaat komen. Mochten er toch nog verdere vragen naar voren komen, stel ze vooral :)

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Ik heb zelf een nieuwbouw huis (zie mijn topic: https://forum.kpn.com/internet-9/nieuwbouw-maar-volgens-kpn-geen-recht-op-gratis-isra-terwijl-het-wel-zwart-op-wit-is-toegezegd-481002) waar ooit een ISRA punt aanwezig was en ik kreeg ook een mail met: "Er is extra onderzoek nodig om uw verbinding te realiseren. Als de leverdatum door het onderzoek wijzigt, wordt u hierover geïnformeerd.
U hoeft niet zelf contact op te nemen, wij nemen contact met u op als het nodig is.”

Uiteindelijk is bij mij alles geannuleerd (maar probeert KPN dit wel nog recht te trekken zodat ik alsnog kosteloos een nieuw ISRA punt krijg). Ik zit nu noodgedwongen even bij Ziggo. Maar ik hoop dat KPN wat voor mij kan regelen, en dat het bij jou niet zo moeizaam verloopt.

 

Reputatie 2
Badge

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

 

Vandaag is de monteur langs geweest. Even een korte samenvatting:
• De administratie van de KPN monteur was onjuist. De ISRA aansluiting in de administratie verschilde met de daadwerkelijke aansluiting. De monteur heeft dit aangepast. (schijnbaar een IVK 4x2)

• De verbinding van de straatkast naar de meterkast was niet actief. De monteur heeft de benodigde draden in de straatkast en in de meterkast weten te vinden en heeft hier een aansluiting van kunnen maken.

• De monteur heeft een aansluiting gemaakt in de meterkast en heeft de bekabeling naar het appartement boven weten te vinden in een muurkast.

• Dit aansluitpunt in de woning was niet op orde en de monteur heeft deze vervangen.

• De monteur heeft vanuit dit aansluitpunt een UTP kabel getrokken naar de woonkamer voor €15,-

Ik had medelijden met de monteur omdat zowel in de meterkast als in de woning zelf alles niet op orde was. Echter heeft de monteur zonder te klagen alles gerealiseerd en uiteindelijk te boel werkend opgeleverd, waarvoor grote dank.

Nu ligt er dus naast kabel internet dus ook een DSL verbinding in de woning en dit maakt de mogelijkheden natuurlijk een stuk groter.

Vooralsnog zie ik op FPI Fourstack nog altijd “Geen correct KANVAS adres” staan met als alternatief netwerkadres een niet gewenste toevoeging aan het huisnummer, echter verwacht ik dat dit binnenkort aangepast gaat worden nu de monteur deze installatie als voltooid heeft gemarkeerd en er daadwerkelijk een werkende verbinding actief is.

 

Echt klasse werk van KPN. De monteur was vriendelijk en geduldig en heeft alles perfect achter gelaten. Ik was bang dat Ziggo de enige mogelijkheid was maar bij deze is DSL ook aanwezig in het huis.

 

Reputatie 4
Badge +3

mooi en positief om te lezen. ik lees voornamelijk hier alleen klachten maar bijna nooit dat kpn zn werk goed gedaan heeft. wou dat mensen dat hier vaker zouden doen.

Reputatie 7
Badge +30

Dat is een heel mooi resultaat, Rob! Fijn dat je dit inderdaad nog even hebt laten weten. Ik verwacht dan ook dat het adres in de netwerkadministratie nog wordt aangepast. Het komt in sommige situaties ook nog wel voor dat het adres foutief blijft staan, en dat dan het goede adres in de klantadministratie (waarop je post krijgt etc...) dan gekoppeld wordt aan het incorrecte adres in de netwerkadministratie. Maar dat is natuurlijk niet ideaal dus proberen we wel zoveel mogelijk te voorkomen.

 

Jammer dat het bij jou zo moeizaam loopt, Behtjes. Ik zie in je topic dat Erwin dit met je heeft opgepakt. Dan ga ik er wel voorzichtig vanuit dat het uiteindelijk wel goed komt. Maar soms duurt het helaas langer dan we zouden willen.

 

Ik ben het daar helemaal mee eens, Darkie :smile: Natuurlijk is het goed als mensen dingen aankaarten die niet goed gaan. Maar daardoor is het ook makkelijk om uit het oog te verliezen dat het in het overgrote deel van de gevallen gewoon standaard goed gaat. Of dat het gevallen zijn waar dingen wel wat langer duren of ingewikkelder zijn, maar het toch gewoon netjes wordt opgelost. 

Reputatie 2
Badge

Kan het kloppen dat we nu, bijna twee weken later, nog altijd de volgende melding te zien krijgen?

Ik weet niet hoe snel doorgaans zo’n aansluiting wordt doorgevoerd in de administratie.

 

Reputatie 7
Badge +30

Dat kan, inderdaad. Kun je het adres eens in je profiel vermelden, mag in het veld ‘persoonlijke opmerking’. Dan kijk ik dit even verder na.

Reputatie 2
Badge

Dat kan, inderdaad. Kun je het adres eens in je profiel vermelden, mag in het veld ‘persoonlijke opmerking’. Dan kijk ik dit even verder na.


Zie privébericht. :wink:

Reputatie 7
Badge +30

Dank je, Rob. Ik zie dat de het adres in het administratieve systeem is aangepast. Zodat op documenten van ons uit het adres zonder toevoeging staat, Dit gewijzigde weergaveadres blijft dan gekoppeld aan het technische leveradres waar de aansluiting op zit. Vandaar dat je in de check nog steeds de melding ziet over het adres. Over het algemeen is dit in de praktijk een prima oplossing. Ik heb er wel even een mail achter aangestuurd of ze het ook in de netwerkadministratie willen aanpassen. Maar dat kan dan even duren, als ze het inderdaad doen.